|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

החזקה יחודית של המקרקעין אינה "שימוש רגיל"

כך קבע השופט ישי קורן במענה לטענתה של חברת 'קמור', אשר מחזיקה במקרקעין במשותף עם חברת 'אוטו-חן' בשיעור של 51%, כי בהיותה בעלת "רוב" המקרקעין היא רשאית לכפות את נוכחותה בהם על ה"מיעוט"
21/05/2010  |   ענבל בר-און   |   פסיקה   |   תגובות
השופט ישי קורן [צילום: בוצ´צ´ו]

שיתוף במקרקעין
ענבל בר-און
מכוח דיני השיתוף במקרקעין כל שותף רשאי לעשות שימוש סביר בנכס על דעת עצמו * לניהול הנכס נדרשת הסכמת רוב השותפים
לרשימה המלאה

שיתוף במקרקעין - כל אחד צריך לדעת
אברהם אלטלף
שיתוף במקרקעין נוצר לעיתים גם כשהשותפים אינם בוחרים בכך ביודעין * השיתוף חולש על כל חלק וחלק במקרקעין * ניתן להסדירו * וגם לפרקו
לרשימה המלאה

שיתוף במקרקעין - איך מפרקים את החבילה?
עו"ד אברהם אלטלף
לעיתים נוצר הצורך בפירוק השיתוף במקרקעין? כיצד עושים זאת? מכירה, פרצלציה, רישום בית משותף, ועוד
לרשימה המלאה

"היעלה על הדעת לטעון כי שותף במקרקעין יכול לכפות על שותף אחר החזקה ייחודית במקרקעין, תוך תשלום דמי שימוש שאינם מוסכמים?!" שאלה רטורית זו הועלתה (יום ד', 3.02.10) בידי שופט בית משפט השלום בתל אביב, ישי קורן, בתביעת פינוי אשר הגישה חברת אוטו-חן כנגד חברת 'קמור', לפינוי שטח מסחרי רחב ידיים אשר מצוי בבעלות של השתיים, ואשר מושכר על-ידי 'קמור' לצורך מכירת מכוניות במסגרת עסקיה.

אחזקת 'קמור' בשטחים החלה בעקבות הסכם שכירות בו שכרה 'קמור', אשר מחזיקה ב 51% מן השטח, את חלקה במקרקעין של 'אוטו-חן', אשר מחזיקה ב-49% הנותרים. השכירות נסתיימה כבר בשנת 2000, ולאחר מכן - לטענת 'קמור' המשך השכירות מותנה בהסכם בעל פה של הצדדים, בעוד שלטענת 'אוטו-חן' אין בין הצדדים הסכמה באשר להמשך השכירות או לגבוה דמי השכירות. לאחר מספר ניסיונות הדברות והארכת הסכם השכירות, אשר לא עלו יפה, הגישה 'אוטו-חן' תביעת פינוי כנגד קמור. כדרכם של נתבעים, 'קמור' העלתה מן היקב ומן הגורן כל טענה אפשרית, לרבות ניסיון לכופף את סעיף 30 לחוק המקרקעין לפי צרכיה. סעיף זה דן בשיתוף במקרקעין וקובע כי "רוב הבעלים במקרקעין רשאי לעשות במקרקעין שימוש רגיל". קמור ניסתה לגרוס כי החזקה ייחודית של השטח בניגוד לעמדת 'אוטו-חן' עולה כדי "ניהול רגיל" של המקרקעין, טענה אשר נדחתה מכל וכל ע"י השופט קורן, אשר קבע נחרצות כי "החזקה ייחודית של אחד השותפים במקרקעין אינה בגדר ניהול רגיל של המקרקעין או שימוש רגיל בהם", בין היתר משום ששימוש כזה מונע מן השותף האחר "שימוש דומה במקרקעין".

השופט קורן הורה לחברת 'קמור' לפנות את המושכר בתוך שישה חודשים, ולהשיב את המצב לקדמותו, היינו, שהמושכר, שהינו בבעלות משותפת של הצדדים, ישמש את הצדדים מכוח הסכמתם המשותפת, וזאת להבדיל מהצבת עובדות חד-צדדית.

עובדות המקרה

התובעת (חברת "אוטו חן") והנתבעת (חברת "קמור) הינן הבעלים במשותף בחלקים בלתי מסויימים של קומת קרקע תחתונה (במפלס רח' חומה ומגדל) בבניין משרדים בן 4 קומות ברח' המסגר 12 בתל אביב. בחלק מחלקות המשנה החלוקה היא 50% לכל צד, ובחלק מהן החלוקה היא 49% לאוטו חן ו-51% לקמור.

