|   15:07:40
דלג
  אורן פרסיקו  
מבקר עיתונות העין השביעית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

היום שאחרי

גביע העולם בכדורגל מפנה את מקומו לטובת אירועי תקשורת עולמיים אחרים ידיעות אחרונות נלחם בשתיינים ו"כלכליסט" מעביר קורס בתמצות
11/07/2010  |   אורן פרסיקו   |   מאמרים   |   העין השביעית   |   תגובות
המונדיאל נגמר והמשטים שבים [צילום: AP]

הצניעות מחייבת

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט שב ומופיע הבוקר בשולי שער הארץ. אולמרט "צפוי להיחקר היום בשלישית בפרשת הולילנד", מדווח תומר זרחין, "בחשד לעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים ועבירות הלבנת הון". בידיעה המלאה, המתפרסמת בעמ' 8, מוזכר כי אולמרט מכחיש את המיוחס לו.

שמו של אולמרט נמצא הבוקר גם בשולי שער ידיעות אחרונות, בהקשר שונה. ראש הממשלה לשעבר חיבר טור לקראת משחק הגמר בגביע העולם בכדורגל ("הפעם: הולנד"), והעיתון מפנה את תשומת לב הקוראים לטקסט המופיע במלואו בכפולה הפותחת של מוסף הספורט. "הולנד צריכה לנצח", כותב אולמרט, "כי היא יותר צנועה, וחסרת יומרות, ולא תוקעת בשופרות". על חקירתו הצפויה של אולמרט לא מדווח בידיעות אחרונות. נוסף לראש הממשלה לשעבר מפרסם במוסף הספורט גם יאיר לפיד, אולי ראש הממשלה בעתיד, טור לקראת משחק הגמר. גם טור זה מקודם, כמובן, בשער העיתון.

סיום גביע העולם בכדורגל מסוקר בהרחבה בעיתונים, ולא רק במוספי הספורט שלהם. בכפולה המרכזית של ידיעות אחרונות ידיעה מאת יוסי אהרוני שמוקדשת לזאב ורדי, "ככל הנראה הישראלי המבוגר ביותר שהגיע למשחקי אליפות העולם". בכפולה הפותחת של מעריב מדווח על ארבע חיות שונות - תמנון, תוכי, דוב ושור - שהתבקשו לחזות מי תנצח במשחק הגמר הערב (רק התוכי בחר בהולנד).

במצב שבו התקשורת ששה לפרסם ידיעות כאלו, רק משום העניין הכללי בגביע העולם, אין פלא שבחודש החולף נרשמה ירידה יחסית באירועים שנועדו למשוך את תשומת הלב העולמית. לפי כמה מהפרסומים בעיתונות הישראלית, משטי מחאה שהיו אמורים לצאת לדרכם אל רצועת עזה התעכבו בגלל החשש שלא יעוררו די עניין כל עוד המונדיאל נמשך. לקראת היום שאחרי גביע העולם בכדורגל, שבים המשטים, וכך גם הכותרות על אודותיהם.

"כוננות: המשט של קדאפי בדרך לעזה", קוראת הכותרת הראשית של ידיעות אחרונות. "שר הביטחון: 'המשט הלובי הוא פרובוקציה'", קוראת זו של הארץ. מנגד, ב"ישראל היום" בחרו לכותרת ראשית את הציטוט "הספינה הלובית לא תגיע לעזה". משער העיתון לא ברור מי אחראי לציטוט, גם לא מהידיעה המלאה, שבה אין בנמצא ציטוט דומה.

סמדר פרי, יוסי יהושוע ואיתמר אייכנר מדווחים בידיעות אחרונות כי ספינה בשם אמל, השטה תחת דגל מולדובי, יצאה מיוון לכיוון רצועת עזה. על-פי הדיווח, ישראל הפעילה לחצים כדי לשנות את יעד הספינה מעזה למצרים, אך רב-החובל נחוש לנסות להגיע לעזה. עוד מדווח כי המשט אורגן על-ידי "המוסד לסיוע הומניטרי", שבראשו עומד בנו בכורו של מנהיג לוב מועמר קדאפי. כמו-כן מדווח כי על הספינה כ-2,000 טון של מזון ותרופות, ו"אחד מששת בניו של קדאפי".

