|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

חקת התורה

מצוות פרה אדומה היא הדוגמה הבולטת ביותר למצוות שטעמיהן אינם מובנים לנו. אך מדוע בכלל נותנת התורה מצוות כאלו?
17/06/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
פרה אדומה. מטהרת טמאים, מטמאת טהורים [צילום: לע"מ]

זכתה מצות פרה אדומה, והיא הפכה לסמל של חוקי התורה - מצוות שטעמיהן אינם ידועים לנו. ליתר דיוק, פרט אחד במצוה זו הוא המעורר את התמיהה הגדולה ביותר. אפר הפרה האדומה מטהר טמאי מת, אך מי שנוגע בו - נטמא בעצמו. והרי זה כאילו נאמר שדווקא יצרני התרופות יחלו.

במבט רחב יותר, כל הנושא הזה של טומאה וטהרה אינו נתפס בשכל אנוש. מדוע מי שהיה תחת קורת גג אחת עם מת, הופך לטמא? מדוע היולדת טמאה? כיצד מי המקווה מטהרים, בעוד כל המקלחות שבעולם לא ישיגו תוצאה זו? ועוד כהנה וכהנה בפרטי פרטים של דינים, שאינם רק מן הסבוכים ביותר בתורה, אלא גם מן החמורים ביותר, שכן בחלק מהמקרים מסתכנים הטמא ומי שבא איתו במגע בעונש מוות.

אפשר להוסיף עוד שורה של מצוות שהשכל אינו מבין. קחו את הכלאיים בשדה ואת השעטנז בבגד: מדוע אסור לזרוע שני סוגים זרעים זה לצד זה, ומדוע אסור לתפור בגד מצמר וכותנה יחדיו? או דיני מאכלות אסורים: מדוע הפרה מותרת באכילה והחזיר אסור? מה יש בסנפיר ובקשקשת המתיר דגים באכילה? או דיני המקדש: מדוע דווקא 12 כיכרות של לחם הפנים ומדוע 11 סממנים בקטורת? או דיני הקורבנות: מה הקשר בין שחיטת פרה לבין כפרה על חטא? ועוד רבות כהנה.

לכאורה ניתן היה לומר, שהתורה מבקשת לתרגל את האמונה שלנו. אמונה איננה הסכמה ואיננה ידיעה. אני מסכים או שאינני מסכים עם החלטת בית המשפט; אינני מאמין או לא מאמין בה. אני יודע או לא יודע שכעת יום או לילה; אין לזה שום קשר לאמונה. ובענייננו: אני מקיים את המצוות ונמנע מן האיסורים לא משום שאני מסכים, יודע או מבין - אלא משום שכך ציווה עלי בוראי.

ואכן, את רוב המצוות התורה אינה מנמקת. חז"ל הסבירו גישה זו באמירה מפורסמת על שלמה המלך. בדיני המלך נקבע, שֶאַל לו לשאת נשים רבות, פן יטו את לבבו מעבודת ה'; ואל לו להרבות בסוסים, שמא יחזיר יהודים למצרים לקנות סוסים. אמר שלמה: "אני ארבה ולא אסור, אני ארבה ולא אחזיר". והתוצאה: נשותיו הנוכריות של שלמה הטו את לבבו לעבודה זרה, והוא ייבא סוסים ממצרים. ואם שלמה, החכם מכל אדם, כך - על אחת כמה וכמה אנחנו.

חז"ל מתכוונים לומר, שאם הייתה התורה אומרת את טעמיהן של המצוות, היו באים חכמים או חכמולוגים ואומרים: זה לא חל עלינו, זה לא מתאים לדורנו, הנסיבות השתנו. מאחר שהתורה היא מוחלטת מבחינת תחולתה ונצחית מבחינת חלותה, היא מעדיפה להימנע ממתן נימוקים שאיתם יהיה מי שירצה להתווכח. התורה באה לעזור לאדם להיות מוסרי יותר וטוב יותר, היא יודעת כיצד להשיג זאת, ולמעשה מבקשת להציל את האדם מפני עצמו - שמא יחשוב שהוא יודע טוב יותר.

אלא שלפי גישה זו, אנו עומדים תמהים לנוכח מצוות רבות שטעמיהן נאמרו במפורש, או שהם ברורים בהיגיון פשוט. קחו לדוגמה את שורת המצוות עליהן נאמר שהן זכר ליציאת מצרים - מקורבן הפסח וליל הסדר ועד תפילין ומזוזה. או מצות כיבוד אב ואם, שטעמה ברור לכל בר-דעת. או המצוות הנוגעות לחובה לפצות את חברך על נזק שגרמת לו. ועוד ועוד. אם קיים חשש שמא מאן דהו יחליט שמצוה פלונית אינה חלה עליו - מדוע נאמרו טעמיהן של מצוות אלו?

