|   15:07:40
דלג
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

חאראקירי?

אם אלוהים רוצה, גם מטאטא יורה - כתבתי אחרי מינוי ועדת טירקל ציטטתי את האימרה היהודית מתוך תקווה שבכל זאת ייצא ממנה משהו
15/08/2010  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   פרשת המשט לעזה - ההסתבכות   |   תגובות
המבצע תוכנן בקלות-דעת [צילום: פלאש 90]

הוועדה קמה בחטא. הממנים לא היו מעוניינים בחשיפת האמת, אלא רק בתרגיל שיאפשר להם לצאת ידי חובה מול דעת-הקהל העולמית ולהימנע ממינוי ועדת-חקירה ממלכתית. לוועדה ניתן מנדט כמעט אפסי - לבדוק אם הפעולה נגד המשט תאמה את החוק הבינלאומי. תחילה גם לא ניתנה לה הסמכות לחייב עדים להעיד.

בקיצור: ועדה חסרת-כנפיים, ידית של מטאטא בלי המברשת.

קיוויתי שחברי הוועדה לא יסכימו לצעוד לפי המנגינה שהממשלה מנגנת. עכשיו עוד מוקדם להגיד אם יעמדו במבחן זה. אבל כבר ניתן להגיד: הם פרצו את האזיקים שבהם נכבלו.

אחרי שהופיעו לפניה השבוע שלושת העדים המרכזיים - בנימין נתניהו, אהוד ברק וגבי אשכנזי - אפשר כבר להסיק את המסקנה הראשונה: הוועדה מתעלמת מגבולות המנדט שנכפה עליה. כל המגבלות כאילו לא היו. היא לא עסקה כלל בנושא שהוטל עליה לחקור - החוק הבינלאומי - אלא בכל השאר.

זה לא היה קשה, מפני שגם שלושת העדים התעלמו מהמנדט שהם עצמם קבעו. כל אחד מהם היה כל-כך להוט להוכיח את צדקתו וחוכמתו, עד כי התעלם מהנושא הרשמי של החקירה.

כך נוצרה עובדה: הוועדה אינה כפופה עוד למנדט שניתן לה, אלא עוסקת בחקירת כל ההיבטים של המבצע הכושל. אך המנדט עלול לצוף מחדש בעת ניסוח המסקנות.

מעניינת הצורה שבה התקבלו שלוש העדויות על-ידי התקשורת. כמעט כל התקשורת התנפלה על שני העדים הראשונים, והעלתה על נס את העד השלישי.

נתניהו נראה זחוח, גילגל את כל האחריות על ברק, ואפילו לא שלט בחומר. הוא היה בכלל בחו"ל, אז מה רוצים ממנו, שהרי בהיעדרו ניהל ברק לבדו את העניינים.

כשהתקשורת התנפלה עליו בשצף קצף, מיהר נתניהו לאלתר מסיבת-עיתונאים דחופה והודיע, בג'סטה גרנדיוזית, שהוא מקבל על עצמו את כל האחריות.

ברק היה שקדן יותר. הוא דיבר בלי סוף, הטביע את הוועדה בים של פרטים ולקח גם הוא על עצמו את כל האחריות, אבל גילגל אותה מיד למטה, לדרג הצבאי. הממשלה, אמר, החליטה רק מה המשימה, הצבא אחראי לדרכי הביצוע. גם הוא זכה לקיתון של צוננים בתקשורת.

הרמטכ"ל הצביע על הליקויים בביצוע המשימה שנעשו על-ידי הדרגים הצבאיים הנמוכים יותר, אנשי חיל-הים והמודיעין, אך קיבל על עצמו ברוחב-לב מרשים גם את האחריות עליהם.

עדותו הייתה מלאכת מחשבת. במפתיע התגלה שהוא מתוחכם הרבה יותר משני הפוליטיקאים המשופשפים. בעוד שהם נראו כצלופחים חלקלקים, שכל דאגתם לעצמם, הופיע הוא כדוב חביב ומגושם, חסר-תחכום, חייל פשוט, ישר, מקרין תום-לב, האומר את האמת מפני שאינו יודע אחרת.

אשכנזי הוא הרבה יותר חכם מכפי שהוא נראה. יתכן אומנם שהעדות הזאת הוכנה על-ידי יועציו - אך חוכמתו של מנהיג מתגלה גם ביכולתו לבחור ביועצים חכמים.

שוב הוכח עד כמה נשלטת התקשורת - והמדינה כולה - על-ידי הצבא. אותם הדברים שהתקבלו בלעג כאשר יצאו מפי נתניהו וברק, נשמעו בחרדת-קודש כאשר יצאו מפי הרמטכ"ל. עדת מעריצים הפליגה בשבחו בטלוויזיה, ברדיו ובעיתונים. איזה אדם הגון! איזה חייל ישר! איזה מפקד שקול ואחראי! קשה היה להבחין בין דוברי צה"ל לובשי-מדים ובין הכתבים הצבאיים בבגדים אזרחיים.

