|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

בילוי שנעשה מצווה

עיון בטקסטים שכתבו נוצרים ויהודים מומרים מעלה תמונה מפתיעה על מקורותיו של מנהג התשליך במאות ה-14 וה-15 במאמרו, מסביר ד"ר אלי פריימן כיצד החל התשליך כבילוי קל דעת של חג ומועד על גדות הנהרות באשכנז ורק ברבות השנים הפך לטקס בעל משמעות דתית ונפשית עמוקה
14/09/2010  |     |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
נשים בתשליך בחוף תל אביב, 1954 [צילום: פריץ כהן/לע"מ]

טקס תשליך בבית הכנסת "אוהל מועד" בתל אביב, 1960 [צילום: פריץ כהן/לע"מ]

הציבור הרחב אולי יתקשה להאמין בכך, אבל למנהג ה"תשליך", שהפך לחלק בלתי נפרד מן ההוויה היהודית, אין זכר בתלמוד ובחיבורים של הפוסקים הראשונים, רבי יצחק אלפסי ורבי משה בן מימון וגם לא בדבריו של רבי יעקב בן אשר. באשכנז, מקורות ספרותיים ראשונים של טקס התשליך קיימים בשלהי המאה ה-14, אולם בכל האמור לפזורה הספרדית, אפילו בחיבור מאוחר כמו "שולחן ערוך" מהמאה ה-16 התשליך אינו מוזכר.

מן המקורות האשכנזיים המוקדמים בהם התשליך נזכר, אנו לומדים על טקס יוצא דופן, הן באשר ללוקחים בו חלק והן בכל הנוגע למקום ולשעה אשר בהם הוא התקיים. טקסטים שכתבו יהודים ולא יהודים בראשית העת החדשה מספרים על טקס בו השתתפה כל הקהילה, על זקניה, צעירייה נשיה ומשרתיה: באמצע היום, לאחר סעודת הצהריים, יצאו כולם לשפת הנהר, בצילם של עצי יער עבותים ולקול פכפוך המים הזכים, שם השתעשעו עם הדגים המקפצים מן המים בניסיון לתפוס את פירורי אוכל שהשליכו להם הנוכחים. וזאת בניגוד לאווירת החג שמוקדה מצוי בבית הכנסת.

מתבקש לשאול כיצד בא לעולם טקס כזה ואיך הוא מצא את מקומו דווקא ביום שבו מרכז הכובד שרוי בבית הכנסת. ההסברים שניתן למצוא בספרי המנהג היהודיים שנכתבו באשכנז במאות ה-15 וה-16 מבולבלים ומקוטעים למדי וקשה לחלץ מהם תמונה ברורה של המנהג. אלא שישנם מקורות נוספים, מאותה תקופה ממש: יהודים שהמירו את דתם לנצרות ונוצרים שעסקו בחקר אתנוגראפי של שכניהם היהודים שילבו בכתביהם תיאורים של הטקס שהסתמכו על טקסטים יהודיים ובעיקר על מראה עיניים.

מסתבר כי הריטואלים השונים היו קשורים קודם כל להשכלתם של הנוכחים בטקסים. המלומדים שבין היהודים נצמדו לפסוק מספר מיכה - "ותשליך במצולות ים כל חטאתם" - ופשוט קראו אותו, ללא כל פרשנות מעשית. רוב הציבור, לעומת זאת, לא דבק בטקסט המדויק, אלא אמר בגרמנית פשוטה את שהיה על לבו. "שפיכת החטאים" התבטאה בניעור הבגדים והסתלקות מהירה מהמקום, כדי שחס וחלילה לא תחזיר הרוח את המעשים הרעים למי שזה עתה נפטרו מהם.

בחלק מהמקורות הנוצריים מסופר שהופעת הדגים במהלך הטקס עוררה שמחה גדולה בנוכחים, שראו בכך אות להעברת החטאים מגופם לדגים, ממש כמו שנהוג היה להאמין שהשעיר הנשלח למדבר ביום הכיפורים, נושא עמו את חטאי העם לאבדון. בטקסטים היהודיים מהמאה ה-15 מופיעים הדגים בהקשר אחר: בהופעתם, על הנוכחים היה לזכור "שאנו משולים כדגים חיים הללו שנאחזים פתאום במצודה".

במאות שבהן התעצב מנהג התשליך, ההליכה לנהרות הייתה בילוי מקובל בשעות הפנאי של ימי חג ושבת. יהודים ושאינם יהודים יצאו לבלות בין עצי היער הגדלים ליד גדות הנהר, להשתכשך במים ולדוג. מהטקסטים הרבניים אנו לומדים על לא מעט בעיות הלכתיות שנוצרו בשל כך וקשורות בטלטול מזון, אחיזה במוקצה ועוד. כפי הנראה נהגו אנשים לשאת איתם מביתם דברי מאכל כדי להשליכם לדגים ובכך עברו על טלטול והוצאה מרשות לרשות. היו שביקשו מזון משכניהם הנוכרים, שבילו אף הם על שפת הנהר, אולם עצם האכלת הדגים הייתה גם היא עבירה. אין זה פלא אפוא שטקסטים רבניים שעסקו בהליכה לנהרות בראש השנה יצאו בחריפות נגד מנהג השלכת האוכל לדגים, בשל טלטול חוץ לרשות. לדידם, ההליכה לנהרות בראש השנה לא הייתה קשורה לעריכת טקס כלשהו ומטרתה הייתה רק להיזכר במעשה העקדה ובשטן, שנדמה היה לאברהם "כנהר שאי-אפשר לחצותו". מעניין לציין שבחלק מהמקורות מהמאה ה-15 נאמר במפורש כי מנהג התשליך אינו חשוב במיוחד ולא תמיד מקפידים לקיימו.

