|   15:07:40
דלג
  אהרון רול  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

הסרת הסגר על עזה: סיכונים ויתרונות

דרשתם להסיר הסגר? 'בבקשה', תאמר ישראל. אנו מוכנים להסרה כוללת ומוחלטת של הסגר מצידנו, אך כל אלו שדורשים מעימנו לעשות כן, חייבים להעניק לישראל ערבויות בינלאומיות מקדימות ומוצקות מפני הידרדרות המצב הביטחוני ברצועת עזה
27/06/2010  |   אהרון רול   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
לעזוב את עזה לטובתנו [צילום: פלאש 90]

   עידן יוסף
קלפי המיקוח התפוגגו: אושרו הקלות מפליגות לעזה

   תלם יהב
החמאס מבין: ניתן להשיג הקלות בסגר ללא עזרת הפתח

הקלה על המצור - הכבדה עלינו
מיכל מנין
גלעד שליט בחושך, ירי הקסאמים ממשיך והפיגועים גובים קרבנות * אז למה, לכל הרוחות והשדים, מקלים את המצור על עזה?!
לרשימה המלאה

חדשות לבקרים אנו מתבשרים על החלטות וקריאות בינלאומיות הדורשות מאתנו במפגיע הסרה מוחלטת של הסגר שמטילה ישראל על רצועת עזה.

החלטת מועצת הביטחון של האו"ם, המלצת העצרת הכללית של האו"ם, החלטת כלל מדינות האיחוד האירופי וקריאת שמונה המדינות המתועשות המתכנסות בטורונטו בשבוע החולף - כל אלו קוראים להסרת הסגר על רצועת עזה באופן מוחלט.

יפה, ומה אנו עושים? מצטנפים בפינתנו רועדים מפחד וחשש מפני קול הרעם של הקהילייה הבינלאומית. לא נראה כי קיים בינינו אי-מי המשקיע מחשבה כיצד למנף מצב זה לטובתנו.

המחשבה להקל את הסגר על רצועת עזה ולהפכו מסגר אזרחי לסגר ביטחוני בלבד הינה נכונה אך מעטה מדי ומאוחרת מדי. למצער, תזמונה אינו תקין ומשדר כיפוף יד וכניעה לתכתיבי אויבינו. החלטה זו חסרה את התעוזה ונטילת היוזמה המדינית המתחייבת ממנהיגינו.

באם ההחלטה לקיים את הסגר במלואו אשר קדמה לאירועי ה"משט הטורקי" הייתה בהחלט במקומה, הרי באה ההסתבכות בהשתלטות על המשט והיא ששינתה את כללי ה"משחק".

היתרונות בנקיטת הצעדים המומלצים

ידיה של ישראל תהיינה חופשיות להגיב וזאת בהתאם להחלטות מקדימות של הקהילייה הבינלאומית, לא ישראל היא הפגיעה בתרחיש הזה אלא החמאס. יכולותיה של ישראל לפגוע בחמאס במידה שינסה להפר את השקט, עולות לאין שיעור על יכולתו העתידית של החמאס לפגוע בישראל. האיום לפגוע בנמל הימי ובנמל התעופה העזתי (לכשייבנו כאמור) - איום זה לכשעצמו יצמית עכברי החמאס חזרה לחוריהם. ידיהם של המנהיגים בישראל יהיו לכן חופשיות להחליט ולבצע את הצעדים המתבקשים ללא מורא גינוי וחרמות בינלאומיות נגדנו. שוט ההחלטות הבינלאומיות המקדימות יפעל פעולתו על החמאס גם הוא.

בתרחיש המתואר, מצרים תהפוך למאוימת מצד החמאס לאין שיעור ותאלץ להפעיל פעולות שיטור ואכיפה הדוקות ויעילות נגדו ונגד סכנת החדירה האירנית לרצועת עזה.

