|   15:07:40
דלג
  יעקב איציקוביץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

הקשר בין דוד בן-גוריון שר הביטחון ומסמך גלנט

בעניין "מסמך גלנט" מתגלות ומתבררות עובדות לכאורה חמורות במיוחד כאשר אוספים ומסדרים אותן בסדר כרונולוגי שנמצא להלן בן-גוריון באותן הנסיבות ודאי שהיה משלח הביתה במחי יד אחת לא מעט קצינים למבקר המדינה תפקיד ממלכתי חשוב ביותר במקרה הזה
13/09/2010  |   יעקב איציקוביץ   |   מאמרים   |   פרשת הרפז   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

מאז ימי הקמת צה"ל, הפרדת המשרתים בצה"ל מהשפעות פוליטיות חיצוניות, ואו פוליטיות פנימיות, ושמירת האחריות והסמכות של הדרג המדיני המוסמך, על כל מעשה ומעשה של צה"ל, הייתה מדאגותיו הגדולות ביותר של שר הביטחון הראשון דוד בן-גוריון. ממלכתיות הייתה עניין הקסם. אין ספק, זוהי ירושה מכובדת ומבורכת. כשהקים את צה"ל, אחד מחששותיו המרכזיים של בן-גוריון הייתה עוצמת יתר לצבא ממלכתי, צבא העם, ואו לאנשים בתוכו, ואו גם חריגה מסמכויות ואחראויות של הצבא בתוך תהליכי הדמוקרטיה. במימושו ממלכתיות זו, בן-גוריון הדיח, פיטר, גירש ושחרר מתפקידם לא מעט אנשי צבא מעולים, אשר מאידך כעסו עליו, כשלדעתו היה לו כלפיהם ולו רק חשש (אפילו לא עובדות) שלא יקפידו לפעול באופן ממלכתי. בן-גוריון התעקש בשלו התעקשות יתר כאשר הקפיד על עניין הממלכתיות שבצבא. אפילו את יגאל אלון, מצביע חשוב ביותר במלחמת העצמאות, לא מינה לתפקיד רמטכ"ל מתוך הנימוקים והחששות הללו.

דאגתו זו של בן-גוריון לבידודו של צה"ל ושמירתו מחוץ לכל תהליך דמוקרטי במדינה, הביאה כמה שנים לאחר מכן, לידי חקיקת החוק הנקרא "חוק יסוד צה"ל". אין ספק, לו אירועי עניין "מסמך גלנט" היו מתרחשים אז, בימי דוד בן-גוריון, שר הביטחון, ברור הוא שכמה בכירים ביותר, המשרתים היום בצה"ל, היו מוצאים עצמם מזמן נוסעים בטרמפים הביתה לצמיתות לאחר תחנה קצרה בבסיס בקו"ם. אשר על כן, בדיקת מבקר המדינה בכל התהליך של "מסמך גלנט" מקומה ראוי וחשוב ביותר.

ספציפית, באיסוף העובדות כפי שפורסמו בתקשורת עד כה, גם באתר זה, בסדר כרונולוגי, הקשורים לאירועים ולהתפתחות בתהליך "מסמך גלנט", מחדדת את הסוגיה שדוד בן-גוריון היה רגיש לגביה. לפיכך, האם רא"ל אשכנזי, קצינים ואזרחים נוספים, עברו לכאורה על חוק חשוב ביותר זה? וכידוע בדמוקרטיה, לעבירה על החוק יש מחיר. להלן האירועים:

1. ממש בתחילת חודש אוגוסט 2010 הודיע שר הביטחון, אהוד ברק, על תחילת הליך הבחירה ברמטכ"ל החדש ה-20 למדינת ישראל. כידוע בחירת רמטכ"ל היא אך ורק באחריות ובסמכות שר הביטחון.

2. זמן קצר לאחר מכן (דגש על לאחר מכן), ביום שישי 6 באוגוסט "חשפו" העיתונאים אמנון אברמוביץ' ורוני דניאל בתוכנית "אולפן שישי" את דבר קיומו של מסמך שלכאורה נכתב במשרד יחסי הציבור של יועץ התקשורת אייל ארד.

