|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

מנצרת תצא בשורת הג'יהאד העולמי

חשיפת רוצחיו של נהג המונית יפים וינשטיין מלמדת כי הם נמנים על חסידי השיח' נאזם אבו-סלים, ראש קבוצה ג'יהאדיסטית שלעומתה נשמעים החמאס והפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית מתונים
02/07/2010  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
טרור בהשראת הג'יהאד האיסלמי [צילום: AP]

באלכסנדריה חשדו שוטרים בבחור בעבירה פעוטה, נאבקו עימו והובילוהו לתחנת משטרה. לאחר שעה הושלכה גופתו מניידת לחצר ביתו, כשעצמותיו שבורות, לסתו מנופצת וראשו סדוק. לנוכח הפצת תמונותיו בתקשורת ומחאת הציבור, מצוי השלטון במבוכה, שכן מנגנוני הביטחון האכזריים הם שמגינים עליו מפני מתנגדיו.

השבוע פורסם על הגשת כתב אישום נגד שבעה צעירים מוסלמים אזרחי ישראל, על הקמת תא טרור בהשראת הג'יהאד העולמי. שלושה מהם הודו ברצח נהג המונית יפים וינשטיין הי"ד לפני שבעה חודשים, בתקיפת שליח יהודי של פיצרייה ובשריפת אוטובוסים של תיירים וצליינים נוצרים.

פעילותם התגלתה לאחר ששניים מהם ניסו להגיע לסומליה כדי להשתתף בג'יהאד שמנהלות קבוצות איסלאמיות קיצוניות נגד כל מי שאינו מסכים עם גישתן הדתית, ובעיקר באתיופיה ונגד הממשלה הסומאלית שהוקמה בהשראת האתיופים בסיוע אמריקני. שני לוחמי הג'יהאד הגיעו מישראל לקניה, והשלטונות שחשדו בהם וביעד נסיעתם החזירו אותם לישראל, היישר אל זרועות הביטחון שחקירתן הביאה לחשיפת חבריהם לתא.

בבית המשפט פנה אליהם אחד הכתבים ושאל אותם מי המורה שהראה להם את דרך הג'יהאד, הם השיבו לו בחיוך גדול של סיפוק: "אוסאמה בן-לאדן". לתשובה זו מטרה כפולה: האחת - להתפאר במעשיהם תוך הזדהות עם הגיבור האגדי של הרדיקליזם המוסלמי בן דורנו, והשנייה - לכסות ולהסתיר את האיש שהחדיר בהם את רעיונות הג'יהאד העולמי. רמז לזהותו נמצא באחד מעיתוני הבוקר שציין כי הבחורים נפגשו במהלך השנתיים האחרונות במסגד שיהאב א-דין בנצרת, שכן השיח' של מסגד זה עומד זה זמן במוקד ההתעניינות בשל גישתו הקיצונית, המעמידה בצל אפילו את מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, שיח' ראא'ד צלאח.

מדובר בשיח' נאזם אבו-סלים, שכינויו "אבו אוסאמה אלנאצרי" ("איש נצרת") העומד בראש קבוצה המתקראת "אנצאר אללה" ("תומכי אללה"), שמרכזה במסגד שיהאב א-דין. האתר שלו כולל מרכיבים גראפיים המזכירים את האתרים המשרתים את ארגוני הג'יהאד העולמי. גישתו האנטי-ישראלית קיצונית יותר מזו של חמאס ושל הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית בישראל ומנהיגו שיח' ראא'ד צלאח, על הכרתם בפועל של חמאס ושל התנועה האיסלאמית בישות הציונית.

בשנה שעברה הוא תקף בחריפות את שלטון חמאס בעזה על שחיסל את קבוצת הג'יהאדיסטים שפעלה במסגד אבן תימייה ברפיח, ואת מנהיגה השיח' מוסא עבד אללטיף המכונה "אבו אלנור אלמקדיסי" ("אבי האור מירושלים"). שיח' נאזם האשים את חמאס בכך שקיבל בברכה את פניו של טוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, שאותו כינה "נכדם של הצלבנים", את ג'ימי קרטר, נשיא ארה"ב לשעבר, שפעל בשנת 1978 למען הסכמי קמפ-דיוויד בין ישראל ומצרים ובכך נתן לישראל הכרה ערבית, ואת ולדימיר פוטין, רוצח המוסלמים בצ'צ'ניה. לדבריו, שליטי ערב הם בוגדים המעלים את הנאמנים לאללה קורבן לאמריקנים.