המדינות הסוניות במרחב האזורי תהפוכנה למאוימות בידי אירן לא פחות מישראל ותאלצנה לנקוט צעדי-מנע משלהן על-מנת להכיל את הסכנה החמאסית-אירנית. סביר כי תחול התקרבות משמעותית על הקיים כיום בין מצרים, ערב הסעודית, ירדן ועירק והאמירויות לישראל, לשם תיאום פעילות-מנע משותפת.

הנתק בין הגדה המערבית לרצועת עזה יהפוך לעובדה. הללו יאיימו זו על שלומה של זו (באדיבותה של אירן כמובן), ובכך ייווצר מאזן אימה אשר ישתק את שתיהן מהפן המדיני-ערבי. כאשר שתי היישויות חמאס/פתח נמצאות בקונפליקט, ישראל תצא המרוויחה הגדולה.

עמדת המיקוח הפלשתינית במשא-ומתן עם ישראל תיחלש משמעותית באשר כעת ישראל תציג עצמה וממילא תוצג כנוטלת יוזמה וסיכונים למען השלום, וכך תגמד את לעומתיות טיעוני הפלשתינים ותעמידם במצב מגננה.

החשש מהתפשטות תחום ההשפעה האירנית לכיוון אירופה, סביר שילכד את האירופים מאחורי ישראל בקצב ההולך וגובר. אירן נתפסת באחרונה כאיום ממשי על אירופה והחשש למאחז אירני בעזה יעשה נפלאות לליכוד האירופי כנגדו, עובדה שתשחק לידי ישראל. מאותה הסיבה, יקשה על הקהילייה הבינלאומית לסרב לדרישות ישראל, הפחד מהשתלטות אירנית באזורנו יחולל נפלאות.

ישראל תיתפס לכן כשוות-ערכה הממשי - דהיינו, המחסום האסטרטגי הראשון והבולט ביותר להתפשטות האיסלאמיסטית מערבה.

משתוטל האחריות לנעשה ברצועת עזה על כתפי הקהילייה הבינלאומית, יוסר באחת הלחץ המדיני הבינלאומי מעל ישראל. לא ייוותרו יותר הסיבות לניגוחנו הבינלאומי. כמובן שעלינו להניח כי ניגוחנו יימשך על-ידי המדינות האיסלאמיות, אך הקרקע ממילא תישמט חלקית מתחת טיעוניהם.

הקרקע תישמט אף מתחת לרגלי השמאל המיליטנטי העולמי החובר כיום בברית שאינה קדושה לטרור הבינלאומי. הצעדים המתוארים יגרמו להתרחקות חלקו של שמאל זה מהטרור הבינלאומי וכך תוחלש הקואליציה הבינלאומית האנטישמית החוץ-פרלמנטרית הפועלת כנגד ישראל.

כושר ההרתעה של ישראל לא יפחת עקב כך, אלא אף יגדל משמעותית באשר כעת ישראל תקבל את גיבוי כל הקהילה הבינלאומית (השפויה), אפילו שהדבר מנוגד לרצונותיהם של מנהיגים שונים בקהילייה (כולל ממשל אובמה), הרי שייאנסו לנקוט במצג תמיכה בישראל, שהרי הם שדרשו את הסרת הסגר מעל רצועת עזה.

ישראל תשמוט את הטיעונים מתחת למשטרו האיסלאמיסטי של ארדואן הטורקי. אין גם מניעה כי ישראל תציע לטורקיה כי תהווה חלק מפעולות קבוצת השיטור הביטחוני הבינלאומי נגד הברחות נשק לרצועה (בבחינת - "החתול ישמור על השמנת"). במידה שהסגר הביטחוני ייכשל (והוא אכן ייכשל), הרי שישראל תוכל להפנות אצבע מאשימה גם כלפי טורקיה.

סביר להניח כי האיום האירני המתעצם בעזה, השואף לנטול ההגמוניה באזורנו, יאלץ את הטורקים לברית מחודשת עם ישראל במטרה שאינה מוצהרת, לפעול נגד השתלטות אירנית באזורנו, המהווה פוטנציאל לחסימת שאיפות ההגמוניה הטורקיות באזורנו. כמו-כן, אפשר שמהלך זה יקרר את יחסי טורקיה עם סוריה הנוהה אחר אירן.