התמונה הכללית שהתגלתה בעקבות שלוש העדויות הראשיות היא די ברורה. לא הייתה שום הכנה רצינית לבוא המשט, אף שידעו עליו חודשים רבים מראש. הכל היה חפיפי, חלטורה ברוח האלתור הישראלי המפורסם, "סמוך עלי", "יהיה בסדר".

בספינות הקודמות היו פעילי-שלום בלתי-אלימים, והכל הניחו שזה יהיה כך גם הלאה. איש לא שם לב לכך שהפעילים הטורקיים חדורים באידיאולוגיה אחרת. למי אכפת מה חושבים להם טורקים. המוסד המפואר אף לא טרח להחדיר סוכן אל בין מאות הפעילים והפעילות באוניה.

המבצע תוכנן בקלות-דעת, ללא מידע מספיק, ללא בדיקה מספקת של החלופות, וללא שקילת תרחישים חמורים אפשריים. החיילים הוכנסו למצב בלתי-אפשרי. והרי לא היה צורך להיות נביא כדי לדעת מראש שפעילים טורקיים, בעלי אמונה דתית חזקה, יתנגדו בכוח לפלישת חיילים ישראליים לאונייה טורקית בלב ים. איזו הפתעה!

מה המסקנה? הרמטכ"ל גילה אותה בגילוי-לב: בפעם הבאה ישתמש צה"ל בצלפים ויהרוג מרחוק את מי שיימצא על הסיפון (או - בלשון הפרשנים הצבאיים - "התוקפים") בשעה שחיילינו ישתלשלו אליו.

מאחר שנתניהו וברק הטילו את כל האחריות על הצבא, ואשכנזי הודה בכישלונות התכנון והביצוע, מתעוררת מחדש שאלה מעשית: איך יכולה ועדת-טירקל לעשות עבודה רצינית כשאסור לה להזמין את הקצינים להעיד?

כדי להקדים תרופה למכה, זרק לה הרמטכ"ל שני פירורים: הפרקליט הצבאי הראשי והאלוף (מיל.) גיורא איילנד יוכלו להופיע. אבל זה רחוק מלהספיק. כדי למלא את תפקידה חייבת הוועדה לשמוע עדות מפי מפקד חיל-הים ואנשיו. בעקבות העתירה של "גוש שלום" כבר רמז בית-המשפט העליון שאם טירקל ידרוש להזמין אותם, בית-המשפט יכפה זאת על הממשלה.

אף אחד משלושת העדים לא נגע כלל בשאלה המרכזית: עצם קיום המצור על עזה.

בדיון המכריע ב"שביעייה" היה לכולם מובן מאליו שהמצור דרוש, ושצריכים למנוע בכוח את שבירתו.

הצד החוקי של העניין עומד לעורר ויכוח גדול. נראה שהחוק הבינלאומי עמום, הן לגבי הטלת מצור והן לגבי הדרכים לקיומו. אין הוא מנוסח בכתב כראוי ואין הוא חד-משמעי. הוא ניתן לפירושים שונים. לא תהיה תשובה אחת, חד-משמעית ומוסכמת.

אבל השאלה האמיתית אינה משפטית, אלא מוסרית ופוליטית: לשם מה הוטל המצור?

כל העדים שהופיעו לפני הוועדה עד כה חזרו על הטיעון המוסכם: אנחנו במצב מלחמה עם רצועת-עזה (ולא חשוב מה מעמדה המשפטי), המצור נועד למנוע הכנסת אמצעי-לחימה אליה. לכן, זה מוצדק וחוקי ומוסרי.

אבל זהו שקר גמור.

פשוט מאוד לקיים פיקוח על הייבוא לעזה בדרך הים. במקרים כאלה מקובל לעצור אוניות בלב ים, לבדוק את המטען, להחרים אמצעי-לחימה (אם נמצאים כאלה) ולהניח להן להמשיך בדרכן. אפשר גם לבצע את בדיקת המטען בנמלי-היציאה.

דרכים אלה לא ננקטו, מפני שכל עניין אמצעי-הלחימה אינו אלא תירוץ. המצור בא דווקא למנוע ייבוא של סחורות לא-מלחמתיות, אותן הסחורות שהכנסתן לעזה נמנעה גם בדרך היבשה: סוגים רבים של אוכל ותרופות, חומרי-גלם לתעשייה, חומרי-בנייה, חלקי-חילוף ושלל סחורות אחרות, ממחברות לתלמידים ועד לאמצעים לזיקוק מים.

המעט שאיפשר קיום הגיע מהמנהרות, והמחירים האמירו לשחקים, מעבר ליכולתם של רוב התושבים.

הכוונה הייתה מלכתחילה למנוע אפשרות של חיים נורמליים ברצועה, כדי להביא את האוכלוסייה לידי ייאוש, מתוך תקווה שאז זו תקום ותפיל את ממשלת החמאס. כוונה זו נתמכה על-ידי ממשלת ארצות-הברית וגרורותיה בעולם הערבי. יש הטוענים שזה כולל גם את הרשות הפלסטינית ברמאללה.

