|   15:07:40
דלג
  צור ארליך  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

לייק!

קומנדו יוטיוב: האגודה למלחמה בסרטון

התגנבות יחידים, בפשיטות מאורגנות, תוך סיכון עצמי בעורף האויב בזמן שמשרד החוץ מתקשה לנסח תגובה דיפלומטית לאירועי המשט, אזרחים פרטיים עם מקלדת חדה ושפה רהוטה מצליחים לשפר את התדמית הישראלית
27/06/2010  |   צור ארליך   |   מאמרים   |   פרשת המשט לעזה - ההסתבכות   |   תגובות
חבורת לאטמה

רובכם ודאי צפיתם, עם עוד כשני מיליון איש, בפארודיה שעשתה חבורת לאטמה על "משט השלום" של המרמרה. אך לאטמה, מתברר, אינה לבד במלחמת ההסברה. שותפים לה רבים אחרים; יחידים, בני כל הגילים והמינים, שהחליטו לתפוס יוזמה ומקלדת, ולפצמר את המרחב הרשתי בחומרים המציגים היטב גם את הצד הישראלי. וזה עובד

לעצירתו של משט הטרור יצא הקומנדו הימי. לעצירת גל השקר והשנאה שמציף מאז ועד עתה את העולם - ובפרט את העולם האמיתי, כלומר את העולם הווירטואלי - יצא, על דעת עצמו, קומנדו של מתנדבים. של ישראלים שמרגיז אותם. קומנדו של כרישי יו-טיוב, חיות פייסבוק, שועלי דוא"ל, נודניקים של מכתבי שרשרת: סיירת עכבר. הסיירת הזו מקליקה ומכרסמת עמוק בעורף האויב, ואפשר להתקבל אליה גם בלי גיבושון. פשוט לוקחים יוזמה, מצטיידים בעור עבה ובמחסנית של עוּבדות, ומסתערים על הגלים העכורים.

גל. בשם הזה, באותיות לטיניות כמובן, חתומים כמה וכמה סרטונים פרו-ישראלים באתר שיתוף הסרטונים יו-טיוב. בעיקר סרטונים המציגים לדיראון את מפעלות המוות של חמאס ברצועה. זהו גל שיאון. סטודנט שנה ג' למשפטים וכלכלה באוניברסיטת חיפה, ופעיל בארגוני הסברה למען ישראל. בימי עופרת יצוקה הוא היה, אפשר לומר, האגודה למלחמה בסרטון. אגודה של איש אחד, אבל אחד מני רבים. עכשיו הוא מנהל קבוצת פייסבוק בת 120 חברים, רבים מהם מחו"ל, ושמה, באנגלית, "דמותן האמיתית של ישראל והגדה המערבית".

"את הכול אני עושה מהחדר שלי במעונות", הוא מספר. "כשלחץ הלימודים מאפשר, וכשיש אירועים שמעוררים מתקפות נגד ישראל. בזמן עופרת יצוקה הייתי יושב שעות ועובר בין קבוצות בפייסבוק לדון, להתווכח. נכנסתי למשל לקבוצה סָעודית. אני יודע שבעולם הערבי יש צעירים עם ערכים מודרניים יחסית לערכים של השלטונות שם, וחשבתי שכדאי לחשוף אותם לדו-שיח עם ישראלים. חלק מהשיחות היו מוצלחות, כי הרבה מהצעירים שם גדֵלים על רעיונות מטורפים על ישראל, כאילו הערבים חיים פה בגטאות, וצריך פשוט לחשוף אותם לעובדות - למשל שיש ח"כים ערבים, שרים, שופט עליון. בהתחלה נתקלתי בהתנגדות, עד שנכנס בחור מהאמירויות שכתב שאכן פגש בחור ישראלי והדברים נכונים".