ביום 30/11/1990 שכרה קמור מאוטו חן 49% בלתי מסויימים משטח הנכס, לתקופה המתחילה ביום 1/12/90 ומסתיימת ביום 28/2/96. על-פי ההסכם ניתנה אופציה לקמור להאריך את תקופת השכירות ב-56 חודשים נוספים, לאמור, עד תום חודש 10/2000.

בסעיף 17(א) של ההסכם נקבע: "השוכר מתחייב לפנות את המושכר ולהחזיר את החזקה בו למשכיר מיד עם תום תקופת השכירות כשהוא פנוי מכל אדם וחפץ...".

נקבע פיצוי מוסכם לכל יום של איחור, וכן שכל "ארכה, ויתור או שינוי", לא יהא להם תוקף אלא אם כן נערכו בכתב.

חוזה דומה נערך באשר לשטח נוסף אשר "קמור" שכרה מ"אוטו חן", ברם, קמור ממשיכה לטעון לחזקה במקרקעין עד עצם היום הזה, חרף חלוף תקופת השכירות.

טענות הצדדים

לטענת 'אוטו חן', ממועד סיום תקופת השכירות לא נכרת חוזה שכירות חדש אשר מסדיר את שהותה של 'קמור' במושכר, ועל כן היא תובעת לפנות את 'קמור' מן המושכר, הן בשל ההסכמות המקוריות והן בשל הסכמות שנוצרו בהמשך, בשנים 2008 ו-2009. 'קמור' גורסת מאידך-גיסא כי מכוח היותה בעלים של כ-51% מן הנכס, היא זכאית להחזיק במושכר. כן גורסת 'קמור' כי מכוח הסכם מכללא, היא זכאית להחזיק בנכס לפחות עד לשנת 2015 וזאת לצורך פעילותה העסקית. על יסוד ההסכמה כי הנכס יושכר לקמור לשנים ארוכות השקיעה קמור בנכס השקעות עצומות לשם התאמתו לשימושיה.

לטענת 'קמור', הודעת הפינוי מצד 'אוטו-חן' בהתראה בת שלושה חודשים לא נועדה אלא להפעיל על 'קמור' לחץ, שכן 'אוטו-חן' מודעת לכך ש'קמור' אינה יכולה להיערך לפינוי בהתראה בת שלושה חודשים. כן גורסת קמור כי היא בעלת הזכויות בנכס, וככזו, היא זכאית לקבוע כל דבר בנוגע לניהול רגיל של המקרקעין ולשימוש הרגיל בהם, וכן כי "שותף במקרקעין אינו יכול לתבוע סילוק יד או פינוי של שותף אחר במקרקעין. על כן, גם אם הסתיימה תקופת השכירות לא יכולה אוטו חן לדרוש סילוק יד של קמור מהמקרקעין". בכל מקרה גורסת 'קמור' כי הוסכם בין הצדדים כי הפסקת השכירות תיעשה אך ורק בהסכמה.

קביעות בית המשפט

טענות קמור הינן טענות חלופיות וסותרות אשר אינן יכולות לדור בכפיפה אחת - אין חולק כי תקופת השכירות לא הוארכה, הגם שלטענת 'קמור' תקופה זו הוארכה מכללא. טענות 'קמור' לעניין זה סותרות – מחד-גיסא היא גורסת כי תקופת השכירות הייתה קצובה בזמן והוארכה מפעם לפעם ומאידך-גיסא, כי נתאפשר לה לשכור את חלקה במושכר מ'אוטו-חן' כל עוד היא חפצה בכך. כן גורסת 'קמור' כי מעולם לא חלקו הצדדים על עצם המשך השכירות אלא אך ורק על גובהם. השופט ישי קורן קובע לעניין זה כי "טענה זו של קמור דומה עליי לטענתו של מי שנתפס לוקח מוצר מהחנות בלי לשלם וטוען להגנתו כי אין מחלוקת באשר לזכותו ליטול את המוצר, המחלוקת היא רק באשר לחובתו לשלם עבורו". בהיעדר הסכמה על גובה דמי השכירות, הרי שההבנות בין הצדדים כי 'קמור' תוכל לשכור את חלקה מ'אוטו-חן' ככל שתחפץ, לא נתגבשו לכדי חוזה מחייב. השופט קורן דוחה את גרסת 'קמור' ולפיה השכירות הוארכה בהסכמה מכוח יחסי האמון ששררו בין הצדדים, שכן השופט קורן נוכח כי "יחסי אמון" שכאלו לא נתקיימו. קמור דחתה הצעות להארכת הסכם השכירות אשר נשלחו אליה מצד 'אוטו-חן', וכשנשלחו אליה הצעות חדשות, דחתה אותן וניסתה לשוב להסכמות הישנות (אשר בינתיים פג תוקפן), שהיו נוחות לה יותר.

