|   15:07:40
דלג
  עפר דרורי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

שיא הצביעות

שיא הצביעות היא של שר הביטחון ונשיא המדינה "שגילו" את הבעיה רק ברגע שהתקשורת העלתה אותה מדרגה, אה כן הם לא לבדם, גם שרה איתם...
28/08/2010  |   עפר דרורי   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
פרס. להפוך את מי ששומר על החוק למיאוס זוהי צביעות [צילום: AP]

אקדים ואומר שהשר בן ישי אינו כוס התה שלי, אבל בלי קשר לטעמי בתה או בקפה (אני ממש לא אוהב), במקרה של ילדי העובדים הזרים הצביעות חוגגת ובעיקר מגורמי שלטון הבכירים ביותר. אל השר הרצוג, שנמנע בממשלה בהצבעה על ילדי העובדים הזרים, מצטרפים בתחנה האחרונה של הרכבת שר הביטחון וכבוד נשיא המדינה.

פתאום כולם אוהבי ילדים, עת התברר כיוון הרוח של דעת הקהל, כל האופורטוניסטים ירדו מהגדר והשמיעו דעתם בדבר זכותם של הילדים הזרים להישאר בארץ.

שיא הצביעות (כרגיל) שמורה לפרס נשיא המדינה, "לא יכול להיות" הוא אומר, שישראל תגרש ילדים. פשוט לא יכול להיות... פרס לא מדבר כמובן על ילדי האריתראים שעוברים את הגבול ומהווים סכנה אמיתית לערי הדרום, הם מאפריקה וגם הוריהם לא מתנהגים ממש יפה... פרס מתכוון לילדים החמודים הנפאלים (הם באמת חמודים).

גם אלה וגם אלה עברו על החוק, הוריהם של אלה נכנסו באשרת תייר או אשרת עבודה שפג תוקפה והורי אלה נכנסו באישון לילה בהבריחם את הגבול. אלה ואלה מהגרי עבודה וכך כל עוד מדינת ישראל נזקקת להם הם מתקבלים בזרועות פתוחות. אבל להפוך את מי ששומר על החוק למיאוס זוהי צביעות.

השר בן ישי מינה ועדה לקביעת קריטריונים מי מילדי הזרים (ויש לזכור שמדובר גם על הורים ואחיהם) יישאר ומי יגורש על-פי האשרה שבידו. גם אני איני חושב שמדינת ישראל תתמוטט אם יישארו בה עוד 400 ילדים ועוד 800 הורים ועוד מן הסתם כ-400 ילדים נוספים אחיהם של ה-400 הראשונים (וזאת מעבר ל-800 הילדים שאושרו ולכ-1600 הוריהם ועוד כ-800 אחיהם). אבל להשמיץ ולגנות את בן ישי על שהוא מקיים את החוק זוהי צביעות.

ושיא הצביעות כמאמר הבדיחה היא של שר הביטחון ונשיא המדינה "שגילו" את הבעיה רק ברגע שהתקשורת העלתה אותה מדרגה, אה כן הם לא לבדם, גם שרה איתם.

משפילים את אבו-מאזן
אבו-מאזן. מגיע חלש ומושפל [צילום: AP]


מדיניות העמימות של ישראל עדיין יעילה?

"מדיניות העמימות הניבה פירות טובים. הצלחנו לבנות הרתעה גרעינית אמינה ולשלם מחיר מדיני מינימלי בלבד. נכון, משום שאיננו חתומים על האמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני (NPT), איננו יכולים לקבל טכנולוגיות אזרחיות גרעיניות לרבות, כורי כוח אטומים".

אולם הודו, שאף היא אינה חתומה על האמנה, הצליחה לקבל כורי כוח מארה"ב.

"ישראל אינה הודו, ומה שהודו יכולה להרשות לעצמה ישראל עדיין לא יכולה".

ומעניין לעניין, כיצד אתה רואה את המו"מ העומד להיפתח בקרוב עם הרשות הפלשתינית?

