|   15:07:40
דלג
  אסף גבור  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

אל-קאעידה בתעודת זהות כחולה

התמנון של אל-קאעידה הגיע לישראל: ערבים תושבי נצרת הקימו תא טרור נוסח בן-לאדן ובמסגרתו רצחו, שדדו, חטפו וניסו לבצע פיגועים נגד יהודים ונוצרים. מה גורם לצעירים ישראלים להרחיק עד סומליה ולהשתלב בכוחות המוג'האדין?
10/07/2010  |   אסף גבור   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
אחד העצורים - גאלב גנאים מנצרת

אני מסתובב ברחובות נצרת, בוחן את הרחובות הצרים והצפופים, את השווקים הצבעוניים, את המבנים ההיסטוריים ואת בתי הספר. שם אני רואה אותם. הם עומדים בפתח החטיבה והתיכון, עלונים בידיהם, נראים כמוני וכמוך. הם רואים עצמם אנשי שלום וחירות, ומנסים לרכוש לבבות בקרב הצעירים הערבים-ישראלים. מאחורי החזות התמימה הזו עומדים אנשים שביכולתם לגייס אנשים שיכניסו את הג'יהאד לסופר, לקניון, להום סנטר או להיפר רוזנפלד הקרוב לביתכם. מה גורם לערבי-ישראלי מנצרת להתקרב לאיסלאם הקיצוני, לשנות את לבושו ומנהגיו, להרחיק לכת עד סומליה ולהשתלב בכוחות המוג'האדין?

בשבוע שעבר חשפו השב"כ והמשטרה כי שבעה תושבי העיר נצרת הואשמו בהקמת תא טרור בהשפעת אל-קאעידה העולמי. החשש של שירות הביטחון הכללי קורם עור וגידים: התמנון של אל-קאעידה העולמי פורש את זרועותיו, והוא מגיע גם לערביי ישראל. ותיקי המגזר הערבי, שרואים את השינוי מתרחש לנגד עיניהם, לא יכולים לעשות דבר.

לפי כתב האישום שהוגש בבית המשפט המחוזי בנצרת, הנאשמים מצאו עניין משותף באימוץ אידיאולוגיה מוסלמית קיצונית, וחלקם רצחו את נהג המונית יפים וינשטיין סמוך לקיבוץ כפר-החורש בחודש נובמבר 2009. "הנאשמים כולם התקרבו לדתם בשנים האחרונות, ובמהלך 'התחזקותם הדתית' נעזרו בדרשות וסרטונים המופיעים באתרי אינטרנט שונים. כמו-כן הם נהגו לצפות, ביחד ולחוד, בדרשות וסרטונים ולדבר ביניהם על הג'יהאד ועל הצורך של כל מוסלמי לסייע במאבק", נאמר בכתב האישום.

נגד שבעת הצעירים, בני 26-19, תלויים 15 אישומים שונים הכוללים מספר רב של עבירות, ביניהן כאמור רצח נהג המונית מנצרת-עילית, שוד מזוין וחטיפה לשם איומים או סחיטה, ייצור בקבוקי תבערה ויידויים, הצתה ועבירות נשק שונות. "הם צפו באתר אינטרנט שמדבר על שליטה איסלאמית מוחלטת, ועל הצורך לפגוע בכל מי שאינו מוסלמי ולסייע בכל מקום שיש מצוקה איסלאמית. זה החיזוק שיש להם", אומר סגן-ניצב אבי אלגריסי, מפקד ימ"ר עמקים האמון על חקירת הפרשה. "מדובר בחבורה בעלת אידיאולוגיה קיצונית. הם נכחו בדרשות שונות וצפו בדרשות קיצוניות של אוסמה בן-לאדן ושל מטיפים נוספים דרך האינטרנט",סיפר.

סנ"צ אלגריסי גילה כי החוליה מואשמת בכוונה לבצע פיגוע נגד האוכלוסיה הנוצרית בצפון במהלך ביקור האפיפיור בישראל בשנה שעברה, ובהצתת אוטובוס של תיירים נוצרים שהגיעו לנצרת. דוגמה נוספת למימוש ערכי האיסלאם הקיצוני שאליהם התחברו הייתה שוד מזוין של שליח פיצה תושב נצרת-עילית. השבעה הזמינו פיצה לביתם - ותקפו את השליח באלימות קשה רק משום שהוא יהודי. החבורה עזבה אותו כפות ומדמם לאחר שגנבה את ארנקו ואת הקטנוע שלו.

בנוסף, שלושה מחברי החוליה התכוונו לחטוף תושב נצרת שלטענתם "קילל" את הנביא מוחמד ולערוף את ראשו אל מול המצלמות, אך לבסוף לא הוציאו את תוכניתם לפועל. סנ"צ אלגריסי הודיע כי יתבצעו מעצרים נוספים, חלקם על-רקע ביטחוני ורובם על-רקע פלילי.

