|   15:07:40
דלג
  דני בן-ישי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

אם (עדיין) תרצו אין זו אגדה

המטרה הציונית הראויה היא הגשמת הריבונות היהודית בארץ ישראל המערבית כולה, כביתו המפואר של מרבית העם היהודי בעולם לדורי דורות
04/06/2010  |   דני בן-ישי   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
על-אף הספרים הלבנים, המדיניות האנטישמית, האפליה לטובת הערבים והבגידה בכתב המנדט, ויצמן ובן-גוריון העידו בפני הבריטים שרוב יהודִי ומדינה יהודית עצמאית הם מטרות רחוקות וערטילאיות מבחינת הציונות, ושהם מעוניינים בפטרונות בריטית להם, לילדיהם וגם לילדי נכדיהם

נימוקים רבים בפי השמאל ובפי חלקים מהימין - אלה ששים עליהם כמוצאי שלל רב, ואלה משלימים עמם בכובד ראש - בעד הנסיגה למתכונת כזו או אחרת של גבולות 1967. החל מאמונה כנה בזכותו של עם אחר ל"שטחים", דרך תקווה לפייס אויבים מרים, וכלה בנימוק כי יש לבצר את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. על כל אלה ראוי וחיוני לתת את הדעת, אך נדרשת עוד יותר התייחסותנו לנימוק מזיק במיוחד, המושמע לעתים קרובות בזכות מה שכינה אבא אבן "גבולות אושוויץ": משום ש"אין ברירה". כלומר, משום שלכאורה - ואת זאת מצהירים כלאחר יד, שכן הדבר "מובן מאליו" לפחות כמו תכול הרקיע - הפלשתינים לעולם לא יסכימו לדבר מלבד מדינה עצמאית; הסורים לעולם ישלימו עמנו מבלי שתוחזר להם רמת הגולן; ארה"ב ואירופה לעולם לא יכירו בזכותנו ליהודה ושומרון ולירושלים המאוחדת; וירדן לעולם לא תאפשר את פתרון הבעיה הדמוגרפית של ישראל בשטחה. העולם כולו הכריע כבר בנידון, וכל שנותר ליהודים הוא להתעדכן במה שהוכרע בעבורם.

ודאי - קשה לקבוע שהמצב המדיני בהווה מסביר פנים למדיניות ישראלית של התנחלות וסיפוח אדמות והעברת אוכלוסין. אין עוררין על נחרצותן של עמדות הגורמים הנזכרים לעיל בדבר העניינים הנזכרים לצידם. אך יש בהחלט מקום לתמוה על ההשלמה האוטומטית עם המציאות הזו לנוכח העובדה, שכל מהותה של הציונות, וכל מהותה של המדינאות בכלל - אמנות הניהול של ענייני הציבור בחוכמה - הינה כפיית הרצון הציבורי או הלאומי על שחקנים מדיניים אחרים, כלומר שינוי המצב הקיים, בניגוד להשלמה פסיבית עם גבולות האפשר של ההווה. עושים זאת על-ידי הפעלת לחץ באופן מושכל, כריתת בריתות, נקיטת פעולות הרתעה ותגמול, ומאז היות המערב דמוקרטי - גם על-ידי גיוס דעת הקהל. בקיצור, מניפולציה ותמרון בין המכשולים, המתחרים והיריבים השונים, לעבר היעדים שנקבעו. כך עושה למעשה כל ציבור או עם למען השגת מטרותיו, אלא אם הוא מתוסבך מדי מכדי לראות בעצמו שחקן לגיטימי הרשאי לקחת את גורלו בידיו.

תסביך זה אינו חדש במחוזותינו. הוא אשר מנע מיהודים רבים בסוף המאה התשע-עשרה להבין ולקבל את הציונות ההרצליאנית, המדינית, שנועדה להפוך את העם היהודי, לראשונה מזה כמעט אלפיים שנה, מנשוּא לנוֹשא; מאובייקט ללא דרישות ותביעות משל עצמו (וממילא ללא מנהיגות מוסמכת שתבטא אותן), שאומות העולם עושות בו כרצונן - לסובייקט, שגם הוא שחקן במשחק המדיני, וגורם שיש להתחשב בו וברצונותיו.

