|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

ונושנתם בארץ

כאשר מרגיש עם ישראל "ותיק" בארץ ישראל, הוא מתדרדר לחטאים. רק התורה יכולה למנוע מצב זה, שכבר הוביל פעמיים לחורבן
22/07/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
מפת ארץ ישראל לפי הגר"א. אסור לאבד את רוח הנעורים

"כי תוליד בנים ובני בנים ונושנתם בארץ, והִשְחַתֶם ועשיתם פסל תמונת כל, ועשיתם הרע בעיני ה' אלקיך להכעיסו". כך פותחת התורה בפרשת השבוע, פרשת "ואתחנן", את הפרשייה העוסקת בגלות ובגאולה, פרשייה אותנו כבר קראנו השבוע, בתשעה באב.

מילת המפתח בפסוק זה ובהתרחשויות המתוארות אחריו היא "ונושנתם". לדעת רוב המפרשים, מילה זו היא מלשון "התיישנות". כך מתרגם אונקלוס: "ותתעתקון בארעא" - תהיו עתיקים בארץ. כך פירש הרמב"ן: "בעבור היותכם ישָנים בארץ ותשבו לבטח, אולי תשכחו את ה'".

רש"י הבין את המילה בצורה ברורה כל-כך, עד שכלל לא מצא לנכון לפרש את מובנה הלשוני. במקום זאת, הוא מביא מדרש ידוע של חז"ל: "רמז להם שֶיִגלו ממנה [מארץ ישראל] לסוף 852 שנה [מאז שנכנסו לארץ] כמניין 'ונושנתם' [בגימטריא], והוא הקדים והִגְלם לסוף 850 [שנה] והקדים שתי שנים ל'ונושנתם' כדי שלא יתקיים בהם 'כי אבוד תאבדון'. וזהו שנאמר: 'וישקוד [=וימהר] ה' על הרעה ויְבִיאֶהָ עלינו כי צדיק ה' אלקינו' [דניאל ט'] - צדקה עשה עימנו שמיהר להביאה שתי שנים לפני זמנה".

המפרש היחיד המוצא למילה זו מובן שונה הוא החזקוני, ההולך בעקבות בעלי התוספות ור' יוסף בכור שור: "ותהיו נואשים ותאמרו: כבר נתיישבנו בה ולא נפסידנה עוד". החזקוני מפרש "ונושנתם" מלשון "ונתייאשתם", אך במובן הפוך מזה שאנו רגילים. לשיטתו, ייאוש הוא אובדן אפשרות - לאו-דווקא לשלילה; במקרה הזה, ישראל יהיו בטוחים שאין כל אפשרות שיגלו מהארץ.

מלשון הפסוק ברור, כי מדובר על מצב בו בני ישראל יושבים בארץ ישראל מספר דורות ואז מתחילים לעבוד אלילים; התוצאה האחת והיחידה תהיה גלות, משום שהארץ אינה מסוגלת לסבול פולחן זר על אדמתה. אך האם יש קשר ישיר, סיבה ומסובב, בין אורך הישיבה בארץ לבין החטאים המתחוללים עליה?

מסתבר שיש. קודם כל, התורה יוצרת זיקה זו במפורש בפסוקנו, שחציו הראשון מדבר על הוותק בארץ והשני - על העבודה הזרה בה. רק אתנחתא (פסיק) מפרידה בין שני החלקים, מה שאומר שיש קשר ישיר ביניהם.

כאשר ההתלהבות נעלמת

מה שנכון בחיי היחיד, נכון גם בחיי האומה. הכניסה לארץ ישראל הייתה מלאת התלהבות וקדושה, שגם תקלות נקודתיות לא יכלו לקלקל. אך לאחר שבע שנות מלחמה, נותרו חבלי ארץ רבים שלא נכבשו; השבטים רצו להתיישב סוף-סוף על אדמתם, גם אם פירוש הדבר היה ויתור על חלקים ממנה. וככל שחלפו השנים - השגרה עשתה את שלה וכבר דיברנו על מה שאירע. כך היה גם בעת בניין הבית הראשון ולאחר הקמת הבית השני.

