|   15:07:40
  נחמן פביאן  
עיתונאי ופרשן מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

נחמן פביאן מראיין את ד"ר מרטין שרמן

לנהל את המערכה בשטח האויב

ניתן להשיג הבנה ואהדה מהעולם אך ורק אם יבינו מול מי אנו ניצבים - חברה אכזרית, בלתי מתקדמת, המדכאת את נשותיה, המתירה מעשי רצח כהגנה על כבוד המשפחה, צדה את ההומוסקסואלים שבה ורודפת בברוטליות את מתנגדיה הפוליטים כך ניתן יהיה לשים ללעג את השקפת העולם של מי שרוצה למקם את אויבינו בפאתי נתב"ג, על הגבעות המשקיפות על מבואות תל אביב, לאורך כביש 6 ועל השטח השולט על מאגרי המים של ישראל
04/09/2010  |   נחמן פביאן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
חברה אכזרית המדכאת את נשותיה וצדה הומוסקסואלים [צילום: AP]

תומכי השמאל השכילו להעביר משאבים למסגרות המפיצות את רעיונותיהם, כמו שלום עכשיו והקרן החדשה לישראל וג'יי סטריט הצוברת תאוצה בארה"ב. לעומת זאת, התרומות לימין הופנו לרכישה ולבנייה של בתים ביו"ש ולרכישת רכב הצלה למכבי אש ואמבולנסים - כולן מטרות אצילות אך לא פוליטיות. זה מסביר מדוע השמאל השתלט על תחומי ההסברה המדינית.

ד"ר מרטין שרמן, חוקר סוגיות ביטחון ודיפלומטיה ציבורית, הוא בעל תוארים אקדמיים בפיסיקה, בגיאולוגיה, במנהל עסקים ובמדעי המדינה. אחר שבע שנות שירות בקהיליית המודיעין הישראלית, הוא הצטרף לאקדמיה בישראל ובארה"ב ופרסם מחקרים בנושאים הקשורים למלחמה בטרור ולמכלול של סוגיות בנושא ביטחון מדינת ישראל.

בתוקף מומחיותו הוא הוזמן להעיד בפני ועדות הקונגרס של ארה"ב בדיונים בנושאי כלכלה וביטחון במזרח התיכון. בשנים האחרונות הוא פרסם ספרים ומאמרים מדעיים רבים בכתבי עת יוקרתיים בעולם. ד"ר מרטין שרמן מתארח לעתים קרובות בתוכניות טלוויזיה ורדיו בארץ ובארה"ב כדי להציג את עמדותיו.

"מבלי להמעיט באיום האירני, לדעתי האיום הגדול ביותר על מדינת ישראל כיום הוא הדלגיטימציה שלה ההולכת וגוברת בעולם", אומר ד"ר מרטין שרמן. לדבריו, בעוד שהאיום האירני הוא בגדר איום פיסי שניתן להשיב עליו על-ידי הנחתת מכת נגד, הרי שאיום הדלגיטימציה נועד לבטל את התקפות של מדינת ישראל ואת עצם הקונצפט של הציונות.

האם מדובר בהטלת ספק בקיומה של ישראל?

"אם נעיין ב'גוגל' ונקיש שם של מדינה וציטוטים על זכותה להתקיים (Right to exist) ניתקל בשני ציטוטים על ברזיל, 6 ציטוטים על מקסיקו, 7 ציטוטים לגבי ספרד ושוודיה ובלא פחות מ-1,640,000 ציטוטים כאשר מדובר במדינת ישראל. לא פחות!"

מדוע ישראל מפסידה כיום בקרב על דעת הקהל?

"התשובה פשוטה ביותר, ישראל מפסידה כי היא לא רוצה לנצח".

זה נשמע מוזר.


"לדעתי המופקדים על מלחמה זו הם בעלי השקפת עולם שאינה מאפשרת להם לאמץ אסטרטגיה מנצחת. קל להוכיח את רצונה של מדינת ישראל לנצח, אבל אם רוצים למדוד את המוטיבציה של ארגון להשגת מטרה מסויימת, בוחנים את כמות המשאבים המוקדשים להשגת אותה מטרה. כשמסתכלים על כמות המשאבים שמקדישים להסברה של מדינת ישראל, או במילים אחרות לדיפלומטיה הציבורית, התקציב הוא ממש מגוחך, גם אם כיום נוטים להגדיל אותו במקצת".

