|   15:07:40
דלג
  אמנון לורד  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

השנה של המעמד הנשלט

המעמד השליט, אותה שכבה דקה וכוחנית המתעבת את החברה הישראלית ומכתיבה לה מה מותר לחשוב ולומר, נתקל השנה לראשונה בהתנגדות ציבורית מסיבית "פרשת אוניברסיטת בן-גוריון היא לא אקורד סיום", מבטיח ארז תדמור מ'אם תרצו'
15/09/2010  |   אמנון לורד   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
[צילום: אם תרצו]

התופעה המשמעותית ביותר שהתרחשה השנה בחיים הציבוריים בישראל היא עלייתה של תנועת 'אם תרצו' והמהלומות שהצליחה להנחית על שתי זרועות תמנוניות של המעמד השליט. האחת היא 'הקרן החדשה לישראל', והשנייה זו האקדמיה. האוניברסיטאות, ובייחוד אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

"הצלחנו לתת קול לרוב המושתק, הצלחנו להביא לביטוי את האמונות של הציבור", אמר לי ארז תדמור, שותפו של רונן שובל בהנהגת התנועה. "פרשת אוניברסיטת בן-גוריון היא לא אקורד סיום בכל נושא האוניברסיטאות. יהיה לזה עוד המשך. אגיד משפט כללי: בישראל יש מיעוט זניח המונה שניים או שלושה אחוזים מהציבור, אבל מצליח להשליט פחד מפני הבעת דעות אחרות. הוא שולט בחברה הישראלית באמצעות האקדמיה, באמצעות ארגונים בלתי ממשלתיים שונים, באמצעות שליטה בממסדים, וגם באמצעות עיתון כמו 'הארץ' - ובדרך זו משליט טרור מחשבתי.

"המיעוט הזה מייצר מצב שאפשר להביע רק עמדות פוליטיקלי-קורקטיות, וכל מי שמביע עמדות נגד - מקוטלג ונערך נגדו מסע הכפשה. יוצרים מסע של דה-לגיטימציה למנהיגים רבים ול-70 אחוז מהציבור. הציבור לא השיב מלחמה עד היום. הוא היה נתון בדמורליזציה. אבל בשנה האחרונה הייתה הצלחה של הציבור להוכיח שהוא לא מקבל את שטיפת המוח ואת מסע התעמולה".

מטרתו של המעמד השליט היא כוח ושלטון. לא שלטון דמוקרטי באמצעות הקלפי, באמצעות שכנוע הציבור, אלא שלטון אפקטיבי, שלטון בפועל, המאפשר למרכיבי המעמד השליט להפוך לעתים אפילו את ראש הממשלה לבלתי רלוונטי.

"המעמד השליט" זה לא מה שמכנים אוליגרכיה ולא "האליטות", אם כי מרכיבים של אלה שותפים בשכבת המעמד השליט. לאחרונה ניתח את התופעה, כפי שהיא מתבטאת בארצות הברית, פרופ' אנג'לו קודבילה מאוניברסיטת בוסטון במגזין 'אמריקן ספקטייטור'. הוא מתאר את התופעה כמעמד שליט דו-מפלגתי, אם כי המפלגה של המעמד השליט האמריקני היא באופן ברור המפלגה הדמוקרטית. זהו מעמד שחונך באוניברסיטאות לאורך כשני דורות. מציינת את חבריו אחדות השורה ואחדות המחשבה. והסיבה שדנים במעמד הזה כעת היא בגלל הכישלון הכפול שלו: בטיפול במשבר הכלכלי, ובמלחמות השונות שאליהן גרר את אמריקה בלי שיידע איך לנצח בהן.

קודבילה מוכיח שבאוניברסיטאות קיימת סלקציה שלילית. הפחות טובים, ביניהם כאלה שכתבו מחקרים המבוססים ברובם על פלגיאטים, וכאלה החתומים על מחקרים שנכתבו על-ידי עוזר מחקר זוטר - הם אלה שמתקדמים. כמו בארץ, החוגים למדעי הרוח והחברה שליטים באוניברסיטאות. אלה שמפרסמים פחות ותורמים פחות לקידום המחקר בתחומיהם הם אלה שמשתלטים ומקודמים. ההסבר הוא שככל שאיש האקדמיה מחזיק ברקורד חלש יותר, כך הוא תלוי יותר בחבריו ונעדר מעמד אינטלקטואלי עצמאי - והתנאי החשוב ביותר לקידום הוא איתות על מחויבות ל"מעמד השליט". חבריו של המעמד השליט מתגוררים באזורים מסוימים, בעיירות קמפוסים ובוושינגטון. הם מזהים זה את זה לפי השפה, לפי הקודים של מה מותר להגיד ומה אסור, קודים המסגירים מיד את השקפתם המשותפת על כל דבר.

אחד הדברים המשותפים למעמד השליט, שקודבילה טוען שהוא מייצג כשלושים אחוז מהציבור האמריקני, הוא הבוז והתיעוב שהוא רוחש למעמד הרוב, המונה כ-70 אחוז מהציבור. הוא קורא לו "מעמד הכפר" - אלה ששולטים במרחב שמחוץ לערים הגדולות.

