|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

"אימא - רגע..."

זמן מציב לנו גבולות ויוצר סדר, הוא מאפשר רמה של שליטה מסוימת בהתרחשויות, בתכנון מוקדם ובתקשורת בריאה זמן גורם לדברים להתקיים ולהסתנכרן, אבל למרות שהוא אינסופי אנו צריכים לנהל אותו
05/09/2010  |     |   כתבות   |   תגובות
מה זה רגע?

המעבר מהחופשה הארוכה אל מסגרת לימודים אינו פשוט עבור ילדים ובני נוער רבים. ישנם מספר דברים שהורים יכולים לעשות כדי למנוע או לצמצם קשיי הסתגלות בחזרה לביה"ס. כדאי ומומלץ לעשות דברים אלה מראש כדי להקל על הילדים את המעבר ולזכור כי ניהול זמן היא מילה חשובה בכל הקשור להתנהלות תקינה, סדר וארגון.

הכל על המושג "ניהול זמן" וחשיבותו

ילדים ובני נוער רבים התרגלו במהלך החופשה ללכת לישון בשעות מאוחרות, ולקום בשעות מאוחרות ואף בצהריים. ההתרגלות למערכת שעות שינה וערות שונה, כזו המאפשרת להם לקום ערניים בשעה שבע בבוקר צריכה להיעשות בהדרגה. ילדים אשר בשל בעיות קשב וריכוז או חרדה מתקשים להירדם זקוקים במיוחד לסיוע ההורים בארגון מחדש של שעות השינה שלהם ובהחזרת השעון הביולוגי למצב שיאפשר תפקוד תקין במהלך יום הלימודים.

לקראת השבוע האחרון של החופשה, יש להגיע להסכמה עם הילד תוך הצבת גבולות מתי הוא נכנס למיטה, לאחר כל הסידורים הדרושים, עם ספר או פעילות מרגיעה אחרת (לא כולל טלוויזיה או משחקים בטלפון הסלולרי, אפשרי לשמוע מוזיקה מרגיעה). אם ההורים יארגנו לילד פעילויות שיצדיקו את הקימה מוקדם בבוקר, הדבר עשוי להקל על הילדים ללכת לישון בשעה שנקבעה.

בשבוע האחרון לפני תחילת שנת הלימודים יש להרחיב בהדרגתיות את שעות הבילוי בבית (עם בני המשפחה ומדי פעם עם חברים), כך שהמעבר בין בילויים רבים מחוץ לבית לשנת הלימודים בה הילד נמצא שעות רבות בביה"ס ואח"כ בבית יהיה יותר הדרגתי וקל.

חשיבות ניהול זמן בקרב ילדים


זמן שווה גבולות

דמיינו עולם בלי הגדרת זמן, זה נחמד ליום או יומיים במקרה הטוב, אבל איך אפשר להתנהל/לתפקד בלי זמן מוגדר (אוניברסלי)? תחשבו על טיסות, עבודה, ביה"ס, פעילות בבית או מחוץ לבית. תארו לכם אימא שאומרת לילדה שלה "תתארגני, עוד מעט הולכים...", או הורים שאומרים לילדיהם "אנו יוצאים לחופשה נחזור מהר" - נוצר תוהו בוהו.

זמן מציב לנו גבולות ויוצר סדר, הוא מאפשר רמה של שליטה מסוימת בהתרחשויות, בתכנון מוקדם ובתקשורת בריאה. זמן גורם לדברים להתקיים ולהסתנכרן אבל למרות שהוא אין סופי ואולי דווקא בגלל זה אנחנו זקוקים לנהל אותו.

