|   15:07:40
דלג
  אדלינה קליין  
משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

חוגגת ברחובות ירושלים

ביקורת לספר השירים של האמנית והמשוררת רחל ברקת, בהוצאת "צור אות", ירושלים 2010 "הָאוֹר שֶׁדַּרְכּוֹ אַחֶרֶת/קוֹרֵן בַּמִסְתָּרִים"
27/04/2010  |   אדלינה קליין   |   יומנים אישיים   |   תגובות

כריכת ספרה של רחל ברקת

שירתה של המשוררת והאמנית רחלי ברקת בנויה בתבנית 'תלת-ממדית' אשר מכורח המציאות מעמידה את ה'זמן' במרכזו של היקום הקוסמי. מעת לעת יש עוררות בנושא הטעון הזה, הממחיש עובדת קיומו של היקום מול קיום האדם באמצעותו.

לרוב, לא נמצא בקובץ מחלוקת בין נושא אחד למשנהו, וכל מרכיב נושא את עולו ביחסיות מתקבלת על הדעת. הבעיה מתעוררת דווקא בפן האנושי התוסס המתבדל אשר שואף באופן תמידי לשינויים.

התלת-ממדי עשוי מרובדי הרוח ומרובדי החומר המשתנים חליפות. הרובד השלישי, הוא הרובד המאזן אשר מייצב עמידתם בפני מטלות היומיום המרובות והמסועפות.

יצירותיה של רחלי ברקת כמוהן כחזיון אור-קולי (עמ' 64): "פַעַם 'סוֹעֵר' וּפַעַם שָׁקֵט וְרָגוּעַ"... והן נמהלות בעצב, בשמחה ובהרבה חיות שופעת צבעים.

אמנם נכון כי היקף עבודתה ב'ציור' אינו נעשה בהכרח במקביל לכתיבת שיריה, אך הבחנה זאת אינה גורעת מהרצף הרעיוני כמו לדוגמה (עמ' 25): "שְׁתִיקַת בָּתִּים, שְׁתִיקַת רְחוֹבוֹת/אֲנָשִׁים חוֹלְפִים עוֹבְרִים"...

מסתבר שהסביבה תמיד יציבה ונותרת על עומדה, גם באם התחוללו בה שינויים טכנולוגיים (בנייה, הריסה וכיו"ב...). לעומת זאת, 'האנושות' נעלמת מהנוף או מתחלפת באופן נורמטיבי (מוות ילודה וכי"ב).

נופי ירושלים, בתיה, חצרותיה וסמטאותיה, הם עיקרי יניקתה ושורשי חוויותיה הרוחניות של המשוררת. את משמעותן היא מביעה בשיריה ובעיצוב ציוריה המדהימים אשר מלווים את הקובץ.

מאליו, שעיר הנצח, ואותה קדושה העוטפת אותה אלפי שנים מחזקים ומגבירים את רוח האמונה בנפשה. חשוב לה למשוררת להכיל מההארה של הטוב הזה, גם על יתר בני התמותה וכך היא רושמת (עמ' 25): "יְרוּשָׁלַיִם קְחִי מֵאוֹרֵךְ וּתְנִי בִּפְנֵי הָאֲנָשִׁים הָעֲצֵבִים"... זוהי ההיחשפות האולטימטיבית ליכולותיה הסגוליות האדירות לחבוק תחת מטרייה אחת הן את 'קיום האדם', הישגיו ומחדליו בעולם הגשמי. והן את הקיום המטפיזי של הבריאה, הנשגבת מאנוש.

ומשהן תחת אותה קורת גג, הן משמשות לה משענת בלתי מעורערת להאמין בצמיחת ה'טוב'. בכוח זה, השליטה וההשלמה ביצרי הנפש והגוף הופכים לשלם אחד.

האמנית שבויה ב'צבעים' שהיא רוקחת שתי וערב לציוריה. צבעיה, הן 'במכחול' והן 'במלל' יוצקים קשת מראות פנימיים (המחוללים פלאים משהם באים לעימות חיצוני) (עמ' 67): "כְּשֵׁם שֶׁאֲנִי צוֹבַעַת חַיַּי בִּצְבָעִים סַסְגּוֹנִיִּים/דָּהַרְתִּי לְתּוֹךְ צִבְעֵי הַקֶּשֶׁת//דִמְעוֹת הִתְרַגְּשׁוּתִי נָטְפוּ כְּסַלְסִלֵּי כֶּסֶף"...

עוצמת האמונה בכוח עליון פורצת מחסומים רבים וזרועה לאורך מכלול יצירותיה. כל זאת תוך העמקה 'בנגלה ובנסתר' אותם חוותה במעברי חייה כשעיקר העיקרים בלקחים אשר הפיקה.

מההתעמקות בנושא, היא נוטלת ובונה יציבות אלטרנטיבית המורכבת מחוכמת האיפוק, וכינונה של תקווה מתמדת (עמ' 65): "אוֹצֶרֶת בְּקִרְבִּי אֶת הַמָּתוֹק שֶׁהָיָה./קוֹשֶׁרֶת מַעְגָּל בְּפֶתַח חָדָשׁ//מַבִיטָה קָדִימָה, אֲחוֹרָה, יָמִינָה, שְׂמֹאלָה,/אַט, אַט לְיָמִים טוֹבִים"...