בשולי הדיווח מצוטט ח"כ אחמד טיבי, האומר: "הספינה תפליג לעזה ולא לשום מקום אחר. אנחנו מוכנים שיבדקו את הספינה בים". טיבי מכונה בידיעה "מתאם המשט הלובי בארץ". בידיעה בהארץ [ברק רביד, אבי יששכרוף, ג'קי חורי ואנשיל פפר] מידע דומה. גם כאן ציטוט מפי טיבי, המתואר כמי ש"שוחח עם אנשי הספינה".

זוטות

תחת הכותרת "עלתה לישראל מפסגת העולם" מדווח איתמר אייכנר בידיעות אחרונות כי יונית סירקין, יועצת ודוברת של ראש עיריית ניו-יורק, החליטה להגר לישראל. "תמיד היה ברור לי שאעלה לארץ להקים בה משפחה", מצוטטת סירקין.

תחת הכותרת "בנוקדים אוסרים על רוסים שאינם יהודים לרכוש בית" מדווח חיים לוינסון בהארץ כי מזכירות ההתנחלות נוקדים החליטה לאסור על רוסים שאינם יהודים לקנות בית ביישוב. תושב נוקדים, עמית גרון, הסביר להארץ כי "צריך להתבדל מהגויים במסחר, בהכל. במיוחד מלגור איתם. זה יכול להיות פתח להתבוללות, לעבודה זרה. זה פתח לצרות אחרות. הם יכולים להסית אותנו לעבירות שיהודים בדרך כלל לא עושים, כמו עבודה זרה, גילוי עריות, כל מיני סטיות כאלה או אחרות".

תחת הכותרת "הממשלה תתבקש לאשר: פרס כספי לארגונים ציוניים" מדווח אלי ברדנשטיין במעריב כי היום תובא לאישור הממשלה "יוזמה לעודד באמצעות פרסים כספיים ארגונים ויוצרים שיציגו תוכניות להעמקת התודעה הציונית וההכרה בישראל כבית הלאומי של העם היהודי". על-פי הדיווח, בין הארגונים שעתידים להיות מתוגמלים - עמותת אם-תרצו.

כוננות תקציב

במעריב הכותרת הראשית אינה מוקדשת למשט הבא, אלא לקודם. "כוננות איילנד", קוראת הכותרת, לקראת פרסום דוח הוועדה בראשות האלוף ב(מיל.) גיורא איילנד, שבדקה את השתלטות שייטת 13 על המאבי-מרמרה. עפר שלח מדווח כי הדוח יכלול "ביקורת קשה על מערכים בראשם עומדים קצינים בכירים: המודיעין, תכנון המבצע, שרשרת השליטה והפיקוד בראשה עמד מפקד חיל הים, האלוף אלי (צ'ייני) מרום, וכן ההנחיות לפעולה". יש לציין כי מידע דומה הופיע בעיתונים בשבוע שעבר.

כותרת אחרת בראש שער מעריב מצטטת אישום מכיוונו של משרד האוצר: "צה"ל משתמש בחיזבאללה בקרב על התקציב". בן כספית מביא בעמודי הפנים של העיתון את הציטוט המלא: "מעניין שבכל פעם שנושא התקציב מתקרב לדיון, הם מוציאים מהבוידעם את הטילים של חיזבאללה ומשחררים חומרים מודיעיניים רגישים". על-פי כספית, הדברים נאמרו במהלך סוף-השבוע על-ידי "בכירי משרד האוצר". ביום חמישי האחרון טען כתב "ישראל היום" חזי שטרנליכט טענה דומה.

את הידיעה מלווים שני תצלומים, של שר האוצר ושל שר הביטחון. גם כספית מתייחס לפן הפרסונלי וכותב כי השבוע צפוי "דו-קרב אישי בין יובל שטייניץ לאהוד ברק, בו יכריע ראש הממשלה בנימין נתניהו".

