|   15:07:40
דלג
  אמילי לנדאו  
פובליציסטית INSS
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

ועידת המעקב לאמנת ה-NPT: עמדות פתיחה ואג'נדות סותרות

נושאים בעלי חשיבות מרובה עומדים במוקד ועידת המעקב של האמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני לשנת 2010 בעוד אירן ניצבת על קרקע רעועה ביותר בכל הקשור לרטוריקה הגרעינית שלה, האג'נדה של מצרים לקידום יישומו של אזור מפורז מנשק גרעיני במזה"ת - צעד שנועד ללחוץ על ישראל - צוברת תאוצה
14/05/2010  |   אמילי לנדאו   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
שינוי בעמדה האמריקנית. הנשיא אובמה [צילום: AP]

אם לשפוט על-פי תמונת המצב ההתחלתית, נושאים בעלי חשיבות מרובה עומדים במוקד ועידת המעקב של האמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני (NPT RevCon) לשנת 2010, שנפתחה ב-3 במאי. העמדות הבסיסיות של הצדדים השונים נותרו דומות מאוד לאלו של ועידת המעקב הקודמת, שהתקיימה בשנת 2005: ארצות הברית מעוניינת להתמקד תחילה באתגר המתמשך שמציבות המדינות המפרות את אמנת ה- NPT, ובפרט באירן; המדינות הלא גרעיניות תובעות כי המדינות הגרעיניות יעשו יותר כדי למלא אחר מחויבויותיהן במסגרת האמנה - הן בהקשר לפירוק הנשק הגרעיני שברשותן והן בנושא העברת טכנולוגיה לתוכניות גרעיניות לצרכי שלום למדינות הלא גרעיניות; מצרים מובילה את המדינות הבלתי מזדהות בתביעה ליישום ההחלטה הלא-מחייבת משנת 1995 בדבר יצירת אזור חופשי מנשק להשמדה המונית במזרח תיכון; ואילו אירן ממשיכה לעמוד על כך שהיא צד שווה בין שווים לאמנת ה-NPT, העומד בכל מחויבויותיו בהתאם לאמנה זו, תוך שהיא מטיחה האשמות לכל עבר. אך התפתחויות חשובות מאז שנת 2005 יצרו הקשר שונה לממשק של אינטרסים ואג'נדות סותרים אלה, והתוצאה הסופית של הכינוס צפויה להיות שונה למדי מזו של שנת 2005.

ההתפתחות החשובה ביותר היא השינוי בעמדה האמריקנית, הנובע מאימוצו של סדר יום בעניין פירוק נשק גרעיני על-ידי ממשל אובמה. בשבועות שקדמו לוועידת המעקב, הכריז אובמה על השגת הישגים משמעותיים בתחום בקרת נשק, הן עם רוסיה והן בהקשר של פסגת הביטחון הגרעיני. ה- NPR (Nuclear Posture Review) האמריקני הוצג אף הוא ברוח זו, כאינדיקציה לכוונתו של ממשל אובמה לצמצם את תפקיד הנשק הגרעיני בחשיבה הביטחונית שלו. לאור זאת וכפי שהדבר השתקף בנאום הפתיחה של מזכירת המדינה קלינטון ביום שני האחרון, ארצות הברית הייתה משוכנעת שהיא מגיעה לוועידה ביד רמה, וכי לא תיתקל בקשיים להשיב לתלונותיהן הנמשכות של המדינות הלא-גרעיניות על כך שהמדינות הגרעיניות אינן עושות די כדי להתפרק מנשקן. קלינטון חשה שהיא ניצבת על קרקע יציבה כאשר העבירה מסר חריף במיוחד לאירן, המדגיש את ניסיונה המתמשך להסיט את תשומת הלב "מפעולותיה שלה" ולהפנות "האשמות פרועות", לעיתים, כלפי מדינות אחרות.

מוקדם יותר באותו בוקר, האשים אחמדינג'אד בנאומו את ארצות הברית לא רק בשימוש בנשק גרעיני בעבר, אלא בהמשך האיום בנשק גרעיני על מדינות נוספות - לרבות אירן. הוא טען כי המדינות הגרעיניות עושות שימוש בחשש מפני תפוצת נשק גרעיני על-מנת לשלול מהמדינות הלא גרעיניות את זכותן לרכוש טכנולוגיה גרעינית למטרות שלום. אך ההכרה הגוברת מאז שנת 2005 באופי האמיתי של פעילויות הגרעין של אירן חשפו אותה לעיני כל כמפרה מסוכנת של התחייבויותיה בתחום הגרעין. לאור ההערכה הרווחת הזו, ניסיונו של אחמדינג'אד "לגנוב את ההצגה" באמצעות הופעתו האישית, ובהאשמות שהטיח באחרים, נחל כישלון. מזכירת המדינה קלינטון ציינה ערב ועידת המעקב באופן שאינו משתמע לשני פנים, כי הרקורד של אירן בכל הקשור להפרות אמנת ה- NPT "איננו ניתן לויכוח". אחמדינג'אד זכה ליחס מזלזל אפילו מצדו של המזכיר הכללי של האו"ם, באן-קי-מון, שאמר כי על אירן מוטל נטל ההוכחה להסביר את תוכניתה, ולא טרח אפילו להישאר להקשיב לנאומו.