מפני סכנה זו מזהירה התורה: "ונושנתם בארץ". תרגישו שאתם כבר ישָנים, לא תהיה לכם רוח הנעורים של ההתחדשות, לא תהיה לכם ההתרגשות של ההרפתקה שבתחילת הדרך. אם זו התחושה, הדרך מובילה בכיוון אחד בלבד: למדרון. משום שאם בכל זאת רוצים לחדש את ההתרגשות הראשונית, מחפשים ריגושים חדשים - וזה אומר: עבודת אלילים.

סכנה זו ניצבת לפתחנו בכל דור. לא צריך להיות רומנטיקנים כדי לדעת, שלפני שניים-שלושה דורות הייתה רוח אחרת בקרב תושבי הארץ הזאת. רוח של עשייה, של ערבות הדדית, של בניית הכלל. אך ככל שעובר הזמן, הרוח הזו מפנה את מקומה לנוחות, לאנוכיות, לבניית היחיד.

כנגד סכנה זו מציבה התורה את התמרור ועליו המילה "ונושנתם". גם אנו ניצבים בפני סכנה של עבודת אלילים. לא רק פסלי עץ ואבן הם אלילים; גם בני אדם, גם אידיאות, גם הכסף - גם לאלו קל להשתעבד, הרבה יותר קל מאשר לבודהא או ליופיטר.

מהי התרופה? גם היא מצויה בפרשתנו, בקריאת שמע: "והיו הדברים אשר אנכי מצווך היום על לבבך". אמרו חכמינו: בכל יום ייראו לך דברי התורה כאילו היום הצטווית עליהם. התורה, העמוקה מני ים והרחבה מני ארץ, היא התרופה בפני ההתיישנות, משום שבכל יום ניתן לגלות בה פנים חדשות, היבטים שלא נחקרו, השלכות שטרם נאמרו.

המחלה היא הרגשת היושן בארץ. התרופה היא העיסוק בתורה. זהו החוט המשולש המפורסם: עם ישראל, ארץ ישראל, תורת ישראל. וכדבריו של הנצי"ב מוולוז'ין: ארץ ישראל לעם ישראל על-פי תורת ישראל. כל שילוב אחר לא יחזיק מעמד. זוהי הדרך היחידה.

מימי יהושע ועד לחורבן

שנית, הניסיון ההיסטורי לימד שוב ושוב שכך הם פני הדברים. כאשר בני ישראל נכנסים לארץ, הם עובדים את ה' בצורה המושלמת ביותר המתוארת בתנ"ך. אפשר לראות זאת שוב ושוב בספר יהושע ולא נאריך כאן בהוכחות. עבודת ה' זו נמשכה כל עוד חיו הזקנים שהאריכו ימים מדורו של יהושע, אך לאחר מותם - החלו שבטים-שבטים לעבוד אלילים מקומיים. התוצאה המיידית היתה, שאותם שבטים נמסרו בידי אויביהם, ורק כאשר חזרו בתשובה - נשלחו השופטים שהצילו אותם.

כך היה גם בבית הראשון. כאשר בנה שלמה את המקדש, שרתה בו השכינה במעמד שהזכיר מאוד את חנוכת המשכן. אך כבר בדור הבא התפלגה הממלכה ועשרת השבטים של ממלכת ישראל החלו לעבוד לעגלי הזהב ולאחר מכן לאלילים. גם במלכות יהודה החלה התדרדרות שנמשכה מאות שנים, כאשר העם עובד בבמות - אומנם את ה', אך לא בבלעדיות של המקדש כפי שהצטווה. בסוף ימי הבית הראשון כבר התדרדר העם לעבודת אלילים, והחורבן בידי נבוכדנצר והגלות לבבל היו העונש הקשה על חטאים אלו.