איסלאם ללא גבולות

פרופ' יהודית רונן: "אל-קאעידה התחילה להיות תנועה שמשפיעה על הלאומיות של כל מדינה שבה היא נמצאת. בעוד ארה"ב מגבירה את פעילותה באפגניסטן ומתבוססת בבוץ העירקי, אנחנו יודעים על מאחז כוח רציני מאוד של התנועה באזור סומליה ותימן"

המידע שהוביל לאישומם של אנשי התא בנצרת הגיע מחקירה שביצעה משטרת ישראל, לאחר ששניים מחברי החוליה נעצרו בסומליה, שאליה הגיעו דרך קניה כדי להילחם "לצד המוסלמים נגד הכופרים האמריקנים", כפי שאמרו בחקירתם. "הם אפילו לא הודיעו על כך לבני משפחתם, מתוך הבנה שהם עלולים להיעצר", מספר סנ"צ אלגריסי.

כאשר הגיעו הערבים-ישראלים לסומליה הם עוררו את חשדות כוחות הביטחון המקומיים. לאחר שיתוף פעולה בין ישראל לסומליה הם הועברו חזרה לארץ, והועברו מיד לחקירה במתקני השב"כ והמשטרה.

פרופ' יהודית רונן מהמחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן מנסה לשפוך קצת אור על המתרחש במזרח אפריקה. "כאשר אנחנו מדברים על איסלאם רדיקלי, ההיסטוריה, ובעשור האחרון במיוחד, הוכיחה לנו שאין עוד פעילות בגזרה מוגבלת. האיסלאם הרדיקלי חרת על דגלו את המונח 'איסלאם ללא גבולות'. אל-קאעידה התחילה להיות תנועה שמשפיעה על הלאומיות של כל מדינה שבה היא נמצאת. בעוד ארה"ב מגבירה את פעילותה באפגניסטן ומתבוססת בבוץ העירקי, אנחנו יודעים על מאחז כוח רציני מאד של התנועה באזור סומליה ותימן.

"תנועות הסירוב המקומיות וארגון אל-קאעידה", מסבירה פרופ' רונן, "נמצאים בתנופה אידיאולוגית וצבאית גוברת. הם מהווים סיכון לא רק למדינות שבהן הם פועלים, אלא גם ליציבותה ולביטחונה של מזרח אפריקה כולה".

רונן, מומחית לאיסלאם הקיצוני באפריקה, מסבירה למה דווקא במדינות הללו הארגונים הקיצוניים חוגגים. "לא סתם אל-קאעידה העביר את מוקד ההתעצמות שלו מאפגניסטן למדינות אפריקה הכושלות. בעוד באפגניסטן הם נרדפים על-ידי ארה"ב, במדינות הקטנות, שאין ביכולתן להציע כוח-נגד אפקטיבי, הם נהנים מפריחה ומשגשוג. סומליה ותימן הופכות בקצב די מהיר להיות מאחזים מובהקים ומשפיעים של אל-קאעידה. הממשלות שם חלשות. הן מנסות להרים את הראש מעל המים ולטפל ברעב ובעוני, ובינתיים תנועת המוג'האדין מגייסת עוד ועוד צעירים שמסורים למלחמת הג'יהאד העולמי. מפלגת האיסלאם המאוחדת בתימן מונה 6,000 איש חמושים היטב. הם מצליחים במשימתם להשליט את חוקי השריעה ולסלק את ההשפעה המערבית מהמדינות".

מנצלים צעירים מטושטשים

עאבד, תושב נצרת: "חזרתי לנצרת לאחר שהייה בארה"ב ולא ידעתי לאן אני חוזר. נצרת הייתה מאז ומתמיד עיר אוניברסלית, שמקבלת לקרבה את כל הדתות, ופתאום הכול דתי יותר, לוחץ יותר - הלבוש, המנהגים, האידיאולוגיה. בכל עצרת מונפים דגלי פלשתין"

"שיטוט קצר ברשתות השיתוף פייסבוק וטוויטר מוביל אותי למקומות שחורים. אני מסתייג לחלוטין מהמעשים שלהם, אבל מבין מאיפה הטירוף הגיע", מנסה להסביר עאבד, דור שלישי למשפחה בנצרת, את ההקצנה המתחוללת לנגד עיניו. "בתור תושב העיר כבר שנים רבות, אני רואה את השינוי מתרחש לנגד עיניי. האופי של העיר, אופיים של האנשים - אחר. שהיתי בארה"ב תקופה מסוימת וחזרתי לנצרת, ולא ידעתי לאן אני חוזר. נצרת הייתה מאז ומתמיד עיר אוניברסלית, שמקבלת את כל הדתות. פתאום הכול דתי יותר, לוחץ יותר - הלבוש, המנהגים, האידיאולוגיה. בכל עצרת ובכל כינוס דגלי פלשתין נשלפים ומונפים. הציבור, ובעיקר הצעירים, מטושטשים, לא מבינים מי הם, ערבים-ישראלים או פלשתינים".