בלי רגשי אשמה

ואם כוחו של האזרח הקטן גדול מזה של נבחר הציבור קורבן הביורוקרטיה, רק הגיוני הוא לגייס את נבחר הציבור ליוזמה של האזרח הקטן. זה מה שעשה יועץ התקשורת והפזמונאי משה קלוגהפט. הוא כתב שיר שמילותיו מבקשות לחזק את ישראל המושמצת, נתן לעמיר בניון להלחין, וצירף אליו כמקהלה קבוצה של חברי כנסת. את התוצר המצולם, קליפ הח"כים המזמרים, הוא שחרר לאינטרנט. המטרה היא דווקא הסברת-פְּנים - חיזוק רוח הציבור. "גם להתחזקות פנימית יש חשיבות במאבק על תדמיתה של ישראל", הוא אומר, "כי אי-אפשר לקיים מאבק כזה כל עוד מקרינים החוצה רגשי אשמה וחולשה".

קלוגהפט ושותפו שמוליק ויליאן, בעלי משרד אי-די-קיי תקשורת, כבר נטלו חלק בכמה קמפיינים באינטרנט, ובהם מסע הסברה נגד מס הבצורת, קמפיין המילואימניקים לאחר מלחמת לבנון השנייה, ולאחרונה, בשליחות 'אם תרצו', הקמפיין שחשף כיצד מממנת הקרן לישראל חדשה את הארגונים שאפשרו את דוח גולדסטון. זה שהלביש קרן על מצחה של נעמי חזן. עכשיו הם משמשים יועצי תקשורת להתארגנות חדשה בתחום ההסברה הישראלית, המכונה, לפחות בשלבי ההתארגנות שלה, 'מועצת הביטחון לישראל', שאמורה לצאת לדרך ביום ראשון.

"נקודת השוני העמוקה ביותר בין קמפיין אינטרנט לקמפיין רגיל היא המדידוּת", הוא אומר. "בקמפיין אינטרנט אתה יכול לדעת בדיוק כמה אנשים נחשפו למסר שלך, כמה צפיות היו, ועל סמך זה מתקבלות הרבה החלטות במהלך הקמפיין. בעבר היית יכול למכור לעצמך לוקשים, להאמין שהגאג שלך מוצלח - לא עוד. עכשיו אתה יודע בדיוק כמה ומאיפה".

ומה לגבי קמפיין אינטרנט שמיועד לעולם הגדול? יש כאן עוד סוד שכדאי לדעת?

"כאן חזק יותר הצורך להדליק את הצופה בפעם הראשונה - ולדעת איך לעשות את זה. כי בתוך הארץ אתה איכשהו מכיר את הקודים החברתיים של הציבור. ובחו"ל לא. קח לדוגמה את מה שעשו החבר'ה מלאטמה. הם לא כתבו בשום מקום שם שזה בצחוק, שזה סאטירי. לנו זה מובן מאליו, אבל לאנשים בחוץ לארץ אולי לא. ייתכן שרוב הצפיות שהיו לזה בהתחלה היו של אנשים שפשוט רצו לראות את משתתפי המשט.

"ובכל מקרה, אתה צריך לעשות תרגיל שמסקרן. כל ההבדל בין הצלחה לכישלון עשוי להיות בנקודה הזו של סקרנות. אם היו לוקחים אותו קליפ בדיוק, והיו כותבים בכותרת ביו-טיוב שזו הזווית הישראלית על המשט, הסיפור היה מסתכם ב-500 צפיות".

בקרוב תצטרף לערמת הגופות

הוא גדל בעיר אריאל. האירוע התקשורתי המכונן שלו היה כשנשלח, בהיותו תלמיד בית הספר התיכון באריאל, לאולפן תוכנית הבוקר של רבקה מיכאלי, כיוון שזו ביקשה תיכוניסט שיספר על החיים בשומרון בימי פיגועים. אלא שהמנחה החביבה טמנה לו לדבריו מארב. היא דרשה ממנו להסביר דברים אחרים לגמרי, כגון איך ייתכן שבכיתתם באריאל לא משולבים תלמידים ערבים מכפרי הסביבה. האשמות מהסוג הזה, הוא אומר, דרבנו אותו לחקור וללמוד. דע מה שתשיב. מיכאלי הייתה משחק ילדים לעומת מה שעתיד היה לפגוש לאחר מכן, אחרי הצבא, כשהחל להיכנס בשיטתיות לקבוצות דיון זרות ברשתות החברתיות 'מיי ספייס' ו'היי פייב' ולענות לאנטישמים כגמולם. "יצא לי אפילו להתווכח עם פעילי הקו קלוקס קלאן ועם ניאו נאצים - ובעיקר עם המידיינים האחרים, מכל העולם, שטענו שצריך להיות סובלנים כלפי הניאו-נאצים כי יש חופש ביטוי".

