|   15:07:40
דלג
  אבי דוידוביץ  
קרימינולוג, ניצב-משנה (בדימוס), מומחה בפרופילאות פלילית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

מינוי מבקר פנימי לצה"ל

הידיעה על מינוי מבקר פנימי בצה"ל הייתה מבחינתי Déjà vu אודה ולא אבוש כי לא הצלחתי במשחק ההוא גם אם הפסדתי את הקרב בשעתו, אזי ניתן לומר כי בסופו של דבר אלו שניצחו אותו - הובסו - או שהם למצער בתהליך של תבוסה
08/05/2010  |   אבי דוידוביץ   |   מאמרים   |   תגובות

הביקורת הפנימית בצה"ל
אלון קוחלני
ימיו של "הקרב" למינוי מבקר פנימי לצה"ל, אותו ניהלה לשכת המבקרים הפנימיים, כמניין ימיו של חוק הביקורת הפנימית * תגובה למאמר "מינוי מבקר פנימי לצה"ל" של אבי דוידוביץ
לרשימה המלאה

על החלטת הרמטכ"ל גבי אשכנזי מלפני מספר ימים, למנות מבקר פנימי לצה"ל - גם אם היא אמורה הייתה להתקבל לפני כעשרים שנה - יש לומר יישר כוח. ככלות הכול מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא.

למי שאינו מתמצא בתחום הביקורת הפנימית בכלל ובביקורת הפנימית בצה"ל בפרט כדאי להבהיר כי חוק הביקורת הפנימית, תשנ"ב - 1992, מחייב כל גוף ציבורי לקיים ביקורת פנימית על-ידי מבקר פנימי.

מסיבות שאינן מובנות ואינן מן העניין, ובניגוד לפרשנות הראויה של החוק, הוחלט במשרד הביטחון כי המבקר הפנימי של משרד הביטחון, הנקרא "מבקר מערכת הביטחון", יהיה גם המבקר הפנימי של צה"ל.

יחד עם זאת נקבע כי בצה"ל תפעל יחידה מטכ"לית, ברמת מחלקה ובפיקוד קצין בדרגת אלוף-משנה, אשר תעסוק בבקרה ובמעקב (בו"מ). במילים אחרות ניתן לומר כי מאן דהו החליט כי לגוף הציבורי הגדול ביותר במדינה, לא יהיה לא להלכה ולא למעשה מבקר פנימי.

גרוע מכך היא העובדה כי לאורך שנים רבות, התקיים מצב בלתי תקין זה מבלי שאיש הוטרד ממנו בכדי שיקום ויעשה מעשה, עד לשבוע האחרון בו רב-אלוף גבי אשכנזי, באישור שר הביטחון ברק, קם ועשה. למחדל זה אחראית גם לשכת המבקרים הפנימיים, בראשות שלמה קלדרון, אשר לא השכילה לכפות על משרד הביטחון וצה"ל מינוי מבקר פנימי לצבא, בין בדרכים משפטיות (ובכלל זה בג"צ), ובין גם בדרכים ציבוריות-פוליטיות. האנומליה שהייתה במערכת הביטחון בכל הנוגע למיהות המבקר הפנימי שם, לא הוסיפה לקידום מעמדה של הביקורת הפנימית והמבקרים הפנימיים בגופים הציבוריים.

הידיעה על מינוי מבקר פנימי בצה"ל הייתה מבחינתי Déjà vu. כמי שהיה בסרט הזה, ולאו-דווקא כשחקן משנה, אודה ולא אבוש כי לא הצלחתי במשחק ההוא. גם אם הפסדתי את הקרב בשעתו, אזי ניתן לומר כי בסופו של דבר אלו שניצחו אותו - הובסו - או שהם למצער בתהליך של תבוסה - וארחיב:

בין השנים 2003 - 2006 כיהנתי כראש יחידת הביקורת הפנימית של משטרת-ישראל. מבחינות רבות ניתן לומר כי הייתי מקבילו של ראש מחלקת בו"מ בצה"ל, ובכלל זה הדרגה המקבילה (ניצב-משנה).

