|   15:07:40
דלג
  קנת לוין  
פובליציסט מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

סינדרום אוסלו (י"א)

הפוסט-ציונות: עוד כלי בשירות תנועות השלום

ההתגייסותם של אמנים וסופרים ישראלים לרטוריקה האנטי-ציונית מוסברת בכמיהה לראות בתחושת המצור ה"ציונית" תחושת מציאות מסולפת
07/05/2010  |   קנת לוין   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
סמל תנועת "גוש שלום" [צילום: פלאש 90]

השתלטות על האמנויות
מדד להיקף שליטתם של בעלי המסרים האנטי-ציוניים בזירה התרבותית הישראלית מספקים פרסי ישראל.

פרופ' יוסף אגסי כתב שישראל נוסדה על בסיס "אומת פנטום" שלא הייתה ולא נבראה - העם היהודי - ולפיכך היא דומה לבריה"מ, ואף לגרמניה הנאצית. שיאה של חשיבתו הפוליטית הוא כמדומה טענתו, כי העובדה שישראל מתירה לאזרחיה הערבים להיבחר לכנסת אך אינה מגייסת אותם לצבא מוכיחה שישראל היא מדינת צבא.

לצד ההיסטוריה החדשה, צץ לתנועות השלום זרם משלים נוסף, אף הוא בעיקרו יליד האוניברסיטאות ובן טיפוחיהם של גורמים אנטי-ציוניים, בתוכָן - זרם שזכה לכינוי "פוסט-ציונות". המונח "פוסט-ציונות" משמש בהקשרים שונים וניתן להגדירו באופנים שונים. בדיון שלנו, כוונתנו במונח זה להשקפה שישראל אינה יכולה להיות מדינה דמוקרטית ומדינה יהודית גם יחד; שהגדרתה של המדינה הן כציונית והן כיהודית היא פגיעה בלתי נסבלת באזרחיה הערבים; ושישראל צריכה להתנתק מזיהויה הרשמי כיהודית, ולאמץ במקום זאת אתוס אוניברסלי ודמוקרטי חדש.

הרעיון כי המדינה היהודית הוא קלקול מוסרי אינו חדש: כאלו היו, למשל, טיעוניהם האנטי-ציוניים של מרטין בובר ושל חבריו בשנות המנדט. אולם מהבחירות של 1992 ואילך התפרץ שטף אדיר של כתיבה אקדמית ועיתונאית בכיוון זה, אשר שיקף תחושה של רבים בשמאל כי יהדותה של המדינה היא הגורם לתגובת הדחייה מצד שכניה. לפי השקפה זו, אם ישראל תהפוך עצמה למדינה "אוניברסלית" יותר, ותשתחרר מהכיתתיות שלה ומזיהויה היהודי הצר, הדבר יעזור לה להתקבל על לבם של אויביה הערבים ויקדם אותה אל עבר השלום.

לגל הכתיבה הפוסט-ציונית קדם בשנים אחדות גל של עיסוק בנושאים שאפשר לכנותם "קונטרה-ציוניים" בספרות, בתיאטרון וביתר ענפי האמנות בישראל, ושל פופולריזציה עצומה של העמדות הביקורתיות כלפי ישראל והציונות באמצעות תרבות ההמונים. מגמה זו בתרבות העברית פעלה בצוותא עם תנועות השלום ועם ההיסטוריונים החדשים להכשיר את הקרקע למה שעתיד היה לקרות בדעת הקהל בישראל למן 1992: הנהייָה אחר ויתורים מדיניים שעד אז נחשבו כמאיימים על עצם קיומה של המדינה.

קל היה, למשל, להבחין כיצד הסופרים המפורסמים ביותר בישראל - עמוס עוז, א"ב יהושע ודויד גרוסמן - תוקפים בספריהם יסודות מרכזיים במעשה הציוני, ובו בזמן, במציאות החוץ-ספרותית, מזדהים בגלוי עם תנועות השלום. אחד הספרים הפופולריים ביותר בתקופת טרום-אוסלו היה "רומן רוסי" מאת מאיר שלו (1988). הספר מאוכלס בדמויות שמסירותן לעקרונות הציונית הפועלית - עבודת האדמה, הגנה על הבית - מצטיירת בו כנוקשוּת, רדידוּת, צביעוּת וגסוּת הלב, וסופה שהיא גובה מחיר נורא. הדמויות היחידות שיש בהן מן האצילי וההירואי הן אלו האדישות למאמץ הציוני, עוינות אותו או מורדות בו.

