|   15:07:40
דלג
  ניר פלורנטין  
מרצה לרפואה סינית סמינר הקיבוצים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

איסורים והמלצות בתקופת ההריון

פעילות גופנית מכינה את הגוף ללידה, מקנה שליטה טובה יותר בנשימה ובהרפיה, ומאפשרת חזרה מהירה יותר של הגוף לפעילות רגילה לאחר הלידה
27/07/2010  |   ניר פלורנטין   |   כתבות   |   תגובות
להתייעץ עם רופא [צילום: פלאש 90]

מטופלות רבות פונות אליי בשאלות מה מומלץ ואפשרי לעשות בזמן הריון וממה עדיף להימנע. נשים רבות, בעיקר אימהות צעירות, "לחוצות" יותר בזמן תקופת ההיריון בין היתר בעקבות חוסר מידע, אולם חשוב לציין כי תהליך ההיריון טומן בחובו אחריות כבדה של שני בני הזוג, מתחילתו ועד לשלב הלידה עצמה.

עישון ואלכוהול

שתיית אלכוהול אסורה לחלוטין בטרימסטר הראשון מאחר שהנזק הפיזיולוגי בעל ההשלכות הקשות ביותר נגרם לעובר ברחם אימו השותה. האלכוהול הינו חומר טרטוגני מוכר (טרטוגן - חומר הגורם מומים בעובר כשנמצא בשימוש על-ידי האם בזמן הריונה). התקופה הרגישה ביותר לטרטוגנים היא השליש הראשון של ההיריון. פגיעה בעובר עלולה להתרחש, עם זאת, גם בשלבי ההיריון המתקדמים יותר.

שתיית אלכוהול בתקופת ההיריון עלולה לגרום לתסמונת האלכוהול העוברית (FAS) באופן חריף יותר או פחות. בין 35 ל-40 אחוזים מהנשים שנוהגות לצרוך אלכוהול בכמויות גבוהות בזמן הריון, עלולות ללדת ילדים פגועים בתסמונת זו. תסמונת האלכוהול העוברית מהווה את אחת הסיבות העיקריות לפיגור שכלי.

פגיעות האלכוהול בעובר מתחלקות לשלוש קטגוריות:

1. פגיעה מבנית (דיסמורפיה) - כטרטוגן, האלכוהול גורם מומים במספר מערכות. הפגיעה המוכרת ביותר היא הפגיעה בפנים. הביטוי החיצוני שלה הוא מפתח עיניים קטן, קפל עור בין העין לבסיס האף (אֶפיקנטוס), שמט עפעפיים, פזילה, אף קצר וסולד עם גשר אף שקוע, העדר חריץ בין השפה העליונה לאף, שפה עליונה דקה, חך שסוע, לסת קטנה, אוזניים נמוכות ומסובבות, עיוות במבנה האוזן התיכונה, ראש קטן. בנוסף, ילדים אלו סובלים ממומי לב, מומים במערכת המין והשתן, פגיעה בשלד עם עיוות בית החזה, דיסלוקציה של עצם הירך, פגיעות באצבעות, הפרעה בתנועות המרפקים ופגיעה במערכת החיסונית. חלק מן המומים ניתן לזהות בבדיקת אולטרסאונד, במידה ובדיקה זו תבוצע במהלך ההיריון.

2. פיגור גדילה - עוד בהיות הילוד ברחם נמצא פיגור גדילה סימטרי (בכל הפרמטרים) עם משקל לידה קטן מהאחוזון העשירי. מידת פיגור הגדילה תלויה במידת החשיפה לאלכוהול וכן במצבים נלווים כמו עישון, לקיחת תרופות אחרות, מחלות כבד ותת תזונה.

3. פגיעה התנהגותית/התפתחותית - פגיעה במערכת העצבים המרכזית, פיגור קל עד בינוני, לעתים פיגור קשה, היפראקטיביות עם הפרעות למידה, הפרעות בקואורדינציה ובמוטוריקה, הפרעות בזיכרון וביכולת פתרון בעיות. במקרים מסוימים תוארו גם הפרעות בדיבור ובשמיעה.

העישון, גם כן, אסור בהחלט בכל תקופת ההיריון מאחר שהשפעת העישון מזיקה הן בהחדרת הניקוטין למחזור הדם של העובר והן בהתכווצות השלייה, דבר הגורם להפחתת כמות החמצן והחומרים המזינים אשר עוברים לעובר. ככל שהאם תרבה בעישון, כך יגדלו הנזקים לשלייה ולעובר. ממחקרים עולה כי משקל התינוק של אמהות שעישנו במהלך ההיריון נמוך משמעותית מהמשקל הממוצע.