בהיעדר הסכם שכירות תחולנה הוראות חוק השכירות והשאילה - ולפיו, בהיעדר הסכם שכירות המשכיר ראשי להודיע לשוכר על סיום ההסכם בהתראה בת שלושה חודשים.

האם קמור זכאית להחזיק במושכר מכוח היותה בעלים של כ-51% מן הנכס? - לטענת קמור, מכוח היותה בעלים של רוב החלקים במקרקעין, היא זכאית לקבוע איזה שימוש יעשה במושכר וזאת מכוח סעיף 30(א) לחוק המקרקעין, התשכ"ט – 1969 ולפיו "בעלי רוב החלקים במקרקעין המשותפים רשאים לקבוע כל דבר הנוגע לניהול הרגיל של המקרקעין ולשימוש הרגיל בהם". טענה זו אינה יכולה לעמוד ממספר טעמים וביניהם: החזקה ייחודית של אחד השותפים במקרקעין אינה בגדר ניהול רגיל של המקרקעין או שימוש רגיל בהם. החזקה, כאמור, טעונה הסכמה של כל השותפים כהוראת סעיף 30(ג) לחוק. הואיל וקמור מבקשת להחזיק במושכר החזקה ייחודית, עליה לקבל לכך את הסכמת אוטו חן, השותפה עמה במקרקעין, גם אם חלקה של אוטו חן קטן מחלקה של קמור. זאת ועוד: סעיף 31(א)(1) לחוק המקרקעין קובע כי שותף זכאי להשתמש במקרקעין המשותפים שימוש סביר, בלי הסכמת יתר השותפים, ובלבד שלא ימנע שימוש כזה משותף אחר. הואיל וקמור מבקשת להחזיק בנכס בחזקה ייחודית, הרי שהיא מונעת שימוש דומה מאוטו חן, ועל כן אין היא זכאית לעשות במקרקעין המשותפים שימוש כאמור. בכל מקרה, הסכם השכירות דינו כהסכם שיתוף לכל דבר, והוא גובר על הוראות חוק המקרקעין, ולפי הסכם זה על קמור לפנות את חלקה. על כן, על קמור לפנות את המקרקעין, ולחזור ולהחזיק בהם יחד עם אוטו חן, כך ששני הצדדים יוכלו לקבל יחד, ובהסכמה, החלטה באשר להמשך השימוש במקרקעין המשותפים.

האם יכול שותף במקרקעין לתבוע סילוק יד של שותף אחר במקרקעין ? - "קמור מבקשת לעקר מתוכן את הסכמת הצדדים, בטענה כי שותף אחד אינו יכול לדרוש את פינויו של שותף אחר. טענה זו נטענת שלא כדין ובחוסר תום לב", שכן מכוח הסכמי שכירות בין הצדדים קמור התחייבה לפנות את המושכר. הדרך היחידה לפרש את הסכמת הצדדים היא הדרך המוצעת לעיל, אשר יש בה כדי להגן על האינטרסים הלגיטימיים של שני השותפים במקרקעין. לאמור, קמור תחדל מלהחזיק במושכר בחזקה ייחודית, ותפנה אותו באופן ששני השותפים יוכלו לעשות בו שימוש סביר. במקרה זה, נוכח אופיים המסחרי של המקרקעין שימוש סביר יהא השכרת המקרקעין לצד שלישי או למי מהשותפים בדמי שכירות עליהם יסכימו שני השותפים.

תוצאת ההליך

על קמור לפנות את המושכר ולהשיב את החזקה בו לאוטו-חן כך ששני הצדדים יחזיקו במושכר במשותף ויעשו בו שימוש מוסכם כשותפים. הפינוי יתבצע בתוך שלושה חודשים. קמור תישא בהוצאות המשפט של 'אוטו-חן'.