3. העיתונאי יואב יצחק, יצא מייד בהכרזה ובידיעה כי המסמך איננו אותנטי, קרי מזויף.

4. בגילויים נוספים של העיתונאי יואב יצחק, התבררו לכאורה גם חלק מחילופי ה-SMS בין העיתונאי אברמוביץ לבין יוני קורן, מלשכת שר הביטחון. חילופים אלו נערכו ביום חמישי טרם המשדר הטלוויזיוני של יום השישי בערב. להלן חלק מפרטי חילופי המסרים כפי שפורסם.

"אברמוביץ' גישש אצל יוני קורן, כמו אצל גורמים נוספים, נוכח זאת שהימר שיוני קורן הוא שגיבש את המסמך והוא אשר יאלץ ליתן את הדין תוך זמן קצר:

שאלה אברמוביץ': האם נכון שאתה שוקל להתפטר.
תשובה יוני קורן: מי האידיוט שמפיץ דבר כזה?
שאלה אברמוביץ': זה רעיון שלי שצופה פני עתיד.

5. חילופי הדברים הנ"ל מלמדים, כי אברמוביץ' האמין שבידיו מסמך אמיתי. כך הוא התייחס אליו בשידור חי ביומן החדשות של ערוץ 2. ברם, מחמת לכאורה רשלנותו ומקצועיותו המפוקפקת הוא נמנע, כידוע, מבדיקת אמיתותו של המסמך ובכך נכשל והכשיל.

6. המסמך, כפי שפורסם בתוכנית הטלוויזיה, לימים "מסמך גלנט", הכיל הנחיות לבניית תדמית חיובית לאחד המועמדים, אלוף פיקוד הדרום יואב גלנט, ומנגד הנחיות להכפשת הרמטכ"ל המכהן, רא"ל גבי אשכנזי, ומועמד נוסף להחלפתו, האלוף בני גנץ.

7. גלנט וארד הכחישו כל קשר למסמך וטענו שהוא מזויף. ארד אף טרח והגיש תלונה במשטרה על זיוף המסמך בשימוש של הלוגו של משרדו.

8. בעקבות תלונתו של ארד, נפתחה חקירה משטרתית.

9. תוך כדי החקירה המשטרתית החליט היועץ המשפטי לממשלה על הקפאת תהליך הבחירה של הרמטכ"ל הבא עד סיום החקירה המשטרתית.

10. במסגרת החקירה המשטרתית, בעדותו במשטרה טען ראש המטה הכללי, רא"ל גבי אשכנזי, כי "מסמך גלנט" היה מונח במשרדו כבר כארבעה חודשים. כלומר, טרם פעולת המשט, עוד בחודש אפריל ובטח הרבה לפני פרסומו ברבים בערוץ 2.

11. בשבוע הרביעי של חודש אוגוסט, בעקבות תוצאות חקירת המשטרה, ביטל היועץ המשפטי את תהליך ההקפאה בבחירת הרמטכ"ל. ביום 29 לאוגוסט הודיע שר הביטחון בישיבת הממשלה על בחירת אלוף גלנט לרמטכ"ל ה-20 של ישראל.

12. ב-30 באוגוסט דן פורום המטה הכללי במסמך, ושמע דיווח על כך מהרמטכ"ל. בין השאר דיווח הרמטכ"ל כי עוזרו, אל"ם ארז וינר, קיבל את המסמך מהרפז בסוף אפריל, וגם חשף את המסמך בפניו.

13. כלומר, רא"ל אשכנזי קבל לידיו את "המסמך" או תצלום שלו, יותר משלושה חודשים קודם חשיפת המסמך בערוץ 2.

14. רא"ל אשכנזי העיד כי הראה את צילום המסמך גם לקצינים אחרים נוספים.

15. בישיבת הממשלה ביום 5 לספטמבר, אשרה הממשלה בישיבתה את המלצת שר הביטחון לרמטכ"ל.