הקרן החדשה תמצא שיטה חדשה

התופעה בישראל דומה. השאיפה של "המעמד השליט" היא לצבור לעצמו עוד כוח ולרדות ברוב הגדול של ה"עמך". סביר מאוד שבישראל שכבת המעמד השליט אף צרה יותר מבארצות הברית. בישראל יש למעמד הזה ארבע מפלגות: האחת, זו המפלגה שבה עדיין תולה המעמד תקוות שתצליח ממש לשלוט במנגנון הממשלה, וזו קדימה. ואחריה 'העבודה', מרצ וחד"ש.

אבל הזרועות המפלגתיות של המעמד השליט בישראל הן הפחות חשובות במערכת הזאת. גופים כמו הקרן החדשה, חוגים באקדמיה, עיתון 'הארץ' וגורמי תקשורת נוספים, והגורמים הדומיננטיים בפרקליטות המדינה ובבית המשפט העליון, הם אלה המוציאים לפועל את השלטנות של אותו מעמד. את הרקע ההיסטורי התרבותי של התהליך הזה תיאר פרופ' מני מאוטנר בספרו 'משפט ותרבות בישראל בפתח המאה העשרים ואחת', אם כי הוא אינו שותף לניתוח הפוליטי שנעשה פה.

ארז תדמור מאשים שאותה קבוצה פוליטית-חברתית היא במהותה אנטי-דמוקרטית, ומצליחה להפוך את הרוב ללא-אפקטיבי. "באוניברסיטאות מלמדים שבכל מקום דרושה שקיפות, ושבכל ממסד מתבצעים מינויים ללא בקרה, בכל מקום שולטים שיקולים זרים", הוא אומר. "המרקסיסטים מציעים את הניתוח שלהם לתופעה, הפסיכולוגים נותנים את האנליזות שלהם כהסברים להתנהגות הציבור והממסדים, וגם הפוסט-מודרנים יודעים איך להסביר. בכל מוקד החלטות במערכת המדינתית או הכלכלית שולטים שיקולים זרים. איפה אין שיקולים זרים? רק אצלם. רק באוניברסיטאות לא דרושה שקיפות. אנחנו טוענים שצריך להפעיל מערכת בקרה על כל הגורמים, גם על האקדמיה. האומנם רק המצוינות האקדמית היא קריטריון לקידום ולמינויים אקדמיים?

"כך היא גם ההתחזות של ארגוני הקרן החדשה. הם אוהבים להציג את עצמם כגופי החברה האזרחית. זו הסוואה לרשת של כמה מאות אם לא עשרות בודדות של אנשים, שמתחלפים במועצות המנהלים של הארגונים כמו בכיסאות מוזיקליים. עיקר ההשפעה שלהם איננה שיפור 'החברה האזרחית' בישראל, אלא בדיוק להפך. הם משפיעים על האליטות של המדינה ועל הציבור בכללותו בדרך של יצירת דמורליזציה. הציבור מתקומם וחש באי הצדק שמייצגים הגופים האלה. הוא יודע שהצדק נמצא אצל אלה המייצגים אותו, אבל ברובו כבר לא מאמין שאפשר לממש את הצדק. אם הייתה לנו הצלחה השנה, היא בכך שהצלחנו לתת קול לציבור הזה ולתחושות שלו".

ככל שאפשר לשפוט, המתקפה הציבורית על הקרן החדשה, בהובלת 'אם תרצו', לא שינתה את מצבה הכספי של הקרן. להפך: יש סימנים שמקורות המימון שלה נכנסו לאמביציה של התגייסות ותקציביה גדלו. יש המייחסים זאת להתאוששות היחסית בארצות הברית בשנת 2010, לאחר שתורמים רבים סגרו את הברזים בשנת 2009 בעקבות ההתמוטטות הפיננסית. כך שייתכן שהצמיחה בתקציבי הקרן החדשה בכ-30 אחוז הם תוצאה של המטוטלת הזו.

זה לא ישנה את העובדה שהקרן ספגה מהלומה של דה-לגיטימציה, וכל מה שמזוהה כתוצר של הקרן החדשה מעורר היום חשדנות. אך אין פירוש הדבר שהשפעתה הממאירה תפחת; היא רק תמצא דרכים חדשות לממש את שלטנותה. היא בוודאי תגביר את החדירה השקטה באמצעות יחידים וקבוצות קטנות לתוך הממסדים – כמו שהדבר נעשה לאורך שנים על-ידי מימון סטודנטים למשפטים המתמחים בהחדרת אידיאולוגיות זרות לשיקולי מערכת החוק והמשפט. הקרן החדשה תהיה מסוגלת גם לפתות חלק מטובי המוחות לשירות מהלך הפירוק של החברה הישראלית והקרסת הדמוקרטיה והמדינה עצמה.