"המצב כיום דומה לקמפ דיוויד של שנת 2000. ראש הממשלה דאז אהוד ברק החליט שהוא רוצה מו"מ וכפה על ערפאת להחליט, למרות שזה גרס שעדיין לא הגיע הזמן לוועידה. גם כיום הכריחו את אבו-מאזן לבוא לשיחות ישירות והוא מגיע חלש ומושפל, ובשל כך יכולתו להגיע לוויתורים היא קטנה יותר. ואם ניקח בחשבון שממשלת ישראל נוקשה יותר מקודמתה בכל הנוגע לוויתורים, הצלחת המו"מ מוטלת בספק".

וכאשר הנשיא אובמה לוחץ?

"עד כה לא מורגש הלחץ הזה שכה מרבים לדבר עליו. הניסיון של שנה וחצי בכהונתו כנשיא ארה"ב הוכיח כי הנשיא אובמה נכשל בכל הקשור ללחץ על ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, ולעומת זאת גרר את אבו-מאזן המושפל לשולחן המו"מ".

סטלין ומאו דזה דונג לא היו יותר "נחמדים" מאחמדינג'אד
אחמדינג'אד. הפך למוביל ההתמודדות נגדנו [צילום: AP]


כאשר מדברים על נשק גרעיני, מהו מעמדה של ישראל?

"אם ניקח בחשבון את העובדה שלטווח הנראה לעין אין עלינו איום אמיתי של מלחמה סדירה קונבנציונלית, הבעיות המרכזיות הן ההתמודדות עם מלחמת הגרילה והטרור שמפעילים גורמים לא מדינתיים והתמודדות עם התוכניות של מדינות במזרח התיכון לרכוש יכולת גרעינית צבאית".

ד"ר אריאל (אלי) לויטה המשנה למנכ"ל הוועדה לאנרגיה אטומית, בהרצאתו בכינוס הרצליה ה-7 חילק לארבעה עידנים את תור הגרעין בעולם:


העידן הגרעיני הראשון (1945-1967): זאת התקופה של "לשרוד וללמוד". התקופה מאופיינת בהתפתחות של מירוץ החימוש ושל המשברים הגרעיניים. בתקופה זו נוצרות חמש מדינות גרעיניות, העולם לומד לפתח תיאוריה חדשה של הרתעה של השמדה מובטחת, ובהדרגה מנסה ההשמדה ההדדית המובטחת להרתיע מדינות אחרות ללכת בכיוון. יש ניסיון לפתח נורמה של מניעת תפוצה גרעינית. לאחר המשבר בין קובה לארה"ב מנסה העולם להתייצב וליצור הסכמים לאיסור חלקי של נשק גרעיני.

העידן הגרעיני השני (1968-1989): ישנה פורמליזציה של אמנה חדשה שעומדת למנוע את הפיכת העולם ליותר "גרעיני". בתקופה זו נוצרים הסדרים הן גלובליים והן בין המעצמות, וההצלחה בבלימת רוב המדינות הייתה מרשימה.

העידן השלישי (מ-1989 והצפוי להסתיים בשנה הבאה): הוא מאופיין במידה בלתי-מבוטלת של שאננות וייאוש מן ההסדר הגרעיני. ראשיתו היה בסימני הצלחה לכאורה (דרום אפריקה מתפרקת מהנשק הגרעיני, ואולי האירוע הגדול מכולם הוא התפרקות ברה"מ). ההצלחות הללו מטשטשות את העובדה שהודו ופקיסטן ממשיכות במרץ, ותקופה קצרה לאחר מכן מחליטות לבצע ניסוי גרעיני; קוריאה הצפונית גם היא ממשיכה קדימה ומבטלת את ההסכם עם ארה"ב; לוב מפתחת נשק גרעיני, ובסך-הכל ברור כי מתחת לפני השטח מבעבעים זרעי הפורענות, שמבצבצים לאחרונה. במקביל, הסכמי הגבלת הנשק נכנסים לתקופת קיפאון. האמנה לאיסור כולל של ניסויים גרעיניים אומנם נחתמת, אך לא מאושררת, כלומר היא לא נכנסת לתוקף ולמעשה מוקפאת.