כיום הוא שורץ יותר בפייסבוק, הרשת החברתית המובילה בעולם. "אני נכנס לעמודים של קבוצות ומגיב למה שכותבים שם אנשים. אני מגיב בייחוד לסטודנטים אנטי-ישראלים מהאוניברסיטה שלי. יש סטודנט ערבי בשנה שלי שהגיע לאוניברסיטת חיפה כאזרח ישראלי נאמן, ופה באוניברסיטה, בהשפעתם של כמה מַרצים, הקצין. מרגע המשט הוא התחיל להפציץ בשקרים נגד ישראל. הגבתי שוב ושוב באנגלית, פשוט על-ידי הצגת עובדות. הוא היה מוחק את התגובות שלי כל פעם, עד שפשוט מחק אותי מרשימת ה'חברים' שלו בפייסבוק, כך שלא אוכל להגיב".

דברים דומים מספרת "הוֹלי", פעילת הסברה רשתית החתומה על רבות מהמצגות האנטי-חמאסיות ביו-טיוב. היא פרסומאית וכותבת המחלקת את זמנה בין ניו-יורק וישראל. את שמה האמיתי היא אינה מוכן למסור "כי אם תכתוב אותו, זק"א תצטרך להגיע מחר לאסוף את השאריות שלי לקבר ישראל".

אנחנו מתכתבים באנגלית דרך שירות ההודעות של יו-טיוב. "בכל יום", היא מספרת, "אני מבלה שעתיים-שלוש בצלילה בים אינסופי של אתרים, פורומים, בלוגים ווידיאו. המקלדת שלי מוכנה תמיד לפעולה, בייחוד כל אימת שעולות ההאשמות על 'אדמה גזולה'. אנשים מסביב לעולם נוטים לשכוח דבר אחד: איך הערבים הגיעו במקור לארץ שהם קוראים לה עכשיו פלשתין? על-ידי כיבוש. אני שמחה להזכיר להם את זה".

היא נשאבה לעיסוק הזה מתוך חרדה ממה שהיא רואה בקרב חבריה לקהילה היהודית בארצות הברית. "פגשתי יהודים רבים מספור שלא יזילו אפילו דמעה אחת אם ישראל תיחרב מחר בעת ארוחת הצהריים שלהם. הטרוריסטים מצליחים לצייר את ישראל בתקשורת כשיא הרוע העולמי, רוצחתם של נשים שבריריות וילדים רעבים. צריך עכשיו 'צבא הסברה לישראל'. ארגון יהודי חזק שתחמושתו אחת: מקלדות חדות המקלידות את האמת".

אבל כמובן, ההתגייסות שלה לצבא הזה שטרם קם אינה מסבה לה נחמה, כי אם ייסורים נוספים. "יש לי צוהר ייחודי לתודעתו של שונא ישראל המצוי, מפני שאני מקבלת מדי חודש מאות מסרים אנטי ישראלים, חלקם ארוכים למדי. אתמול, למשל, בחור מטורקיה כתב לי שהוא מחזיק לנגד עיניו תמונה של חייל נאצי עורם יהודים כמו עצים למדורה, ובקרוב, הוא הבטיח לי, הוא יוודא שאצטרף לערמה הזו".

דיסנילנד במקום עזה

קבוצות שנאה כלפי ישראל פועלות בפייסבוק מראשית ימיו. בשבועות האחרונים גם הישראלים התעוררו. ברוב המקרים אין מדובר בתעמולה המכוונת לקולות הצפים שבעולם, אלא ביוזמות המשייטות במרחב שבין התלהבות פטריוטית לבין צעקנות ילדותית. מדגם מייצג משמות הקבוצות שנפתחו כפטריות אחר הגשם בפייסבוק בימים שלאחר המשט: "לוחמי שייטת 13 משתלטים על ספינת המשט - תותחים פשוט אין עליהם!!" (כ-13,500 חברים), "עצומה לשלילת אזרחותה של חברת הכנסת חנין זועבי" (36 אלף), "מחרימים את טורקיה" (86 אלף), "חרם על טורקיה" (67 אלף), ואפילו "גם אני בעד לבנות דיסנילנד במקום עזה" (30 אלף).