מסקנות עובדות ושאלות:

מבקר המדינה עומד לבדוק את תהליך בחירת הרמטכ"ל ה-20 של מדינת ישראל. תהליך רצוי וראוי בהחלט. תוך כך הוא יצטרך להתמודד לפחות עם כמה מהעובדות שלעיל וגם עם כמה מהמסקנות שלהלן. מבקר המדינה יהיה חייב להביא לפחות את חלק ממצאיו לידיעת הציבור. "מסמך גלנט" גרם נזק עמוק לאמון הציבור בצה"ל. מבקר המדינה נמצא בחלון הזדמנות נדיר כדי לצמצם נזקים חמורים אלה. תפקיד ממלכתי חשוב ביותר.

1. לפי כרונולוגיית סדר התאריכים המצוין לעיל, לרא"ל אשכנזי היה ידוע על קיומו של "מסמך גלנט" כ-4 חודשים טרם התחלת תהליך בחירת הרמטכ"ל הבא, טרם הפרסום בערוץ 2.

2. כידוע, תהליך הבחירה של הרמטכ"ל היא בסמכות ואחריות שר הביטחון, ושל שר הביטחון בלבד, לפי חוק יסוד צה"ל.

3. ההתעסקות במסמך, אגירת המסמך, מבלי לבדוק אותו, מבלי לדווח עליו לשר הביטחון, ואו לראש הממשלה, בין אם הוא מזויף ובין אם לאו, האם הוא מעשה שלכאורה בניגוד לחוק יסוד צה"ל?

4. אשכנזי העיד כי הראה את המסמך לקצינים נוספים, כלומר, עשה בו שימוש. האמנם?

5. על איזה נימוקים פוטר הרפז מצה"ל ובאיזה נימוקים בוטלו הפיטורים?

6. מי היו המניעים והנימוקים של המסייעים בביטול הפיטורין מצה"ל של הרפז?

7. מה היו יחסיו של רא"ל אשכנזי עם המפוטר הרפז? ולהיפך, מה היו יחסיו של הרפז עם רא"ל אשכנזי?

8. האם וכיצד ידע הרפז לגמול לרא"ל אשכנזי דווקא בעניין גלנט?

9. על איזה בסיס ניתנה הרשות להרפז "להתהלך חופשי" במסדרונות המטה הכללי?

10. האם ניתן להאמין כי הרפז הרכיב בעצמו את "מסמך גלנט"?

11. באילו נסיבות ומי ידע, ומתי ידע על הדלפת המסמך לערוץ 2?

12. האם מצופה מרמטכ"ל ומקציני מטה שלו, לקיים קשר הדוק עם אדם שפוטר מהצבא ונשלל ממנו סיווגו הביטחוני?

13. האם מצופה מראש מטה של רמטכ"ל לשלוח למפוטר מהצבא 100הודעות בטלפון הנוגעות למינויים בצבא?

14. האם מצופה מעורבותה של אשתו של רמטכ"ל לשלוח למפוטר מצה"ל הודעות בטלפון? מהיכן המידע שלה?

15. למה בדיוק התכוון רמטכ"ל כשהעיד על המפוטר מצה"ל, הרפז, את הדברים הבאים: "הוא איננו מבאי ביתי"?

רא"ל משה דיין, כרמטכ"ל אמר פעם באירוע צבאי כך: "אני יכול למנותך למ"כ, אבל את הסמכות תצטרך לקבל מהטוראים". האם רא"ל אשכנזי מקבל/שואב את סמכותו מהרפז? מאל"מ וינר? ממתי ועד מתי? למבקר המדינה תפקיד חשוב במתן התשובות.