העידן הרביעי המסתמן מן השנה הקרובה: הוא של נוסטלגיה לעידן הגרעיני הראשון. גורמים שונים עלולים להוביל לאי-יציבות: המשך המשבר בפקיסטן ואפילו הסלמתו עם פוטנציאל לעימות גרעיני בין פקיסטן והודו; ייצוא טכנולוגיה גרעינית מקוריאה הצפונית והפיכת אירן לגרעינית; הופעה מחדש של אנרגיה גרעינית כאופציה אלטרנטיבית, מבלי שתהיה מלוּוה בסידורי בקרה שמונעים מאותה טכנולוגיה להפוך לסכנה גרעינית – וכמובן המשך ההתעניינות של טרוריסטים למיניהם בטכנולוגיה גרעינית.

כיצד משתקף ה"עידן הרביעי" באזורנו?

"חלו שינויים חשובים. ראשית, במיהות השחקנים האזוריים. אירן שהייתה מדינה ידידותית הפכה למובילה של ההתמודדות נגדנו. עברנו מתקופה של סדר עולמי המבוסס על איזון גרעיני של שתי מעצמות לעידן המתאפיין על-ידי יותר אנרכיה. כוחות אזוריים חדשים עולים ומתחילים למלא תפקיד גלובלי, ובאזורנו בולטות אירן וטורקיה. המשטר המונע הפצת נשק גרעיני נמצא בסכנת התמוטטות, ויש סכנה שמדינות רבות תהיינה בעלות כושר גרעיני צבאי. אחד האזורים המועדים ביותר מבחינת הסכנה לתפוצה נרחבת של נשק גרעיני הוא המזרח התיכון.

אם אירן תצליח להגיע ליכולת גרעינית צבאית, קשה להניח שמדינות כמו מצרים, סעודיה וסוריה לא ילכו בדרכה ויפתחו גם הן יכולות גרעיניות".

מה המשמעות של מציאות זו למדינת ישראל ובמיוחד כלפי אירן?

"זה מעלה שאלות קשות לגבי מדינת ישראל. יש ויכוח גדול בין שתי אסכולות – ישנה אסכולה המאמינה ביכולת לקיים מאזן אימה גרעיני יציב ובאוניברסליות של יכולת זו. אכן, כשבוחנים את מה שהתרחש במהלך המלחמה הקרה בין ארה"ב ובין בריה"מ, אנו רואים תקופה של לימוד ומשברים שיצרה מציאות יציבה של מאזן אימה.

השאלה היא האם מציאות זו תופסת כיום לגבי אזורים אחרים ולגבי מדינות וארגונים אחרים. התשובה לשאלה זאת אינה תלויה בהשקפה פוליטית והיא חוצה אצלנו מחנות. הן בשמאל והן בימין יש המאמינים כי ישרור מאזן אימה, למרות אופיו של המשטר האירני".

האם אין הוא מהווה סכנה נוכח אישיותו הארסית של אחמדינג'אד?

"סטלין ומאו דזה דונג לא היו יותר 'נחמדים' ממנו, ולמרות זאת היה מאזן הרתעה יציב עמם. האמונה ביציבות הרתעה גרעינית הדדית מתבססת על עוצמת ההרס ההדדי העלול להיווצר שאותה כולם מבינים, והבנה זו אינה תלויה כלל וכלל בסולם הערכים של מקבלי ההחלטות.

לעומתם, ישנה אסכולה הגורסת שכלל זה של יציבות מאזן האימה אינו אוניברסלי וייתכן כי יש שלטון המוכן להקריב עצמו למטרה טרנצנדנטלית, כפי שעושה זאת מחבל מתאבד בודד.

במקרה זה אולי קשה להניח כי אירן תיתן את נפשה למות למען חיסולה של היישות הציונית – אבל אי-אפשר להתעלם מן האפשרות הזאת".

סנקציות דורשות זמן
נסראללה. 'חצוף' יותר [צילום: AP]


מהי המשמעות של נשק גרעיני בידי אירן?

