|   15:07:40
דלג
  יעקב בר-און  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

אבשלום קור: "ההצטעצעות במילים זרות מקוממת אותי"

למה אצל ז'בוטינסקי אפשר לשמוע את הדגש בלמ"ד, שמדקדקי ימי הביניים כינו אותו הדגש לתפארת הקריאה בהכפלת האות "ניסיתי להביא לחקיקה שתחייב שילוט עברי, כי בדמוקרטיה השם הלועזי הוא בגדר הסבירות. אבל שרי החינוך והמשפטים שמו רגליים"
29/04/2010  |   יעקב בר-און   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
קור. להנחיל דבקות בעברית [צילום: בוצ´צ´ו]

זאב ז'בוטינסקי

אם בעבר, כשהתחלתי ללמד את החדשים, הקדשתי להם שבע שעות, היום, בהתחשב ב'סחורה החדשה' שמגיעה, אני נותן להם 60 שעות. בהגיעם לגלי צה"ל, אני מלמד אותם מנקודת-מוצא שהצעירים בני ה-18 אינם יודעים שום דבר

ז'בו מגיע לראשון. ד"ר אבשלום קור הצדיע באופן מילולי לזאב ז'בוטינסקי, שלו הוקדש אחד הדיונים המרכזיים בכינוס השפה העברית השלישי בראשון-לציון. במה זכה בכבוד המנהיג הבית"רי שלא היה בלשן ולא העשיר את שפת-אבותיו במילים חדשות?

"ז'בוטינסקי היה ממחדשי השפה העברית כסופר וכמתרגם וגם כנואם מחונן, רב-אמן ההגייה הנכונה, דיקציה בלעז", קובע קור, שהשמיע בכינוס "לשון בראשון" נאום מוקלט של המנהיג שהוגלה מהארץ על-ידי שלטונות המנדט. כשהוא מצטט את ז'בוטינסקי, זה מזכיר את דרך הדיבור המיוחדת שלו ברדיו ובטלוויזיה.

"שלוש הערות בנוגע לתוכנית החלוקה הייתי רוצה מרחוק להשמיע באוזני היישוב", קורא קור בחי"ת גרונית של מזרחיים. "יש אומרים שצריך להתפשר. הגיע הזמן - הוא מבטא שווא נע וזה נהדר - שתועלתו של היישוב תכריע. ארץ-ישראל איננה רק קניינם של אלה שהצליחו לעלות אליה. הרשו לי לדבר בשם אלה שלא הצליחו, אלה שסגור בפניהם השער ועתה רוצים לסגור אותו לנצח!”

קור: "בדבריו, שבהם שילב ז'בוטינסקי דיבור על ענייני השעה עם הגייה מוקפדת, אפשר לשמוע אצלו את הדגש בלמ"ד, שמדקדקי ימי הביניים כינו אותו הדגש לתפארת הקריאה בהכפלת האות. ואז אמר את המשפט החשוב ביותר - 'אל תגידו מה בכך אם בעל-פה או על-גבי נייר נוותר על חברון ושכם ועבר הירדן. הלוא רק מילה ריקה הוויתור הזה!”

"ז'בוטינסקי היה איש הספר", שח קור בקריצת-מה אל מנהיגי ההווה. "אמנם בראשית דרכו כתב ברוסית וכך חיבר את שירו 'עיר שלום' בגיל 18 ואת הרומן המפורסם שלו, 'שמשון', אבל הוא תרגם נפלא לעברית את 'העורב' ושירים אחרים של אדגר אלן פו וגם מיצירות דאנטה ועומר כיאם, בין השאר. בעשייתו המגוונת הוא היה שווה לכמה אנשים. אבל כששומעים אותו, עולה השאלה איזה חבר-כנסת ב-62 שנות המדינה הקפיד על הדיבור העברי וז'בוטינסקי בסך-הכל היה זמן קצר בארץ. מי ששמע אותו נואם, לא ישכח זאת כל ימי חייו".

כאן מביא קור סיפור אישי: "פעם, כשהרציתי בפני סטודנטים במכללת אשקלון, ניגשה אלי סטודנטית עולה חדשה וכשכנראה רצתה למצוא חן בעיניי, לאחר שביררה שאבי היה גם כן מריגה שבלטביה, היא הביאה לי אלבום תיירות משם, שאראה לו. אבא דיפדף בספר ושום תמונה של ריגה לא דיברה אליו, עד שנעצר בתמונה אחת. 'פה', אמר, 'בתיאטרון הלאומי של ריגה, כשז'בוטינסקי בא לנאום, הוציאו את כל הספסלים, כולם עמדו והיה מלא מפה לפה".

