|   15:07:40
דלג
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

למזער נזקים!

תוצאת שחזור מה שעבר בראשיהם של שלושת המנהיגים נתניהו, עבאס ואובמה לפני הפגישה בוושינגטון: מזעור הנזקים - חובה!
05/09/2010  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
הזמן יעשה את שלו... [צילום: AP]

עיתונאית הולנדית הציבה לי אתגר: לשחזר מה התרחש בראשו של בנימין נתניהו בדרך לוושינגטון. נראה שהייתה מרוצה מהתוצאות, מפני שביקשה ממני לשחזר גם מה שהתרחש בראשו של אבו-מאזן. מכיוון שהייתה מרוצה גם מזה, ביקשה לשחזר מה התרחש בראשו של ברק אובמה.

וזה מה שהעלה השחזור:

מחשבות אבו-מאזן בדרך לוושינגטון
עבאס. צריך להחזיק מעמד [צילום: AP]

"חמאס מנסה, כמו שהכל רואים, לחבל בי בכל האמצעים. הריגת המתנחלים ליד אל-חליל (חברון) נועדה לפגוע במשא-ומתן. זה פנטסטי איך אנשי החמאס והמתנחלים משתפים פעולה ביניהם. אבל יש בזה גם צד טוב: העולם כולו רואה מה צפוי אם אני אכשל"

העיקר זה למזער נזקים! ברור ששום דבר טוב לא ייצא מזה. אבל אסור שהאשמה תוטל עלינו. אני בטוח שגם אבו-עמאר (יאסר ערפאת) חשב כך, כשנגרר ב-2000 לקמפ דייוויד. הוא ידע שאהוד ברק וביל קלינטון פועלים כמפצח-אגוזים, ושהוא נועד להיות האגוז. טוב, אובמה איננו קלינטון. אני מאמין לו. הוא באמת רוצה. אבל האם הוא יכול? עד עכשיו, בכל פעם שניסה, בסוף הוא נכנע לנתניהו. עכשיו עליו להשיג מנתניהו את המשך ההקפאה. האם יצליח? אני בכל אופן לא יכול לוותר על זה.

חמאס, ייחרב ביתו, נושף בעורפי. הם כבר מקללים אותי על עצם הליכתי לוושינגטון (כאילו שהייתה לי ברירה). אם תחודש הבנייה בהתנחלויות, הם יציגו אותי כשבר-כלי. ובאמת, איך אנהל משא-ומתן בזמן שמרחיבים את ההתנחלויות? כמו שאמר הבחור הצעיר ההוא, מייקל טרזי: "זה כמו לנהל משא-ומתן על פיצה בזמן שהישראלים כבר אוכלים אותה". חמאס מנסה, כמו שהכל רואים, לחבל בי בכל האמצעים. הריגת המתנחלים ליד אל-חליל (חברון) נועדה לפגוע במשא-ומתן. זה פנטסטי איך אנשי החמאס והמתנחלים משתפים פעולה ביניהם. אבל יש בזה גם צד טוב: העולם כולו רואה מה צפוי אם אני אכשל. החמאס אומר שאני משרת את האמריקנים. יש להם תחליף? מה, יחדשו את המאבק המזוין? הרי הם מפחדים אפילו לירות קסאמים! הפיגועים לא השיגו כלום. גם על דעת-הקהל העולמית אי-אפשר לסמוך. האופציה היחידה שלנו היא לסמוך על אובמה. כשיבינו בוושינגטון שהסכסוך פוגע באינטרסים הלאומיים שלהם ומקים את העולם הערבי נגדם, כמו שאמר הגנרל מה-שמו (דייוויד פטראוס), הם יכפו לבסוף את השלום על ישראל.

אבו-עמאר קבע את הפרמטרים, ואף אחד מאיתנו לא יוכל להסתפק בפחות: מדינה פלשתינית שבירתה מזרח ירושלים, גבול ה-4 ביוני, חילופי שטחים מצומצמים, סילוק ההתנחלויות משטחנו, פתרון מוסכם של בעיית הפליטים, עם חזרה סמלית של כמה רבבות. אני מוכן לקבל נוכחות כוח בינלאומי בשטחנו, אבל בשום פנים לא נוכחות ישראלית. אם אשיג הסכם כזה, לא תהיה לחמאס ברירה. דעת-הקהל הפלשתינית תכריח אותם להסכים. הנה, השבוע פרסם ד"ר נביל קוקאלי את תוצאות הסקר האחרון שלו, שמראה חד-משמעית ששניים מכל שלושה פלשתינים תומכים עכשיו בפתרון שתי המדינות.