"בכל מקרה הנשק הגרעיני יביא להתחזקותה של אירן וישפיע על מערך הכוחות הכללי במזרח התיכון. אם מישהו מתחזק באזורנו, יהיו מדינות שיגיבו בחיפוש בנות ברית כנגד אירן, אך במקביל יהיו מדינות במפרץ הפרסי ומחוצה לו שיעדיפו לא להסתכן ולהצטרף למחנה האירני.

בנוסף לזעזועים האלה קיימת סכנה ממשית שמפלס החוצפה והתעוזה של חיזבאללה ושל חמאס יעלה".

יש בישראל הגורסים שחיזבאללה ינסה לתקוף, כיוון שאירן תיתן לו מטרייה גרעינית, האם זה נכון?

"זוהי תפיסה פרימיטיבית ולא רצינית, משום שאירן לא תסתכן בתגובה גרעינית של ישראל, כדי להגן על ארגון חיזבאללה ועל מנהיגה נסראללה. עם זאת, במזה"ת יש משקל גדול לדימויים של עוצמה, וזה אומר שניתקל בחיזבאללה 'יותר חצופה' ומה שנכון לחיזבאללה נכון לחמאס.

הייתי מגדיר את יחסי חיזבאללה לאירן כ"נישואי אהבה" ואילו את יחסי חמאס עם אירן כ"נישואי נוחות". טבעם של "נישואי נוחות" להתפרק, וחמאס ייפרדו בקלות מאירן בתרחיש שבו סעודיה תספק נשק וסיוע כספי לחמאס. אין זה כמובן אומר שהאינטרס שלנו הוא שסעודיה אכן תעשה זאת".

ממה עלינו לחשוש?

"ממצב שבו למספר מדינות במזה"ת תהיה יכולת ליצר נשק גרעיני. אפילו אם מקבלים את התפיסה של מאזן האימה המרתיע, עדיין יש חשש ממשברים היכולים לנבוע מטעויות אנוש ומחישובים מוטעים של מנהיגים, כמו החלטתו של אהוד אולמרט כראש ממשלת ישראל לפתוח במלחמת לבנון השנייה, שנבעה במידה מסוימת מחוסר הבנה צבאית מספקת וכנראה גם מתכונות אופי מסוימות.

כאשר מדובר רק בשני שחקנים באזור, המצב הוא קל יחסית בכל הנוגע לשמירה על מאזן האימה. לעומת זאת כאשר יש מספר רב של משתתפים, המצב מורכב יותר ופחות נשלט, לכן עלול להיווצר תסריט בלהות.

היום מדברים בעולם גם על הסכנה שהנשק הגרעיני יגיע לארגון לא מדינתי כמו חיזבאללה, חמאס או אל-קאעידה. לשניים הראשונים יש לפחות כתובת, ואילו לאל-קאעידה אפילו כתובת אין".

מה הסבירות שזה יקרה?

"הסבירות נמוכה אבל אינה אפס. ייצור נשק גרעיני או השגתו אינם כה פשוטים כפי שמרבים לתאר בתקשורת".

מה לגבי הסנקציות על אירן שמובילה ארה"ב?

"לפני כמה חודשים החליטה מועצת הביטחון להטיל סבב שלישי של סנקציות נגד אירן, אך הסנקציות לא גרמו בינתיים לאירן להשעות את תוכנית הגרעין שלה. הנשיא אובמה ניסה את ההידברות הישירה ללא תוצאות ממשיות עד כה. הניסיון הבינלאומי אינו חד-משמעי בכל הנוגע לסנקציות ולתוצאותיהן. סנקציות עבדו כנגד דרום אפריקה ולוב ולא פעלו כנגד קוריאה הצפונית ופקיסטן. ניתן רק לקבוע כי על-מנת שיפעלו, על הסנקציות להיות חמורות, בין אם מדובר בנזק כלכלי או בנזק תדמיתי. זכורני מהתקופה שכיהנתי כנספח צבאי בדרום אפריקה, שאחת הסנקציות היעילות ביותר כנגדה הייתה החרמתן של תחרויות הספורט בשטחה.