ניסן זאבי, סטודנט לתקשורת שנה ג במרכז הבינתחומי בהרצליה ודובר אגודת הסטודנטים שם, שייך, כמו גל שיאון וכמו 'הולי', לאגף הרציני יותר של פעילי היו-טיוב והפייסבוק. באחד הסרטונים שהוא העלה ליוטיוב, המציג את הסיפור שמאחורי ארגון 'פרי גזה' ששיווק את המשט, צפו בשבוע שלאחר הסיכול כ-100 אלף איש. זאבי הוא חלק מהתארגנות של סטודנטים במרכז הבינתחומי, שנחלצו לפעולות ההסברה - ביניהם סטודנטים רבים מחו"ל, דוברי שלל שפות, שהתיישבו לכתוב תגובות ולתרגם מצגות. החבר'ה של זאבי התיישבו תחילה על היו-טיוב. "עשרות אלפי ישראלים ניסו לפעול בפייסבוק. לנו זה נראה פחות יעיל. התחלנו להעלות סרטונים ליו-טיוב, ולהפיץ אותם בעזרת קישוריות שהכנסנו כטוקבקים באתרים גדולים, כגון סי-אן-אן".

ואז הם שמעו שהירחון הבריטי המשפיע אקונומיסט עומד להוציא גיליון המוקדש להצגת ישראל כמדינה תוקפנית. "אמרנו, או-קיי, זו האג'נדה שלהם - אז אנחנו נשתמש בזה כבמה למאבק שלנו". זאבי פרסם בפייסבוק, עוד לפני הופעת הגיליון, הודעה על מה שצפוי לקרות, והוראות כיצד להיכנס לעמוד של אקונומיסט בפייסבוק. ההודעה עשתה לה כנפיים בעזרת גופי הסברה רשמיים של ישראל, הדוחפים בחשאי יוזמות הסברה פרטיות שמסיבות דיפלומטיות הם אינם יכולים לעמוד מאחוריהן בגלוי.

לקראת הופעת הגיליון הצטרפו לעמוד של האקונומיסט 2,500 ישראלים. עם ההופעה הם פִּצמרו את האתר בתגובות, בעובדות ובסרטוני וידיאו. עד מהרה נכנסו לשם גם תומכים של משט המחבלים, והפיצו תמונות זוועה של ילדים עזתים, כביכול, כרותי ראשים וגפיים; זאבי אומר שלפי בדיקה שערכו הוא וחבריו, אלה היו בעיקר אנשי ארגונים טורקיים פרו-פלשתינים שנכנסו בפרופילים מזויפים. "מתחולל שם עכשיו דיבייט מטורף. יושבים שם ישראלים מכל הסוגים - אימהות, ילדים, סטודנטים - מסביב לשעון, כותבים תגובות גם בארבע בבוקר. צריך להסיר את הכובע בפניהם. אנחנו מנצחים, כי העובדות לצדנו. אנשים ניטרליים כתבו שם 'שוכנענו שאתם צודקים'. כל מי שיש לו ספק אם אפשר לשנות דעת קהל בנְיוּ מֶדְיָה יכול לקבל כאן הוכחה שאפשר".

יש טורקים אחרים

אכן, לא נחדש הרבה לקוראינו בעלי תיבות הדואל אם נספר להם שדואלי השרשרת הלאומיים חוגגים בימים אלה. חלקם פניהם אל העולם - למשל בדמות קריאות להצביע בעד ישראל במשאלי גולשים באתרים זרים. הנה אחד המשאלים הפופולריים בעולם, שבמסגרתו הצביעו קרוב ל-3 מיליון אנשים. נכון לשעת כתיבת שורות אלה, ישראל זוכה בו ליותר מ-60 אחוזי תמיכה. האם תוצאות המשאלים הללו מעניינות מישהו חוץ מאותם אנשים, בעלי דעה נחרצת מן הסתם, שטרחו להיכנס אליהם? קשה לדעת.

