|   15:07:40
דלג
  אודי לבל  
מרצה לפסיכולוגיה פוליטית מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

אמור לי מיהו אדמו"רך ואומר לך מי אתה

גם בין אלה המתנערים מדין תורה ומצוות, רבים הם הנזקקים לתיווך המציאות בעזרת מי שנתפסים בעיניהם כפרשני הדור וכמנהיגי "דת זכויות האזרח" החדשה
04/06/2010  |   אודי לבל   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

לאחר שנים שבהן נתפס שמעון פרס כעסקן מפא"יניק השואב את כוחו ממניפולציות מקייאבליסטיות, הוא החליט לעבור "מתיחת פנים" ומיתג עצמו כ"איש הספר" אשר לנגד עיניו "ההיגיון האוניברסלי" ו"הרצון הכללי", בניגוד למה שמזוהה כפוליטיקה מקומית, עסקנית וטרחנית

לכל חברה, דת או כת יש האדמורי"ם שלה - דמויות בעלות סמכות המשמשות "מנהיגי דעה". הן המתווכות עבורה את המידע הקיים שם בעולם החיצוני, ומַבנות את המתרחש בו בנרטיבים שונים המיתרגמים לתפיסות עולם ולדרכי פעולה.

ערב מבצעים צבאיים או נסיגות טריטוריאליות, ממהר שר הביטחון הישראלי לשלוח לאולפני הטלוויזיה מיני אלופים בדימוס, שרי ביטחון לשעבר ושלל דמויות מסוג "מר ביטחון", כדי שיסנגרו על תוכניותיו. אצל חלק גדול מהישראלים - אלה הם "המתווכים" שימסגרו את הערכתם באשר לצרכי הביטחון ואת יחסם למדיניות הננקטת. לעומתם, אותו שר ביטחון, שהוא עצמו סמכות צבאית בעיני מרבית האזרחים, ימהר לביתו של הרב יוסף שלום אלישיב, או של הרב עובדיה יוסף, על-מנת לשכנעם בנחיצות הפעולה או אי-הפעולה. אימוץ עמדתו של השר על-ידי הרב ונכונותו להעביר למאמיניו מסר כי אין בכך משום חילול השם, יעניקו לה תוקף ולגיטימציה ויקלו על אימוצה בקרב חסידיו. ואם הרב לא ייתן לה את תמיכתו - לא יועילו ניתוחיהם של שלל אלופים וחוקרי אסטרטגיה שיתייצבו לצידו של שר הביטחון: לקהל חסידיו של הרב -

דברי השר וחבר מרעיו יהיו בחזקת פרכות, דברי שרלטנות, מעשי בוגדנות והפקרה של עם ישראל.

אכן, יש קבוצות חילוניות יותר, התופסות את עולם היומיום על-פי הערכות אישיות או משפחתיות. עידן תקשורת ההמונים וריבוי הערוצים כמו הפריט את עידן מנהיגי הדעה והפך רבים לעצמאיים יותר בגיבוש השקפותיהם, בלא שיזדקקו לתיווך המידע הפוליטי או החברתי על-ידי "אחרים משמעותיים". אך בחברה הישראלית, דווקא במגזרים המאפיינים את עצמם בחילוניות יתר באשר לשמירת תורה ומצוות, ניכרת גם השפעתם הגדולה של אדמו"רים חילוניים, המעצבים תפיסות של קהלים רחבים.

חסידויות לייבוביץ ופחימה

אדמו"ר כזה היה למשל פרופ' ישעיהו לייבוביץ'. כשזה הגדיר את הכיבוש כאבי כל חטאת והביע תמיכה בסרבנות שירות, ידעה מערכת הביטחון כי יש לה בעיה: לא יעזרו ניתוחיהם המלומדים של משפטנים או של אנשי מדעי המדינה בדבר החומרה שבסרבנות סלקטיבית, גם לא דעתם של אסטרטגים ואנשי צבא, חלקם מן השמאל, בדבר הכורח לדכא טרור בשטחי יש"ע; אצל חלקים באליטה החילונית-ליברלית קריאתו של לייבוביץ' לסירוב הינה כציווי דתי הממסגר את פקודות הרמטכ"ל כבלתי תקפות בעליל. את חסידיו של לייבוביץ' לא ניתן היה לשכנע כי מומחיותו של אינטלקטואל זה היא כימיה ופילוסופיה של המדע – מיסגורו כאיש המוסר האולטימטיבי הפך את ביתו אתר עלייה-לרגל של מי שטרם גיבשו את הכרעתם באשר לאימוץ או דחייה של הוראות השעה.