הרצל זיהה מעצמה בכוח: עם חרוץ ופיקח, מנוסה ורב-עוצמה, רמוס ומושפל מכל עבר. בעל משאבים רבים, שאינו מסוגל לרכז ולמנף אותם לשיפור מצבו הטראגי, משום שהוא נעדר הנהגה ריכוזית וחסר נציגות בזירה המדינית. על כן העניק לו מתנה חסרת תקדים: מדינאות בטרם מדינה - זו הייתה גאונותו, וזו הסיבה לכך שהוא נחשב חוזה המדינה, על-אף שקדמו לו אחרים בקריאה לשוב ציונה. אלא שכאמור, עמדתו לא הייתה נוחה ליהודים רבים, ביניהם מי שירשו את כיסאו לאחר מותו.

התדמית ה"דינמית" של התבוסתנות

ב"ועידת השלום" שלאחר מלחמת העולם הראשונה נקבע הסדר העולמי החדש, במידה רבה על-פי גישתו של נשיא ארה"ב דאז, וודרו ווילסון, שגילתה אהדה לעמים הקטנים. לאור התרומה היהודית לניצחונן של מדינות ההסכמה, במיוחד בזירת ארץ ישראל, כפי שבאה לידי ביטוי בגדודים העבריים ובמחתרת ניל"י; ולאחר שניתנה ליהודים "הצהרת בלפור" המפורסמת; ובהתחשב במצבם הטראגי הידוע לכל – היה זה אך טבעי וראוי לתבוע שם ואז את מדינתנו, באותו מעמד שבו עמים רבים אחרים קיבלו מדינה משלהם. כשנציג התנועה הציונית בוועידה, חיים ויצמן, נשאל לאחריה מדוע לא עשה בדיוק את זאת, השיב: "ממילא היו מסרבים לי"...

גישתו נעשתה אופיינית להתנהלות התנועה הציונית מאז ואילך. גם לנוכח בגידה בריטית בציונות, שהלכה והחריפה, נציגי היהודים לא טרחו לקבול, למחות, ללחוץ או לדרוש, ודאי שלא לאיים, שהרי "היהודים הינם חסרי אונים והבריטים יעשו כרצונם". מתוך אינרציה עיוורת ופסיביות מדינית, נותרה האוריינטציה הבריטית בקרב קברניטי הציונות יציבה על-אף הספרים הלבנים, המדיניות האנטישמית, האפליה לטובת הערבים והבגידה בכתב המנדט. מה שכן השתנה אצל המנהיגים הציוניים, היה פתיחתם בנסיגה הרסנית ממטרות תנועתם, על-ידי פרשנותן ביצירתיות מאולצת עד כדי ריקון שלהן ממשמעות מעשית. חיים ויצמן ודוד בן-גוריון העידו שניהם בפני "ועדת פיל" שרוב יהודִי ומדינה יהודית עצמאית הם מטרות רחוקות וערטילאיות מבחינת הציונות, אם בכלל, ושהם בהחלט מעוניינים בפטרונות בריטית להם, לילדיהם וגם לילדי נכדיהם. זאת עשו לא בימי "הצהרת בלפור" החגיגיים, כאשר בריטניה נתפסה כידידתנו המיטיבה, אלא בשנת 1937, לאחר שני ספרים לבנים, ושנתיים בלבד לפני פרסום הספר הלבן השלישי ושואת העם היהודי.

וכך אפוא, במקום להתאים את המצב המדיני למטרות הלאומיות שנקבעו, המטרות הלאומיות נקבעו בצניעות ובהשלמה עם המציאות המדינית הקיימת.