"ילדים צריכים סדר יום קבוע", מסבירה מיכל שפר מיכאלי, וממליצה "כדאי ששעות ההשכמה השינה ושיעורי הבית היו קבועות על-מנת לצור שיגרה שתהווה בסיס יציב להתנהלות, בין לבין ניתן לשלב פעילויות קבועות נוספות כמו חוגים או פעילויות משתנות או חד פעמיות על הבסיס הקיים. ילדים זקוקים לגבולות כדי לתפקד, לחוש ביטחון ויציבות. תפקידנו ההורים להציב אותם, תפקידם לנסות לשבור אותם או להרחיק אותם ובדיוק בנק' הזו הם בונים את המשמעת העצמית שלהם. זמן, הוא אחד האפשרויות שלנו להציב לפניהם גבול הכרחי לתפקוד נאות".

אמא, מה זה "עוד רגע?"

"הורים מנהלים את הזמן של ילדיהם, הם לוקחים על כך מנדט ודואגים לעדכן אותם מתי השעה 5 וצריך ללכת לחוג, מתי השעה שבע וצריך לשבת לארוחת הערב ומתי יש בחינה או מסיבת יומהולדת". אנחנו מנהלים את הזמן עבורם במקום ללמד אותם מהו זמן, וכיצד ניתן לנהל אותו כראוי", מסבירה מיכל שפר מיכאלי, ומספרת:

"את התובנה הזו הבנתי שבני היה בן שלוש וחצי, בעקבות ריטואל קבוע שאפיין את התקשורת בינינו בעת ביקור אצל חברים. באחת הפעמים שהתארחנו אצל חבר, ולקראת סיום המפגש, קראתי "ברק, תתארגן, אנחנו עוד מעט הולכים". זה נשמע פשוט ומובן, אך משום מה נאלצתי לחזור על זה אחרי כמה דקות שוב ושוב ושוב (מוכר לכולם) עד שבפעם האחרונה כעסתי ושאלתי "ברק, למה אתה לא מקשיב לי? כמה פעמים אפשר לבקש ממך להתארגן?!". להפתעתי הוא ענה לי ואמר: אימא, אני לא מבין מה זה עוד מעט, עוד מעט שלי זה לא עוד מעט שלך. הוכיתי בתדהמה מהתובנה שזה עתה לימד אותי בני בן השלוש וחצי והראש שלי התחיל לעבוד שעות נוספות. איפה טעיתי?".

בנקודה זו הבנתי שעלינו להעביר לילדינו את המונופול על ניהול הזמן וכי עלינו להיות ברורים יותר בנושא. ומאז כאשר אנו מתארחים אצל חבר אני מודיעה לו 10 דקות לפני העזיבה ומעדכנת אותו כמה זמן בדיוק נשאר לו לשחק. מתברר, שילדים תופסים את זה מהר ומפתחים תפיסת זמן עצמאית. במקרה של ברק בשלב מסויים הוא כבר היה קורא לי ומודיע שעברו 10 דק' והגיע הזמן ללכת.

המסקנה: כאשר אנו מגדירים לילדינו זמנים, קל להם יותר להתנהל ולהבין אותנו והדבר נכון בכל הקשור להתארגנות לשינה, התארגנות בוקר לביה"ס.

כיצד נלמד את ילדינו לנהל את הזמן ועל מי מוטלת האחריות?
"מידי יום אני פוגשת ילדים והורים שמבזבזים המון זמן על ניהול זמן, זה כולל מריבות, צעקות, כעסים, איחורים לבית הספר, מריבות בין ההורים מי אשם, וכו'. וכאשר אתה שואל ילד אם הוא מספיק להתארגן בבוקר הוא עונה לך שאין לו מספיק זמן". מסבירה מיכל שפר מיכאלי, ומדגישה: "לילדים יש את היכולת לנהל זמן במידה מסויימת בכוחות עצמם, אולם הם צריכים לקבל מאתנו ההורים, את הכלים".

1. ציירו לילדיכם שעון גדול, ולצידו רשימה מפורטת של מטלות הבוקר תוך הגדרה מדויקת של הזמן הנדרש לכל מטלה (החל משלב ההתעוררות, רחיצת פנים וצחצוח שיניים, ארוחת בוקר וכו'), אפשרו להם לנהל את הזמן שלהם בבוקר ותראו כיצד יישאר להם עוד זמן לראות קצת טלוויזיה או לשחק בפאזל.