בקיץ הקודם הוא אמר באחת מדרשותיו כי אסור להסכים לביקור האפיפיור בארץ, כיוון שאמר דברים שליליים על מוחמד, וכיוון שהתכוון לבקר בכותל המערבי ובכך להכיר במשמעות היהודית של הכותל בניגוד לגישת האיסלאם, השוללת - לדעתו - כל קשר בין היהדות ובין ירושלים. מטרת פעילותו היא הקמת ח'ליפות איסלאמית בכל חלקי פלשתין ולקבוע את אלקודס כבירתה.

שיח' נאזם עומד בראש מסגד "שיהאב א-דין", על שם בן אחותו של צלאח א-דין, המצביא המוסלמי שהביס את צבא הצלבנים בשנת 1187 בקרב חטין, מעל טבריה. ממשלת ישראל הרסה בשנת 2003 על-פי צו של בית המשפט את יסודות מסגד "שיהאב א-דין" שנבנו ללא היתר, ובהמשך נבנה המסגד במקום סמוך.

בשנה שעברה, כשהיה בדרכו מירושלים, נעצר שיח' נאזם לחקירה, אך בהמשך - שוחרר. חשוב לציין כי הוא מתראיין בקביעות בערוץ אלג'זירה - הוכחה נוספת לקו האידיאולוגי של ערוץ זה.

דוגמה לדבריו של שיח' נאזם נמצאת בהתכתבות פומבית בינו ובין נערה מנצרת שקבלה על כך שדרשות יום השישי שלו עוסקות בפוליטיקה הבינלאומית ולא בבעיות המטרידות את המוסלמים בארץ. הוא ענה לה: "... אנו אומה פצועה שדמה ניגר, כבודה מחולל, עושרה גזול, מסגד אל-אקצה שלה - זרים טימאוהו, קודשיה מבוזים, אויביה מקיפים אותה מכל עבר, מנהיגיה בוגדים וראשיה פחדנים, חוץ מכמה בודדים. מול המצב העלוב הזה אין ברירה אלא לומר את האמת ולדבוק בה, גם אם מרבית הציבור אינה מרוצה מכך. עלינו לציית ליושב במרומים ולבצע את פקודותיו, ומי שאינו מתעניין במצב המוסלמים (בכל מקום בעולם, מ"ק) אינו נמנה עימהם, ומי שיעלה אל פסגות ההרים - יחיה לעד. אסור שמצב האומה יכניס אותנו לייאוש וחידלון. אנו זקוקים למישהו שיפיח בנו תקווה, יעורר את הרצון ויפסח על מרירות האירועים. אין ספק שאומת האיסלאם בדרכה אל העוצמה, אל הגשמת ההבטחה שהאיסלאם יהיה הדת המנצחת...".

דבריו אלה של שיח' נאזם מתפרשים רק באופן אחד: על המוסלמים בכל העולם לצאת למלחמה נגד כל מי שעומד בפניהם על-מנת להביא את האיסלאם אל עמדת ההנהגה אשר לה הוא ראוי. הוא חש שדבריו מושכים את תשומת לבם של ארגוני הביטחון בעולם, ובתחילת החודש הוא אמר לעיתון "פנורמה" היוצא לאור בטייבה כי ארגוני הביטחון האמריקניים כללו את שמו ברשימת האנשים המפיצים את רעיונות "הסלפיה הג'יהאדיה", שתכליתם להביא, באמצעות הג'יהאד, את האומה האיסלאמית אל תפארת העבר.