מיהות המבקר הפנימי במשטרת-ישראל

למרות שהגדרה הפורמלית של תפקיד ראש יחידת הביקורת במשטרה (יב"ק) לא הייתה "המבקר הפנימי של משטרת-ישראל", הרי על-פי הבנתי את הוראות החוק ופקודות משטרת-ישראל, ולמיטב תפיסתי את טובת הארגון והאינטרס הציבורי, טענתי כי ראש יב"ק הוא המבקר הפנימי של הארגון. כך גם התנהגתי והפעלתי את הביקורת הפנימית בארגון.

אולם, מספר חודשים לאחר שנכנסתי לתפקיד, אגב הופעתי בפני סגל הפיקוד הבכיר של משטרת-ישראל בראשות המפכ"ל, טענה היועצת המשפטית של משטרת-ישראל ואף הוציאה מסמך בהתאם, כי המבקר הפנימי של משטרת-ישראל אינו ראש יב"ק, אלא הוא המבקר הפנימי של המשרד לביטחון-הפנים. משלא הצלחתי לשכנעה כי טעות בידה ופרשנותה אף פוגעת באינטרסים של הארגון, עשיתי מעשה חריג ונדיר, ופניתי בכתב על דעת עצמי ליועץ המשפטי לממשלה על-מנת שיכריע במחלוקת שנתגלעה ביני ובינה. היועץ המשפטי לממשלה הינו כידוע המנחה המקצועי של היועצים המשפטיים במשרדים הממלכתיים השונים, והוא גם ממונה העל, לפחות ברשות המבצעת, על קיום הוראות החוק על-ידי הגופים הממשלתיים.

לטעמי, כוונת חוק הביקורת הפנימית הינה כי בכל גוף ציבורי ובכלל זה משטרת-ישראל, ימונה מבקר פנימי. המודל לפיו מבקר המשרד לביטחון-הפנים הוא המבקר הפנימי של משטרת-ישראל, אינו עולה בקנה אחד עם הפרקטיקה והצורך של משטרת ישראל בביקורת פנימית אפקטיבית. לאחר חודשים רבים של המתנה, ומספר תזכורות, נעניתי לבסוף מטעם היועץ המשפטי לממשלה כי עמדתה של היועצת המשפטית של המשטרה מקובלת עליו, אם כי הוא סבור כי רצוי וראוי שלמשטרה יהיה מבקר פנימי משלה. בכך נסתם הגולל על מאבקי, ועד שסיימתי את תפקידי בשנת 2006, לא עלה בידי לשנות את פני הדברים.

הוויכוח על מיהות הבקר הפנימי אינו סמנטי

המחוקק ביקש לעצב את מוסד הביקורת הפנימית לא רק כאוֹרגן עצמאי ובלתי-תלוי, אלא גם כבעל סמכויות, בין היתר על-ידי הסדרת היסודות הבאים, עליהם בנויה ביקורת פנימית אפקטיבית ולא פיקטיבית:

  • התאמה - כישורים נדרשים מהמבקר הפנימי, שתכליתם להבטיח מינוי של אדם ראוי לתפקיד מבחינת אישיותו, ניסיונו המקצועי והשכלתו.

  • תפקידי המבקר הפנימי ובעיקרם חובותיו לבדוק, בין היתר, תקינות וטוהר מידות מצד כל נושאי המשרה בארגון שהוא משמש בו כמבקר פנימי, והכוונה לכל בעלי התפקידים בארגון, ובכלל זה ראש הארגון.

  • כפיפות - הממונה על המבקר הפנימי יהיה ראש הארגון.

  • דיון על ממצאי דוח המבקר הפנימי יתקיים על-ידי הדרג הבכיר בארגון, ולא יאוחר מ-45 ימים מעת שהונחו על שולחנו של ראש הארגון.

  • אישור תוכנית העבודה - המחוקק הורה על קיום תהליך הדדי של הכנת תוכנית עבודה למבקר הפנימי, בו המבקר הפנימי יהיה שותף להכנתה, כאשר אישורה נתון לממונה עליו.