על כך ניתן להשיב בשני מישורים. האחד: גם אם המצוה עצמה מובנת לנו, עדיין פרטיה הם בגדר חוקה בלתי מובנת שיש לקיים רק מכוח האמונה. מדוע קורבן הפסח הוא דווקא שה, מדוע יש בתפילין ארבע פרשיות ומדוע המזוזה נקבעת דווקא בצד שמאל של הדלת? מדוע כיבוד אב ואם אוסר עלי לשבת במקומותיהם? מדוע העונש על גניבה רגילה הוא כפל שווי הרכוש הגנוב, ואילו על גניבת שור ושה הוא פי ארבעה וחמישה? כלומר: גם אם אני מקבל בשכלי את העיקרון שבבסיס המצוה, עדיין עלי להגיע לשלב האמונה על-מנת לקיים אותה לפרטיה.

המישור השני מעמיק יותר בגישה הדידקטית של התורה. כבר אמרנו בעבר, שהתורה מכוונת להשיג את מטרתה - העלאת הרמה המוסרית של הנשמע לה - במצוות ובסיפורים, הן כאלו המלמדים ומדריכים אותנו מה לעשות, והן אלו האומרים לנו ממה להימנע.

דרך נוספת של התורה היא לגוון את המצוות עצמן. וכך יש מצוות לגברים ולנשים, לכהנים ולישראלים, בארץ ובכל מקום, במקדש ומחוצה לו, לסוחר ולחקלאי. סיבה אחת למגוון זה היא התפיסה הבסיסית של התורה, הנכנסת לכל תחומי החיים, כדי שלא יימצא תחום בו המוסר שלה אינו מדריך את היהודי. סיבה נוספת היא הרצון ליצור גירוי אינטלקטואלי מתמיד, ולכאן נכנסת החלוקה בין מצוות שטעמיהן ברורים לבין אלו שטעמיהן סתומים.

כפי שיודע כל הורה ומורה, חשוב מאוד לשמור על הסקרנות של הילדים והתלמידים. לימוד החוזר על עצמו יוצר שעמום ומרחיק את השומעים. לעיתים יש לשלוח את הלומד להבין בעצמו, ולעיתים יש להציג בפניו מסכת ערוכה ומוכנה. לעיתים הוא יידרש לקרוא, ולעיתים הוא יתבקש לכתוב. שיעור אחד יהיה פרונטלי, ושיעור אחר יציג סרט. יהיו שיעורי מעבדה, ויהיו טיולים וסיורים.

כך גם בלימוד התורה. יש סיפורים ומצוות המובנים על פניהם, יש כאלו המצריכים העמקה ויש כאלו הנשארים בבחינת חידה בלתי מפוענחת. המצוות שאינן מובנות אלו הן לא רק אמצעי לחזק את אמונתנו; הן גם חלק מהמערכת הכוללת בה מושכת אותנו התורה להאזין לה ללא הרף.

תאריך:  17/06/2010   |   עודכן:  17/06/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חקת התורה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי פלס
21/06/10 11:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא נקלטו אמירות מכיוון 'גדולי התורה והיראה' בשבח הפלת המחיצות
17/06/2010  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
קריאת פסק הדין של בג"צ בעניין בית הספר לבנות בעמנואל מעוררת הרהורים נוגים, שמא בג"צ הוא זה שלמעשה ליבה את האש המיותרת שהתלקחה סביב הפרשה.
17/06/2010  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
כפייה דתית זה עניין פסול, נכון? ומכאן מדוע זה כפייה חילונית היא פעולה נאותה? המדובר הוא בנושא החינוך הדתי ביישוב עמנואל ובפרט פסיקת שופטי הבג"צ בעניין זה. המסעיר בימים אלו את המדינה.
17/06/2010  |  אהרון רול  |   מאמרים
מינויה של ועדה נטולת-שיניים לחקר המשט הטורקי הותיר אחריו טעם לפגם לא רק בעולם הרחב, אלא גם בארץ. זו בדיוק הסיבה לכך שמבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, החליט להיכנס לעובי הקורה ולחקור את מה שוועדת-טירקל תימנע מחקירתו.
17/06/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
אתי לב, ציירת שנודעה בציורי המופשט הססגוניים שלה, עד שכונתה יורשתה של לאה ניקל, מלכת המופשט הישראלי, מציגה בגלרית המשרד במיקום החדש שלה תערוכת רישומים שרובם בשחור. צבע האבל. מראייה בהירה וצבעונית על החיים, של הסובב אותה שעבר טרנספורמציות דרך הפילטרים האישיים - היא מציגה רישומים שהמתבונן בהם היטב מבין שקרה לה משהו.
17/06/2010  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
פוטין. זורק את האשמה על זלנסקי [צילום: מריקו אנדרו, ו-AP]
יאיר נבות  |  
הערכתי בשבועות האחרונים שלאחר נצחונו בבחירות יורה פוטין על גיוס מילואים נוסף. גם הפיגוע הנורא, אם קושרים אותו בדרך לא דרך לאוקראינה, ייקל על גיוס מילואים כמובן. האמת מעולם לא היית...
הזה ניצחון? [צילום: פטימה שאביר/AP]
גדי חיטמן
ישראל, על-פי הפרסומים, הרגה 30,000 אנשים ברצועת עזה   האם זה אומר שניצחנו כי מתו יותר פלשתינים מישראלים?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il