עאבד מנסה שלא להאשים את הממשלה בישראל. כל הערבים, הוא אומר, מתלוננים על התשתיות וטוענים לקיפוח. עם זאת, לדבריו מתחת לפני השטח מפמפם רצון בחברה הישראלית ובפוליטיקה לבצע הינתקות מהמגזר שבעבר היה חלק מהמדינה. "יש הקצנה בעמדות הממשלה ובהתנהגותה, וזה מוביל את האזרחים להקצין עמדות. יש הרגשה שהממשלה נותנת במתכוון יד לחינוך מחדש של הצעירים הערבים לאזרחות שונה - לא ישראלית. יש פה סוג של טרנספר לאומי שישראל עושה במכוון.

"כשאני הייתי ילד חונכתי לזכויותיי ולחובותיי וללאום הישראלי. אני לא אומר שצריך להרביץ בצעיר הערבי ציונות, אבל לא צריך להשאיר אותו בממתינה ולסנן אותו כל פעם, ולצפות שהוא יישאר קפוא במקום אחד. לא יכול להיות מצב של ואקום, במקום שבו הפערים החברתיים זועקים לשמים. במקום שבו יש צורך במשאבים, הממשלה צריכה להיות. אם היא לא שם, הארגונים הקיצוניים תופסים את מקומה. מספיק להסתכל בפלח האוכלוסיה שאליו הם פונים, צעירים שלא מבינים כלום ומרגישים חזק את תחושת הדפוק. הם עוברים בבתי הספר, ממתינים לילדים מחטיבות הביניים והתיכונים, ושולפים חכה כדי לדוג את הקורבן הבא. זה בדיוק מה שהאיסלאם הקיצוני מחפש".

תימן וסומליה הפכו קן צרעות

בניסיון להאט את התפשטות הגרורות של האיסלאם הרדיקלי, מנסה ארה"ב לשפוך קצת מים צוננים על אש האידיאולוגיה. "ארה"ב מסייעת לסומליה", אומרת פרופ' רונן, "אבל היא נמנעת מלהתערב צבאית באופן ישיר. היא מזרימה כסף ונשק ומאמנת את הכוחות, מבינה את עוצמת הסכנה - אבל נזהרת מאוד מפתיחת חזית נוספת".

רונן מבהירה כי למרות הסכנה, שגם מדינות גדולות יותר מסומליה ומתימן חשות בה, לא כולן ממהרות להזמין את האמריקנים שיעשו סדר. "במבחן התוצאה, בכל פעם שארה"ב התערבה בסכסוכים במזרח התיכון היא השאירה אחריה הרס וחורבן. בעיתוני הבוקר של סעודיה וקטאר מצטטים דוברים רשמיים שמדברים באופן גלוי על הפחד מפני התפשטות האיסלאם הרדיקלי. באותה נשימה מדברים הגורמים על חשש אחר, חשש מפני התערבות אמריקנית באזור. בהתחשב בכישלון האמריקני בעירק ובאפגניסטן, הם מבינים שאסור למהר לפתוח את השערים בפני המארינס".

למרבה האירוניה, מי שהקים את ארגון המוג'האדין, אימן את אנשיו והכשיר את לוחמי אל-קאעידה של היום, הם האמריקנים עצמם. "באפגניסטן של סוף שנות ה-70 ניסתה ברה"מ להשליט את מרות השלטון הסובייטי. המלחמה הקרה הייתה בשיאה, וארה"ב נחלצה להציל את אפגניסטן ואימנה את כוחות המוג'האדין המקומיים. כך הפכה אפגניסטן אבן שואבת למתנדבים שכירי חרב מארצות מוסלמיות שהגיעו להילחם בקאבול. הכוחות הלוחמים נעזרו בנשק אמריקני ובאסטרטגיית לוחמה מערבית, עד שהביסו ב-89' את כוחות הצבא האדום ואת המעצמה של סטאלין", מזכירה פרופ' רונן.