גם שמעון פרס ידע ימים בהם השכיל למתג את עצמו כאדמו"ר. לאחר שנות פעילותו החשובות במשרד הביטחון, ולאחר שנים רבות אחרות שבהן נתפס בדמות העסקן המפא"יניק השואב את כוחו ממניפולציות מקייאבליסטיות במרכז מפלגת העבודה בפרט ובפוליטיקה הישראלית בכלל (ששיאן במה שכינה יצחק רבין "התרגיל המסריח"), החליט לעבור "מתיחת פנים". במסגרתה מיתג עצמו – בעזרת מאמצים יח"צניים ותקשורתיים של אוהדיו הקרובים – כ"איש הספר" אשר לנגד עיניו "ההיגיון האוניברסלי" ו"הרצון הכללי", בניגוד כמובן למה שמזוהה כפוליטיקה מקומית, עסקנית וטרחנית. שיאה של תקופת אדמו"רותו היה לאחר תהליך אוסלו, שאז הוצג כמי שראה את "האור" ופיתח קשרי רעות עם מנהיג אש"ף, כאישיות ממלכתית המצויה "מעל" לפוליטיקה הקטנה ומודעת לעומק מחויבותה כ"אבי מחנה השלום" האמור להנהיגו. אין זה מוזר אפוא כי אחד האלופים עלה אז לרגל לביתו, לאחר שקיבל הוראה לכך מן השר הממונה עליו, כדי לזכות בהתייחסותו ובהמלצותיו – עלייה לרגל שהזכירה את אותן עלייות לרגל של שרי ביטחון לבתיהם של גדולי התורה חובשי הכיפות.

לאדמו"ר שכזה הפך גם אהרן ברק, פרופסור למשפטים, אחד מיני רבים, אשר למרות שמחקרו האקדמי התמקד דווקא בתחום המשפט הפרטי, הצליח לכפות את "המהפכה החוקתית" על מדינת ישראל. לקבוצות רבות – האישור שלו, על גבי פסקי דין, את מדיניות הממשלה, הוא שמקנה לגיטימציה מוסרית להוצאתה אל הפועל, ובמיוחד ההיפך מכך – שלילתו את מדיניות הממשלה כמוה כקריאה מוסרית לדחיית הכרעות הממשלה.

על אדמו"רותו של ברק עוד תיכתבנה עבודות מחקר בפסיכולוגיה חברתית: עמידתו מול ממשלת ישראל ושמירתו על בית המשפט העליון "נקי מאג'נדה" כאתר מונוליטי המשמש בית לקבוצת מיעוט ישראלית (חילונית-ליברלית-יונית) המעדיפה את ה"גלובלי" על ה"לוקלי", נכונותו לקיים תחרות סמכויות בין הזירה המשפטית לזו הפוליטית והביורוקרטית, והכל בשם "חירות האדם" ו"זכויות האזרח" – מיצבה את בית המשפט העליון, בקרב כל אותן קבוצות שלאחר מהפך 1977 ביקשו "להחליף את העם", כבית הכנסת הליברלי ואת ברק – כראש מועצת גדולי התורה המכהנים בו.