לקראת תקופת יובש כללית

כתבת השער במוסף "24 שעות" של ידיעות אחרונות מקדמת הצעת חוק חדשה, שתאסור על צעירים לנהוג גם לאחר ששתו כמות מזערית של אלכוהול. "כולם מדברים על הבעיה של נהגים צעירים ששותים ומתיישבים מאחורי ההגה, ושום דבר לא קורה. חוץ מעוד תאונות", כותב אודי עציון בפתח כתבתו.

מי הם אותם "כולם" שמדברים? ראשית כל ידיעות אחרונות, כמובן, שמאז תאונת הפגע-וברח שבה נהרג בנו של השופט בדימוס מישאל חשין, שב לעסוק במרץ בנושא שזכה לבולטות עוד קודם לכן - האלכוהול ונזקיו. עציון מזכיר בכתבתו מקרה נוסף, מהשבוע האחרון: תאונה שבה נהג צעיר דרס למוות עובר אורח לאחר ששתה, על-פי חוקרי המשטרה, פי שלושה מהמותר. שני המקרים, יש להדגיש, אינם הולמים את הצעת החוק, שכאמור תאסור על נהגים צעירים שתיית אלכוהול באשר היא. בשני המקרים הנהגים שתו יותר מהמותר, ובאחד מהם לא מדובר בנהג צעיר.

עציון סוקר את תולדות הצעת החוק, שהוגשה לקריאה ראשונה לפני כחודש, ומצטט נתונים שמעידים על הצורך בה. שמואל אבואב, מנכ"ל אור-ירוק, מסביר כי "הצעירים מקבלים מסר מבולבל שמותר לשתות, כי החוק הרי לא אוסר זאת, ואז אחד שותה שתי בירות כי זה נראה לו הגבול, ואחר שותה שש". בהמשך מביע אבואב תמיכה בהחלת החוק על כלל הנהגים, ולא רק על נהגים צעירים. "אנחנו מקדמים את האיסור על שתייה בקרב נהגים צעירים כי את זה אנחנו יכולים להעביר עכשיו", הוא אומר. "אני לא בטוח ביכולת שלנו להעביר איסור גורף על כל האוכלוסיה. מצד שני, לפני עשר שנים אפשר היה להגיד שזה לא ישים לאסור עישון בבניין ציבורי, והיום זה כבר השתנה".

רק הפסקה האחרונה בכתבה מציעה גישה שונה. מומחה התחבורה ד"ר משה בוקר טוען כי "בסופו של דבר, חלקן של תאונות עקב נהיגה בשכרות עדיין קטן יחסית מבין כל גורמי התאונות, למרות שזו עבירה שמקבלת הרבה תשומת לב". לדבריו, "אני לא רואה סיבה לשנות את החוק. צריך לתת לאנשים לחיות, וצריך למקד את האכיפה בעבירות שגורמות ליותר תאונות ונפגעים".

אם ד"ר בוקר צודק, הרי לפנינו דוגמה לאופן שבו העיתונות פועלת לסיכול מניעה יעילה של תאונות דרכים. גורמים שוליים יחסית לתאונות דרכים מסוקרים בהרחבה, משום שהם בעלי עניין לציבור. גורמים מהותיים יותר לתאונות דרכים מתבקשים לשתות כוסית או שתיים כדי שלא יהיו כל-כך משעממים.

מקרי ראי

קרני אלדד מקדישה את מאמרה במדור הדעות של הארץ להצגת נתוני דוח שערכה עמותת רגבים, ולפיו החלטות בית המשפט העליון "מוטות באופן בוטה" לטובת השמאל ולרעת הימין. "הדוח בוחן מקרי ראי", מסבירה אלדד, "עתירות שהגישו ערבים וארגוני שמאל קיצוני נגד בנייה בלתי חוקית של מתנחלים, ולהפך - עתירות שהגישו ארגוני ימין נגד בנייה בלתי חוקית של ערבים". נבדקו פרמטרים כגון משך הזמן שניתן לתגובה, מספר הדיונים שהתקיימו, פרקי הזמן שחלפו בין דיון לדיון והרכב השופטים שמונה לדון בהן. "התוצאה מזעזעת", כותבת אלדד. "המגמה מפלה באופן מובהק, ונראה שאיש מהשופטים לא עשה מאמץ להסתירה".