אך בעוד אירן ניצבת על קרקע רעועה ביותר בכל הקשור לרטוריקה הגרעינית שלה, האג'נדה של מצרים לקידום יישומו של אזור מפורז מנשק גרעיני (NWFZ) במזרח התיכון - צעד שנועד ללחוץ על ישראל - צוברת תאוצה. גם בעניין זה ראוי לציין, כי מצרים מינפה את העיסוק בסוגיה - בהשוואה לשנת 2005 - באמצעות האג'נדה של הנשיא אובמה באשר לפירוק הנשק הגרעיני. אימוצה של אג'נדה זו בידי אובמה שמה אותו בעמדת נחיתות בהתמודדות עם התביעות של מצרים בשני מובנים חשובים. המובן הראשון בא לידי ביטוי במישור הטקטי: ממשל אובמה מייחל בכל מאודו לכך שוועידת המעקב תיחשב כהצלחה - אינדיקציה נוספת לכך שהממשל פועל למימוש החזון של פירוק נשק גרעיני גלובאלי שאותו חרת על דגלו. לכן, כוונתה המוצהרת של מצרים להחזיק את הוועידה כבת ערובה לאג'נדה שלה - באמצעות חסימת כל החלטת קונסנסוס של הוועידה אם דרישותיה לא ייענו - מהווה איום משמעותי מבחינתה של ארצות הברית.

המובן השני מהותי יותר באופיו. בכך שמיקד את אג'נדת בקרת הנשק שלו בנשק הגרעיני עצמו (בלא התייחסות למאפייני היחסים הבין-מדינתיים), החליש ממשל אובמה את יכולתו להציג בצורה משכנעת את התשובה הטובה ביותר שלו לתביעות של מצרים: דהיינו, שהתנאים במזרח התיכון עדיין לא הבשילו להשגת אזור מפורז מנשק גרעיני עקב העדר שלום, ואפילו העדר הכרה בישראל מצד כמה מדינות, ופעולות הרמייה והאיומים הנמשכים מצד אירן. מצרים מנסה להישען על ערך השוויון בתחום הגרעיני -- שבה תמך ממשל אובמה בצורה חוזרת ונשנית ברטוריקה שלו - גם בהקשר הישיר של שאיפותיה הגרעיניות של אירן: מצרים קובעת כי לא ניתן להתמודד ביעילות עם שאיפות הגרעין של אירן מבלי להתמודד תחילה עם ישראל. באורח מוזר למדי, מצרים מוכנה להקריב את רצונה העז לעצור את אירן, ובוחרת, תחת זאת, להתמקד בישראל. בעוד שנטייה מצרית שחוקה זו למקד תשומת לב עקבית בישראל הייתה אולי יכולה להיות מובנת בשנת 2005, כשאירן נחשבה עדיין רחוקה מהשגת יעדה, בשנת 2010 מצרים מסכנת את האינטרסים שלה עצמה עם התעקשותה להתמקד בישראל במקום באירן.

שני נושאים מרכזיים במוקד השיחות בין ארצות הברית למצרים באשר להצעה המצרית יהיו התנאים האזוריים שלדעת ארצות הברית חייבים ללוות כול דיון בנושא בקרת נשק אזורי, והניסיון המצרי להתמקד באופן מיידי ובלעדי באזור מפורז מנשק גרעיני בלבד (NWFZ), במקום ביעד של אזור מפורז מנשק להשמדה המונית (WMDFZ), (לרבות נשק כימי וביולוגי ומערכות שיגור), כמפורט בהחלטה על המזרח התיכון משנת 1995. השפה המפותלת בנאומה של מזכירת המדינה קלינטון היא קרוב לוודאי עדות לניסיונות למצוא נוסחת פשרה. קלינטון החלה את ההתייחסות לסוגית הגרעין במזרח התיכון בנאומה בהבעת תמיכה ביעד של אזור מפורז מנשק להשמדה המונית במזרח התיכון בהתאם להחלטה משנת 1995, אך במשפט שבא לאחר מכן עברה להתמקד בנשק גרעיני בלבד, תוך שהיא מתייחסת לנשק זה במילים "נשק זה להשמדה המונית". יתרה מכך, בנאומה, היא נמנעה מלציין את המשמעות של העדר שלום במזרח התיכון. היא שבה והתייחסה לנושא זה רק בתום הנאום, בשיחה עם עיתונאים.