לטורקים, נהוג לחשוב, ודאי שיש דעה נחרצת בנושא, דעה שקשה לשנות. אבל המציאות שחורה פחות, ואפילו בחמאם הטורקי המהביל של קיץ 2010 יש להסברה הישראלית תוחלת. אייל פרץ הוא יו"ר ארקאדאש, ארגון יוצאי טורקיה בישראל. מיד לאחר פרשת המשט קיבל הארגון על עצמו תפקיד שאינו מתפקידיו השגרתיים של ארגון עדתי: הסברה בטורקית לטובת מדינת ישראל. 15 דוברי טורקית רהוטה שעלו לישראל בעשור האחרון התמסרו בשבועות האחרונים למתן ראיונות לכלי תקשורת טורקיים, והם מציגים בהם את זווית הראייה הישראלית. בזירת האינטרנט משקיעה ארקאדאש לא פחות. למרבה ההפתעה הקבוצה שלה בפייסבוק כוללת כמה מאות טורקים מוסלמים המזדהים עם עמדת ישראל הפרשת המשט. "בקבוצה אנחנו מציגים לינקים לכתבות המציגות עובדות ותמונות ולסרטונים", מספר פרץ, "ובאמצעות הקבוצה אנחנו גם מעבירים את התכנים האלה הלאה".

לא מפחיד לטורקי-מוסלמי הממוצע להיות חבר בקבוצה כזו?

"מפחיד מאוד, ולכן לאחרונה סגרנו את הקבוצה לציבור. כרגע אי-אפשר לראות את רשימת החברים, ואי-אפשר להצטרף לקבוצה ללא אישור של אחד המנהלים. זה קרה אחרי שממש סמוך לאירועים נכנסו כל מיני גורמים מוסלמים לעמוד הפייסבוק, וכתבו כתובות נאצה בכמויות של אלפי הודעות. לא הייתה לנו ברירה אלא לסגור את הקבוצה להצטרפות חופשית בשלב זה".

ומה לגבי הפעילות בכללותה, האם בשלב הזה ניתן לראות פירות? היא מצליחה לשנות חלק מדעת הקהל הטורקית, או שמדובר במאבק אבוד?

"קודם כול, עצם זה שיש קול אחר ולא רק זווית טורקית של 'שתו לנו אכלו לנו', זה כבר עוזר. ברגע שגם הזווית שלנו מושמעת, יש אפשרות גם לאזרחים הטורקים לראות את הסיפור מזווית אחרת. את המוסלמים הקיצונים לא מעניין לשמוע על הזווית הישראלית, אבל יש ידידים שמעוניינים לשמוע אותה, ואת הידידים הללו חשוב לא לאבד.

"אנחנו גם רואים בכל רחבי העולם שההתייחסות כלפינו השתנתה טיפה. פתאום האיטלקים מבינים, פתאום אחרים מבינים שלא היו רק שוחרי שלום על הספינה. חשוב לזכור שמשתמשי האינטרנט בטורקיה הם אנשים נאורים ברובם, שיש מה לדבר איתם. מי שמצביע למפלגה האיסלאמית הם בעיקר כפריים, שהאינטרנט לא קיים בכלל בביתם. גם יו-טיוב חסום בטורקיה, לכן הם ניזונים רק מהעיתונים ומהטלוויזיה".

לא מבינים אירוניה דקה

בימים שלאחר המשט, אגב, חסמו שלטונות טורקיה בפני אזרחיהם גם את אתרי גוגל ופייסבוק. בהיעדר אתרים אלה, ובעיקר בהיעדרו הקבוע של יו-טיוב, ודאי החמיצו הטורקים את פעולת הקומנדו ההסברתית המצליחה ביותר שצמחה מהציבור הישראלי - זו של אנשי האתר לביקורת התקשורת הישראלית 'לאטמה'. הפרודיה 'אנחנו מרמים את העולם', שבה מוצגים משתתפי המשט מנופפים בפגיונותיהם ולועגים לעולם השוטה המאמין שהם פעילי שלום, הייתה בסוף השבוע שלאחר המשט אחת משלושת הסרטונים הנצפים ביותר ביו-טיוב. שבוע לאחר מכן הסירה יו-טיוב את הסרטון בטענה שהוא מפר את זכויות היוצרים של יוצרי השיר שהפרודיה נבנתה עליו, 'אנחנו העולם'. אולם הוסרה רק גרסה אחת של הסרטון מתוך שש.