לטקס התשליך היו מאפיינים חריגים נוספים, שהבחינו אותו ממסורות "רשמיות" אחרות. בספרות המאות ה-16 וה-17 מסופר על השתתפותם של נשים וילדים בתשליך, בניגוד לטקסים פומביים אחרים שבהם נכחו בדרך כלל גברים בלבד, מטעמי צניעות והפרדה בין המינים. יתרה מכך, טקסים ואירועים דתיים בחברה היהודית התקיימו בדרך כלל בבית הכנסת או בבית, אבל לעולם לא בטבע. על הרקע הזה, יש להבין את ה"תשליך" לא כציווי דתי אלא כתוצר של אירוע חברתי. ניתן לומר כי התשליך הוא עיצוב מחדש של תרבות פנאי כפעילות דתית- רוחנית; הוא שילב בין שעשוע נפוץ לתפילה שנאמרה בימים הנוראים במשך מאות שנים.

בכל הנאמר לעיל אין הסבר יחיד ומוחלט לעיצובו של התשליך. ממכלול העדויות הקיימות ניתן להניח כי ראשיתו של המנהג הייתה אי שם בסוף המאה ה-14, מתוך ניסיון לתת משמעות דתית לבילוי הצהריים של המוני העם בראש השנה. שעת הטקס, מיקומו הלא שגרתי על גדת הנהר, הרחק מהמרכז הרוחני של הקהילה, ההשתתפות של נשים וילדים ולבו של הטקס - השלכת פירורי לחם למים - מעשה שהפך לשעשוע מקובל בכל שבת ומועד, מלמדים שאין מדובר בריטואל שיצרו בעלי ההלכה, אלא בניסיון להעניק מימד אחר לפעילות עממית שהתקיימה בלאו הכי. הטקסטים ההלכתיים שתיארו את התשליך שמו דגש על הסמליות שבו ועל התהליך הנפשי הסובייקטיבי שעובר המאמין; לעומת זאת, טקסטים שתיארו את התרבות היהודית העממית מלמדים כי מרבית הציבור ייחס את תוצאות הטקס לפעולות שבוצעו במהלכו.

ברבות השנים, נעשו ניסיונות רבים לשוות לטקס נופך דתי יותר: כמות המשתתפים בו צומצמה, מועדיו שונו ומשקלם של הטקסטים והמרכיבים הרעיוניים בו גדל. כך, התרחק התשליך משורשיו בתרבות הפנאי באשכנז ועטה על עצמו בהדרגה את אופיו המוכר לנו כיום.

אלי פריימן הוא מנכ"ל ובעלים של חברת שוקי פריימן בע"מ, עוסק במחקריו האקדמיים ברבדים העממיים של הריטואל בתרבות היהודית.
תאריך:  14/09/2010   |   עודכן:  14/09/2010
אלי פריימן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בילוי שנעשה מצווה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שם
14/09/10 12:59
2
בעית טילטול
14/09/10 16:06
3
יואל קורנלום
14/09/10 17:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
העמידה בראש מורכן ביום-הכיפורים מתוך הכאה 'על חטא' אינה עולה בקנה אחד עם הרוח הכללית הנושבת בימינו. פסיכולוגים ויועצים למיניהם מעודדים את בני-האדם להיות שלמים עם עצמם, להתנער מרגשות אשם, להרגיש שביעות-רצון וסיפוק עצמי. על-פי התפיסה הזאת החולשות והמעידות הן תכונה אנושית טבעית, ואין סיבה להיות מוטרדים מהן.
14/09/2010  |  מנחם ברוד  |   מאמרים
בשעה 04:00 לפנות בוקר, יום ב', הגיעו לכפר הבדואי אל-עראקיב (בין באר-שבע לרהט) כעשרה בולדוזרים ועשרות שוטרים, ומחקו בפעם החמישית את הכפר.
14/09/2010  |  יעלה רענן  |   מאמרים
מחמוד אחמדינג'אד מאיים למחוק את ישראל מהמפה, כלומר לתקוף אותנו עם פצצות גרעין. האם אנחנו מאמינים לו? כן. חסן נסראללה מכריז השכם והערב על כוונותיו לשחרר את ירושלים, כלומר להשמיד את ישראל. האם אנחנו מאמינים לו? כן. החמאס הכריז בפירוש כי בכוונתו להשמיד את מדינת ישראל ואף כתב זאת באמנה שלו. האם אנחנו מאמינים לו? כן.
14/09/2010  |  אבנר יופי  |   מאמרים
הקפאת הבנייה לעשרה חודשים היא צעד תלוש מהקשר, שהתקבל על-ידי מנהיגות לחוצה ונטולת חזון, שנכנעה ללחץ מדיני בינלאומי, מתוך ידיעה שבצד השני אין פרטנר שירים את הכפפה ויענה במחוות משלו למען התקדמות לעבר הסכם מדיני בין שני הצדדים.
14/09/2010  |  אהוד כהן  |   מאמרים
לא רק על חטא אנחנו נכה בעוד ימים אחדים, גלעד. גם על עוול. על חטא בלתי נסלח ובלתי נמחל ועל עוול משווע, שערורייתי מכל בחינה שהיא. חשבון הנפש הקולקטיבי שלנו, דתיים ומי שאינם כאלה, חובשי כיפה ועוטות שביסים, גלוחי ראש וזקורי כרבולות משוחות ג'ל, קלועות צמות ומי ששיערן זנבות סוסים או צנוף לפקעת, עשירי הארץ ואביוניה, שועיה רמי המעלה והמעמד וחלכאיה ונדכאיה, כולם. כ-ו-ל-ם. כולם, גלעד.
14/09/2010  |  אברהם שרון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il