אנגליה הצלבנית, אמריקה הכופרת

מתברר כי גם שירותי הביטחון בישראל הכירו את האיש, את דבריו ואת פעילותו, ולכתב האישום שהוגש לבית המשפט נגד שבעת החשודים צורפו תיקי חקירה הכוללים כ-20 אלף עמודים. עד עתה נעצרו לחקירה 19 בחורים, והשמועות עליה נפוצו ברחובות נצרת זה כמה שבועות. לאחר מעצרם אמר שיח' נאזם בראיון לאמצעי התקשורת, כי זה זמן רב מזמן השב"כ לחקירה את הצעירים הנאמנים לאיסלאם המסתופפים בצל מסגד שיהאב א-דין ושואל אותם על דבריו של השיח'. הוא בטוח שהשב"כ "תופר" להם תיקים באמצעות הודאות הנגבות מהם בכוח תוך הפעלת לחצים בלתי חוקיים, במטרה להושיב בכלא את השיח' נאזם עצמו. הוא אינו פוחד מהם וממזימותיהם שנועדו לפגוע במוסלמים בישראל, בדתם, במקומותיהם המקודשים ואלקודס בראשם. הוא רואה במעצרים חלק ממלחמתם של בני תרבות המערב, ובראשם אמריקה הכופרת, נגד האיסלאם ומאמיניו.

לדבריו, "גל המעצרים הוא המשך של המאבק הנצחי על הארץ הזו בין האמת של האיסלאם והשקר של השטן, אשר עליו הבטיח היושב במרומים את הניצחון לנאמניו. אם מרגיזה אתכם הפעולה למען האיסלאם השפוי השואף להקמת ח'ליפות הצדק והאהבה האנושית, אז תתרגזו. אם העמידה לצד האסירים והאסירות המוסלמיים בבתי הכלא של העושקים, שהעמידה לצד פצעיהם השותתים דם של המוסלמים בכל מקום - עירק, אפגניסטן, סומליה, צ'צ'ניה, פלשתין ועזה - היא קיצוניות וטרור, אז זה סימן שאנו מפחידים אתכם יותר מהיושב במרומים". השיח' נאזם מרגיע את קוראיו ואומר שכל סבלם של הבחורים רק יגביר בהם את הנאמנות לאיסלאם, לעקרונותיו ולמקומות המקודשים לו, ועל הציבור להיזהר ולהישמר מפני מזימות השב"כ וסייעניו.

זהו קמצוץ בלבד מן הדברים הקשורים לשיח' נאזם אבו-סלים מנצרת אשר זה כמה שנים "מחזק" את הגישה האיסלאמית של בחורים בכיוון אחד בלבד: זה של הג'יהאד העולמי. נשאלת השאלה, האם לא הייתה הכתובת על הקיר זה כמה שנים? למה המתינו כוחות הביטחון הישראלים עד שיצאו לוחמי הג'יהאד הללו לחו"ל? מה היה קורה ליחסיה של ממשלת ישראל עם הבית הלבן, לו נתפסו ג'יהאדיסטים מישראל כשהם נלחמים בעירק והורגים חיילים אמריקניים, או אם מישהו מהם היה מנסה לפוצץ מטוס מעל ארה"ב?

למרבה המזל, הגיע העניין לתודעת השלטונות בעקבות תפיסתם
של שני הג'יהאדיסטים בקניה ולא במקום רגיש יותר לדעת הקהל במערב, שגם כיום אינה יוצאת מגדרה כדי לתמוך בישראל. יש לשנות באופן מיידי את התייחסותה של מערכת אכיפת החוק בישראל כלפי אלו החותרים תחת אושיות המדינה ויחסיה עם מדינות העולם. לא ייתכן שדמוקרטיה - חיה, פעילה וליברלית כזו הנהוגה בישראל - תאפשר לג'יהאדיסטים לפעול בגלוי וחופשיות, רק בשל המגבלות שכפתה המדינה על עצמה.

כוכב חדש בשמי מצרים - מוחמד אלבראדעי

עם ישראל חווה הפתעות אסטרטגיות רבות. אין הכוונה רק להפתעות צבאיות כמו מלחמת יום הכיפורים, אלא - ובעיקר - להפתעות פוליטיות כמו יוזמת סאדאת ב-1977, המהפכה האיסלאמית באירן בתחילת 1979, השינוי ביחס האוכלוסיה בלבנון אלינו בשנת 1984, ולאחרונה - השינוי בגישתה של טורקיה לישראל. הפתעות אלו נבעו מכך שבישראל לא הייתה מודעות לשינויים הפנימיים המתחוללים בארצות הללו.