מעולמה הרוחני, ניבטים אלינו דימויי הטבע החמים והחיוניים כל-כך הן 'לבעלי הכנף' והן 'לבני האדם' (עמ' 15): "אֱלֹקִים/תֵּן לִהְיוֹת כְּיַלְדָּה בְּחֵיק אִמָּהּ/צִפּוֹר בַּקֵּן הַחַם"...//..."פַּרְפַר נָם בַּפֶּרַח"...

וכעת, אל נושא ה'זמן' (בו פתחתי מאמרי). ה'אני' של רחלי ברקת מתעמת במלוא מובן המילה בכאן ועכשיו. ומשמעות 'ההווה' המתחולל לפניה, מביט ישירות לכיוון 'העתיד' ואומר (עמ' 71): "חַיַּי כְּצִיוּר שֶׁלֹא הִסְתַּיֵּם/אִחוּי בִּלְתִּי פּוֹסֵק שֶׁל פִּיסּוֹת חַיִּם שֶׁדָּהוּ וְהִתְחַדְּשׁוּ.//הַבְּרֵרָה לִחְיוֹת בְּשִׂמְחָה,/לְהֵאָחֵז בַשַּׁלְוָה הַטִּבְעִית שֶׁבִּי/וּבְקֶצֶב פְּעִימוֹת לִבִּי, לְהִתְחַבֵּר לְגִילִי"...

ועל-אף היושרה הטבועה בשירתה קשה לה מאוד לעמוד באתגר זה שהציבה לעצמה והיא שואלת (עמ' 93): "מָה אֲנִי עוֹשָׂה בְּיָמִים טְרוּפִים,/שֶׁנִּיתָּנִים, שֶׁנֶּעְלָמִים"?!...

לעומת זאת (בשיר אחר שלה), היא כבר אינה שואלת. אלא פוסקת (עמ' 96): "הִתְחַלְּפוּ הַקּוֹלוֹת שֶׁלִּי וּמַרְאֵה פָּנַי וּמַרְאֲכֶם, כָּךְ גִּילִי, וְגִילְכֶם"...//..."יְמֵי מַזָּל וּבִישׁ מַזָּל נִשְׁזְרוּ זֶה בָּזֶה,/וּמַצַּב רוּחִי הִתְחַלֵּף לְמַצָּב אַחֵר"...//..."וְחָלַף וְעָבַר לוֹ מִזְּמַן הַזְּמַן"...

ייתכן מאוד שאותו שיר שלה המסתיים במשפט: "הָאוֹר שֶׁדַּרְכּוֹ אַחֶרֶת/קוֹרֵן בַּמִסְתָּרִים" (עמ' 112) הוא הוא אותו עתיד אליו נשואות פניה.

C כל הזכויות שמורות למחברת המאמר אדלינה קליין, מייסדת ועורכת בימת הספרות הפומבית "על חוד העט", ת.ד. 9516, ירושלים 91094
תאריך:  27/04/2010   |   עודכן:  27/04/2010
אדלינה קליין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חוגגת ברחובות ירושלים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שושנה ויג
14/05/10 20:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מלך השו0ים מתעורר מ-COMA (ז')
25/04/2010  |  שאול דישי  |   יומנים אישיים
מהי מחלה?
22/04/2010  |  יוסי קרמר  |   יומנים אישיים
למה אנשים מאבדים את הזיכרון?
21/04/2010  |  יוסי קרמר  |   יומנים אישיים
ההגדרה החברתית לאוטיזם היא מגוונת, ויש בה מגוון אבחונים לרמות התפתחותיות שונות ומגוונות. חיסונים, כלומר תרופות, תפקידם וייעודם לרפא מחלות ו/או למנוע מחלות ברוב המקרים.
21/04/2010  |  יוסי קרמר  |   יומנים אישיים
התופעה הפיזיולוגית שנקראת פרקינסון, מתבטאת בהפרעות מוטוריות, בהאטה ובירידה באפשרויות התנועה, ברעד בלתי רצוני, בהפרעות בשיווי משקל, בחוסר יציבות בהליכה, ועוד.
20/04/2010  |  יוסי קרמר  |   יומנים אישיים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אל מול המרור הרב והבלתי נתפס ניצבת החרוסת, החרוסת של אבא, מתוקה, טעימה, מנחמת    החרוסת של הרוח היהודית-ישראלית שניעורה, הרוח המדהימה של הערבות ההדדית
איתן לסרי
איתן לסרי
ברשימת החומרים שאסר ארדואן: פרופילים וכבלים מאלומיניום, מנחושת, פרופילים מפלדה, חומרים המיועדים לקונסטרוקציות בנייה, כבלים חשמליים, זכוכית המיועדת לבנייה ועוד    ענף הבנייה צפוי לשל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il