|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

מזוז מבקר את ארבל:

תיקון כתב האישום נגד אפל <br>- מחטף; "היתה עמדה ומטרה"

מזוז אמר בתדרוך לעיתונאים, כי התהליך שהתנהל בפרקליטות בתיק האי היווני אינו מתקבל על הדעת; מזוז הכחיש טענות לפיהן החלטתו נתקבלה בתיאום זמנים פוליטי עם ראש הממשלה ואמר, כי הלו"ז שלו לא היה תלוי בשרון
15/06/2004  |     |   חדשות   |   פרשת ארבל   |   תגובות

מזוז מאשים [צילום: נועם שרביט]

"התהליך שהתנהל בפרקליטות בתיק האי היווני אינו מתקבל על הדעת. לא יכול להיות שמייצרים תוך 3 חודשים, שלושה דוחות שונים. זה תהליך בזבזני, לא שיטתי. כל המערכת צריכה להפיק מסמך אחד, שבו יהיה ביטוי לכל הדעות". כך אמר היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בתדרוך לעיתונאים שקיים בלשכתו (יום ג', 15.6.04), לאחר פרסום החלטתו לסגור את התיק נגד ראש הממשלה, אריאל שרון.

מזוז מתח ביקורת חריפה על פרקליטת המדינה לשעבר וכיום שופטת בית המשפט העליון, עדנה ארבל, ועל הפרקליטות שהיו בציוותה, מבלי שנקב בשמן. "צוות החקירה שליווה את התיק סבר לאורך כל הדרך שאין ראיות. הפרקליטות ענת סבידור ונורית שניט שטיפלו בתיק הזה בשלב הראשון אפילו לא קידמו את התיק. בפרקליטות מחוז מרכז כתבו דוח מפורט בדצמבר 2003, שקבע בבירור שאין ראיות. פרקליטת המדינה ליוותה את התיק מאמצע 2003".

"גם בדיונים פה (בפרקליטות המדינה) לא שמעתי שיש ראיות. הפעם הראשונה ששמעתי שיש ראיות היתה בטלוויזיה, יום לפני שטיוטת כתב האישום הונחה על שולחני".

"ארבל אמרה שההמלצה מהדוח של דצמבר 2003 נשקלת מחדש. אמרו לי שבוחנים שוב את נושא הקרקעות, שאין בו בכלל אישום אלא אמור למלא את הפונקציה של התמורה [לשוחד], ואני יכול לומר שזה החלק עם הכי פחות ראיות... שרון לא כפה את דעתו על המינהל".

מזוז: ארבל קבעה מטרה ברורה

מזוז יצא בהאשמות חמורות נגד ארבל, את חלקן ניתן היה לקרוא בין השיטין של דבריו, אולם חלק מהדברים נאמרו על-ידו בצורה מפורשת. מזוז קובע, כי ארבל קבעה "עמדה ומטרה" ברורה ודאגה לצרף לציוותה את האנשים הנכונים ולדאוג להבהיר להם את העמדה הנכונה.

"צוות ארבל נבנה בשלבים וחלק מהצוות נכנס כשכבר היתה עמדה ומטרה ואז צירפו אנשים. גובשה עמדה על-ידי מי שהוביל את הצוות ובאופן טבעי זה הקרין על הצוות. אני לא צריך להסביר את מה שהיה שם, את מה שהיה לי - כתבתי בפירוט רב... אני בטוח שארבל תמצא את הדרך לומר את מה שיש לה".

"ההמלצה של פרקליטת המדינה היתה החריג ולא ההחלטה שלי. מצב זה אילץ אותי לבדוק כל נייר ונייר. יועץ משפטי לא אמור לבדוק עד הנייר האחרון".

הדרך הנכונה לקבל החלטות

לעומת זאת, הסביר מזוז את תהליך קבלת ההחלטות בציוותו: "עיינתי אישית בכל חומר החקירה והעמדתי את התרשמותי במבחן על-ידי כינוס צוות אנשים שלא היו מעורבים בכל התיק הזה... כשצירפתי את האנשים", הסביר מזוז, "כל אחד קיבל ערימה של חומר. אמרתי להם: 'לכו הביתה, יש לכם שבוע לקרוא את זה. אחר כך ניפגש כולנו וכל אחד יגיד מה התרשם'. לבסוף, היינו כולנו באותה דעה".

"אמרתי בעבר בכמה הזדמנויות שאני נגד כתיבת דוחות ציבוריים כלשהם. כתבתי החלטה ארוכה למרות שאם היה פה תהליך תקין ומסודר - זה לא היה נדרש".

מזוז הסביר כיצד הוא רואה הליך קבלת החלטות תקין. "בעיניי, יש חקירת משטרה שצריכה להסתיים בהמלצה. צוות חקירה צריך לומר את דעתו על תיק, המשטרה לא צריכה להיות אילמת. לחוקרים יש יתרון אחד עלינו, המשפטנים, למרות שגם חלקם משפטנים: הם ישבו מול הנחקרים, הם ראו את הזיעה שלהם ואת תנועות הגוף בכיסא".