כמובן, כל פרויקט אידיאולוגי, אציל ככל שיהיה, מקבל אצל כמה ממשתתפיו צורה נוקשה או מעוותת, ובחברות חופשיות גוררת כלפיה התנהגות זו לעג מצד סופרים ומסאים. אולם אם זו הייתה כוונתם של שלֵו ושל דומיו, הם היו מציבים ביצירותיהם, ולו לשם ההשוואה, גם דמויות החיות את האידיאלים הללו ביושר. הזרם המרכזי של הסיפורת הישראלית משנות השמונים ואילך אינו עושה זאת. הוא מלקה את הציונות כולה ואינו מוצא בה מתום; אפילו לא שמורת טבע קטנה של ציונות טהורה או אנושית. הוא אפילו אינו מעלה בדעתו את אפשרות קיומה של ציונות כזו.

הציונות של אלו שבכנות, בנדיבות ובגבורה מקדישים את חייהם לגאולת עמם מרדיפות ולהשבת כבודו על-ידי השבת עצמאותו; האידיאליזם הציוני, שלו הכפיפו רבים כל כך את שאיפותיהם הפרטיות ושאבו ממנו משמעות נשגבת יותר לחייהם - כל זה אינו קיים ביצירות המרכזיות של הספרות הישראלית החדשה, או קיים רק כמושא ללעג, לצנזורה ולמתקפה. אותה הטיה השתלטה גם על האמנויות האחרות - שירה, תיאטרון, קולנוע ואמנות פלסטית. מדד להיקף שליטתם של בעלי המסרים האנטי-ציוניים בזירה התרבותית הישראלית מספקים פרסי ישראל. רוב פרסי ישראל בספרות בשני העשורים האחרונים של המאה הוענקו לסופרים מסוג זה. "רק שניים מהזוכים בשנים אלו, חיים גורי ומשה שמיר שקיבלו את הפרס ב-1988, מייצגים את המסורת הספרותית הישנה של תנועת העבודה הציונית", מציין יורם חזוני בספרו The Jewish State.

"הזדהות רגשית עם המחויבים להשמדתנו"
דוד גרוסמן [צילום: AP]

גרוסמן: כדי שהתהליך יישא פירות של שלום, על הישראלים לוותר לא רק על שטחים גיאוגרפיים, אלא גם על שטחים בנפש

כיצד ניתן להסביר את ההתגייסות הנרחבת והבלתי צפויה של הסופרים והאמנים הצעירים לרטוריקה האנטי-ציונית? וקשה מכך: כיצד אפשר להבין את התקבלותה החמימה בציבור הישראלי? הפתרון נעוץ אולי בנוכחותו הבולטת של מצב המצור ביצירות הללו, ובכך שההשתחררות מהציונות מצטיירת בהן כמוצא אפשרי מן המצור.

מה שיצר וקיים את המוסכמות הספרותיות-אמנותיות הללו, מה שמשך יוצרים צעירים ליישם אותן ומה ששכנע שכבות נרחבות בחברה הישראלית לאמץ אל ליבן את היצירות שנכתבו על פיהן, הוא הכמיהה להאמין שזו אינה רטוריקה אלא מציאות. היוצרים והצרכנים של ספרות זו השתוקקו להאמין שמה שהיא מזהה כנקודת המבט הציונית - קהילה החיה בתחושת מצור, מאמינה שמקיפים אותה אויבים חורשי רעה והשמדה, ולפיכך חיה על חרבה - הוא אכן מקור מצוקתה של ישראל והמכשול העומד בינה לבין חיים "נורמליים".