בהצהרה המשותפת לוועידת המעקב, ה- RevCon, שפורסמה ב-5 במאי על-ידי חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון, נמשכה המגמה הבולטת של ערפול לשוני מכוון: הפעם נשמעה הבעת מחויבות ליישום המלא של ההחלטה משנת 1995, מבלי להזכיר נשק גרעיני או נשק להשמדה המונית. בשאר המובנים, מחויבותן של חמש המדינות הוגבלה אך ורק "לשקול כל הצעה רלוונטית", כדי שאפשר יהיה להגיע להחלטה מוסכמת "המכוונת לנקיטת צעדים מעשיים בכיוון זה", אך לא ניתן מנדט להקמת אזור שכזה (WMDFZ) . יתרה מכך, אזכור המחויבות להחלטה משנת 1995 היה סעיף קצר אחד במסמך בן 20 סעיפים שכיסה נושאים רבים אחרים שעל סדר היום. לכן, לכשעצמה, הצהרת חמש המדינות לא היוותה התפתחות משמעותית.

ההתדיינויות ביחס להצעה המצרית יימשכו עד להשגת פשרה. אחת האפשרויות הנשקלות היא מינויו של שליח מיוחד מטעם האו"ם לבחינת הנושא, אך המצרים תובעים צעדים מעשיים. נראה כי המרכיב המכריע באשר לאופי הפשרה יהיה המידה שבה ארצות הברית תאפשר לעצמה להיות נתונה ללחץ המצרי - ולהסתכן במקור מתח מרכזי נוסף עם ישראל - כל זאת אך ורק לשם האפשרות להכתיר את הוועידה כ"הצלחה".

תאריך:  14/05/2010   |   עודכן:  14/05/2010
אמילי לנדאו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ועידת המעקב לאמנת ה-NPT: עמדות פתיחה ואג'נדות סותרות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זה לא צחוק
14/05/10 17:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במאמרי: "מינוי מבקר פנימי לצה"ל", שהתפרסם לפני ימים אחדים, ברכתי על מינוי מבקר פנימי לצה"ל ושיבחתי על-כך את הרמטכ"ל גבי אשכנזי ואת שר הביטחון אהוד ברק. בנוסף לכך, הסברתי במאמר שציינתי את החשיבות של היות המבקר הפנימי איבר אינטגרלי מהגוף בו הוא מונה לשמש כמבקר פנימי, ואת התועלת הרבה הצפויה לצמוח ממינוי זה לטובת הביקורת הפנימית כמוסד וכמקצוע.
14/05/2010  |  אבי דוידוביץ  |   מאמרים
שורות אלו נכתבות ביום השלישי לשבוע האחרון בספירת העומר, השבוע של מידת המלכות, ובפרטות - ביום התפארת שבמלכות, והן אמורות להתייחס לפרשה בתורה שאותה נקרא ביום שבת, נצח שבמלכות. המלכות היא מלכותו של הקב"ה בעולם והנצח הוא [שמואל א', ט"ו] נֵצַח יִשְׂרָאֵל, אשר לֹא יְשַׁקֵּר וְלֹא יִנָּחֵם; כִּי לֹא אָדָם הוּא, לְהִנָּחֵם. נצח שבמלכות פירושו שאנחנו מתחברים לנצח ישראל, הקב"ה, מקבלים עלינו את מלכותו יתברך ומנצחים (בעזרת מידת הנצח) את כל הכוחות המתאמצים להפריד אותנו ממלכנו. זה ביום נצח שבמלכות. באופן כללי בשבוע הזה, אנחנו אמורים להתבונן ביחס שלנו למלכות ה' בעולם, לבחון את עצמנו, האם באמת הוא מלכנו או שמא אימצנו לעצמנו מלכים אחרים ר"ל.
14/05/2010  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
על חמישה עניינים שבהם שבים וחוזרים על טעויות העבר ועל מישהו אחד שככל הנראה כן למד מן הניסיון
14/05/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
המאבק שמתחולל בעיצומם של ימים אלה בין העדה החרדית לבין חוגים חילונים-קיצונים כבר הספיק לצאת מכל פרופורציה. בסך-הכל הוא ניטש בין "אאוטסיידרים" יוצאי דופן משני הצדדים, שאינם משקפים את הרוב הגדול והמתון שבשני קצות הקשת.
14/05/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
אי-אפשר שלא להזדעזע מן ההחלטה האומללה על עסקת טיעון עם האם המרעיבה, בה על-פי ההצעה, לא תישלח היא, ולו ליום אחד, לכלא, וזאת לאחר מסכת קשה של התעללות בבנה הקטן.
13/05/2010  |  רות פורסטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il