האם אני יכול לסמוך על אובמה? אומרים שאחרי הבחירות לקונגרס בנובמבר הוא יהיה חופשי מלחץ השדולה היהודית. אבל אז הוא יתחיל כבר לחשוב על הבחירות לנשיאות בעוד שנתיים. רק אם ייבחר שנית - ואני לא בטוח שזה יקרה - הוא יהיה מסוגל לפעול מבלי לפחד מאיפא"ק. אז בינתיים צריך להחזיק מעמד. זה העיקר: להחזיק מעמד ולחכות שהזמן יעשה את שלו.

מחשבות אובמה ערב הוועידה
אובמה. רוצה להביא שלום [צילום: AP]

"עכשיו צריך בדחיפות למצוא איזושהי פשרה בעניין ההקפאה. אלוהים, הנה אנחנו, אנשים האחראים לגורלם של עמים, עוסקים בשטויות כמו ההקפאה, במקום להתרכז בהבאת שלום, שיחסוך את חייהם של אלפים ורבבות!"

העיקר זה למזער נזקים! לפני שנבחרתי, חשבתי שאפשר להשפיע על אנשים בהיגיון. הרי השלום חיוני לישראלים וגם לפלשתינים. איזה סיכוי יהיה לישראל, אם בעוד כמה שנים כל העולם הערבי ייפול בגלל הסכסוך לידי קנאים איסלאמיים? ואיזה סיכוי יהיה לפלשתינים המתונים? הם לא מבינים את זה? זה משגע אותי!

הנרי (קיסינג'ר) אמר שאין לישראל מדיניות-חוץ, אלא רק מדיניות-פנים. זה נכון גם לגבי הפלשתינים ולגבי אמריקה. הפוליטיקה הפנימית היא שקובעת בכל מקום. הכלכלה שלנו על הפנים. באפגניסטן המצב בכי רע (למה, לכל הרוחות, הבטחתי במערכת-הבחירות שלי להמשיך במלחמה הזאת?!). המטורפים מ"מסיבת התה" צוברים תאוצה. אני חושד שהשדולה היהודית עוזרת להם בחשאי. מי מנהל את הקמפיין הטוען שלא נולדתי בארצות-הברית? אישה ישראלית. ומי מנהל את הקמפיין הטוען שאני בכלל מוסלמי? עוד יהודייה. הם רוצים להפיל אותי. ולמה? מפני שאני רוצה להביא שלום, למרות שזה האינטרס האמיתי של ישראל!

עכשיו העיקר הוא לעבור את הבחירות בנובמבר בלי הפסדים חמורים מדי. כמו שאמרתי לרם (עמנואל), ברגע זה צריך לפייס את היהודים. לכן התחנפתי שוב ושוב לנתניהו הבלתי-נסבל הזה. עכשיו צריך בדחיפות למצוא איזושהי פשרה בעניין ההקפאה. אלוהים, הנה אנחנו, אנשים האחראים לגורלם של עמים, עוסקים בשטויות כמו ההקפאה, במקום להתרכז בהבאת שלום, שיחסוך את חייהם של אלפים ורבבות! העיקר עכשיו הוא לעבור את ה-26 בספטמבר, מועד גמר ההקפאה, ואחר כך את ה-2 בנובמבר, מועד הבחירות לקונגרס, בלי פיצוץ. אחר-כך אלוהים גדול. אולי אצליח בכל זאת לייצר מצב שבו אוכל להציג להם את תוכנית-השלום שלי ולכפות אותה עליהם. בעדינות, כמובן, בעדינות.

לעזאזל, אני נשיא ארצות הברית של אמריקה!