בימי בית שני היה המקדש אחד המבנים היפים ביותר בעולם, וגם הונחו היסודות למשנה - עליה מתבססת כל התורה שבעל-פה. אלא שממלכת החשמונאים, שהייתה שיא העצמאות המדינית, הובילה במישרין לשעבוד הרומי בשל מלחמות האחים שבתוכה. לצד לימוד התורה, התרבו המחלוקות ושנאת החינם. התוצאה הידועה היטב: חורבן בית שני והגלות הנמשכת עד ימינו, על כל תלאותיה ונהרות הדם שנשפכו במהלכה.

את ההסבר לתופעה זו אנו יכולים למצוא באימרה ידועה של חיים נחמן ביאליק. באחת המסיבות הראשונות של "עונג שבת" שייסד ביאליק בתל אביב הקטנה, העיר המשורר: "כל ההתחלות קלות". העיר לו מאן דהו: "אדון ביאליק, אומרים שכל ההתחלות קשות". השיב ביאליק: "לא כך. ההתחלה קלה - יש התלהבות, רצון טוב, ציפיות. הרבה יותר קשה להמשיך".

אנו יודעים זאת היטב גם מחיי היום-יום. הרבה יוזמות יוצאות לדרך במהירות של 100 קמ"ש, אך ככל שהדרך מתארכת והקשיים מתרבים - המהירות יורדת, ההפסקות מתרבות, לעיתים נתקעים ולפעמים אפילו נעצרים לגמרי.

תאריך:  22/07/2010   |   עודכן:  22/07/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ונושנתם בארץ
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אך דיברת באיחור
22/07/10 13:15
2
פלא יועץ
23/07/10 17:40
3
יוסי פלס
27/07/10 12:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הם צעירים ויפים, זקופי קומה, קצוצי בלורית, חייכנים. הם מקרינים ביטחון עצמי, עוצמה, ידע, כסף. הם לבושים היטב. הם יודעים את המלאכה והם כאן כדי להעביר את המתודה שלה, כדי לנסות לחשוף בפנינו – ההדיוטות – את הצופן הגנטי של הכסף, לפענח את רזיו הנסתרים, להבהירו, להנהירו, להנגישו. הם כאן כדי להגיד לנו כי גם אנחנו, שמעולם לא נגענו בעושר, מסוגלים להתעשר. שהעושר אינו בשמים, אלא כאן, על פני האדמה. אם רק נרצה. אם רק ננסה. אם נעז. אם נחשוב ונרגיש שגם אנחנו, "האזרחים הממוצעים" זכאים וראויים ליהנות מפירות העושר. (יום יבוא וצג המחשב יאפשר לא רק לראות ולשמוע את האנשים שמרצים הרצאות מלומדות ומחכימות כל-כך, אלא גם להריח את האפטר שייב היוקרתי שלהם).
22/07/2010  |  אברהם שרון  |   מאמרים
אם בודקים היטב, זה עניין חמקמק ולא חד-משמעי. פסק הדין של צחי הנגבי, שהורשע בעדות שקר, עורר תגובות קשות. אצלי הוא עורר הרהורים ובסופו של דבר - אין לי מסקנה. רק התלבטות.
22/07/2010  |  יאיר דקל  |   מאמרים
מחמוד עבאס מחזק את מעמדו בפת"ח ומחשק את עמדותיו לקראת הדיונים על חידוש המשא-ומתן הישיר עם ישראל בליגה הערבית ומול ממשל אובאמה.
22/07/2010  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
תערוכת דייוויד לה שאפל שתפתח השבוע במוזיאון ת"א, מביאה אלינו את אחד האמנים-צלמים היותר ייחודים בדורנו. קונטרוברסלי למי שלא בדיוק אמון על תולדות האמנות, וגאון בעיני אמנים ואנשי רוח.
22/07/2010  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
בעבר הרחוק נחשבו המסעדות המזרחיות לספינת הדגל של הקולינריה בארץ. עכשיו הן חוזרות, ובגדול, לאחר שנים שבהן סר חינן מעיניו של הסועד המצוי, שנכסף לגסטרונומיה נוסח חו"ל. אחרי ככלות הכל הן זולות, לאין ערוך, מאלה שאימצו אל חיקן את מעדני המטבח העולמי.
22/07/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
ראובן דינור
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il