  • ייחוד פעולות - עיקרון זה בה להבטיח כי המבקר הפנימי לא יועסק בארגונו במשימות שאינן ביקורת פנימית, או טיפול בתלונות ציבור, או בקבילות עובדים; ובתנאי ששני התפקידים האחרונים אינם באים על חשבון הביקורת הפנימית.

  • חובה על המצאת מסמכים ומסירת מידע למבקר הפנימי.

  • דרך מינוי עובדים בלשכת המבקר הפנימי: על-מנת למנוע "הנחתת" עובדים על המבקר הפנימי, שלדעתו אינם ראויים לשמש בתפקיד, ובכך לכווץ ולגמד את הביקורת הפנימית הורה המחוקק כי מינוי עובדים כאמור יעשה אך בהסכמת המבקר.

  • שמירת תוקף - עיקר הרעיון בהוראת חוק זו הוא להבטיח כי המבקר הפנימי לא ידולל מהמשאבים העומדים לרשותו, ובכלל זה תקני כוח אדם ודרגות התקן, כלי רכב וכיוצא באלה, והכול להבטיח את היכולת התפקודית העצמאית של המבקר.

ההיגיון העומד מאחורי כל התנאים שנקבעו בחוק משקף את חשיבות קיום ביקורת פנימית דווקא על-ידי מי שבא מתוך הארגון ומכירו לפני ולפנים, אך בסופו של יום הוא ממשיך להיות חלק מהארגון, שלא כמו הביקורת החיצונית (מבקר המדינה למשל). יחד עם זאת התפיסה המקצועית הראויה, שגם אני אימצתיה, היא כי המבקר הפנימי הינו גם שותף עסקי להנהלת הארגון, אך הוא גם שלוחו של הציבור בכל הנוגע לאמות המידה בהן הוא בוחן את תפקוד הארגון וממלאי התפקידים שבו.

על תרבות הביקורת במשטרת-ישראל

דומה כי דווקא משטרת-ישראל, הלוקה בחוסר תרבות של ביקורת, זקוקה למבקר פנימי משלה ובמעמד ראוי. על העדר תרבות הביקורת בארגון התייחסו שתי ועדות חקירה חשובות שבדקו היבטים הנמצאים בלוז עבודת המשטרה.

הראשונה: "ועדת אור", ועדת החקירה הממלכתית לבירור ההתנגשויות בין כוחות הביטחון לבין אזרחים ישראלים באוקטובר 2000, שציינה בתמצית הדוח שפרסמה ביום 1.9.03, כי בהתנהלות ובתרבות הארגונית במשטרת-ישראל נמצאו: אי סדירות בנהלים, ליקויים בהטמעת נהלים, עמימות במתן הנחיות, תופעות שכיחות של אי קיום נהלים ופקודות, תרבות של אי דיווח אמיתי ותחקיר אמיתי, תופעה נרחבת של העדר תיעוד, וכי אין מסורת של יישום לקחים שהמשטרה עצמה הפיקה.

לא זו אף זו, "ועדת זיילר", ועדת הבדיקה לבחינת מערכת אכיפת החוק בפרשת פריניאן והשוטר צחי בן-אור ז"ל (2007), מצאה כי משטר של ביקורת ובקרה לא פעל בכל התקופה הרלוונטית ביחידות המשטרה שדובר בהן, וכי כאשר ביקשה הוועדה ללמוד ממספר לא קטן של עדים, שהעידו בפניה, כיצד פועלת בקרת המשטרה, היא לא קיבלה תמונה בהירה. עם זאת מציינת הוועדה כי מבעד לאי בהירות זו מבצבצת בבהירות תמונה של אי קיום בקרה, או של קיום בקרה בלתי אפקטיבית.

יתרה מזו, הוועדה קבעה כי בנוסף על בקרת המפקד התקופתית, יש גם בקרה מרכזית מטעם המטה הארצי (יחידת הביקורת), אולם הוועדה לא הצליחה לשמוע מהעדים שהעידו בפניה אם ואיך מתבטאת פעולתה בביקורת במחוז בו התרחשה פרשת פריניאן.
לנוכח מציאות זו, ומסיבות שאינן מן העניין, לא הצלחתי כאמור להוביל את המהלך המתבקש והראוי למנות מבקר פנימי במשטרת-ישראל, כפי שעשה בימים האחרונים בצה"ל הרמטכ"ל גבי אשכנזי. אין לי ספק כי החלטתו תפיח רוח חיים לא רק בביקורת הפנימית בצה"ל, אלא גם במוסד הביקורת הפנימית בגופים הציבוריים בכלל, וגם על כך יבורכו גבי אשכנזי ואהוד ברק.