מהו התקציב?

"לפי מיטב ידיעתי, התקציב הוא כ-10 מיליון דולר, שזה סכום קטן מתקציבה של חברה בינונית בעולם לקידום סוג של מזון מהיר או חטיפים.

כאשר מדינת ישראל רוצה להשיג מטרה 'שלא מתוקצבת מראש' ואשר עלותה גבוהה, כדוגמת הקמת גדר ההפרדה, ביצוע ה'הינתקות' וה'התכנסות' משטחי יהודה ושומרון בנוסחת אולמרט, איש לא נותן דעתו על העלות הכספית. לעומת זאת, המשאבים המתוקצבים להסברה מועטים ביותר, היות ויש הסבורים שלא כל כך צריך הסברה".

כיצד הינך מסביר את התופעה הזו?

"התשובה כתובה בדפי ההיסטוריה הפוליטית של מדינת ישראל. הליכוד עלה לשלטון בשנת 1977 על המצע של ארץ ישראל השלמה, וחלפו 28 שנים עד שהליכוד החליט על הנסיגה משטחי עזה ב-2005.

במשך 20 שנה ראשי ממשלת ישראל באו משורות הליכוד. כאשר הליכוד עלה לשלטון, כל סיני היה בידי ישראל ושארם א-שייך סומנה במפות המטה הכללי של בצבא האמריקני כאחת הנקודות החיוניות לביטחונה של מדינת ישראל. אז איש לא העז לדבר על פינוי בקעת הירדן, על ירידה מהגולן ועל חלוקת ירושלים".

וכיום?

"כיום הדברים הללו הם חלק אינטגרלי של השיח המדיני וחלק מהדברים נחשבים כיום כ'בלתי נמנעים'. פירושו של דבר, שהימין אומנם זוכה בבחירות בקביעות, אולם אף פעם אינו מהווה גורם דומיננטי".

מדוע?

"כיוון שמוקד ההכרעות נמצא למעשה מחוץ למערכת הפוליטית והוא גורם להפרעות.

אף אחד מהתהליכים המדיניים שאליהם הובילו הממשלות השונות לא היו תוצאה של לחץ בינלאומי, בין אם מדובר בתהליך אוסלו או בנסיגה מלבנון ובהינתקות מעזה. היוזמות הללו בושלו במטבח ישראלי, וגם ה'שפים' והמלצרים שהגישו לנו את התבשיל היו תוצרת כחול לבן. יתר על כן, בעבר סווג אש"ף בארה"ב כארגון טרור, עד לחתימת הסכם אוסלו על מדשאות הבית הלבן.

כלפי פנים לא הופעל על ממשלת ישראל כל לחץ קואליציוני, ובמקרה של אוסלו הממשלה 'שילמה' בהטבות פוליטיות למתנגדים הבודדים מבין חברי הכנסת. למרות זאת, היוזמות הללו נכשלו כישלון חרוץ, המצב לא הוטב, ואילו כל הסכנות שבפניהן התריעו המתנגדים התממשו אחת לאחת".

תוכל להגדיר את המכשולים העומדים בפני הממשלות לדורותיהן?

"אם נשתמש להמחשה בלשון הכדורגל, יש לחפש את החולי של המערכת הפוליטית בטופוגרפיה של המגרש. כללי המשחק טובים והשחקנים מצויינים, דהיינו שיטת הבחירות ושיטת הממשל טובות. לפוליטיקאים יש צבר של עשייה המחפה לפעמים על רמה אינטלקטואלית נמוכה. הבעיה נעוצה במבנה הסוציולוגי של החברה הישראלית". גם באקדמיה הם מיעוט.

כלומר?

"מדובר באליטות היוצרות מרכזי השפעה המעוותים את התהליך הדמוקרטי ומביאים לתוצאות מדיניות שליליות. מרכז ההשפעה מורכב, לדעתי, ממשולש של אליטות בחברה הישראלית שכל צלע מזינה הדדית את רעותה. האליטות מורכבות מהשולטים במערכת המשפט, במערכת התקשורת ואלה המתיימרים לייצג את האקדמיה הישראלית. בידי אנשי האליטה יש היכולת והמוטיבציה לכפות על הדרג הנבחר סדר יום שפוגע באינטרס הלאומי ארוך הטווח של מדינת ישראל".