אנשי לאטמה נערכו מלכתחילה למבצע מיוחד. מהדורת החדשות האינטרנטית המצולמת הסאטירית שלהם, 'מהדורת השבט', קולעת היטב מדי שבוע בשבוע, אבל ביומיים שנותרו להם מאירוע המרמרה ועד ליום הצילומים הם הרגישו שהם מתכוננים לרגע שיא. הם גייסו שחקנים-זמרים נוספים, מעבר לצוות הצנום הקבוע, על-ידי קול-קורא בהול. "זו הפעם הראשונה ששרנו באנגלית", מסביר מנהל לאטמה שלמה בלס. "הייתה הרגשה טובה שזה הולך להיות סיפור הצלחה, אבל לא חלמנו על הצלחה בסדר הגודל הזה. עם כל הקליפים השונים, גרסאות דומות, אנחנו מתקרבים לשנֵי מיליוני צפיות".

האמת היא שהסרטון הוא סאטירה שדי מאכילה בכפית. אנשים מניפים סכינים ואומרים "אנחנו מרמים את העולם". ככה צריך לעשות כשפונים לקהל הבינלאומי, אחרת לא יבינו?

"אכן, לא יבינו. בשבילם אין פה מקום לאירוניה עדינה; הם שומעים שהרגנו 'פיס אקטיביסטס' וזה נשמע להם כאילו הרגנו דולפין, עשינו משהו נגד הצדק הבסיסי ביותר. היה צריך את הקול שיגיד בבירור - הם באו לעזה עם סכינים ואלות ורימו את העולם. פשוט לקחנו את כל הטענות הקיימות של ישראל והעברנו אותן בצורה סאטירית ועם פאנץ'. לפעמים זה עובד טוב יותר ממסמכים וצילומים. מה שבטוח, זה מחלחל עמוק יותר".

אתם יודעים מאיפה הגיעו המסות הגדולות של הגולשים?

"יש פה סטטיסטיקות. 27 אחוז מהצפיות הגיעו מלינקים שקישרו אלינו, שהרבה מתוכם בפייסבוק. 31 אחוז לא דרך לינק, אלא מתוך יו-טיוב עצמו. עוד 21 אחוז מקישוריות בתוך כתבות - ומדובר בכתבות במאות אתרים. יש גם 8 אחוזים שהגיעו דרך טלפונים סלולריים. חלק גדול מההתעניינות נוצר, בלי ספק, בזכות הטעות של לשכת העיתונות הממשלתית, ששלחה קישורית לסרטון שלנו לכל העיתונאים הזרים, ואחר כך התנצלה על כך. אני מעריך שזו הייתה טעות מכוונת; ההתנצלות של ראש הלשכה דני סימן היא שהכניסה אותנו לחדשות. אני שמח שיש אנשים שחושבים מחוץ לקופסה".

היית מצפה שגופים ממשלתיים יעשו את העבודה הזו?

"לא. מנגנונים, מעצם טבעם, הם מסורבלים. מה גם שהם כבולים לכללי הדיפלומטיה. אם מנגנון ממשלתי יפיק משהו שצוחק על ארדואן, זו תקרית דיפלומטית. אבל אם אנחנו נעשה את זה, זו עקיצה בַּמקום. והרי מישהו צריך לעשות את זה. יש יתרונות נוספים לארגונים קטנים, לא ממשלתיים: הם משוחררים מביורוקרטיה, והם לא תלויים בבחירות".