יש אירוניה בכך שבימינו, גישה תבוסתנית זו זכתה לכינוי "התהליך המדיני". מי שתובעים כניעה מוחלטת למצב המדיני בהווה – לדרישות הפלשתינים, לתביעות שכנותינו ולעמדות ארה"ב והעולם – ניכסו לעצמם דימוי של דינמיות ושל אקטיביזם. ואילו מי שמואשם בקפיאה על השמרים ובחוסר מעש הוא דווקא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמשתדל לתמרן בין הגורמים והלחצים השונים על-מנת להגשים במידת האפשר את הרצון הריבוני היהודי, ובכך מפגין לפחות מידה מה של מדינאות, בהחלט בהשוואה למבקריו.

אלא שגם אצל נתניהו ניכרת השלמה פסיבית עם המצב, שכן שיא שאפתנותו מסתכמת בניסיון למתן, לפייס ולעכב. לצורך הגשמתם של אלה, הכרה טקטית ובלתי כנה במדינה פלשתינית היא אכן מהלך מועיל. אך לשם השגת מטרה ראויה יותר, ארוכת טווח יותר, אשר לה למעשה מחויב נתניהו מתוקף משנתן של מפלגתו ושל תנועתו, זוהי למעשה נסיגה משמעותית ואולי בלתי הפיכה. שהרי המטרה הראויה היא הגשמת הריבונות היהודית בארץ ישראל המערבית כולה; הגשמת מדינה יהודית שאינה סתם מרכז רוחני, או נחמה ליהודי אמריקה, או יעד לחופשת הקיץ, או מקלט לעת צרה – אלא מדינה שהיא ביתו המפואר של עם ישראל, המאכלסת ומכלכלת את מרבית היהודים, ואת ילדיהם ואת ילדי ילדיהם לדורי דורות – בכבוד ובבטחה, בהדר ובגדוּלה – בארץ אבותיהם.

מטרה טבעית וצודקת זו נחשבת בעיני רבים ל"טירוף". אלה עומדים בהכנעה, כגמדים, בצל ה"ענקים האימתניים" שסביבנו ובעולם, כאילו לא הייתה ישראל מעצמה אזורית שבכוחה להכריע צבאות ולהפיל ממשלות. כאילו לא הייתה ממלכת ירדן חייבת את עצם קיומה למדינת ישראל. כאילו לא היה שלטונו הדיקטטורי של שליט סוריה נתון לחסדי צה"ל. כאילו לא היו מעמדו וביטחונו של אבו-מאזן תלויים במדינתנו. כאילו שלטון "חמאס" בעזה אינו עומד עדיין על-כנו רק בחסות האיפוק של ישראל בהפעלת כוחה הצבאי. כאילו לא היו היהודים עם מוכשר, בעל עמדות מפתח ומידת השפעה בלתי פורפורציונלית במקומות רבים בעולם, וכאילו מעולם לא עבר המערב מהפכות רעיוניות בזכות קבוצות מוכשרות ונחושות שעשו תעמולה נמרצת למען מטרותיהן.

תשוקת הנסיגה כאנורקסיה

כשם שהייתה זו גדולתו של הרצל שהגשים מדינאות עוד בטרם מדינה, זוהי בושתנו שלנו שאנו מקיימים מדינה ללא מדינאות. כיצד עתה, כשיש לנו מדינה משגשגת עם צבא מנצח והצלחות כמעט ניסיות בעברנו, איננו מצליחים לראות בעצמנו את מה שהרצל ראה בנו עוד כשהיינו מפוצלים, מושפלים וחסרי אונים?

דומה שהתבוסתנות נוחה למי שאינו מודע למחירה. כשם שקל היה ליהודים רבים לבטל את הרצל כבלתי רלוונטי, ואת עצמם כבלתי מוכשרים למשימה, משום שלא הבינו שמשמעותה של כל חלופה אחרת הינה שואה, כך קל היום לראות כהכרח המציאות את הוויתור על אדמות מולדת, ולדחות כל פתרון אחר כ"בלתי אפשרי", למי שאינם רואים בכך את סופנו הביטחוני, המדיני והרוחני. בצל הגרדום הם ודאי יבחנו מחדש את גבולות האפשר.