יתר על כן, נדרשת תקופת זמן ארוכה עד שהסנקציות פועלות, וכשמסתכלים על השעון האירני, התרחיש המסתמן הוא שאירן תסיים את פרויקט הגרעין. במקרה זה ברור שארה"ב וישראל יעמדו בפני השאלה מה לעשות במצב זה וכיצד לנהוג, האם ללמוד לחיות עם זה, או להשתמש בכוח למניעת אפשרות זו".

תאריך:  28/08/2010   |   עודכן:  28/08/2010
עפר דרורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיא הצביעות
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
s
28/08/10 18:50
2
קורןנאוה טבריה
28/08/10 20:06
 
קורןנאוה טבריה
4/09/10 10:23
 
אוהד נתן זהבי
8/09/10 11:36
 
אוהד ביאליק
8/09/10 11:30
3
ישע
29/08/10 12:26
4
ירדנה
29/08/10 12:27
5
ישע
29/08/10 12:31
6
ב.פובלססט
29/08/10 19:30
7
זהבה המתוקה
29/08/10 23:30
8
מגרש הילדים
30/08/10 08:22
 
offerd
3/09/10 06:46
 
אנדריי לה-מוסיה
3/09/10 15:04
9
יואב קוראיל
2/09/10 22:56
10
שנה טובה
8/09/10 11:43
11
שנה טובה
8/09/10 11:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנו, חברי המועצה החברתית לביטחון ישראל, קבוצה גדולה של אזרחים ישראלים מכל הקשת החברתית והפוליטית במדינת ישראל, מעובדי קבלן ועד למנהלי בתי ספר, מאנשי אקדמיה ועד לאנשי עמל, אנשי עסקים בכירים ואנשי עבודה יצרנית, סופרים ואומנים מכל רחבי הארץ, התחברנו למועצה החברתית לביטחון ישראל מתוך אמונה שביכולתנו לסלול ולהתוות דרך שתסייע למדינת ישראל להיות מדינה טובה יותר לאזרחיה בכל תחומי חייה, ובפרט לאור מורכבותן של הבעיות שאיתן מתמודדת המדינה בהווה ובעתיד.
28/08/2010  |  יצחק ג'קי אדרי  |   מאמרים
שמונה-עשר באוגוסט. חמש אחר-הצהריים. נוגעת ללב ביופיה האנושי, בזהב תלתליה, יושבת אלה חפץ, "בת שער הגולן", כפי שהיא מוצגת, תל אביבית בהווה (וקיבוצניקית בהוויה) אשר לקחה בחודשים האחרונים הפסקה מהעיר ללא הפסקה, שם ביתה השכור. על ידה, כתף אל כתף, אביבה שליט. המקום: "מאהל המחאה" - במירכאות ובלעדיהן - במרחק הד מהמעון האטום והמאובטח של ראש הממשלה. איפה הוא, איפה הם. והיכן גלעד. ועד מתי.
28/08/2010  |  אברהם שרון  |   מאמרים
הראו לי כלי תקשורת מוביל שלא מציג את נתניהו וממשלתו כמכשול לשלום. הראו לי כלי תקשורת מוביל שלא מפעיל לחץ על הממשלה לעשות ויתורים למען השלום.
28/08/2010  |  אורי ברעם  |   מאמרים
הסגר על עזה נחלק לשני חלקים - הסגר הימי והסגר היבשתי. על פניו נראה כי הסגר הימי הינו היעיל יותר ומוכיחות זאת שתי ספינות הנשק שנתפסו בדרכן לעזה, האחת מחיזבאללה והשנייה מאירן.
28/08/2010  |  אבנר יופי  |   מאמרים
מדי פעם נשמעים הקולות, מהכיוון של השמאל הפוליטי, המתרסק, כי כביכול ממשלות הימין ו/או המרכז הפוליטי הציוני בישראל, מקבלים ומאמצים את דעותיו של השמאל.
27/08/2010  |  יעקב איציקוביץ  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il