במידה שלא הסתייע ובאם לא תיענה הקהילייה הבינלאומית לדרישות ישראל - אזי דבר לא השתנה וישתנה בשטח, הסגר הביטחוני הישראלי על ההקלות האזרחיות האחרונות ייוותר במקומו. והרי לגרוע שלפנינו אנו כבר הסכנו ונערכנו ממילא, למעט העובדה כי עתה ישראל היא שתהיה במעמד של היוזם והדורש מהקהילייה הבינלאומית ולא כפי השורר כיום - דהיינו, אנו נהפוך הקערה על פיה. ממצב מגננה מדינית דהיום, תעבור ישראל למצב של יוזמה והתקפה דיפלומטית-מדינית בעלת השלכות ביטחוניות חיוביות עבורנו, בין אם התקבלו דרישותינו להבטחת הסרת הסגר ובין אם לאו.

מדיניות הסרת הסגר כמתואר לעיל תקצין את האירועים הסובבים את התנהלות החמאס ברצועת עזה. אפשרי בהחלט כי נזכה לתקופת שקט ארוכה ומבורכת בחזית העזתית. מאידך-גיסא, אפשרי כי המדיניות החדשה תעודד את החמאס (אשר יהפוך בכך למתוסכל מדינית) לפתוח בפעולות איבה כנגד ישראל. כאמור, השלילה במצב השורר כיום בינינו לחמאס הינה מוסכמה מקובעת אשר במוקדם ולא במאוחר אפשר שתביא למלחמה נוספת בינינו, ללא תלות בנושא הסגר הקיים. באם כך הדבר, חשוב כי "ניגרר" לכאורה למלחמה זאת מעמדה של עוצמה מדינית, כאשר הקהילה הבינלאומית מאחורינו ומייחלת לניצחוננו.

הסיכונים הגלומים בצעד זה

  • רצועת עזה תהפוך לבסיס קדמי של אירן במזרח התיכון – זהו סיכון רציני אשר יש לשקלו בזהירות. הסיכון המירבי הוא בחימוש, באימון ובציוד החמאס בידי האירנים עד למעלה מאוזניהם ושיפור יכולותיהם, הנוספות על הרצון הקיים, לפגוע בישראל. מאידך-גיסא, אירן כבר כיום נמצאת דה-פקטו ברצועת עזה אם כי בעצימות נמוכה עדיין. נזכור גם כי אירן מסוכנת לישראל ממקומה המרוחק כפלטפורמה לשיגור טילים בין-יבשתיים נושאי ראשי חץ גרעיניים, מאשר בשבתה ברצועת עזה חשופה לפעולות ישראליות ישירות ומיידיות. כמובן שפעולות הסגר הימי-הביטחוני של הקהילייה הבינלאומית לא יועילו והחמאס אכן יעצים התחמשותו עם הסרת הסגר הישראלי ואכיפתו באמצעות פעולות שיטור בינלאומיות גרידא. ברי הוא כי אזי תוכל ישראל לבוא בדרישות לקהילייה הבינלאומית לפרוע את השטר בהתאם לתנאים המגבילים לעיל שסוכמו מבעוד מועד, באשר הקהילייה הבינלאומית היא שגרמה (בלחצה להסרת הסגר) לתסבוכת הנוספת.

  • התיאום בין החיזבאללה לחמאס יהודק בפיקוח אירני – לגרוע מהקיים היום כבר אין לצפות ממילא. שני ארגוני הטרור הסמי-צבאיים הללו ממילא מתואמים באופן הדוק כבר כיום. במידה שיפרוץ סכסוך מזוין ביו ישראל לבין אי-מי מאויביה, הרי שעלינו ממילא להניח קיום התקפת טילים מאסיבית ומתואמת של חיזבאללה וחמאס נגד ישראל.