אך לא השאננות בלבד מסבירה את תופעת ההתבטלות העצמית הישראלית בפני שכנותיה, יריביה ובעלי בריתה. שהרי חסידי הנסיגה אינם סתם משלימים עם "אי-היתכנותה" של ארץ ישראל השלמה לנוכח עמדותיהם של אלה. הם אכן בכנות השתכנעו שישראל הגובלת בירדן הינה ביטוי לחמדנות ולחזירות, כפי שנערה אנורקטית מאמינה בכל לב כי גזרתה החולנית היא אסתטית, ומה שבריא וטבעי בעיני כל האחרים הוא שמן ודוחה. את שורשיה של תופעה בלתי נורמלית זו נמצא בהיסטוריה הבלתי נורמלית של אלפיים שנות גלות, חוסר אונות, נחיתות לאומית ואלם מדיני.

אופיים הבעייתי של היהודים לא נעלם מעינו של הרצל. על כן הוא הפציר באחיו אז, כפי שראוי כי נשנן היום, בתקיפוּת ובאמונה מוחלטת ובריכוז כל כוחות הנפש, בחמדנות ובחוצפה וללא כל בושה על תשוקתנו הנורמלית לגדוּלה, כשמולדתנו הנצחית בליבנו וילדי נכדינו במחשבתנו: א ם ת ר צ ו , א י ן ז ו א ג ד ה!

תאריך:  04/06/2010   |   עודכן:  04/06/2010
דני בן-ישי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אם (עדיין) תרצו אין זו אגדה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לכל חברה, דת או כת יש האדמורי"ם שלה - דמויות בעלות סמכות המשמשות "מנהיגי דעה". הן המתווכות עבורה את המידע הקיים שם בעולם החיצוני, ומַבנות את המתרחש בו בנרטיבים שונים המיתרגמים לתפיסות עולם ולדרכי פעולה.
04/06/2010  |  אודי לבל  |   מאמרים
שמו של אברמ'ק מרחב אולי לא אומר הרבה היום. אבל כדאי לשים לב אליו. השם הוא בדוי, הדמות לא כל כך. לקראת סוף השנה שעברה, לאחר שחגג בחיק משפחתו את יום הולדתו התשעים, הוא הרגיש שנמאס לו שם בקיבוץ שדות-עמק. איך להגיד, הוא הרגיש כמי שאיבד את נעלי הבית מתוצרת המגפר שלו ומוישה גרוסמן הסנדלר נתן לו נעלי בית משומשות, בהשאלה. והוא ידע גם של מי הם היו. כך הרגיש בשדות-עמק. ועכשיו, בגיל תשעים, נמאס לו והוא התגעגע לנעלי הבית האבודות. לקיבוץ שממנו גורש, הקיבוץ שממנו הוצא, לא לא... בעצם עזב, או הועזב, בקיצור, הקיבוץ שאותו הקים במו ידיו יחד עם עוד גרעין של לא יותר מ-25 חברים. קיבוץ עין-התבור המהולל.
04/06/2010  |  אמנון לורד  |   מאמרים
עולם הספרות שלנו סיפק לאהרן מגד עלילות לאחדים מהרומנים שלו. המעניינים מביניהם הם הרומנים שבהם תבע את עלבונם של אלה שעָוְלוּ להם: סופרים וחוקרי ספרות, אך גם עורכים, נקדנים ומגיהים. כולם היו קורבנות של טבע האדם כפי שהוא מתגלה בעולם הספרות: מזה - קנאת סופרים, שאיפה לכוח ורדיפת כבוד, ומנגד - ספקות סופר בכישרונו, פחד מכישלון ומורך-לב.
04/06/2010  |  יוסף אורן  |   מאמרים
בעיבורה של רעידת האדמה הבינלאומית סביב פרשת המשט לעזה, קראתי לפתע, התייחסות של השר יולי אדלשטיין. מי שממונה על-פי השמועה לשר ההסברה של ישראל. "היו מחדלים בהצגת תצלומי השייטת", מסר שר ההסברה ממקום שהותו בארה"ב.
04/06/2010  |  שלמה אברמוביץ'  |   מאמרים
להסביר?
04/06/2010  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il