הם רצו להאמין שנקודת מבט זו מבוססת לא על המציאות, אלא על תחושת מציאות מסולפת הקורסת תחת נטל הזיכרון ההיסטורי של אלפי שנות סבל יהודי. הם נכספו להאמין שאם הציבור הישראלי יתגבר על דפוס החשיבה הציוני, ויראה את התמונה האנושית הרחבה יותר לא כפי שמכתיבה לו הציונות, אלא כפי שרואים אותה מבקריה היהודים והערבים של הציונות - כי אז ישראל תשקול מחדש את עמדותיה, תבריא מקנאותה הלאומנית ומהאובססיה שלה לביטחון, ותעשה את הוויתורים הנחוצים אשר - כך על-פי אותה משאלה - יובילו בהכרח אל השלום.

גרוסמן ביטא זאת במפורש. זמן קצר לאחר שהחל תהליך אוסלו הוא הכריז שכדי שהתהליך יישא פירות של שלום, על הישראלים לוותר לא רק על שטחים גיאוגרפיים, אלא גם על שטחים בנפש. הם חייבים, פירט, להיפטר מהאמונה בדבר חשיבותו העליונה של צבא יהודי המגן על העם בארצו; מהאמונה שהשואה הוכיחה ביתר שאת את חשיבותו של הצורך הזה; ומהאמונה שיש ערך סגולי בנכונות להילחם על המולדת ולמסור עליה את הנפש. הם חייבים גם לוותר על האמונה שהקמת המדינה היא שיבה של היהודים מגלות ארוכה ולעתים קרובות איומה. גם על מושגים כ"עם סגולה" יהיה עליהם לוותר. ("לדמיין את השלום", ידיעות אחרונות 29.9.93).

בדבריו אלו מֵזים גרוסמן, למעשה, את האשליה הרווחת כאילו הוא וחבריו מטיפים לוויתורים משום שכל עניינם הוא ערכים אוניברסליים ודמוקרטיים. הנה כי כן, עולמו הערכי מצוי הרבה מעבר לכך. אולם דבריו מנציחים, כמובן, אשליה אחרת, פרי העייפות מן המצור והתשוקה הנואשת להסירו: האשליה שהתכחשות עצמית נאותה מצד ישראל, תמהיל נכון של ויתורים טריטוריאליים וויתורים רוחניים, תזַכֶּה את ישראל בשלום המיוחל - גם אם כל האיתותים המילוליים והמעשיים מן הצד השני מלמדים אחרת.

האליטה התרבותית הלכה לפני המחנה בהתקפותיה על הציונות. התקפות אלו ביטאו אמונה, לא תמיד מנוסחת במפורש, שביטול יהדותה של המדינה יפיס את דעתם של אויביה. אחריה הלכו, כתמיד, אקדמאים ועיתונאים, ובימי תהליך אוסלו הם שִכללו את טיעוניה במיומנות. כה נפוצה הייתה התופעה באליטה הישראלית, שהסופר אהרן מגד כתב עליה ב-1994: "אנו עדים לתופעה שככל הנראה אין דומה לה בהיסטוריה כולה: הזדהות רגשית ומוסרית מצד רוב שכבת האינטליגנציה בישראל ורוב אמצעי התקשורת שלה עִם אנשים המחויבים להשמדתנו" (ג'רוסלם פוסט, 17.6.94).

באקדמיה הישראלית, העלאת טיעונים היסטוריים-למחצה שמטרתם לערער על קיום העם היהודי, על הציונות ועל ישראל התפתחה לכדי מופת של שיתוף פעולה בינתחומי. פרופ' יוסף אגסי, מרצה לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, כתב שישראל נוסדה על בסיס "אומת פנטום" שלא הייתה ולא נבראה - העם היהודי - ולפיכך היא דומה לבריה"מ, ואף, כפי שהקורא יכול היה כבר לנחש, לגרמניה הנאצית. אגסי אף טען נגד חוק השבות שהוא מחזק את המושג נטול הלגיטימציה "העם היהודי", ואת כל הדברים האיומים, לכאורה, שקרו בשל קיומו של מושג זה. שיאה של חשיבתו הפוליטית הוא כמדומה טענתו כי העובדה שישראל מתירה לאזרחיה הערבים להיבחר לכנסת אך אינה מגייסת אותם לצבא מוכיחה שישראל היא מדינת צבא. הנימוק: בעצם הגדרתה של ישראל כמדינה יהודית, היא מפלה לרעה את אזרחיה הלא-יהודים; לפיכך, אם היא מכניסה אותם לכנסת אך חוסמת את כניסתם לצבא, הדבר מלמד שהצבא הוא קודש הקודשים שלה, יותר מהכנסת, ושרובים חשובים בעיניה יותר ממילים.