2. למדו את ילדיכם פרקי זמן קצרים של 5, 10, דקות. למדו אותם לקרוא שעון וצרו מולם שפה של זמנים, גם אם הם לא מבנים באותו רגע מה זה אומר, זה יבוא בהמשך ותמיד יעניק להם תחושה שהם ילדים "גדולים".

3. רצוי לתת ילדים את האחריות על ניהול הזמן שלהם. כאשר ילד מבין שבמידה והוא יעמוד בזמן יישארו לו כמה דקות, לקרוא, לראות תוכנית בטלוויזיה, לעזור לאח הקטן או סתם לנוח זה ייתן לו את המרחב הדרוש לו בבוקר והמרץ לעמוד בזמן הנדרש, ללא לחץ, עצבים שמנהלים את כל הבית. בנוסף זה ילמד אותו להעריך ולכבד את משמעות הזמן.

4. התמדה ועקביות - פעולת ניהול זמן חייבת להיות עקבית, חשוב ליישם את ההלצות בהתמדה ולאורך זמן.

לסיכום, ילדים שיודעים איך להתנהל, הם ילדים מסודרים יותר אשר מתפקדים בצורה יעילה ופרודוקטיבית הרבה יותר. הם יודעים לעמוד בגבולות, לדחות סיפוקים ולהבין שלא כל דבר קורה כאן ועכשיו - לכל דבר יש את הזמן שלו. יש להם יכולת לחשוב קדימה ולא להתמקד בהווה, הם יודעים לתכנן לטווח ארוך יותר וזה מלווה אותם ברמת האישיות לעתיד הרחוק.

חשיבות ניהול זמן אצל ילדי הפרעות קשב

ילדים עם בעיות קשב וריכוז הם "הילדים" שצריכים ניהול זמן אפקטיבי שיגרום להם ליציבות עקביות וגבולות, להם הם זקוקים במיוחד ולכן איתם אפשר לעשות ניהול זמן יומי, שבועי בתוך טבלה לתקופת החופש הגדול ובכלל.

"לרוב, ילדי קשב צריכים להתמודד עם קשיי סדר וארגון, קשיים במעברים בין יום ללילה, בין שיעור לשיעור, נסיעות למקום חדש וכד', לכן ניהול זמן הוא הכרחי עבורם על-מנת להפחית את רמת המתח שמראש יותר גבוה אצלם.

טיפ: לילדים אלה מומלץ להתעורר חצי שעה מוקדם מהרגיל כדי לאפשר להם זמן הסתגלות סביר עד לכניסה/מעבר לביה"ס, חשוב מאוד שיהיה להם סדר יום מאורגן ושהם יהיו מעודכנים בו ושותפים לפעילות היומיומית. כמו "ההכנה" של הבוקר או "הכנה" לקראת שינה. הבסיס הוא הגדרת זמן קבוע לפעילויות. לדוגמה פעילויות שלפני השינה, כגון: מקלחת, ארוחת ערב, הכנת בגדים, מערכת שעות וכד'.באופן זו נוצרת שגרה והיכרות של הילד עם הפעילויות המאפיינות את זמן "ההכנה לשינה" (כנ"ל הכנה לביה"ס או לחוג).

כמו-כן, מומלץ לקנות שעון יד, בכדי שהילד יוכל להיות יותר עצמאי ומודע לזמן. אפשרות נוספת להשתמש בשעון מעורר שיכול להזכיר פעילויות שונות ובעצם לסמן את המעברים. חשוב מאוד לידע את הילדים שניהול זמן נכון יכול להועיל להם ולהקל עליהם בהתארגנות ורצוי לתת להם דוגמאות רלוונטיות עבורם, על-מנת שיפנימו את חשיבות הנושא.