אם מובן מכל דבריך שקנאותו של ז'בוטינסקי לעברית נבעה מגישתו הלאומית, אקריא לך מספר שורות, בתקווה שתסלח לי על שאינני מצליח לעשות זאת כמוך: "מוכן אני להעיד כי אף פעם אחת בחיי לא לקח אותי אבי לבית הכנסת וכשהגעתי לגיל 13, לא טרח לסדר לי 'בר-מצווה' מסורתית, אלא הסתפק בכך שלקח אותי לראינוע (קולנוע לא היה עדיין) ונתן לי כמה ספרים במתנה". את הדברים האלה אני מביא לך מספר-זכרונותיו של בנו, ערי. כיצד מנהיג כה לאומי, היה כה מסוכסך עם הדת?!

"אני לא חושב שז'בוטינסקי היה מסוכסך עם הדת כמו שלבו כבד היה עליו בכל הנוגע למנהיגים הדתיים. לדעתי, מה שהפריע לו היה שהוא סבב בקהילות ישראל בגולה והיה אומר 'חסלו את הגולה ולא - הגולה תחסל אתכם!' ז'בוטינסקי ממש התחנן משומעיו להתרחק מאירופה שבה עלו הנאצים לשלטון. ישנו הנאום שלו מתשעה באב האחרון מלפני השואה, בוורשה, שנתיים לפני שנפטר בטרם עת. זה תלוי אצלי בחדר.

"כך אמר שם - 'מזה שלוש שנים פונה אני אליכם, יהודי פולין, עטרת יהדות העולם ומזהיר אתכם ללא הפוגה שהקטסטרופה מתקרבת. שערותיי הלבינו וזקנתי בשנים אלה. לבי שותת דם על שאתם, אחים ואחיות יקרים, אינכם רואים את הר הגעש שיתחיל תיכף לפלוט את אש ההשמדה. אני רואה מראה איום! הזמן קצר, אך אפשר עוד להינצל. אני יודע - אינכם רואים, כי אתם טרודים ובהולים בדאגות יום-יום. האזינו דבריי בשעה ה-12. למען השם, יציל כל אחד את נפשו כל עוד יש זמן לכך".

מוסיף קור: "אם לחזור לשאלתך, נראה שאם כל האדמו"רים היו נענים לציונות, השואה לא הייתה מפילה שישה מיליונים. הוא האשים את המנהיגים הדתיים בהישארות בגולה".

קור העשיר את באי הכינוס בדברים פחות דרמטיים של ז'בו. לאחר הגירוש הטורקי מתל אביב בתקופת מלחמת העולם הראשונה, פרץ במטבח ויכוח בין הפליטים. כשהספרדים לא היו מוכנים לאכול מרק אשכנזי, ז'בוטינסקי הציע שיהיה להם מטבח נפרד. כשהזמינו אותו לסעודת הבכורה, כך סיפר, כיבדו אותו בנזיד טעים כגן עדן, אבל אין הבדל בין זה לזה. והוא כתב - הנזיד הספרדי דומה למרק האשכנזי כמו אגל מטר לטיפת גשם. איזו דרך ציורית להצביע על דמיון!”

מה ברצונך שילמדו מגיבור הדיון שלכם?

"את הדבקות בעברית! להגייה נכונה נגיע בשלב יותר רחוק. בינתיים אני יכול לדרוש את זה מהשדרנים למיניהם. אלא מאי? - המחוקקים, כשהם הקימו את הרשתות שמעבר לקול ישראל ולגלי צה"ל, הם לא קבעו תקני-לשון מחייבים. אז ניסינו אנחנו, אנשי העברית, לגרום לכך, אבל הפוליטיקאים התחנפו כרגיל לאנשי-התקשורת ודרישתנו הושבה ריקם.

"אגב, רק באחרונה מנעתי אצלנו, בגלי צה"ל, פרסום תשדיר של מועצת החלב בנוסח 'איי לאב חלב'. אפילו פניתי למנכ"ל המועצה, שייקה דרורי, איש נורדיה, יישוב של בית"ר. הזכרתי לו את דברי ז'בוטינסקי, אבל הוא לא ניאות לשנות את התשדיר. גם הורדתי תשדיר בנושא בטיחות בדרכים שחציו היה בלועזית".

כעת, אני מקריא לו משהו שאולי מוכר לקור מהיכנשהו ומבקש את תגובתו - "אומרים שזאת העיר העברית הראשונה,/ אבל היום ההגדרה הזאת לא נכונה,/ כי מן העברית הרי נשאר לזה הדור/ רק אינטרקונטיננטל, ספלנדיד ואקסצלסיור...”

קור איננו מצפה לסוף הקטע כדי להצטרף בעל-פה לקריאתי מספרו "לצונו של אדם - כבודו", בדיוק מלפני 30 שנה. מסתבר שמצב העברית רק הוחמר מאז. קור: 'בשנת הלשון העברית, תש"ן, ניסיתי להביא לחקיקה שתחייב שילוט עברי, כי בדמוקרטיה השם הלועזי הוא בגדר הסבירות. אבל שרי החינוך והמשפטים דאז שמו רגליים".

מי ידם הייתה במעל?