הסרה כוללת של הסגר תחליש לכאורה את עמדתה של ישראל בנוגע לשחרור גלעד שליט, אך אין כך הדבר. ניסיון ארבע השנים שחלפו מלמד כי לא קיום הסגר הוא שיניע את החמאס לעבר עסקה הגיונית עם ישראל באשר לשחרור. יתרה מזאת, עקב הסרת הסגר, יתעצם הלחץ הבינלאומי לשחרור שליט ובכך אפשר שיהפוך גלעד שליט לנטל יותר מנכס על החמאס, אשר יקל בתהליך המשא-ומתן.

הסרת הסגר תוך ערבויות בינלאומיות נוקשות

אדרבה ואדרבה, מדוע שלא נמנף את הדרישה הבינלאומית להסרת הסגר על-מנת שתשחק לידינו? לא נואשם ב"התקפלות" או במורך לב, שהרי נתויג כקשובים לבקשות הבינלאומיות מעימנו.

היתרונות הגלומים במינוף יוזמה אשר תסנדל את כלל הכרוכיות הבינלאומיות והחמאס יחדיו, הינם נרחבים ומפתים מדי מכדי לשמטם. מדוע שלא נהפוך את החמאס לבעייתה של הקהילייה הבינלאומית?

דרשתם להסיר הסגר? 'בבקשה', תאמר ישראל. אנו מוכנים להסרה כוללת ומוחלטת של הסגר מצידנו, אך כל אלו שדורשים מעימנו לעשות כן, חייבים להעניק לישראל ערבויות בינלאומיות מקדימות ומוצקות מפני הידרדרות המצב הביטחוני ברצועת עזה כתוצאה מפתיחת הים למשטי אספקה.

במסגרת המדיניות החדשה, על ישראל להכריז כי הינה מבצעת ניתוק מוחלט מרצועת עזה. הניתוק יכלול הכל מכל וכל. מעברי הגבול ייסגרו (שהרי ביישות אויב עסקינן); החשמל ינותק; אספקת הדלק תנותק; זרימת המים תיחסם; סחורות יועברו לרצועה דרך נמל ימי ונמל תעופה שייבנו בעזה (מתי ייבנו? זהו עניינם של העזתים); כל מסחר בין רצועת עזה לישראל ייפסק - ניתוק מוחלט. ישראל תעביר את האחריות לרווחת תושבי הרצועה לידי הקהילייה הבינלאומית.

אך זו ההתחלה בלבד. בו בזמן, ישראל תדרוש ערבויות ממשיות ומקדימות מהקהילייה הבינלאומית, זו הדורשת להסיר את הסגר. ישראל תתנה כל צעדים להסרת הסגר בהחלטת מועצת הביטחון להצבת משקיפי או"ם (לא צבא, משקיפים בלבד), בגבול עזה.

ישראל תדרוש החלטות מקדימות-מעשיות בנוגע לצעדים הבינלאומיים בחסות האו"ם (תוך סינדולו כפועל יוצא), שיפורטו ויינקטו במידה שהחמאס יפר את השקט ויחל לשגר רקטות, כדוגמת סנקציות בינלאומיות וניתוק כל קשרי הקהילייה הבינלאומית עם החמאס.

ישראל תדרוש אחריות מלאה לסגר הביטחוני על רצועת עזה מהקהילייה הבינלאומית, וזאת בכפוף לצעדים ממשיים כנגד החמאס במידה שסגר זה ייפרץ באופן כלשהו.

ישראל תדרוש החלטה המתירה והתומכת עקרונית בתגובה צבאית מאסיבית ישראלית ובינלאומית כנגד החמאס במידה שיופר השקט ביוזמתו. החלטה זו תהיה מקדימה ותתיר פעולה צבאית לפי מדדים נוקשים ומקובעים אשר ייקבעו בידי מועצת הביטחון וייכנסו לתוקף בהתאם לדיווחי כוח המשקיפים הבינלאומי בגבול רצועת עזה.