היכן זה משתקף?

"כאשר מדברים על האקדמיה, האליטה המתיימרת להשפיע מורכבת בעיקר מאקדמאיים מהפקולטות למדעי הרוח, מדעי החברה והמשפטים.

אומנם לחלק גדול מהאקדמיה יש דעות שונות לחלוטין מאלה של האליטות. מדובר בעוסקים בתחומי ההנדסה, המדעים מדויקים, מדעי הטבע ומדעי החיים, שלהם לצערנו כמעט שאין דרך להביע את דעותיהם בציבור. אך מעצבי הדור הבא של הפוליטיקאים, המחנכים, העיתונאים, המשפטנים, היועצים הפוליטיים והסוקרים באים מהפקולטות למדעי הרוח, החברה והמשפטים. הם מעצבים כיום את ההווי הפוליטי השורר בכל הקשור לבון-טון האופנתי וקובעים את הלגיטימי והבלתי לגיטימי".

האם הקבוצות הללו יכולות לכפות גם סדר יום פוליטי?

"מי ששולט כיום במערכת המשפט יכול לחסום כל מהלך דעתני שבו מעוניינים הפוליטיקאים. מי ששולט בתקשורת יכול לקדם ואף ליזום כל מהלך ותרני שהפוליטיקאים מעוניינים או אינם מעוניינים ליישם. שופטים ועיתונאים זוכים לגיבוי מצד קבוצות של פרופסורים, והדוגמה האחרונה היא שלא ניתן להפסיק לספק את החשמל לעזה, בעוד שזה משמש להפעלת מחרטות המייצרות נשק קטלני נגדנו".

מהי המוטיבציה של האליטות?

"לחבורה זו יש אינטרסים אישיים ומקצועיים. חשובים להם יותר האישור והקבלה של דעותיהם אצל עמיתיהם מחו"ל מאשר על-ידי אזרחי ישראל. כאשר שופט עליון פוסק בנושא בעייתי מהבחינה הפוליטית, מעניין אותו מה יגידו עמיתיו המשפטנים מבית הספר למשפטים של אוניברסיטת הרוורד היוקרתית יותר מהתייחסות לדבריו בחוצות פתח תקוה.

"כאשר חוקר במדעי הרוח או החברה מבקש להשיג מימון מחו"ל יהיה לו קל יותר אם הוא מאמץ את הנרטיב הפלשתיני במקום את הנרטיב הציוני המחייב.

"כאשר איש תקשורת ישראלי רוצה להיות מוזמן כנואם מרכזי בכנס יוקרתי בחוץ לארץ, סיכוייו טובים יותר אם הוא מביע בדבריו דאגה לסבל הפלשתיני במקום דאגה לביטחונה של ישראל. כמו-כן לאליטות האלה היכולת לעוות את התהליך הדמוקרטי בישראל ולא משנה מי נבחר לממשלה. אנשי האליטות הם הקובעים ברמה האופרטיבית את הכיוון של סדר היום המדיני והביטחוני, והנבחרים מופקדים על הביצוע - בין בהתלהבות ובין בחשדנות. לעובדה זו תוצאות קשות, מצד אחד מתערערים יסודות הדמוקרטיה בישראל ומצד שני ביטחון ישראל נפגע".

ולגבי העתיד?

"המשך התופעה יביא בהכרח לערעור האמון של האזרח בבחירות. איש אינו מצפה מפוליטיקאי שנבחר על-ידו שיקיים את כל מה שהבטיח במצע. אך אצלנו האזרח מקבל מהנבחר בדיוק את ההיפך ממה שהוצע לו בבחירות. דהיינו, מציגים בפניו נושא מרכזי לדיון ציבורי. על-ידי הצבעה, מקבל הבוחר את דרך א' ודוחה את דרך ב', אבל בסופו של דבר נאלץ לקבל את דרך ב', שמישהו אחר הציע ולא זכה בבחירות.

"המשך התופעה מוביל לכך שאזרחי ישראל יפתחו לאורך זמן תחושה של ניכור, יפסיקו להצביע וימנעו מלהשתתף בהליך הדמוקרטי. הוכח כי כאשר אזרח מאבד אמון בשיטת 'שלטון הרוב', קצרה הדרך לאימוץ שיטת 'שלטון הרובה'".