נתניהו טען בעדותו ש"לא היה ברצועה משבר הומניטרי". זה תלוי בפירוש המושג.

נכון, האנשים לא מתו ברחוב מרעב וממחלות. זה לא היה גטו ורשה. אבל הייתה תופעה נרחבת של תת-תזונה בקרב ילדים, מצוקה ועוני. המצור גרם לאבטלה כללית, מכיוון שמנע כמעט כל אפשרות של ייצור תעשייתי וחקלאי. לא היה ייבוא של חומרי-גלם, לא היה ייצוא, לא היה די דלק. מוצרים מעזה לא יכלו להגיע לגדה המערבית, לישראל ולאירופה. כל זה קיים גם היום, אחרי שהמשט הצליח חלקית במשימתו והכריח את ממשלת-ישראל לאפשר את כניסתן של סחורות רבות שהיו עד כה אסורות.

סגירת נמל עזה תרמה למשבר ההומניטרי הזה. לפני שבע-עשרה שנה כתב שמעון פרס: "לנמל עזה יש פוטנציאל צמיחה רב ביותר. הסחורות והמטענים שישונעו בו וייצאו משעריו לנמענים ישראלים, פלסטינים, ירדנים, סעודים ואף עירקיים, ימחישו את המהפך הכלכלי הצפוי לאזור כולו". אולי צריך להזמין את פרס להעיד בוועדה.

המילה הקובעת בכל העדויות היא "אחריות". כל אחד מקבל על עצמו אחריות ומגלגל אותה הלאה - כמו כדורגלן המכדרר ומעביר את הכדור הלאה.

מה זה אחריות? פעם, כאשר מנהיג יפני היה מקבל על עצמו אחריות לכישלון, הוא תקע לעצמו סכין בבטן - מה שנקרא ביפנית חארא-קירי (חיתוך בטן). במערב אין מנהג ברברי כזה, אבל מנהיג האחראי לכישלון - מתפטר.

לא בבית-ספרנו. בכל אופן, לא עכשיו. אצלנו, אדם ש"לוקח אחריות" זוכה להתפעלות. איזה אומץ! איזו אצילות-נפש! הוא לוקח אחריות!

ובזה נגמר העניין.

הכותב הוא עיתונאי ולוחם-שלום ותיק, מנהיג "גוש שלום". בעבר עורך "העולם הזה" וחבר כנסת.
תאריך:  15/08/2010   |   עודכן:  15/08/2010
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חאראקירי?
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רונן גולדשטיין
15/08/10 18:30
2
אלישמע
15/08/10 18:32
 
עידן סובול
16/08/10 16:47
3
בטטה
15/08/10 20:30
4
חץ
16/08/10 10:45
 
בטטה
16/08/10 20:24
5
הוא פאשיסט וגזען
16/08/10 13:30
6
השמאל הקוצני
16/08/10 14:43
7
הוא מסוכן ליהודים
16/08/10 15:13
 
בלייר פורטנוי
28/08/10 00:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
למייקל לואיס;
15/08/2010  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
לא הופתעתי מפרשת "מסמך גלנט" המסעירה והמטריפה בימים אלו את דעת הקהל הישראלי.
15/08/2010  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
תשע עשרה שנים, מאז מלחמת המפרץ הראשונה ב-1991, חייתה ישראל ללא איום מלחמה בחזית המזרחית. התבוסה שספגה עירק משסולקו כוחותיה מכווית בידי כוח בינלאומי שבו השתתפה גם דמשק, לא רק שביטלה את אפשרות השתתפותו של חיל משלוח עירקי במערכה צבאית נגד ישראל, אלא אף נטרלה את אפשרות קיומה של חזית מזרחית הנשענת בעיקר על כוח משולב עירקי-סורי. שתים-עשרה שנים לאחר מכן, בעקבות אירועי האחד-עשר בספטמבר 2001, פשטו כוחות ארה"ב על עירק, הפילו את המשטר וחיסלו את סדאם חוסיין. במשך שבע שנים שלטו כוחות אמריקנים במדינה זו.
15/08/2010  |  שלמה גזית  |   מאמרים
  • הדברים שלהלן נכתבו ונחתמו לראשונה ביום 23.2.95 ומובאים כאן כהשלמה למאמרי הקודם ('שמפניה ואני') בשינויי עריכה קלים בלבד. המאמר נשלח בזמנו למערכות העיתונים אך מובן שלא פורסם. יש עוד להזכיר ולזכור כי בימים ההם היו שמותיהם של ראשי השירותים החשאיים אסורים לפרסום...
15/08/2010  |  חן בן אליהו  |   מאמרים
כל כך הרבה תכונות נשגבות מזוהות עם הנשיות. תכונות כמו יכולת הכלה, הכרה בכוחה של הדרך ולא רק במטרה, הקשבה, רגישות, תמיכה, יכולת ביטוי רגשי, אינטימיות.
15/08/2010  |  אוהד אזרחי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il