|   15:07:40
  אוהד אזרחי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

על גברים, קנאה ואלימות

הסוד לחיים נטולי אלימות-זוגית הוא התגברות על הקנאה המטורפת ומתן לגיטימציה חברתית וכן תמיכה ציבורית בדרכי חיים אחרות
21/07/2010  |   אוהד אזרחי   |   מאמרים   |   תגובות
קנאה מיותרת [צילום: AP]

   איציק וולף
הנרצחת לא שמעה לאזהרות השוטרים והלכה

   איציק וולף
הנרצחת התלוננה אך בן זוגה לא נעצר

סיפור הירצחה הנורא של מסרט עלמו מציף בעיה קשה - הקנאה הזוגית - המביאה לתוצאות נוראות כאלה של אלימות ואף לרצח. יש אומרים שקנאה היא סימן מובהק לאהבה. אבל אני לא סובר כך: קנאה, לעניות דעתי, היא סימן מובהק לרכושנות, לא לאהבה. אלא שכבר מזמן בלבלנו בין אהבה לרכושנות בתרבות שלנו.

אהבה היא נתינה, והיא רחוקה מאוד מרכושנות. לכן, כשאני אוהב את ילדיי אני לא מקנא בכך שיש להם חברים ועיסוקים אחרים, להפך - אני שמח בשבילם. אבל באהבה זוגית התבלבלנו, ובמקום להעניק אהבה אנחנו מיד תופסים את בן או בת הזוג שלנו כאובייקט המיועד להעניק לנו אהבה (שהיא מצרך מאוד חשוב לנפש האדם), וכמו ילדים קטנים - אנחנו רוצים שיאהבו רק אותנו!

רבים שואלים: האם קיימת בכלל אופציה אחרת? האם ניתן מבחינה נפשית שתהיה אהבה שלא תכלול בתוכה גם קנאה תהומית? רבים בטוחים שהתשובה לכך שלילית היא, אבל המציאות מלמדת אחרת.

חברות אנושיות בשבטים אינדיאנים באמזונס למשל, וכן חברות עתיקות שתועדו באזורי סין וטיבט, מצאו צורות חיים שונות, שנראו להן טבעיות לגמרי, חברות שהקנאה הזוגית המטורפת לא עומדת בבסיס יחסי האהבה שלהן. ראו למשל את התיעוד של תרבות המוסו בסין, חברה מטריארכאלית, שחיה בבידוד קיצוני עד שנות השמונים של המאה ה-19.

בקבוצה זו, המילים "נישואים", "אבא", "בעל" ועוד אינן קיימות כלל בשפה המדוברת. יש מאהבים. כאשר הנערה בוגרת דיה היא מקבלת חדר בבית ובו היא מקבלת את מאהביה, בפרטיות מלאה, כדבר המובן מאליו. בחברה מטריארכאלית זו, מעמדה החברתי של האישה עולה דווקא בהתאם למספר מאהביה. כאשר אישה רוצה להיפרד ממאהב, היא יכולה למשל להשאיר את חפציו האישיים על מפתן ביתה, והוא מבין שהוא איננו רצוי בביתה עוד. אם הגבר רוצה לעזוב את המאהבת שלו כדי לחבור לאישה אחרת, תפנה המאהבת החדשה אל המאהבת הקודמת ותשוחח איתה על המצב, כשהיא דואגת לכך שלא ייווצרו חיכוך ומתחים בין השתיים. סדר חברתי זה אינו מפריע כמובן לגידול צאצאים ולהמשכיות התרבות לאורך מאות בשנים.

אך גם בתרבות המודרנית קיימות אופציות שונות: בארה"ב קיימת רשת גדולה של אנשים, המונה אלפי גברים ונשים, שבחרו במודע לחיות חיים המאפשרים לקיים יותר מקשר אחד של אהבה. אלו הם אנשי ה"פולי אמורי" (או בעברית: "אהבה-רבה": "פולי" = ריבוי, "אמוֹר" = אהבה). אנשים אלו מקיימים יחסי אהבה שיש בהם יותר משני שותפים, כאשר הכל מתרחש מתוך הגינות, אכפתיות לכל הנוגעים בדבר, ללא הסתרות ובשקיפות הדדית מלאה. ביחסים כאלה התעוררות של קנאה נתפסת כסימן למשהו שדורש חקירה ותשומת לב, כמו שהיינו רואים למשל בדיכאון או בכאב סממנים הדורשים טיפול. קנאה איננה הוכחה לאהבה בקשר של "אהבה רבה", בקשר "פולי-אמורי", ואין היא מעידה על מוסריות. להפך, קנאה נתפסת אומנם כרגש טבעי, אך אין היא טובה מכעס או מתוקפנות.