בלס מנהל חברה לקמפיינים ברשת, שלאטמה היא רק אחת הפרויקטים שלה. שמה של החברה 'רוגטקה'. ואכן, הוא קלע לגוליית המוסלמי בול בפוני. "אם משרד ממשלתי היה צריך להפיק סרטון כזה", הוא מוסיף, "התסריט היה צריך לעבור אלף אישורים, ועד שזה היה מתבשל ומוכן זה כבר היה נושא לא רלוונטי".

ציוצי מלכת ירדן

ניו מדיה היא התקשורת מבוססת האינטרנט והסלולר, ובפרט הרשתות החברתיות. גם הטוויטר כלול בכך; אותו מנגנון המאפשר לך 'לצייץ' - להפיץ הודעות קצרות בקרב כל המשועממים שהחליטו לעקוב אחריך. מלכת ירדן ראניה ומלכת ירדן הקודמת נור הן צייצניות ידועות ופופולריות ובימי המשט הן התמסרו להפצת הודעות זעזוע מהרצחנות הישראלית. ציוציהם של טוויטרנים ישראלים רבים כללו בתגובה קישורים לסרטונים המראים באופן חד-משמעי מיהו הצד התוקפן.

תא הניו מדיה ביחידת דובר צה"ל אימץ את הטוויטר עוד לפני חודשים רבים, אך לדברי ראש התא, סֶגן עליזה לנדס, בשבוע שבין אירוע המרמרה לאירוע הרייצ'ל קורי הופקו לקחים והנושא קודם. הטוויטר הפך מִכְּלִי מַקביל, שבו מסבים את תשומת לב הכתבים להודעות חדשות ומצרפים קישורית, לכלִי מַקדים: "הודענו מראש, 'בעוד כך וכך דקות יהיה סרט חדש'. כתבים השתמשו בזה הרבה, כי לרובם יש בלאקברי או אייפון. טוויטר הוא פלטפורמה לענות לשאלה מאוד פשוטה: מה קורה עכשיו".

לנדס ואנשיה, כמו גם יתר גופי ההסברה הממוסדים, יודעים שבמציאות המבוזרת של הניו מדיה, שבה פועלים רבבות בלוגים וקבוצות דיון וכל גולש הוא בעצם עיתון לעצמו, מן ההכרח להיעזר בפעילותם החופשית של בלוגרים, צייצנים ושאר פעילי רשת. בזירה הזו, זרועות ההסברה הרשמיות - דובר צה"ל, מטה ההסברה במשרד ראש הממשלה, משרד החוץ ומשרד ההסברה - פועלות בעיקר כסַפקיות חומר וכמתווכות. "בזמן עופרת יצוקה", מספרת לנדס, "החלטנו להעלות ליו-טיוב חומרים שצולמו ממזל"טים, כדי שבלוגרים יוכלו לקחת משם ולהשתמש בהם. קיבלנו תגובות טובות. באותו זמן פתחנו את הבלוג שלנו, הבלוג הרשמי של דובר צה"ל. שם אנחנו מעלים את כל מה שאנחנו שולחים לכתבים בדוא"ל - שוב, לשימושם של בלוגרים".

יגאל כספי, ראש אגף ההסברה והתקשורת במשרד החוץ, שם את המציאות הזו על השולחן. "עלייתם של הרשתות החברתיות והבלוגים", הוא מסביר, "שינתה את הזירה: בעבר רק גורמי ממשלה הסבירו, ואילו כיום כל אזרח עם מחשב וידיעת שפה יכול להיות מסביר בפני עצמו. זו יכולה להיות הדרך. במקום שאזרחי ישראל יישבו מול מסכי הטלוויזיה ויקטרו על ההסברה הכושלת, שכל אחד יואיל להיכנס לאחד האתרים החברתיים, ויש מיליון כאלה, ולתת את שלו. ואם מיליון אנשים ייכנסו ויוסיפו - ננצח".

אתה אומר שזה לא בכוחו של מערך ההסברה הרשמי שלנו?

"מערך ההסברה הוא שם מפוצץ, אבל מה שעומד פה לרשותי הוא קבוצה קטנה מאוד של אנשים שעובדים סביב השעון, ועושים מה שהם יכולים. במדיה החברתית הכָּר פתוח לכל אחד. ראית את ההצלחה של הקליפ של לאטמה, וחבל שאין עוד עשרים כאלה. זה לא דורש הרבה מאמץ. הטיעונים והמסרים נמצאים באתר משרד החוץ; לא כל אחד יסכים עם הכול, אבל עדיין, במאבק מול העולם המכנה המשותף בין כולנו הישראלים כל כך גדול, שההבדלים בין המפלגות הם דקויות לעומתו".