הכותבת היא מייסדת ומנהלת "עיגולים של שמחה", מרכז המתמחה בייעוץ, אבחון וטיפול בקשיי תפקוד ולמידה בקרב ילדים ומבוגרים.
תאריך:  05/09/2010   |   עודכן:  05/09/2010
מיכל שפר-מיכאלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אימא - רגע..."
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ליאורה
16/09/10 12:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחרונה התנהל ויכוח על הדרך הנכונה בהוראת האזרחות ועל מאפייניה של הדמוקרטיה בישראל בכלל. נעשתה הבחנה חשובה בין שתי צורות של דמוקרטיה - דמוקרטיה ליברלית ודמוקרטיה רפובליקנית. האפשרויות הוצגו באופן דיכוטומי, כאשר בידינו לבחור רק אחת מהן, ואף בוטאה העדפה ברורה לדמוקרטיה הרפובליקנית, מתוך מחשבה שזו תפתור לא רק את בעיותיו של הציבור הדתי בנוגע להוראת האזרחות אלא את בעיותיה של המדינה בכללה.
04/09/2010  |  שלמה פישר  |   כתבות
יום כיפור, היום הקדוש ביותר לעם היהודי, מתקרב וכל אחד מתכונן בדרכו ליום הזה. יש כאלה שמתכוננים לצום וללכת לבית הכנסת ויש מי שמתכנן מרתון סרטים בווידיאו. אלא שהדבר החשוב ביותר ביום הזה הוא לא מה עושים כלפי חוץ, אלא איזה חשבון נפש עושים בפנים.
04/09/2010  |  תמי קרן  |   כתבות
הסכם השילומים, אשר נחתם בשנת 1952 בין ממשלת גרמניה לממשלת ישראל, אפשר, בין היתר, לניצולי שואה להגיש בקשות לפיצויים מגרמניה. הניצולים נדרשו לספק ראיות כלשהן להוכחת זכאותם לפי הקריטריונים שנקבעו בהסכם, אך לרוב, לא בדקו בציציותיהם. ההסכם לא כלל יהודים אשר שהו תחת השלטון הגרמני - אולם ברחו לאזור הסובייטי ונכלאו במחנות עבודה, ולא כלל את יהודי צפון אפריקה שחלקם נכלאו במחנות עבודה בתקופת הכיבוש הגרמני. ניצולי השואה עצמם לא היוו חלק מצוות המשא-ומתן הישראלי גרמני, בין היתר משום שמדינת ישראל חששה שהכספים שישולמו להם, באופן ישיר, יגרעו מן הסכומים המשולמים למדינה. בין השנים 1953 - 1965 העבירה גרמניה לישראל כ-3 מיליארד מארק, בסחורות וב"רנטות" (פיצוי אישי לניצולים, אולם רק אלו שהשתייכו ל"תרבות הגרמנית", מה שאינו ריאלי שכן מרבית הניצולים היו יוצאי מזרח אירופה), סכום אשר סייע למדינה הצעירה לחזק ולבנות את תשתיותיה.
04/09/2010  |  ענבל בר-און  |   כתבות
פסקי דין של בית המשפט העליון מעוררים לא פעם רעש גדול. משדרי האקטואליה דנים בהשלכות, כותרות העיתונים זועקות מ-ה-פ-כ-ה. התחושה היא ש"נפל דבר בישראל", המציאות מעתה והלאה תהיה אחרת. ואז, כשההדים שוככים, מתברר לא פעם כי דבר לא השתנה. פסקי הדין נותרים על הנייר. המהפכה תמשיך להילמד בפקולטות למשפטים. בשטח יישומה חלקי עד אפסי.
04/09/2010  |  חן שליטא  |   כתבות
הבאת חשמל במחיר מופחת לניצולי שואה נזקקים שעליה החליט שר האוצר לפני שבוע היא מעשה ראוי ויפה ויביא להם קצת אור לקראת השנה החדשה. גם הברכה לשנה החדשה מצד הרשות לניצוליי שואה לא מיותרת. אולם בצד המעשים יש אינפלציה של דיבורים וארגונים בענייני שואה שאינם מוסיפים אלא גורעים.
04/09/2010  |  צבי גיל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il