אותם הנתונים מופיעים בידיעות אחרונות בידיעה מאת טובה צימוקי. מהנהלת בתי-המשפט נמסר לעיתון בתגובה כי "יש לבחון את המחקר", אך צוין כי "הקצאת ההרכבים והתיקים בבית המשפט העליון נקבעת על-ידי האחראי ליומן בית המשפט, בהתאם לסבב התיקים שנכנסים ולהרכבים הקיימים ולא לפי זהות העותר או נושא העתירה".

את הידיעה מלווה תגובה ארוכה יותר, מאת הפרשן המשפטי של העיתון בעז אוקון. תחת הכותרת "הקוזאק הנגזל" טוען אוקון כי התיאוריה שבבסיס ההשוואה "משובשת ומתעתעת". לדבריו, "לא כל הבדלה היא אפליה, שכן לעתים יש הצדקה לשוני כזה או אחר". כמו-כן, אוקון מזכיר כי הפלשתינים "מתדיינים בבית משפט זר, שאינו דובר את שפתם, שאין להם השפעה על מינויי השופטים אליו ושהם אינם משתתפים ביצירת החוק שלפיו הוא מקיים את דיוניו".

סוד התמצות

"כחלון לא נכנע לחברות הסלולר", קוראת הכותרת בראש שער "דה-מרקר". מרבית הכפולה הפותחת מוקדשת לרפורמה שכחלון מבקש להנהיג בשוק הסלולר, וזאת לקראת בקשתו בישיבת הממשלה הצפויה היום לקבל את תמיכת השרים ברפורמה.

אמיתי זיו סוקר את עיקרי הרפורמה, ידיעה נפרדת מאת אמיר טייג עוסקת בדוח של חברת מריל לינץ' הקובע כי העלייה ברווחיות של ענף הסלולר בישראל הייתה מהחדות בעולם (נחמה: בנגלדש עדיין עוקפת את ישראל בשיעור ניכר), וטור פרשנות מאת טייג נושא את הכותרת "להוציא את השליטה ברשת מידי הטייקונים".

גם ב"כלכליסט" ידיעה על כוונת השר כחלון לבקש את תמיכת הממשלה בתוכניתו להגברת התחרות בתחום הסלולר. הידיעה, מאת גילעד נס, מחזיקה 49 מלים בלבד ומופיעה בפינה הימנית התחתונה של עמ' 12 בעיתון.

ענייני תקשורת

מנחם גנץ מדווח במדור חדשות החוץ של ידיעות אחרונות על יוזמה חקיקתית חדשה של ראש הממשלה האיטלקי סילביו ברלוסקוני. על-פי הדיווח, ברלוסקוני ביקש להעביר חוק שבין היתר ימנע מהעיתונות לפרסם תמלילים של האזנות סתר שבוצעו על-ידי גורמים מוסמכים. "עורכי עיתונים שיפרו את החוק ייכנסו לכלא וישלמו קנס של מאות אלפי יורו", מדווח גנץ. בתגובה, כל העיתונים האיטלקיים שאינם בבעלות ראש הממשלה (כ-90% מהשוק) שבתו, ולא הדפיסו ביום שישי האחרון את גליונותיהם.

נזכיר כי במהלך כנס לשכת עורכי-הדין האחרון הכריז היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, כי בכוונתו לקדם חקיקה שתמנע בין היתר פרסום של תמליל חקירת חשודים. דבריו זכו למחיאות כפיים של קהל עורכי-הדין.

העיתונאי גיא מרוז הכריז אתמול בבלוג שלו באתר nrgמעריב על כוונתו לרוץ לכנסת בבחירות הקרובות. "אני מניח שאני אעזוב את עבודתי התקשורתית לפחות חצי שנה לפני המועד כפי שהחוק יחייב, אבל לתחושתי זה יהיה קודם, כי העבודה וההכנה ל'ריצה' הזו תהיה קשה ומסובכת", הוא כותב.