פורסם במקור: דיוקן, מקור ראשון
בהכנת הכתבה השתתף דודו כהן
תאריך:  27/06/2010   |   עודכן:  28/06/2010
צור ארליך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קומנדו יוטיוב: האגודה למלחמה בסרטון
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירדן 99
27/06/10 14:05
2
מטאטא
27/06/10 15:58
3
קורןנאוה טבריה
27/06/10 17:35
4
אם תרצה
27/06/10 18:11
5
sailor
27/06/10 21:02
6
דודו אלהרר
18/07/10 08:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
באחרונה יותר ויותר קולות קוראים להשמדת מדינת ישראל. הם קולות רבים, לובשים ופושטים צורה, מגובים בכלי תקשורת חסרי הגינות ואתיקה מקצועית, שדוחפים את האג'נדה שלהם לכל חור במדיה.
27/06/2010  |  יניב אקרמן  |   מאמרים
האקו-פואטיקה היא ענף רענן של התיאוריה האקולוגית. בראשית הייתה תנועת "האקולוגיה המעמיקה" שטענה, ממש כמו אחד העם בהקשר הציוני, כי "הכשרת הלבבות" היא תנאי מוקדם לפעולה בשטח. משנשאלה השאלה כיצד מכשירים את הלבבות, אחת התשובות הייתה: באמצעות השירה. לא שירת טבע רגילה, זו הרומנטית המייפייפת את העולם באופן בלתי-אמין, כי אם שירה ירוקה, כזו היודעת לחוות את הפליאה שטבע, אך אינה עוצמת את עיניה לנוכח העובדות הפחות נעימות שבו.
26/06/2010  |  סבינה מסג  |   מאמרים
במשך שנים נהגה גון קאשארי מעמק קטמנדו שבנפאל להסתובב יום-יום ברחובות כשהיא דוחפת עגלה קטנה ומציעה לעוברים והשבים כלי בית לרכישה. מעט הכסף שהצליחה להרוויח בדרך זו לא הספיק אפילו להאכיל את בני משפחתה. היא רצתה להתקדם בחיים, להצליח לחסוך מעט ליום סגריר, אך משאביה לא אפשרו לה להיחלץ מאותו מעגל קסמים של מכירות דלות והוצאה מיידית של הכסף כולו על צרכים בסיסיים.
26/06/2010  |  ענת וובנובוי  |   מאמרים
הבה ניטוש לרגע קט את רעש משברי הגלים של השאלות המדיניות, הביטחוניות והמנהיגותיות, שליוו את מבצע משט האיוולת האחרון, ונבחן את תחום התקשורת והדוברות.
26/06/2010  |  מיכאל (מייק) אלדר  |   מאמרים
למרות שארץ ישראל ויוון צמחו באותו צד של הים התיכון, וכל אחת מהן הצמיחה בעולם העתיק תפישה תרבותית יסודית ונרחבת בעלת משמעות נצחית, אין קשר של ממש בין שתי תרבויות אלה. בימים אלה מוציאה הממשלה היוונית למכירה אלפי איים לבעלי ממון. גם ישראלים מקבוצה זו יקנו לעצמם בעתיד הקרוב איים ביוון...
26/06/2010  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
רגב. יהירות ושחצנות [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
יוסי אוחיון
למרבה הצער ביבי, שריו וממשלתו הרעה ממאנים או לא יודעים ללמוד מטעויות    בשל כך אנחנו והמדינה צועדים מכישלון לכישלון ונופלים לכל בור אפשרי
נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי [צילום: AP]
איל השקס
מצרים לא פותרת את בעיותיה: החוב, השפעות המלחמה ברצועת עזה, מעורבות הצבא בכלכלה והאהבה למגה-פרויקטים    אך לעת עתה נחלצת מהמשבר בזכות חברותיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il