כתביהם של אקדמאים אחרים מתקופה זו מתמקדים פחות בפרטי הולדתה -בחטא של הציונות - ויותר בחטאיה שלה, או, במקרה הטוב, בהתיישנותה. מנחם ברינקר, פרופ' לספרות עברית באוניברסיטה העברית, קבע במאמר ב"ג'רוזלם פוסט" שציונות היא מושג "טוטליטרי" ש"מיצה את שימושיותו ויתמוסס עם הזמן".

האנתרופולוג איש האוניברסיטה העברית פרופ' דני רבינוביץ' קרא לתרגם את התובנות הפוסט-ציוניות למעשה פוליטי: הוא הציע שממשלת ישראל תודה ב"חטא הקדמון של ישראל" ותקבע "מועד ממלכתי לציון הסבל שסבלו מאותו חטא אלפי משפחות פלשתיניות במהלך תקומת ישראל". ואכן, כפי שנראה בחלק הבא, גם אם הצעותיו אלו לא התקבלו, ממשלות ישראל תרגמו את התובנות הפוסט-ציוניות למעשים.

סדרת המאמרים מבוססת על הגרסה המקוצרת של הספר "סינדרום אוסלו". תרגם מאנגלית צור ארליך.
ד"ר קנת לוין הוא היסטוריון ופסיכיאטר, מרצה בבי"ס לרפואה באוניברסיטת הרווארד. הוא הרבה לכתוב על הסכסוך הערבי-ישראלי, ומחבר הספר The Oslo Syndrome.
תאריך:  07/05/2010   |   עודכן:  09/05/2010
קנת לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפוסט-ציונות: עוד כלי בשירות תנועות השלום
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אמיר ש
8/05/10 15:13
2
מסעודה מהליכוד
8/05/10 17:42
 
מוטי כהן
8/05/10 23:06
 
ווטרינר שכונתי
5/06/10 17:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כישלון המערב באפגניסטן, בפקיסטן, באירן, בעירק, בתימן, בלבנון, במרוקו ובעזה, הוא כישלון אל מול הנחישות האיסלאמית, המבוססת על התחושה שהמערב הוא ענן חולף בשמי ההיסטוריה העולמית, אשר יחוסל באמצעות הכלים הקטלניים שהוא עצמו פיתח: פצצות, מטוסים ורכבי "האמר" משוריינים.
07/05/2010  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
מחזמר עברי מקסים לילדים, מאת אפרים סידון, עם שירים שמרנינים את לב ההורים לא פחות מלב הילדים.
07/05/2010  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
גבי גזית הגדיר לאחרונה את החרדים כתולעים.
07/05/2010  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בפסק דין שניתן השבוע בערעור שהגישו אחים על פסק דינו של ביהמ"ש המחוזי, אשר קבע שעורך דינם לא התרשל, נכתב, בין היתר כי:
07/05/2010  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
הם נמנים עם השורה הראשונה של נגנים בארץ וקנו את עולמם כ"חמישיית המתכת הישראלית", על שום כלי הנשיפה שבהם הם מפליאים לנגן. כולם בוגרי בתי-ספר יוקרתיים מעבר לים, המרבים לנגן בתזמורות המובילות בישראל. מזה 12 שנים רצופות הם מציבים לעצמם מטרה ייחודית: להביא את המוזיקה הקלאסית למודעותו המוגברת של הקהל הרחב.
07/05/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il