מחשבות נתניהו בדרך לוושינגטון
נתניהו. המתנחלים לא יודעים חוכמות [AP]

"אצטרך לסמוך על כושר-האלתור שלי כדי לעקוף את המכשול הזה איכשהו. אבל אם אצליח לדחות את העניין עד ה-26 בספטמבר, עלול כל העסק להתפוצץ דווקא אז. מה שחשוב זה לוודא שהאשמה תיפול על אבו-מאזן, לא עלי"

העיקר זה למזער נזקים! מישהו שאל אותי קודם איך אני מתאר לעצמי את המצב בעוד ארבע שנים. ארבע שנים! אני חושב על מה שיקרה בעוד ארבעה שבועות, כשיפוג מועד ההקפאה! אני מרגיש כמו הקצין על גשר-הפיקוד של ה"טיטאניק", כשראה את הקרחון האימתני מתקרב אליו. המתנחלים האלה (כן, כן, אני יודע שצריך לקרוא להם "מתיישבים") לא יודעים חוכמות. אין כל טעם לבוא אליהם בדברי היגיון ולהציע להם לשתוק, תוך הבטחה שנמצא איזשהו תכסיס כדי לעקוף את הגזרה. אריק (שרון) ניסה. כשיזם את ההינתקות, אמר למתנחלים: בואו נקריב תריסר התנחלויות קטנות כדי להציל את מאות האחרות. נכרות אצבע אחת כדי להציל את הגוף. זה לא עזר לו. המתנחלים החליטו להילחם על ההתנחלות הראשונה.

בשנה שעברה, כאשר התחלנו לדון בהקפאה, לחמתי כמו אריה כדי שתימשך עשרה חודשים בלבד, ולא שנה כפי שדרש אובמה. שנינו הבנו מה ההבדל: עשרה חודשים ייגמרו בשיא מערכת-הבחירות האמריקנית. השנה תיגמר אחרי הבחירות. חשבתי שאם ההקפאה תסתיים בספטמבר, אובמה לא יעז להפעיל עלי לחץ להאריך אותה. הקולות היהודיים והכסף היהודי יעשו את שלהם. אחרי הכל, אני גדלתי באמריקה. אני יודע איך הדברים פועלים שם. איפא"ק שולט בקונגרס. הפוליטיקאים פוחדים מאיתנו בכל ימות השנה, ועל אחת כמה וכמה ערב בחירות. הם יודעים שמי שלא יתמוך בישראל במאה אחוזים, יעוף. אלא שעכשיו נוצר פלונטר. אובמה רוצה להשיג בכל מחיר משהו שהוא יוכל להציג בבחירות כהישג מדיני גדול. לכן הוא רוצה במשא-ומתן ישיר. אבל אבו-מאזן מסרב לנהל משא-ומתן אם תתחדש ההתנחלות. אז אובמה לוחץ עלי להמשיך בהקפאה. אם אסכים, תתפרק הקואליציה שלי. לא שכחתי שבפעם הקודמת, ב-1999, לא השמאל הפיל את הממשלה שלי, אלא דווקא השותפים הימניים. אובמה ואנשיו בטח יבואו עם כל מיני הצעות של פשרה. הקפאה "סמלית" שלא תמנע בנייה בפועל. או בנייה "סמלית", שתהווה בעצם הקפאה. אולי משהו כמו ההצעות של מרידור. זה כדור-ניסוי שמסרתי לו כדי שיפריח אותו בשמו. אבל המתנחלים לא מסכימים גם לזה.

אז מה עושים? לא יודע. אצטרך לסמוך על כושר-האלתור שלי כדי לעקוף את המכשול הזה איכשהו. אבל אם אצליח לדחות את העניין עד ה-26 בספטמבר, עלול כל העסק להתפוצץ דווקא אז. מה שחשוב זה לוודא שהאשמה תיפול על אבו-מאזן, לא עלי. יגידו לי: ומה עם השלום? נו, באמת, אין לי זמן לעסוק בשטויות. הרי ברור שהמקסימום שאני יכול לתת לא מתקרב אפילו למינימום שהפלשתינים יוכלו לקבל. מה, אני אחלק את ירושלים? אני אפרק מאות התנחלויות ומאחזים? אני אוותר על בקעת-הירדן? אני אסכים לחזרתו של אפילו פליט אחד? אינני רוצה - וגם אילו רציתי, לא הייתי יכול. מה, לפרק את הקואליציה הטובה שיש לי ולהיות תלוי באישה הבלתי-נסבלת הזאת? אני לא אגיד את זה, כמובן. להפך: אני אמרח אותם. לאבו-מאזן אגיד אתה הפרטנר שלי. אדבר בפנים מיוסרות על ויתורים כואבים. אשווק להם "נתניהו חדש" (כמה פעמים אני יכול להיות נתניהו חדש?). העיקר, לצאת מזה איכשהו בשלום. כלומר, לא בשלום, אלא בהמשך המצב הקיים. אין יותר טוב מהמצב הנוכחי.