בתקופה האחרונה מתגברים הסימנים שמצרים עומדת להיות ההפתעה האסטרטגית הבאה של ישראל. סדרת אירועים המתרחשים בה מגבירים את הלחץ מצד האוכלוסיה כלפי השלטון, המאבד את מעט הלגיטימיות שלו בעיני אזרחי מצרים. ככל שמתקרב קץ נשיאותו של מובארק עולים ומתגברים הקולות הקוראים להכנסת שינוי מערכתי במדינת הנילוס, שיהפוך אותה ליותר רגישה לדאגות האזרח, קשובה לצרכיו ונענית למצוקותיו.

הדברים קיבלו תאוצה בשבועות האחרונים על-רקע אירוע חמור שהתרחש באלכסנדריה: בחור בן 28 בשם ח'אלד סעיד נחשד בדבר פעוט, ושוטרים ניסו לעצרו. התפתח מאבק שבמהלכו הוא הוכה באכזריות והובל לתחנת משטרה. לאחר שעה הגיעה ניידת לבית משפחתו והוא הושלך ממנה לחצר הבית ללא רוח חיים. עצמות רבות בגופו היו שבורות, לסתו מנופצת, וראשו סדוק - הוכחה לעינויים שעבר תחת ידיהם של השוטרים. המשפחה צילמה את הגופה והפיצה את התצלומים בערוצי התקשורת. מיליונים רבים במצרים ומחוץ לה ראו את הזוועה והתחלחלו.

מייד נערכו הפגנות, והועלתה דרישה ציבורית להביא לדין את השוטרים הרוצחים, שכן רבים מאוד הם המצרים אשר זכו לנחת זרועה האלימה והאכזרית של משטרת מצרים. השלטון המסתמך על משטרה זו נמצא במצוקה גדולה: מצד אחד אין באפשרותו להניח למתנגדיו בציבור לפעול באופן חופשי, ולכן עליו להפעיל אמצעי דיכוי באמצעות המשטרה וארגוני הביטחון האחרים, אך מצד שני הוא אינו יכול להצדיק את מעשי השוטרים ולחפות על פשעיהם, כאשר אלו נחשפים לעין כל באמצעי התקשורת.

הממשלה מנסה להרגיע את הציבור באמצעות חקירה שתימשך זמן מה עד שיירגעו העניינים, אבל הבעיה לא תיפתר, שכן המשטר במצרים מאבד את הלגיטימיות שלו בשל סיבות נוספות: השחיתות השלטונית המקדמת את האינטרסים הכלכליים של קבוצת "חתולים שמנים" קטנה, בעוד שמרבית האוכלוסיה חיה בדוחק, ומצטופפת בשכונות עוני בלתי מתוכננות, ללא תשתיות של מים זורמים, ביוב, חשמל, טלפון, בתי ספר ומרפאות. הנוער אינו לומד באורח סדיר וסיכוייהם של מצרים רבים לצאת ממעגל העוני קלושים ביותר.

זעם האוכלוסיה מופנה באופן קבוע נגד הנשיא ושריו, נגד חברי הפרלמנט והפקידים, שרבים מהם רודפי שלמונים. המחלות, ההזנחה, הבערות, האבטלה והעוני הם נחלתם של מרבית תושבי מצרים, כ-85 מיליון איש שרובם מצטופפים בעמק הנילוס.

בהיעדר כל קרן אור, יש הסבורים כי חילופי נשיא יביאו מזור לתחלואיה של מצרים, וכאן עולה שמו של הכוכב החדש - מוחמד אלבראדעי, שעמד עד לפני כשנה בראש הוועדה הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ותפקודו בה היה רחוק מלהיות מוצלח, שכן כשהיה בתפקידו הפכה אירן למעצמה על סף התגרענות, למרות כל אמצעי הפיקוח שהיו בידיו ושהיה עליו להפעילם. ואם נכשל בראדעי במשימה פשוטה יחסית כמו גילוי פרויקט הגרעין האירני, איך יוכל לטפל ב-85 מיליון בעיות במצרים?