פרטי ההליך

- בבית משפט השלום בתל-אביב יפו
- בפני השופט ישי קורן
- בשם אוטו-חן (התובעת) - עו"ד נדב ויסמן ורוני לוי
- בשם קמור (הנתבעת) – עו"ד גדי טיכו ואדם רועה

תאח (ת"א) 4992-09-09 אוטו חן בע"מ נ' קמור רכב 1990 בע"מ (ניתן: 3.2.10)
תאריך:  21/05/2010   |   עודכן:  21/05/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החזקה יחודית של המקרקעין אינה "שימוש רגיל"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"זהו מסוג אותם מקרים שאם תותר חשיפת הגולשים - לא נמצא אותם עוד במקומותינו שכן אם אדם יידע שזהותו תיחשף, הוא יימנע מחשיפת הפרטים מחשש שיבולע לו בעקבות כך". כך קבעה (יום ב', 15.12.09) שופטת בית משפט השלום בתל אביב, חדה וינבאום וולצקי, בבקשה שהגיש מכון התקנים לחשיפת זהותו של גולש, ככל הנראה עובד של המכון, אשר בעקבות פרסום ב-ynet על חריגות השכר במכון התקנים, כתב את התגובית הבאה:
21/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
נתחיל בחידה קטנה - בנוסח "חידות החיות". חידות רבות על חיות מתחילות בשאלה "מהו ירוק/קופץ/מסתובב/עם נקודות אדומות/אוזניים שמוטות" וכדומה, והמשיב צריך לנקוב בשמה של חיה הנושאת את התכונות האלו. באנלוגיה צורנית מ'חידות החיות' אשאל 'מהו סוג ההליך המשפטי אשר בו נפסקו בבית המשפט לתביעות קטנות כ 400 שקלים, בית המשפט המחוזי שדרג את הפיצוי לכדי 2500 שקלים, ובית המשפט העליון העלה את שיעור הפיצוי לסך של כ - 5,000 שקלים?' המבין במשפטים יתהה 'איזו מן חיה משפטית זאת', שכן הבקיא בתורת הפסיקה יודע כי לא בנקל, הליך אשר ראשיתו בבית הדין לתביעות קטנות, יסתיים בבית המשפט העליון. המלומדים בהרגלי הפסיקה של השופטים יודעים כי "לא בנקל תתקבל בקשת רשות ערעור בגלגול שלישי" (או בשפה פשוטה של בני אדם ולא של משפטנים - לעיתים נדירות בלבד ידון בית המשפט העליון בערעור שהוגש על פסק דין של בית המשפט המחוזי אשר בתורו היווה ערעור על פסק דינו של בית משפט השלום) - ולבטח לא כשההליך החל בבית הדין לתביעות קטנות.
21/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"האפשרות כי קיים קשר בין בני הזוג, היא אפשרות קיימת. דחיית העתירה משמעה כי קשר זה לא יוכל לבוא לידי ביטוי בחיים משותפים בישראל". כך קבעה (יום ג', 11.5.10) שופטת בית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב, רות רונן, בבקשה שהגיש דוד רביע, להיתר כניסה של רעייתו הטרייה ממולדובה לארץ, וזאת בכדי שהשניים יוכלו להוכיח בפני הרשויות את כנות כוונותיהם.
20/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"גם אם נוצר חוסר שוויון בין הכנסותיהם החודשיות השוטפות של בני הזוג לעת הזאת, אין בכך כדי להוות נסיבה מיוחדת המצדיקה חריגה מהכלל שאת מכלול נכסי בני הזוג כפי שהם צברו במשך חייהם המשותפים יש לחלק בחלקים שווים". כך קבע (יום ה', 13.05.10 ), שופט בית המשפט המחוזי בירושלים דוד מינץ בערעור שהגישה פנסיונרית של בנק ישראל על קביעת בית המשפט לענייני משפחה כי עליה לחלוק את הפנסיה שהיא מקבלת עם גרושה, במסגרת 'איזון המשאבים' אשר מתחייב מחוק יחסי ממון.
16/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"מצבור הפגמים בהגשת העתירה, כלליות טענותיו של העותר והעדר תשתית עובדתית מפורטת, כמו גם העדר ביסוס לטענה כי העותר ורעייתו נפגעו ישירות מהצבת המצלמות, כל אלה מצדיקים את דחיית העתירה על הסף". כך קבעה (6.5.10) שופטת בית המשפט העליון, איילה פרוקצ'יה, בעתירה שהגיש לקוח של בית החולים אסותא, בניימין צוויג, כנגד משרד הבריאות, להורות ליועץ המשפט לממשלה לפתוח בחקירה פלילית סביב פרשה של הצבת מצלמות בבית החולים אסותא.
16/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il