תאריך:  08/05/2010   |   עודכן:  13/05/2010
ניצב-משנה (בדימ.) אבי דוידוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מינוי מבקר פנימי לצה"ל
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שוטר בדימוס
8/05/10 19:11
 
מגוחך?
8/05/10 19:25
 
שוטר בדימוס
8/05/10 22:21
 
אוריה החיתי
8/05/10 21:28
 
שמואל קצין בדימוס
8/05/10 23:01
 
אבי דוידוביץ
9/05/10 09:10
 
י. נצר
9/05/10 10:06
2
מחוגי השמאל
8/05/10 21:33
 
עבינדב נכד בגין
9/05/10 09:55
3
שמואל קצין בדימוס
8/05/10 22:55
4
מבקרת פנים
9/05/10 21:29
5
מבקרת
11/05/10 10:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"ארגון עדאלה" ("צדק" בערבית), מגדיר את עצמו כ"מרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל") - "ארגון זכויות אדם לא ממשלתי הרשום כדין בישראל, הפועל לקידום זכויות האדם בכלל וזכויות המיעוט הערבי בפרט". אולם, בניגוד להגדרתו כארגון בלתי מפלגתי וא-פוליטי, עדאלה הוא ארגון פוליטי קיצוני ביותר, החותר לדה-לגיטימציה של ישראל ולהכחדתה כמדינת היהודים, וזאת באמצעות רטוריקה המחקה את זו של קבוצות פלשתיניות קיצוניות, סילוף עובדות מכוון והגנה על קבוצות ויחידים שהם אויביה המושבעים של ישראל או שיש להם קשרים עם אויבים כאלה.
על-אף תחום כלכלי בישראל לא חלים תכנון, רגולציה, אלפי כללים ואיסורים מפורטים ופיקוח כה הדוקים כמו על שוק הקרקעות והבנייה. כל מיזם בתחום הקרקע והבנייה עובר עשרות מדורי גיהינום אצל גופי התכנון השונים בטרם תופשר קרקע להקמת בניין, גשר או כביש, כשברירת המחדל בכל סטייה מזערית מ"תוכנית מקובלת" היא: "אסור". אומנם תוכניות מתאר ואיסורים מפורטים קיימים בישראל מאז שנות ה-20' וה-30' של המאה הקודמת, אך התקשורת רוויה בפרשנויות הזועקות כי מקור השחיתויות הוא רגולציה רופפת, מחסור בגופים ממונים או היעדר אכיפה.
08/05/2010  |  מוטי היינריך  |   מאמרים
כולנו שמענו וקראנו על "הישראלי המכוער". מה לא אמרו עליו: שהוא מדבר בקול רם, שהוא מתפרע בכביש, שהוא משאיר ערימות זבל באתרי הפיקניק, שהוא לא יודע לעמוד בתור, שהוא מעמיס כמויות מוגזמות של אוכל על המגש בבתי המלון, שהוא שונא להיות פראייר, ואפילו גונב מגבות ו... ברזים.
08/05/2010  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
המוסף 7 ימים של העיתון ידיעות אחרונות חושף כתם אפל בעברו של השופט היהודי-אפריקני ריצ'אר גולדסטון אשר עמד בראש הוועדה אשר חקרה את מבצע "עופרת יצוקה".
08/05/2010  |  רועי אורן  |   מאמרים
מזה 65 שנה שהעולם עוצר בכל 9 במאי לציין את יום הניצחון על גרמניה הנאצית ולזכור את החיילים והאזרחים שנהרגו במלחמה ההיא. ברוסיה מציינים את היום במצעד צבאי מרשים בכיכר האדומה בהשתתפות הווטרנים - הם החיילים שלחמו במלחמת העולם השנייה.
08/05/2010  |  מיכאל זץ  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il