נראה כי גם חילופי נשיא לא יהפכו את מצרים למדינה משגשגת, הדואגת לאזרחיה מפני אכזריות השוטרים, ולכן הבעיות תלכנה ותגברנה עד לפיצוץ, והשאלה אינה אם הוא יתרחש, אלא מתי. במצב של "שבירת הכלים" במצרים עלול גם הסכם השלום שלנו עמה להיות בסכנה, ועלינו להיערך לאפשרות זו כבר היום.

ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  02/07/2010   |   עודכן:  02/07/2010
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מנצרת תצא בשורת הג'יהאד העולמי
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דור25
3/07/10 01:55
2
אלישמע
3/07/10 11:17
3
קורןנאוה טבריה
3/07/10 12:36
4
אורי גנני
4/07/10 00:17
5
עוד אחת
7/07/10 20:55
6
הניה
28/07/10 21:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשאר אסד, שירש את תפקיד נשיאות סוריה מידי אביו לפני כעשור, מתאמץ לאחרונה לחלץ את מדינתו מהבדידות הפוליטית ומהעוני המחפיר בה היא שרויה. אסד, רופא העיניים, בוגר אוניברסיטה מערבית יוקרתית, זכה עם היבחרו לשבחיה של עיתונות ארצו על "הידע" שלו בהפעלת המחשב והשימוש באינטרנט ועל כישוריו בקורס מפקדי גדודים שאליו "צורף" בפקודת אביו. הכל ניבאו לסוריה עתיד ורוד, שלא התממש כלל וכלל.
02/07/2010  |  נחמן פביאן  |   מאמרים
אם מישהו היה אומר לי לפני שנים, שאבלה יום שישי כמעט שלם, במזג אוויר חמסיני ומעיק, בהתרוצצות בין קברי צדיקים בצפון, ממירון דרך צפת ועד טבריה, הייתי בוהה בו כלא מאמינה.
02/07/2010  |  אורנה רב-הון  |   מאמרים
מנתונים עובדתיים שמתקבלים מעסקים עולה כי פחות מ - 13% מכלל המיילים שמערכות אנטי ספאם מסננות הם דואר לגיטימי וכל השאר הם וירוסים ודואר זבל מסוגים שונים או מיילים שנשלחו לכתובות שאינן קיימות עוד. עוד עולה מדוח ניטור הספאם של קספרסקי לרבעון הראשון, כי 85.2% מכלל הדואר הנשלח היום בעולם מכיל הודעות ספאם.
02/07/2010  |  אביב אינהורן  |   מאמרים
הויכוח הציבורי מתלהט ביתר שאת בעקבות הצעדה המתוקשרת של משפחת שליט ולמעשה מתקיים ויכוח ציבורי נוקב בין מצדדי ביצוע העסקה לפי דרישת החמאס לבין המתנגדים לעסקת שחרור המחבלים והרוצחים.
02/07/2010  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
מאיין חדר המונח "כל המחיר" או "לא כל המחיר" לתוך הדראמה מטלטלת הנפש של פדיון גלעד שליט? איך הפכו אותו לדילמה והסתירו בו את הדילמה האחת האמיתית, פדיון השבוי תמורת כל עצירי רשימת חמאס או גזירה שכמוה חלילה כגזירת מוות תמורת שחרור מרבית עצירי הרשימה אבל לא תמורת כל העצירים.
02/07/2010  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
מאז ועד היום איש לא מעז לקרוא לבן שלו המן, למרות ששמעתי על מישהו שקראו לו כך, אבל זה בגדר שמועה
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר בישראל העונה לשם דודי אמסלם מתהולל בטברנה באתונה בירת יוון ושרה העונה לשם מירי רגב מטיילת עם הבת בסרי לנקה
ביטחון לכל משפחה [צילום: אבי רוקח/פלאש 90]
גל קסטל
בימים אלה, בהם ישראל נדרשת לחשב מסלול מחדש בכל כך הרבה תחומי חיים, אני זועק אל מקבלי ההחלטות שלא להזניח את התחום הקריטי של ההתחדשות העירונית, חידוש המבנים הישנים ותוספת חדרי ממ"ד ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il