כיצד לדעתך מנצחים במלחמת ההסברה?

"כדי לנצח במלחמת ההסברה מוכרחים לעבור להתקפה. המעבר להתקפה מחייב את העוסק בדיפלומטיה ציבורית להציג את היריב כמו שהוא, במטרה שיקבלו את הטיעונים שלנו ואת הצורך לאמץ מדיניות ביטחונית מסוג זה או אחר".

פירושו של דבר?

"אם אתה מציג את הצד הערבי בהתאם לתכתיבים של מה שקרוי התקינות הפוליטית, אין שום סיבה שתוכל לזכות להבנה ולאהדה. אם הערבים הפלשתינים מוצגים כדומים לתושבים של orange county רק עם כאפייה, אין שום סיכוי שהעולם יבין את התנהגותה של ישראל כלפיהם. ניתן להשיג הבנה ואהדה מהעולם אך ורק אם יבינו מול מי אנו ניצבים - חברה אכזרית, בלתי מתקדמת המדכאת את נשותיה, המתירה מעשי רצח כהגנה על כבוד המשפחה, צדה את ההומוסקסואלים שבה ורודפת בברוטליות את מתנגדיה הפוליטים.

"אם אתה משכיל להציג האויבים באור אמיתי, ניתן לשים ללעג את השקפת העולם של מי שרוצה למקם אותם בפאתי נתב"ג, על הגבעות המשקיפות על מבואות תל אביב, לאורך כביש 6 ועל השטח השולט על מאגרי המים של ישראל. זאת צריכה להיות השקפת העולם של מי שמופקד על מלחמת ההסברה".

כיצד לדעתך יש להפעיל את מערך ההסברה?

"יש להפעיל יותר לחץ בארה"ב. לדוגמה, ניתן להפעיל בכל רגע חמישה מיליון מאמינים נוצרים שיציפו את רחובות וושינגטון. בארה"ב יש אוכלוסיה של 80 מיליון תומכי ישראל ואנו מצידנו מתנכרים לציבור ענקי זה, שלא לדבר על האוונגליסטים דוברי ספרדית (היספנוס) שהם אוהדי ישראל מובהקים".

כיצד מתמודדים עם השפעת האליטות כלפי פנים וכלפי חוץ?

"בהתמודדות עם האליטות לא צריך לצפות לשינוי דעתם, שכן לדידם יש לאמת חשיבות שולית בלבד. הדבר היחיד שניתן לעשות הוא להפוך אותם לבלתי רלוונטיים ולגרום לחסידים לנטוש אותם. כדי לעשות זאת יש ליצור זירת עימות בתוך האקדמיה בין דעות פרו ציוניות לבין דעות פוסט-ציוניות או אנטי ציוניות, אפילו אם אלה מתחזות לציוניות.

יש להעביר את המאבק הזה לשטח של היריב וליצור זירת עימות שתזכה לצפייה ולמעקב מצד צופים רבים ככל האפשר. חשוב לחשוף את הצביעות, את היעדר ההיגיון, את קוצר הראיה ואת הסתירות הפנימיות של דוברי האליטות. יש לזכור לדוגמה מה שקרה עד עכשיו באסטרטגיה של התרומות: תומכי השמאל השכילו להעביר משאבים למסגרות המפיצות את רעיונותיהם, כמו שלום עכשיו והקרן החדשה לישראל וג'יי סטריט הצוברת תאוצה בארה"ב בזכות המשאבים הכספיים העומדים לרשותה.

לעומת זאת, התרומות לימין הופנו לרכישה ולבנייה של בתים ביו"ש ולרכישת רכב הצלה למכבי אש ואמבולנסים - כולן מטרות אצילות אך לא פוליטיות. זה מסביר מדוע השמאל השתלט על תחומי ההסברה המדינית.

לפיכך אני מבקש לכונן זירת עימות בדמות של מרכז מדיניות ציבורית בתוך הממסד האקדמי הקיים".

מה השוני לעומת מרכזים דומים?

"המרכז האקדמי באריאל, מרכז שלם והמכון לאסטרטגיה ציונית מקיימים את מרבית הפעילות שלהם מחוץ לממסד האקדמי הקיים. לכן, חרף מאמציהם, מתעלמים מהם היריבים מהשמאל, כי בציבור חושבים שהימין מזוהה עם השקפת עולם דתית.