תרופות וצמחי מרפא

מומלץ מאוד להתייעץ עם רופא טרם שימוש בתרופה כזו או אחרת גם אם מדובר בתרופה שהאם השתמשה בה לפני כניסתה להיריון. בהגיעה של האם לרופא, יש לציין בפניו כי היא בהריון. הדבר נכון גם לגבי רפואה אלטרנטיבית. חשוב מאוד לעדכן את המטפל בדבר ההיריון מאחר שישנם צמחי מרפא אשר אסורים בזמן הריון ואילו אחרים, מומלצים מאוד לחיזוק ותמיכה בזמן ההיריון.

תזונה

במהלך כל תקופת ההיריון ישנה עלייה טבעית במשקל של כ-8-10 ק"ג. העלייה במשקל נובעת במחציתה ממשקל התינוק והשלייה, ושאר הק"ג עודפים נובעים מעלייה מתונה של מספר ק"ג בכל טרימסטר.
נשים רבות סבורות כי במהלך ההיריון עליהן לאכול "בשביל שניים". לא כך הדבר. יש צורך להגביר את כמות הקלוריות היומית בכ-200 קלוריות בטרימסטר הראשון עד כ-400 קלוריות נוספות ליום בטרימסטר השלישי אולם אין צורך לאכול "כפול". חשוב מאוד שהתזונה תהיה מאוזנת על-ידי אכילת פחמימות, חלבונים, שומנים וויטמינים במהלך כל תקופת ההיריון.

כמו-כן, מומלץ להקפיד לא לשתות יותר מ-2 כוסות קפה ביום (כמו גם תה, קולה ודיאט קולה).

ממה מומלץ להימנע?

בתקופת ההיריון מומלץ להימנע מאכילת מזון נא, בין היתר, מאכילת סושי, קרפצ'יו, סטייק בדרגת רייר, דג נע וכדומה, מאחר שמזונות אלו עלולים לחשוף את הגוף למזהמים שונים.

פעילות גופנית

פעילות גופנית הכרחית לכל אדם אך מומלצת מאוד גם בזמן ההיריון. פעילות גופנית מכינה את הגוף ללידה, מקנה שליטה טובה יותר בנשימה ובהרפיה, ומאפשרת חזרה מהירה יותר של הגוף לפעילות רגילה לאחר הלידה. נשים שעוסקות בפעילות גופנית במהלך ההיריון סובלות פחות מכאבי גב, מעצירות, מבעיות עיכול ומשינויים במצב הרוח. בנוסף, פעילות גופנית מסייעת בנשיאת העומס ובהתמודדות עם המאמץ הכרוך בהריון. מבחינה מטבולית פעילות גופנית מסייעת באיזון רמות הסוכר בדם ולכן חשובה בעיקר לנשים סוכרתיות.

לפעילות גופנית בקבוצה יש ערך מוסף: מפגש עם נשים נוספות בהריון שאיתן תוכלי לחלוק חוויות, לקבל תמיכה ולהעלות שאלות.

אצל נשים שעסקו בפעילות גופנית בזמן ההיריון הייתה הפחתה של 25% בצורך בניתוחים קיסריים, העובר היה ערני ופעיל יותר, הצורך באפידורל ירד ב-35% ונרשמו 15% פחות מצוקה עוברית.

הפעילות בזמן ההיריון חייבת להיות מותאמת באופן אישי לכל אישה. ההמלצות הן הליכה ושחייה או כל פעילות אחרת במים, מאחר שמשקל ההיריון פחות מורגש בתוך המים. אם בחרת בשחייה, הימנעי משחיית חזה המגדילה את העומס על השקע בגב התחתון והעדיפי סגנונות שחייה אחרים.

כיום יש מודעות גוברת לנושא הפעילות בזמן ההריון, לכן לא תתקשי למצוא פעילויות מגוונות כגון יוגה לנשים בהריון, עיצוב וחיטוב ועוד. עם זאת, נשים שמעולם לא עסקו בספורט צריכות לנקוט במשנה זהירות כאשר הן מעוניינות להתחיל עם כניסתן להיריון בפעילות גופנית. יש לשמור על דופק של לא יותר מ-140 בדקה. ולעסוק בענפי הספורט המומלצים בזמן היריון.

במהלך הטרימסטר האחרון יש להימנע מפעילות קופצנית. בנוסף, יש להימנע מפעילויות כגון קיקבוקסינג, אומנויות לחימה וספורט אתגרי אשר עלולים לסכן את העובר.

טיפולים אלטרנטיביים

טיפולים אלטרנטיביים כגון שיאצו, טווינה, רפלקסולוגיה, דיקור סיני, צמחי מרפא ועוד, מותרים ואף מומלצים מאוד לכל הריונית. טיפולים מסוג זה טובים במיוחד להורדת מתח ועצבנות, שחרור כאבי גב ואף טיפול בבחילות, הקאות ועייפות שנשים רבות סובלות מהם בתקופת ההיריון. חשוב לזכור כי גם בתחום זה יש ללכת למטפלים אשר תחום התמחותם כולל טיפול בנשים בהיריון אשר יש בידם הכלים והידע לטפל באישה הריונית.