בנשימה אחת ניתן להזכיר גם את מעמדו של פרופ' נועם חומסקי בקרב קהל מאמיניו בפקולטות למדעי הרוח, או זה של פרופ' זאב שטרנהל בפקולטות למדעי החברה. בהקשר זה, אולי מן הראוי לציין גם את מי שאינם בחזקת אדמו"רים אלא סלבריטאים לרגע, הזוכים להון תקשורתי בר-חלוף: סרבני שירות או חותמי עצומות פרובוקטיביות נגד המדיניות הישראלית. את נוכחותם התקשורתית של חלקם מיהרו מי מאנשי התקשורת להפוך לרחבה ומחמיאה, ולארחם בתוכניות אירוח, בין כמרואיינים ובין כמנחים. וכמובן שעוד תידרש העמקה במיתוגם הסלבריטאי של מרדכי וענונו, טלי פחימה וענת קם – כידוענים המייצגים את הנאורות הברנז'איסטית החדשה.

כל קבוצה ורבניה, כל קהילה ואדמו"ריה. נראה כי ההגדרה של קבוצות בחברה הישראלית כחילוניות היא שטחית מדי. הן אומנם מתנערות מעול תורה ומצוות, אך נזקקות פסיכולוגית-סוציולוגית לתיווך המציאות בעזרת מי שנתפסים בעיניהן כפרשני הדור וכמנהיגי "דת זכויות האזרח" החדשה. זוהי למעשה מעין המרת דת בדת בעלת שפה משלה, ציוויים משלה, אורתודוכסיה משלה וגם – אדמו"רים משלה שעל פיהם יישק דבר.

ד"ר אודי לבל הוא מרצה לפסיכולוגיה פוליטית במכללה האקדמית ספיר ובמרכז האוניברסיטאי באריאל
תאריך:  04/06/2010   |   עודכן:  04/06/2010
אודי לבל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אמור לי מיהו אדמו"רך ואומר לך מי אתה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אחד העם
5/06/10 22:50
2
P.ר.
7/06/10 20:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמו של אברמ'ק מרחב אולי לא אומר הרבה היום. אבל כדאי לשים לב אליו. השם הוא בדוי, הדמות לא כל כך. לקראת סוף השנה שעברה, לאחר שחגג בחיק משפחתו את יום הולדתו התשעים, הוא הרגיש שנמאס לו שם בקיבוץ שדות-עמק. איך להגיד, הוא הרגיש כמי שאיבד את נעלי הבית מתוצרת המגפר שלו ומוישה גרוסמן הסנדלר נתן לו נעלי בית משומשות, בהשאלה. והוא ידע גם של מי הם היו. כך הרגיש בשדות-עמק. ועכשיו, בגיל תשעים, נמאס לו והוא התגעגע לנעלי הבית האבודות. לקיבוץ שממנו גורש, הקיבוץ שממנו הוצא, לא לא... בעצם עזב, או הועזב, בקיצור, הקיבוץ שאותו הקים במו ידיו יחד עם עוד גרעין של לא יותר מ-25 חברים. קיבוץ עין-התבור המהולל.
04/06/2010  |  אמנון לורד  |   מאמרים
עולם הספרות שלנו סיפק לאהרן מגד עלילות לאחדים מהרומנים שלו. המעניינים מביניהם הם הרומנים שבהם תבע את עלבונם של אלה שעָוְלוּ להם: סופרים וחוקרי ספרות, אך גם עורכים, נקדנים ומגיהים. כולם היו קורבנות של טבע האדם כפי שהוא מתגלה בעולם הספרות: מזה - קנאת סופרים, שאיפה לכוח ורדיפת כבוד, ומנגד - ספקות סופר בכישרונו, פחד מכישלון ומורך-לב.
04/06/2010  |  יוסף אורן  |   מאמרים
בעיבורה של רעידת האדמה הבינלאומית סביב פרשת המשט לעזה, קראתי לפתע, התייחסות של השר יולי אדלשטיין. מי שממונה על-פי השמועה לשר ההסברה של ישראל. "היו מחדלים בהצגת תצלומי השייטת", מסר שר ההסברה ממקום שהותו בארה"ב.
04/06/2010  |  שלמה אברמוביץ'  |   מאמרים
להסביר?
04/06/2010  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
שלום חברת כנסת חנין זועבי,
04/06/2010  |  אברהם שרון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il