מכאן, שהמעגל אותו אנו מכירים כל-כך טוב, של בגידות ושקרים, פחד ומתח, קנאה ואלימות, פרידה וכאב - איננו מעגל הכרחי. ואם רוצים לחיות אחרת - בהחלט אפשר! אך הדבר תלוי בלימוד ובאימון לחיים אחרים.

וכאן נותרת השאלה פתוחה לכל אחד מאיתנו: האם אנו רוצים בכלל לחקור דרכי חיים אחרות? האם יש בנו מוכנות לבחון כיצד ניתן לחיות אחרת, מבלי ליפול קרבן לטפריה נוטפי הדם של הקנאה? או שאנו מעוניינים להמשיך ולהנציח את הקנאה כבסיס מובן מאליו לכל מערכת זוגית, ולשלם על כך את מחירי הכאבים הנפשיים, הרגשיים, הכלכליים והפיזיים שהיא מביאה איתה כנדוניה לכל מערכת יחסים?

אם איננו רוצים ליפול קרבן שוב ושוב למעגל הסבל הנורא של הקנאה, עלינו להתחיל ולהציג בפני עצמנו, ובעיקר בפני הנוער, אופציות אחרות לניהול חיי אהבה ומערכות יחסים שאינן נשלטות על-ידי קנאה: "כבוד המשפחה", ואף "כבודו של גבר" או "כבודה של אישה" יהיו כרוכים במידת יכולתם להתעלות מעל לרכושנות הטבעית ולהעניק חופש לחיי האהבה של בני משפחתם ובני זוגם.

כולנו מעוניינים באהבה שאיננה נשלטת על-ידי הפחד, באהבה שיש בה חופש, ולא באהבה כובלת וחונקת, ולכן - עלינו ללמד את עצמנו, כחברה, כיצד לעשות זאת. יהיה עלינו להעניק לגיטימציה חברתית, ואף כבוד (!), למי שמצליחים דווקא להתגבר על רוח הקנאה, ולתמוך מבחינה ציבורית וחברתית בדרכי חיים אחרות, שמתקיימות כרגע לרוב רק בצנעה ובשקט, מחשש מעין הציבור הרעה.

תאריך:  21/07/2010   |   עודכן:  21/07/2010
אוהד אזרחי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על גברים, קנאה ואלימות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מרק
22/07/10 07:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע נגיד מזל טוב למזל החודש - מזל אריה.
21/07/2010  |  צילה שיר-אל  |   מאמרים
אני מאשים את ראשי האוניברסיטאות ומנהיגי המפלגות הציוניות בשתיקה ובהשלמה, ללא תגובה ראויה, כלפי פעילותם החתרנית של אנשי אקדמיה "שלנו", המסיתים נגד המדינה, נגד צה"ל ונגד הציונות, בשם "חופש הביטוי האקדמי" המופקר.
21/07/2010  |  מתי דוד  |   מאמרים
בתרגיל פיקוד העורף שהתקיים לאחרונה באזור מגוריי עמדתי במרחב המוגן בסמינר הקיבוצים והקשבתי לחילופי הדברים בין האנשים ששהו איתי במרחב המוגן. רובם דיברו על מצב אמת של מלחמה. האם המקלטים באמת יספקו לנו הגנה? האם המרחב המוגן אכן יהיה מקום בטיחותי?
21/07/2010  |  גאולה שינה  |   מאמרים
"משברים דיפלומטיים בין מדינות הם לא המצאה ישראלית - טורקית אך לאחרונה נדמה כאילו שתי המדינות ממציאות מחדש את המושג הזה ולוקחות אותו לכיוון הכי הגרוע שניתן לנהל", כך פתחתי את המאמר האחרון שלי בנושא יחסי ישראל-טורקיה, שפורסם בינואר 2010.
21/07/2010  |  רונן הלל  |   מאמרים
בטקס חתימה על הסכם קהיר במאי 1994 כשהנשיא המצרי חוסני מובארק ניצב לידו, סירב ערפאת, בניגוד לכללי הטקס, לחתום על המפות המצורפות להסכם אוסלו ב' לאחר שראש הממשלה יצחק רבין כבר חתם. מובארק, שושבין הטקס, הובך מעט והאיץ בערפאת במשפט שייחרט בזיכרון הקולקטיבי המזרח תיכוני, "תחתום יא כלב". ערפאת אומנם חתם, אך מערכת היחסים בין שני האישים לא נשארה עוד כשהייתה.
21/07/2010  |  רונן יצחק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il