דבר נוסף אשר מומלץ בזמן ההיריון הינו אמבטיות שמנים, שחייה או ג'קוזי אשר מרגיעים ומנקים את הגוף מרעלים. עם זאת, אין לשהות בטמפרטורה הגבוהה מ-39 מעלות.

כל האמור בכתבה זו הינו מידע בלבד, ואין לראות בו כהוראות לטיפול עצמי, אבחון, ו/או המלצה לטיפול זה או אחר. כל ייעוץ וטיפול חייב להינתן על-ידי רופא ותחת פיקוחו.
הכותב הוא מומחה ברפואה סינית, ומרצה בבית הספר לרפואה משלימה בסמינר הקיבוצים. לאתר של פלורנטין- WWW.NIRFLORENTIN.COM
תאריך:  27/07/2010   |   עודכן:  28/07/2010
ניר פלורנטין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איסורים והמלצות בתקופת ההריון
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אילנה34
1/08/10 22:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בחדר צנוע בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה יושב פרופ' אילן גור-זאב ומנהל את מלחמתו באנטישמיות החדשה. גור-זאב, פילוסוף של החינוך ואחד התיאורטיקנים המובילים בזרם הפדגוגיה הביקורתית, עשה לפני כשנתיים מהלך שהדהים רבים: הוא החל לעסוק בקשר שבין אינטלקטואלים ואנשי רוח מהשמאל, רובם אנשי שמאל קיצוני שאותם הוא מגדיר "הפרוגרסיבים החדשים", לבין האנטישמיות החדשה שביסודה שלילת ישראל ואנטישמיות המוסווית כאנטי-ציונות. המהלך של גור-זאב הדהים את חבריו לא בשל תוכנו אלא יותר מפני שגור-זאב עצמו ביצע אותו. מי שהיה אסיסטנט של הפילוסוף הפוסט-ציוני הנודע עדי אופיר, שעסק במפורש בנכבה, שהיה ממבקריה החריפים של ישראל ושהטיף להתארגנות לגלות מאורגנת בגבולות הארץ, עבר מהפך רעיוני ואידיאולוגי.
27/07/2010  |  דוד מרחב  |   כתבות
אין ספק - התקשורת ליוותה את מהלך ההינתקות ולא ביקרה אותו. מדוע? פשוט ביותר: התקשורת בכללה הייתה בעד ההינתקות. האם זו תקשורת דעתנית, כפי שטוען אמנון אברמוביץ' או תקשורת אפלה, לשיטתו של יעקב אחימאיר? האם בכלל זוהי עיתונות? גונן גינת, עורך ב'ישראל היום', חושב שאברמוביץ' הוריד את העיתונות לזנות; "הוא הפך מעיתונאי לפוליטיקאי", אמר גינת.
26/07/2010  |  אורן קאשי  |   כתבות
ניתוחים פלסטיים לשיפור ואסתטיקה של המראה החיצוני הינם פרוצדורות שהפכו זה מכבר לחלק משגרת החיים המודרניים. המודעות למראה החיצוני, האסתטי והצעיר גוברת הן בקרב נשים והן בקרב המין הגברי. לאט לאט, כובשים הגברים חלק מעולם האסתטיקה והפלסטיקה במטרה להיות אטרקטיביים, חלקים ויפים יותר, עוברים הסרות שיער, הזרקות חומרי מילוי, הרמות עפעפיים ואפילו שאיבות שומן והרמות פנים.
26/07/2010  |  ד"ר דין עד אל  |   כתבות
אין לדעת לפי איזה לוח שנה מנהלת ההפקה של "הישרדות” את ענייניה, הישראלי או הלועזי. גם על המושגים שלה לגבי זמן ומקום, ועד כמה ניתן למתוח אותם, אפשר לנהל ויכוח פילוסופי קטן או שניים, אבל אי-אפשר שלא להסיר את הבנדנה בפניהם על המחווה הקטנה שארגנו לכבוד ט”ו באב.
26/07/2010  |  זיו יצחקי  |   כתבות
18 שנים אחרי שיבגני אריה, הבימאי ומנהל תיאטרון גשר, צלצל לאיגור מירקורבנוב והזמינו להופיע בתור רוגוז'ין בהצגה "אידיוט", והלה נטש את תפקיד הכוכב בהצגה שרק עלתה במוסקבה והגיע - העניק אריה לבית צבי את עיבודו למחזה (יחד עם קטיה שושינסקי) מהספר. התוצאה - בבימויו של סלבה מלצב, ובתרגומו של מרק איווניר, שחקן גשר שעושה חיל בסרטים בחו"ל - נפלאה. אך העיקר הוא - צוות השחקנים הגדול הנפלא, שמשחקם המרתק מהפנט את הקהל במשך שעתיים.
26/07/2010  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il