ברצוני ליצור זירה החושפת ומציגה השקפה חילונית ציונית, לאומית, ליברלית, לא מתרפסת ולא אנטי-דתית. פעילות זו תסייע רבות למדינת ישראל.

כיום, מדינת ישראל משולה לצפרדע שהוכנסה לגיגית של מים קרים וגורמים מבחוץ 'מחממים' אותה באיטיות אך בעקביות, כדי שהמים יגיעו ביום מן הימים ל'נקודת רתיחה'".

נחמן פביאן הוא עיתונאי ופרשן המתמחה בנושאי מדיניות חוץ של ארצות אמריקה הלטינית, ספרד ופורטוגל.
תאריך:  04/09/2010   |   עודכן:  04/09/2010
נחמן פביאן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לנהל את המערכה בשטח האויב
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי
5/09/10 03:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סערה גדולה פרצה כאשר עלתה לכותרות עצומת השחקנים אשר סירבו להופיע בהיכל התרבות החדש של אריאל. דורון תבורי שהיה מיוזמי העצומה איבד בעימות טלוויזיוני השבוע את שלוות רוחו והחל לחרף את מובילי ההתיישבות ביהודה ושומרון כ"מנהלי מדיניות פאשיסטית וגזענית". כששאל חבר הכנסת אופיר אקוניס את תבורי באותו עימות אם הוא מבקש לקחת כספי ציבור מן המדינה, התשובה חסרת הבושה הייתה "ועוד איך!".
04/09/2010  |  בועז ארד  |   מאמרים
שוב השנה, ללא כל צורך אמיתי, שעון הקיץ מסתיים לו בטרם עת ואנו עוברים לשעון חורף הרבה לפני מדינות העולם המערבי. בחג הסוכות נאלץ להסתפק בשעות אור מצומצמות אחר-הצהריים והאורות בבתים ידלקו מוקדם יותר תוך הכבדה על ההוצאות וגרימה לנזק סביבתי.
04/09/2010  |  יואב אנדי  |   מאמרים
השבוע, כבכול שנה, החלו את שנת הלימודים מאות אלפי תלמידים. מאות אלפי ישויות של ילדים עם חלומות שונים, פחדים שונים, ובעיקר - סגנונות לימוד שונים: יש כאלה שזקוקים להמחשה חזותית, יש כאלה שקולטים באופן מילולי, יש כאלה שחייבים לחוש ולהתנסות, יש כאלה שחייבים להפעיל את הדמיון ולחשוב על הֶקְשֵרִים, ואלה מעט מהדוגמאות.
03/09/2010  |  קובי לירז  |   מאמרים
שנים רבות הייתי מנוי על הארץ. לפני כשנה הפסקתי את המנוי ונותרתי מנוי רק על הדה-מרקר. בשאר הכתבות התעדכנתי בדרכים חלופיות. לפני כמה חודשים פנתה אלי אשת מכירות נמרצת של מחלקת המינויים והציעה לי מנוי גם להארץ יום שישי.
03/09/2010  |  יוסי ריבלין  |   מאמרים
מעמדה של ישראל בעולם ממשיך להתדרדר, בגלל שישנה בהנהגת המדינה תפיסה מוטעית, שהפגיעה בלגיטימיות של ישראל, כולה נובעת מפעילות של גורמי חוץ שמערערים את הלגיטימיות שלנו. התפיסה המוטעית הזאת, גרמה לכך שהמדינה התמקדה שנים רבות רק בשיקום תדמיתה של ישראל מחוץ למדינה, כאשר הזירה הפנימית ההסברתית והמדינית הוזנחה. היום ניתן לראות שמאמצי ההסברה האלה כלפי חוץ לא נשאו פרי, והביקורת על ישראל בעולם רק הלכה והחריפה עם השנים. ישראל חייבת להסיק מסקנות מהכישלון הזה, ולנסות לבנות אסטרטגיה מדינית והסברתית שתשיג תוצאות טובות יותר. הצעד הראשון בכיוון זה הוא לברר מה הם המקורות האמיתיים לתהליך הדה-לגיטימציה שעובר על ישראל?
03/09/2010  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
דמים בדמים נגעו  /  ד"ר מרדכי קידר
היכונו לביאת המהדי  /  עדו שטרנברג
רק לא שביתה  /  רפאל ישראלי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il