תאריך:  13/09/2010   |   עודכן:  13/09/2010
יעקב איציקוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקשר בין דוד בן-גוריון שר הביטחון ומסמך גלנט
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מרדכי היעודי
13/09/10 21:22
2
חשדנית
13/09/10 22:38
 
חסרת תובנה
13/09/10 23:34
 
חשדנית
17/09/10 01:03
 
ללא סליחה וכפרה.
17/09/10 05:02
3
עין צופיה
14/09/10 06:39
4
בלבד ! ! !
14/09/10 07:17
 
אורי מילשטיין
14/09/10 09:37
5
ישמעאל
14/09/10 09:13
6
בתכלס...
14/09/10 22:37
7
ראוי לבחינה.
14/09/10 22:42
8
דממת אלחוט
14/09/10 23:10
9
בו תביע השגותיך
15/09/10 12:34
 
בתקופת האינטרנט.
15/09/10 14:43
 
קשר טכנולוגי.
15/09/10 15:52
10
ביום כיפור
16/09/10 21:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמדי שנה, גם בשנה זו כלי התקשורת היו עסוקים עד מעל הראש בסיכומי השנה הקודמת כאילו שיש חשיבות לכך. הררי דפים, כתבות צבעוניות ומוספים מיוחדים נמכרו כלחמניות טריות. התחרות בין העיתונים הצמיחה מחזור של אירועים שעל-פי העורכים היו חשובים בשנה שחלפה. גם מקומם של מגידי העתידות, אסטרולוגים וקוראים בקפה ניבאו לנו את העתיד. כך קיבלו גם המנהיגים שלנו חופשה מבלי להידרש לנושאים המרכזיים בחיינו. אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, סביר להניח שנידונו לסוג זה של עיתונאות עד אחרי החגים, אי-שם לקראת סוף החודש. אז נחזור לשגרה המייגעת, ומן הסתם גם לתהליך השלום.
13/09/2010  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
הימים ימי תשרי, השנה שנת תשע"א. בעודנו בתחילת העשור השני של האלף השלישי אנו מדפדפים בין דפי העיתונים של החג ורואים פרשות שחיתות, עבריינות, חינוך ההולך מדחי אל דחי, ראש ממשלה לשעבר, המושחת הלאומי של ימינו - אהוד אולמרט, המככב מעל גיליון החג של אחד העיתונים הראשיים ובו עושה יחסי ציבור לספרו החדש העומד לצאת בקרוב, והתהייה העולה בראשנו - האם לא מצאו עורכי אותו עיתון משהו טוב יותר לשים לנו בעמוד השער של גיליון החג מאשר את דמותו המייצגת אובדן ערכים ודוגמה שלילית?
13/09/2010  |  קובי דנה  |   מאמרים
כמה מילים על נס
13/09/2010  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
אין כימי החג מתאימים לשהות בחיקם של הכתובים. בחג מצאתי עצמי נובר בכתובים לבחון את יחסה של ההלכה אל הנוכרי. דברי ההלכה המצויים במקורות ישראל אינם מייצגים עמדה אחת ואחידה ביחס אל הנוכרי. בתפיסת העולם היהודית ישנם שני יסודות מרכזיים:
13/09/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
הסכם המסגרת על הסדר הקבע שאליו ינסו להגיע ישראל והרשות הפלשתינית, אם יצליחו להתגבר על משבר המשך הקפאת הבנייה בהתנחלויות שצפוי בסוף החודש, איננו אמור להביא להקמתה של המדינה הפלשתינית העצמאית בקרוב.
13/09/2010  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת הרפז  /  מי ומי  
חילופי SMS: אברמוביץ' כיוון לראשם של ברק וקורן  /  יואב יצחק
הרמטכ"ל התערב אישית למען הרפז  /  עידן יוסף
הופסקה פעילות ועדת בריק  /  איציק וולף
פעם שנייה: רא"ל גבי אשכנזי - תתפטר!  /  יעקב איציקוביץ
הרמטכ"ל שהפך לשעיר לעזאזל  /  ראובן לייב
המסמך  /  עמוס עמירן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
זלמן שובל
זלמן שובל
ראשת ממשלת איטליה ג'ורגיה מלוני החליטה לשים קץ לעשרות שנים של שלטון בלתי יציב ורעוע ולעתים מושחת שמנע מאיטליה למצות בצורה אופטימלית את הפוטנציאל שטמון בה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והשר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר, מציעים להגיב בלשונו של "בעל הבית משתגע" וקראו להגיב להתקפה בחריפות רבה    לצערי, לקולות אלו יש תומכים בממשלה ובקבינט
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il