"לכן", הסביר מזוז, "אני מחשיב את המלצת המשטרה. בדרג המשפטי, רוב ההחלטות מתקבלות בפרקליטות המחוז. אם זו החלטה שצריך לקבל היועץ, יהיה תהליך מובנה ומסודר. יהיה תהליך אחד, שיפיק החלטה אחת בלבד. תינתן לכל אדם האפשרות להשמיע את דעתו. זה תהליך חיוני לקבלת החלטות בצורה נכונה. המערכת לא צריכה ליצור שרשרת של החלטות וחוות דעת".

הראיות נבחנות באופן אובייקטיבי; אין גישות שונות במשפט הפלילי

היועץ המשפטי לממשלה דחה אפשרות לפיה מקור ההמלצות השונות שלו ושל ארבל הינן בעמדות משפטיות שונות. "לא יכולות להיות עמדות שונות במשפט הפלילי, כי יש כללים ברורים ואין עניין של מדיניות מקלה בכתב אישום כתוצאה של ראיות. אם אני מחליט להיות מקל בראיות - אני אתקל במחסום הבא, שהוא בית המשפט. ואם אעבור אותו, יש בית משפט גבוה יותר".

"זה לא עניין של מדיניות או תפיסה, זו שאלה אובייקטיבית. או שיש ראיות או שאין, הראיות נבחנות בצורה אובייקטיבית. אסור לעשות קיצורי דרך וזה כנראה מה שנעשה. היו תיקים שחשבתי שאין מקום להגיש כתב אישום - יעקב נאמן, רפול וצחי הנגבי למשל - אך זה לא עניין של תפיסה מחמירה או מקלה. חובה לבדוק את הראיות ביסודיות".

מדוע נסגר התיק מחוסר ראיות ולא מחוסר אשמה

מזוז הסביר מדוע החליט לסגור את התיק מחוסר ראיות ולא מחוסר אשמה. "הנושא של סיווג התיק בעייתי, ונצטרך לתת עליו את הדעת. חוסר אשמה מצריך ראיות פוזיטיביות שאין אשמה ואין הכוונה לחוסר ראיות לאשמה". מזוז אמר, כי לא היו כאן ראיות פוזטיביות כאלה, המוכיחות חוסר אשמה. "אנחנו לא יודעים שלא היו למשל עוד שיחות טלפון שלא קלטנו, בין שיחה לשיחה".

כאשר נשאל מזוז האם יש לו אמון בחברי הצוות שטיפלו בתיק, השיב שהשאלה היא למעשה כיצד שני צוותים מגיעים לשתי מסקנות שונות. "אני מסכים שהפער ביננו הוא לא בשוליים", אמר מזוז. "לדעתי, חלק מזה תלוי בדינמיקה של תהליכי דיון. חייבים שיהיה תהליך קבלת החלטות שיטתי ונכון... השאלה הזו מטרידה אותי והגעתי למסקנה שהתהליך שם היה שונה".

"אני לא רואה בזה אי-אמון אישי באלה שעובדים במערכת. לדעתי, התהליך שהיה פה בלתי מתקבל על הדעת. לא ייתכן שבכמה חודשים היו שלושה דוחות שונים. זה לא תקין וזה בזבוז משאבים מוחלט".

תיקון האישום נגד דודי אפל - מחטף

"אני חושב שלא היה נכון לתקן את כתב האישום נגד דודי אפל ולהוסיף (את סעיף האישום בעניין האי היווני) כשלא היו ראיות נגד שרון. ההחלטה נעשתה לפני המינוי שלי, אבל כשכבר ידעו שאני בדרך ללשכה - ארבעה ימים לפני המינוי שלי, תוקן כתב האישום", אמר מזוז ורמז למחטף לא ראוי של עדנה ארבל.

אמנם, "נורמטיבית, ייתכן מצב בו יש נותן שוחד אבל אין מקבל שוחד", אמר היועץ, אבל "לא ייתכן שבתיק כל כך סבוך יקבלו החלטה מפוצלת בעניינו של האחד, בעוד עניינו של האחר תלוי ועומד. זה היה דבר לא נכון מבחינת נוהל והליך קבלת החלטות".

מזוז הסביר, מדוע לא ננקטו צעדים נגד שרון בפן המשמעתי: "יש ראיות ברורות לכך ששרון לא נתן לאפל את מה שביקש. אבל, לא במובן האתי, המשמעתי, אלא במובן של משפט מינהלי, שרון לא היה צריך לטפל בעניין אפל. אני חושב שעליי להנחות את ראש הממשלה שלא לטפל בעניין של מי שיש לו איתו קשרים כלשהם - עסקיים או חבריים". עם זאת, הוסיף מזוז, לא בכל ניגוד עניינים יש היבט של שחיתות ולכן לא תמיד הוא יוצר עבירה של מירמה והפרת אמונים.