"אני לא רוצה להתחיל ללכלך אנשים...”

כדי להמחיש את מצבה העגום של השפה העברית, ד"ר קור, המנחה המיתולוגי של חידוני התנ"ך, ש-60 שנותיו אינן ניכרות בו ומשמש שנים הרבה כיועץ הלשון בתחנתו הצבאית, מביא דוגמה משם: "אם בעבר, כשהתחלתי ללמד את החדשים, הקדשתי להם שבע שעות, היום, בהתחשב ב'סחורה החדשה' שמגיעה, אני נותן להם 60 שעות. בהגיעם לגלי צה"ל, אני מלמד אותם מנקודת-מוצא שהצעירים בני ה-18 אינם יודעים שום דבר".

וכשאתה צופה בטלוויזיה?

"ההצטעצעות במילים זרות מקוממת אותי. הידעת שבשום מקום בעולם לא קוראים לגביע העולם בכדורגל מונדיאל פרט לברזיל ולנו? בכל מקום נוהגים לקרוא למפעל בשפתו. ענפי הפרסום והתקשורת אצלנו סוגדים לכל מה שזר”.

אז מה עושים?

"אולי נבחר ...פוליטיקאים אחרים. יש פוליטיקאים ירודים שנותנים זיכיון למנהלים ירודים ואלה מקבלים שדרנים ירודים. הכל מתחיל ממי שנבחר לכנסת. אבל בדמוקרטיה מי שמביא יותר ארגזים עם פתקים, הוא המנצח...”

פורסם במקור: עיתון מקור ראשון
תאריך:  29/04/2010   |   עודכן:  29/04/2010
יעקב בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אבשלום קור: "ההצטעצעות במילים זרות מקוממת אותי"
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חניבעל
29/04/10 10:16
2
כנניהו המיסר
29/04/10 12:26
3
י.ש
29/04/10 14:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר גיא רוטקופף, מנכ"ל משרד המשפטים, גזר על עצמו שתיקה בחצי השנה הראשונה לכניסתו לתפקיד. "ביקשתי ללמוד לעומק את עבודת המשרד, את המחלקות השונות, את המשימות והאתגרים", הוא אומר בריאיון ראשון ובלעדי למגזין "הפרקליטים".
יצאתי השבוע לסיור בדרום הר חברון, פיסת קרקע לא קטנה אך עלומה מעיני רוב הציבור הישראלי. עברתי בכביש המנהרות, הפוצע את הנוף הפסטורלי שידע ימים טובים יותר. חומת הבטון המזדקרת על הגבעות מהווה גורם זר המשנה את הטבע. נסעתי ב"דרך ההר", ועברתי את מקבץ הגגות האדומים של גוש עציון, ואת מחנה הפליטים אל-ערוב. בדרך אין כל שילוט לעשרות כפרים פלסטינים הפזורים מצידי הכביש, אלא רק להתנחלויות היהודיות. צריך להצדיק את ה"עובדה" שאל ארץ ריקה הגענו.
29/04/2010  |  נאוה חפץ  |   מאמרים
לשפשף את העיניים ולא להאמין: מסעה של משלחת חברי הכנסת למצעד החיים בפולין הייתה ביזיון אחד גדול ואפשר רק לחשוב שהמדובר היה במסע-עינוגים.
29/04/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
חלק ניכר מפרשת השבוע, פרשת "אמור", מוקדש לדיני המועדים. וראה זה פלא: התורה פותחת ואומרת "מועדֵי ה' אשר תקראו אותם מקראי קודש, אלה הם מועדָי" - ועוברת לדבר דווקא על השבת. מסתיים הפסוק העוסק בשבת, ושוב כמעט אותה פתיחה: "אלה מועדי ה' מקראי קודש אשר תקראו אותם במועדם". אם השבת היא חלק מהמועדים - מדוע חוזרת התורה על הכותרת לאחר הפסוק העוסק בשבת? ואם איננה חלק מהם - מה היא עושה בפרשה הזו?
29/04/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
נשיא ארה"ב ברק אובמה פיספס ובגדול. הדרישה שלו להקפיא את הבנייה בשכונת רמת אשכול בירושלים, היא העיכוב הכי רציני שהוא היה יכול לדמיין לעצמו לנורמליזציה עם ערביי יהודה ושומרון.
29/04/2010  |  דן גפן  |   מאמרים
חלקה בבעלות פרידמן וזילר רשומה במיזם של דנקנר  /  פזית רבינא
"מיעוט קטן בתוכנו גורר אותנו לאבדון"  /  חגי סגל
מג'אדלה חזר לכנסת; הדוח החמור בעניינו נשכח  /  אריאל כהנא
אלוף שלוש הלהקות  /  יעקב בר-און
חוויה עתידנית  /  הרב י.צ. רימון, הרב א. מאלי, הרב ד. שפירא
הייה לי אח: מסע בעקבות אחי  /  נחום מוכיח
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il