"כאז גם היום, המוג'האדין הגיעו מתוך הזדהות דתית שמלובה באידיאולוגיה פוליטית. אז זו הייתה מלחמה נגד הסובייטים הכובשים. בעשר השנים האחרונות זוהי מלחמה נגד ארה"ב הכופרת. היום אנחנו רואים ג'יהאד עולמי נגד ישראל הכובשת. במסגרתו צמחו ניצנים של ערבים-ישראלים שרוצים לתת יד לשאיפה הפלשתינית הקיצונית בדמות חמאס וחיזבאללה, אורזים מזוודות ונוסעים לסומליה כדי להשתלם בטרור".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  10/07/2010   |   עודכן:  14/07/2010
אסף גבור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אל-קאעידה בתעודת זהות כחולה
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כה אמר יצחק שמיר
10/07/10 23:02
2
בקטסטרופה הזאת
10/07/10 23:43
 
פלא יועץ
11/07/10 01:49
 
לאכוף את החוקים?
11/07/10 03:01
 
פלא יועץ
11/07/10 10:39
 
חוקי ישראל ?!?!
11/07/10 03:19
 
חוקי הפיזיקה
11/07/10 08:29
 
אראל
11/07/10 11:52
3
מוציקו
11/07/10 07:49
4
החרדים=סרטן
11/07/10 08:38
 
יש לך סלט בראש !
11/07/10 09:52
5
תגיד לי אתה דפוק?
11/07/10 12:51
6
אליהו חיים
11/07/10 12:59
7
בוש ונכלם
11/07/10 14:21
8
לחזק אותם ?? אה??
11/07/10 15:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בלבנון מת בתחילת השבוע ממחלה בגיל 75 חכם הדת השיעי מוחמד חוסיין פדלאללה. הוא נולד בדרום עירק בשנת 1935, למד בבתי המדרש השיעיים ובשנת 1966 עבר לכהן כמורה הוראה בקרב העדה השיעית בלבנון. פדלאללה היה ממייסדי חיזבאללה בתחילת שנות ה-80', ופעל יחד עם ראש הארגון אז, שיח' צובחי טופיילי. בשנת 1983 נעשה ניסיון לחסלו באמצעות מכונית תופת, חודש לאחר פיגוע ענק שביצע חיזבאללה במטה המרינס בביירות. פדלאללה טען אז כי ארה"ב וישראל עומדות מאחורי ניסיון החיסול. בשנת 1991 מונה עבאס מוסאוי לראשות חיזבאללה, התקרב רעיונית לאירן, ולכן פרש פדלאללה מן ההנהגה הדתית של חיזבאללה, דבר שגרם לארגון להיכנס באופן מלא תחת ההגמוניה האירנית.
10/07/2010  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
ממבט ראשון, הכל נראה כשיגרה משעממת של ביקור של ראש מדינה במדינה ידידה. ממשלת קובה ערכה, לפי כל כללי הפרוטוקול הדיפלומטי, טקסים וקבלות פנים לנשיא הסורי בשאר אסד ולפמלייתו. משרדי החוץ של שתי המדינות הכינו מספר הסכמים לשיתוף פעולה במאבק במבריחי סמים, בפיתוח חקלאי והידוק הקשר בין סוכנויות הידיעות הממשלתיות של שתי המדינות.
10/07/2010  |  נחמן פביאן  |   מאמרים
פרסום דוח הסילבוסים של "אם תרצו" על ההטיה האנטי-ציונית באקדמיה הישראלית הוביל לתגובות אקדמיות נזעמות, המעוררות דאגה כי המצב באקדמיה גרוע יותר משחשבנו, לא רק מן הבחינה האידיאולוגית, אלא גם המקצועית.
10/07/2010  |  ארז תדמור  |   מאמרים
העלייה על מסלול אוסלו עלתה לישראל בהרוגים ובפצועים רבים, ובהתגברות האיומים הביטחוניים נגדה. באותו אופן ממש, לאורך כל שנות הגולה, התמלאה עוד סאת ייסוריהם של היהודים הגדושה ממילא, בשל השחיקה הנפשית שגרמו התמשכות מצב המצוקה והפיתוי לנהות אחר הסברים קלים ואשלייתיים למצוקה זו, ולהאשים בה יהודים אחרים - ובכך להחליש את כוחה המגן של הקהילה.
10/07/2010  |  קנת לוין  |   מאמרים
עד אמצע שנות ה-90 (בערך) אפשר היה לחגוג בארוחות בוקר חגיגיות, מפטמות, מפתות, מגוונות, מפתיעות ומפנקות כמעט אך ורק, בבתי המלון בישראל. בעיקר במלונות לאורך הים בתל אביב, בהרצליה ובמלון קינג דייויד בירושלים שמזנון ארוחת הבוקר המרהיב שלו היה באמת חוויה מהסרטים: תחשבו על שולחן אוולי ענקי, הגדול ביותר שראיתם, מכוסה מפה לבנה מעודנת וכלים נאים, שהוא מזנון מלא כל טוב ברמה של נשף, בחדר ענק וגבה תקרות מהן משתלשלים נברשות, הפונה לגן המלון לחומות העיר העתיקה ולבריכת המלון.
10/07/2010  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il