מזוז סיפר, כי את ההודעה לראש הממשלה על סגירת התיק מסר לו בשעה 16:50. לדבריו שיחת הטלפון היתה קצרה מאוד והוא מסר לו בעשר מילים את החלטתו. מזוז הכחיש טענות, לפיהן החלטותיו בתיק נתקבלו בתיאום זמנים פוליטי עם תוכניותיו המדיניות של ראש הממשלה. "מסרתי מועד משוער של ההחלטה, ולכן לא הייתי תלוי בישיבת ממשלה כלשהי", אמר.

מבחן בוזגלו

מזוז נשאל, האם היה מקבל את אותה החלטה אם היה מדובר באדם אחר ולא באריאל שרון, שהיה עומד באותן נסיבות. "אני לא אוהב את המושג 'מבחן בוזגלו' כי הוא מתיימר להיות משהו מובן מאליו", אמר מזוז. "כל שנה נסגרים עשרות אלפי תיקים בדרך כלל, בשל חוסר בכוח-אדם, כשרשמית זה נקרא 'חוסר עניין לציבור'. בדרך כלל, לא סוגרים תיק נגד איש ציבור, כי אצלם משקיעים יותר משאבים וכוח-אדם, והגישה היא שאם יש ראיות - מוסיפים עוד כוח-אדם ומגישים כתב אישום. בצדק, מקדישים יותר משאבים לאנשי הציבור. יש לייחס חשיבות לטיפול בשחיתות ציבורית".

עם זאת, הוסיף מזוז, "המלחמה בשחיתות לא יוצאת נשכרת כאשר מגישים כתב אישום, אלא רק כאשר יש הרשעה". מזוז חזר והדגיש, כי הראיות נבחנות בעין אובייקטיבית. "בבדיקת הראיות לא חשוב מי החשוד. לא מקלים ולא מחמירים עם ראש הממשלה בראיות. יש רק הבדל שבאיש ציבור תמיד יש עניין ציבורי לחקור".

לתיק תהיה השפעה על זהות פרקליט המדינה

מזוז נשאל עוד, כיצד תשפיע הפרשה ודרך קבלת ההחלטות בפרקליטות בתיק האי היווני על פרשת סיריל קרן. "תיק סיריל קרן עדיין מצוי בעיצומה של חקירה. אני מלווה אותה. היא עוד לא הגיעה לשלב הסיכומים, אפילו במשטרה. אני עוקב אחריה".

מזוז ציין, כי לפרשה זו תהיה בהחלט השפעה על זהותו של פרקליט המדינה הבא. "התהליך בתיק זה לא יהיה בלתי רלוונטי לבחירת פרקליט המדינה", אמר.

עתידו של האישום נגד דוד אפל

מזוז חזר והדגיש, כפי שכתב בדוח שפרסם, כי להחלטתו בתיק האי היווני השלכות אפשריות על כתב האישום שהוגש נגד אפל. אומנם, החומר הראייתי הוא שווה, הסביר מזוז, אולם לדבריו "היסוד הנפשי יכול להיות שונה. ההחלטה הזו נכתבה מנקודת המבט של שרון וגלעד ולכן אי אפשר לדעת לגבי אפל, למרות שהראיות משותפות".

"בכל מקרה", הוסיף היועץ, "כתב האישום נגד אפל כולל 6 סעיפי אישום ולא כולם קשורים לשרון, כמו השוחד לכאורה לבני רגב. אני אקיים דיון עם הפרקליטים שמטפלים בתיק של אפל ונראה אם יש פער בין שני התיקים, מבחינת הראיות והיסוד הנפשי".

תאריך:  15/06/2004   |   עודכן:  16/06/2004
נועם שרביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מבצעי פיגועי ה-11 בספטמבר תכננו לבצע את הפיגועים בבנייני התאומים כחצי שנה לפני כן, במאי או יוני אותה שנה. כך על-פי טיוטת הצעה אותה גיבשה ועדת החקירה העצמאית שהוקמה בעקבות הפיגועים.
15/06/2004  |  גל ברגר  |   חדשות
עשרות קיבוצים ומושבים שביצעו עסקאות מכירת קרקע בשנים 2002 ו-2003 זכאים להחזר של חלק ממס המכירה ששילמו בעקבות פסיקה חדשה. כך מסר (יום ג', 15.6.04) רו"ח יוסי שלם, מברית פיקוח.
15/06/2004  |  גלית יצחק  |   חדשות

15/06/2004  |  עומר כרמון  |   חדשות
טרור ללא מרפא: "טרור" מסוג חדש פוקד בתקופה האחרונה את ממלכת ירדן. לא מדובר בטרור מבית היוצר של ארגון אל-קאעידה ולא בכזה המערער את יסודות המרקם העדין בממלכה ההאשמית. אלא שהטרור הזה, פוקד כיום כמעט 200 אלף מתושבי ירדן. קוראים לו - אנמיה.
15/06/2004  |  גל ברגר  |   חדשות
מדד המחירים לצרכן בחודש מאי עלה בשיעור של 0.4% - כך פרסמה היום (ג', 15.6.04) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. נתוני הלמ"ס עולים בקנה אחד עם תחזיות האנליסטים, שצפו עלייה של 0.0% עד 0.6% במדד.
15/06/2004  |  אלונה קורן  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il