תאריך:  05/09/2010   |   עודכן:  05/09/2010
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
למזער נזקים!
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זקן
5/09/10 16:35
2
פלא יועץ
6/09/10 00:44
3
בטטה
6/09/10 22:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לשר הביטחון, אהוד ברק, אצה, משום מה, השעה לדחוק את קיצו של הרמטכ"ל טרם זמנו. עד כדי כך אצה לו הדרך להיפטר ממנו, מהר ככל האפשר ובכל מחיר, עד שאין הוא מוכן אפילו להמתין, ולו לרגע, לתום הקדנציה שלו.
05/09/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
התשקורת הישראלית היא לא מקום יהודי. נקודה. בוודאי שלא במובן הנכון של המילה. אין זה סוד שאנשים שהמסורת מחלחלת לחייהם, אפילו שאינם חרדים, בוחרים להוציא את הטלוויזיה מביתם, ולא בכדי. ברור להם שהקו האדום הזה הוא חוט השערה שמבדיל בין גן עדן לגהינם.
04/09/2010  |  משה שפיר  |   מאמרים
אנשים טובים באמצע הדרך - כולנו נפגשנו אי-פעם בחיינו באחד כזה. הוא הגיע בזמן הנכון ובמקום הנכון, והושיע אותנו. שמעתי על נכה שנתקע פעם ביום הכיפורים באמצע הרחוב, כשכיסא הגלגלים שלו התקלקל. בעודו מתוסכל ממצבו הביש, כשנפש חיה לא נראתה בקרבתו, הגיח לפתע משום מקום פועל זר. חיש קל הוא הצליח לתקן את הכיסא והסתלק מהמקום. 'מלאך משמים'.
04/09/2010  |  שי אלבוגן  |   מאמרים
בליל שני האחרון (30.8.10) נרצחו ארבעה יהודים שנסעו על ציר 60, מדרום לחברון. יום למחרת פתח ראש הממשלה שלנו, בנימין נתניהו, בסבב שיחות בוושינגטון, עם אבו מאזן, ראש הגוף שמכונה "הרשות הפלשתינית". בערב קיבל נתניהו עידכון נוסף על שירה ומשה מורנו, שנפצעו בפיגוע ירי ביישוב כוכב השחר שבבנימין. למחרת נפצעה נערה מאבנים שנזרקו לעברה בצומת תפוח. כרגע היא מאושפזת בבית החולים שניידר, לאחר ניתוח ראש במחלקה לטיפול נמרץ.
04/09/2010  |  תמר הר-פז  |   מאמרים
רה"מ, מר בנימין נתניהו, טס השבוע לוושינגטון לקראת שיחות השלום עם הפלשתינים וכפי שהדברים מצטיירים גם בתקשורת, לא נטעה, אם נאמר שהסיכוי להצלחתן של השיחות הללו שואף לאפס או במילים אחרות, שיחות עקרות.
04/09/2010  |  עזי נגר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   נתניהו מקפיא הבנייה  /  מי ומי    / 
צה"ל פוצץ מנהרה להברחת אדם  /  עידן יוסף
"מי נתן לך לגיטימציה למו"מ?"  /  איציק וולף
נתניהו לא שולל משאל עם  /  איציק וולף
מה היה ומה לא היה בשבוע שחלף  /  רמי הלפרין
רק החמאס יכול  /  גורי גרוסמן
האם אבו מאזן מוכן לפשרה היסטורית עם ישראל?  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il