ישראל תדרוש החלטה מקדימה כי במידה שהוכח כי הופר השקט על-ידי החמאס ינותקו כל הקשרים הפיננסים בין הקהילייה הבינלאומית לחמאס ותומכיו, וזאת כאמור בהחלטה מקדימה, עקרונית והדרגתית של מועצת הביטחון.

ישראל תדרוש ותקבל ערבויות מקדימות עקרוניות לפעולה מתואמת של הקהילייה הבינלאומית לפתרון מצב הפליטים הפלשתינים בארצות מגוריהם, שהרי הינם מהווים חסם ברור להשגת שלום באזורנו.

תאריך:  27/06/2010   |   עודכן:  27/06/2010
אהרון רול
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסרת הסגר על עזה: סיכונים ויתרונות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גרעפס
29/06/10 00:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זה היה אתמול. הייתי שקוע לי כדרכי בכורסה, עיני עוקבות אחרי מסך הפלזמה המרצד שעל פניו מתרוצצים אחוזי תזזית, עשרים ושנים גברים צעירים "רודפים" אחרי כדור אחד, מחציתם כחולים ומחציתם לבנים, ואיתם שלושה לבושים צהוב ושחור מנסים לשמור עליהם שלא יהרגו אחד את השני.
27/06/2010  |  גד גזית  |   מאמרים
לעצירתו של משט הטרור יצא הקומנדו הימי. לעצירת גל השקר והשנאה שמציף מאז ועד עתה את העולם - ובפרט את העולם האמיתי, כלומר את העולם הווירטואלי - יצא, על דעת עצמו, קומנדו של מתנדבים. של ישראלים שמרגיז אותם. קומנדו של כרישי יו-טיוב, חיות פייסבוק, שועלי דוא"ל, נודניקים של מכתבי שרשרת: סיירת עכבר. הסיירת הזו מקליקה ומכרסמת עמוק בעורף האויב, ואפשר להתקבל אליה גם בלי גיבושון. פשוט לוקחים יוזמה, מצטיידים בעור עבה ובמחסנית של עוּבדות, ומסתערים על הגלים העכורים.
27/06/2010  |  צור ארליך  |   מאמרים
באחרונה יותר ויותר קולות קוראים להשמדת מדינת ישראל. הם קולות רבים, לובשים ופושטים צורה, מגובים בכלי תקשורת חסרי הגינות ואתיקה מקצועית, שדוחפים את האג'נדה שלהם לכל חור במדיה.
27/06/2010  |  יניב אקרמן  |   מאמרים
האקו-פואטיקה היא ענף רענן של התיאוריה האקולוגית. בראשית הייתה תנועת "האקולוגיה המעמיקה" שטענה, ממש כמו אחד העם בהקשר הציוני, כי "הכשרת הלבבות" היא תנאי מוקדם לפעולה בשטח. משנשאלה השאלה כיצד מכשירים את הלבבות, אחת התשובות הייתה: באמצעות השירה. לא שירת טבע רגילה, זו הרומנטית המייפייפת את העולם באופן בלתי-אמין, כי אם שירה ירוקה, כזו היודעת לחוות את הפליאה שטבע, אך אינה עוצמת את עיניה לנוכח העובדות הפחות נעימות שבו.
26/06/2010  |  סבינה מסג  |   מאמרים
במשך שנים נהגה גון קאשארי מעמק קטמנדו שבנפאל להסתובב יום-יום ברחובות כשהיא דוחפת עגלה קטנה ומציעה לעוברים והשבים כלי בית לרכישה. מעט הכסף שהצליחה להרוויח בדרך זו לא הספיק אפילו להאכיל את בני משפחתה. היא רצתה להתקדם בחיים, להצליח לחסוך מעט ליום סגריר, אך משאביה לא אפשרו לה להיחלץ מאותו מעגל קסמים של מכירות דלות והוצאה מיידית של הכסף כולו על צרכים בסיסיים.
26/06/2010  |  ענת וובנובוי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il