חגי חיטרון מדווח בהארץ כי מנהל קול-המוזיקה אבי חנני השעה את התוכנית "כאן ועכשיו" משום שהעורכת שלה, ריקה בר-סלע, שגתה במסירת תאריך קונצרט בסדרת "אתנחתא", שמפיקה קול-המוזיקה. על-פי הדיווח, בר-סלע "אמרה שהקונצרט ייערך ב-12 ביולי במקום לומר 'מחר' (5 ביולי)".

גילי איזיקוביץ מדווחת בהארץ על חילופי עלבונות בין ירון לונדון לג'ודי ניר מוזס שלום.

עוד בנושא:



פורסם במקור: אתר העין השביעית
תאריך:  11/07/2010   |   עודכן:  11/07/2010
אורן פרסיקו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טוב, אז יש לנו עכשיו "משט-לובִּי". היוזמה הזאת באה מבנו של מועמר קדאפי שקטנו עבה ממותני אביו. ההוא יִיסר אותנו בשוטים וזה ייָסֵר אותנו בעקרבים. שמו של האדון הצעיר הוא סייף איל איסלאם קדאפי, כלומר חרב האיסלאם, ואם ניקח את הציווי האיסלאמי "דין מוחמד בסייף" הרי יש לנו סיפור-סיפור לא רק עם ה"משט-לובִּי" אלא עם כל העולם המוסלמי שחובר לאנטישמים ברחבי העולם. זו ממש שעת מבחן לשכל היהודי. נראה.
11/07/2010  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
רולטה רוסית
11/07/2010  |  ציפי לידר  |   מאמרים
יושב-ראש הרשות הפלשתינית ("ראיס" - נשיא - כפי שהכתירה אותו התקשורת) הזמין שישה עיתונאים ישראלים לשלוש שעות של מתקפת חיוכים והסתחבקות. לפי התוצאות שנמרחו על פני עמודים שלמים - הוא הצליח. אולם, האם שאלו אותו את השאלות הנכונות?
11/07/2010  |  אליקים העצני  |   מאמרים
ברשות הפלשתינית עדיין מעכלים את תוצאות הפגישה בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא אובמה. החשש העיקרי של בכירי הרשות הוא מהתמיכה האמריקנית החד-משמעית בעמדת ישראל כי יש לעבור בקרוב למשא-ומתן ישיר בין הצדדים. עד כה הם נהנו מ"שיחות הקרבה" עם המתווך מיטשל.
11/07/2010  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
ברגע זה מתקיימות בירושלים שתי שביתות-שבת, במרחק של שני קילומטרים זו מזו. בצד המערבי של העיר שובתת משפחת שליט, באוהל-מחאה מול מעון ראש-הממשלה. בצד המזרחי של העיר שובתים שלושה חברי הפרלמנט הפלסטיני, במשרד הצלב האדום הבינלאומי. המילה המקשרת את שתי השביתות היא: חמאס.
11/07/2010  |  אורי אבנרי  |   מאמרים
רש"י אוף דה-רקורד  /  אורן פרסיקו
על יתרונות התחרות העיתונאית  /  אורן פרסיקו
משמר הגבול  /  רפי מן
הג'אנק פוד של העיתונות  /  רפי מן
יש גבולות  /  אורן פרסיקו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בימים אלה, כנהוג בתקשורת בטרם בחירות, משאלי דעת הקהל עוסקים, כמובן, בשאלה: איזו מפלגה תזכה לרוב בפרלמנט בווסטמינסטר (הרובע בלונדון המארח את בנייני הפרלמנט).
הפינוי הגדול בתולדות המדינה [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
אריאל היימן, אלון ברקמן
פינוי מאות אלפי תושבים מגבולות הדרום והצפון מאפשר להפיק מספר לקחים למקרה הבא - בין אם הסיבה תהיה ביטחונית ובין אם היא תהיה בשל אסון טבע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il