ייתכן שתִפְחַת השפעתם של גופים שמקורות המימון שלהם יזוהו בקרן החדשה. החוק שמקדם זאב אלקין, שלפיו גופים כמו ארגוני הקרן יחויבו לחשוף את מקורות המימון שלהם, הוא בעל חשיבות רבה. הציבור יידע אז כי רוב הפעילות שמופיעה כביכול תחת הגג של "החברה האזרחית" איננה אלא פעילות בשירות אינטרסים זרים ובשירות האינטרס השלטני הרודני של המעמד השליט בישראל, הנלחם ללא לאות נגד הציבור הישראלי.

פתיל מאיץ בשדה מטענים בינלאומי

חרם האמנים נגד אריאל הוא הדוגמה האחרונה לטכניקה של שליטה. יצירת הפילוג והפיכת עיר כמו אריאל לנושא שנוי במחלוקת – בהקשר הישראלי זהו סוג של שליטה. הפעולה הזאת, שנעשתה על-ידי כמה עשרות בודדות של אמנים המזדהים עם השמאל הרדיקלי, הצליחה להכניס לסחרור את כל המערכת הישראלית, כולל מצב שבו אגפים שונים בממסד נלחמים אחד בשני. פתאום הממשלה צריכה לשקול אם לממן את הממסד התיאטרוני שהוא נכס לאומי.

זאת אחת התופעות המרתקות בטכניקת ההפעלה של המעמד השליט. זה לא מובן מאליו בכלל שארגוני שמאל רדיקליים יהיו חלק בלתי נפרד מהמעמד השליט. אבל זה המצב היום בישראל. פעולות מהסוג של חרם אריאל או שיח'-ג'ראח סגרו לחלוטין את הפער בין השמאל הציוני לבין השמאל הרדיקלי האנטי-ציוני. השמאל הרדיקלי הצליח להוכיח חד-משמעית לגדי טאוב ושמוליק הספרי מהשמאל הלאומי כביכול, שהרדיקליזם האנטי-ישראלי הוא הרבה יותר אפקטיבי במונחים של צבירת כוח והפעלת כוח. ראינו את זה בפרשת דוח גולדסטון ובפרשת המשט הטרוריסטי, ורואים את זה לאורך זמן בירושלים, בשיח'-ג'ראח, בסילואן, ובאתרי גדר כמו בילעין ונעלין.

השמאל הרדיקלי הוא היום כמו סיירת קדמית המסמנת מטרות. פעולה רדיקלית של כמה עשרות יוצרת מיידית כותרות בכלי התקשורת המרכזיים באירופה, בבי-בי-סי, ולפעמים גם בארצות הברית. קלמן ליבסקינד מ'מעריב' אבחן בבלוג שלו בתחילת השבוע שהאמנים שותפים לטרור בכך ששני הגורמים מסמנים את המתנחלים כאויב. אני הייתי מחדד לקלמן את התמונה: המתנחלים, בייחוד מתנחלי קונסנזוס כמו תושבי אריאל, הם מיקרו קוסמוס לכל החברה הישראלית. זה היחס האמיתי של המעמד השליט כלפי החברה הישראלית.

התיעוב כלפי החברה הישראלית מניע את היחס אליה כאל סוג של אויב. אנשי המעמד השליט מתנגדים לערכים הבסיסיים של החברה הישראלית ומחפשים כל דרך להביא להתפרקותה. ומתברר שהחברה הפוסט-מודרנית מאפשרת סוג כזה של שלטנות מצד מיעוט רדיקלי, הרואה את האנשים המרכיבים את החברה הישראלית כגזענים, בעלי דעות קדומות, תאבי בצע, נצלנים, עושקים, חומר גלם לפשיזם אלים, אנשים שיש לרסן ולדכא אותם ובמקביל לבצע בהם פעולה אינטנסיבית של חינוך-מחדש בנוסח הסטליניסטי.

המעמד השליט בישראל הוא קנאי וחסר מעצורים. בנוסח הפעילות שלו בשנים האחרונות הוא מוכיח שלמד למנף את קשרי חוץ-לארץ שלו, וכי כדי להמשיך ולהפעיל כוח על החברה הישראלית הוא יהיה מוכן לשתף פעולה עם אויבי ישראל לסוגיהם. בין אם הם מחבלים מתאבדים ובין אם מיסיונרים אוחזים במצלמות טלוויזיה. נראה שהמציאות של שכבה אליטיסטית שלטת בעידן הגלובליזציה מייצרת שיתוף פעולה בינלאומי מכפיל כוח. כפי שעיתון 'הארץ' מסוגל להתניע תגובת שרשרת תקשורתית בעולם המערבי, כך ארגוני השמאל הרדיקלי בישראל הם כמו פתיל מאיץ בשדה מטענים בינלאומי.

תנועת 'אם תרצו' פתחה במעין התקוממות עממית נגד המעמד המקומי הזה שתשוקת השליטה שלו היא הכוחנות בעירומה. הקרע בין המעמד הזה לבין הציבור הרחב הוא עובדה קיימת. על עצומת המחרימים חתומים שלושה מגדולי הסופרים בישראל. קצת חבל לראות את הבולשביזציה של יהושע, עוז וגרוסמן. אצל יהושע השנאה כלפי העם היא גלויה. מי ששמע את הרצאותיו לאחרונה בנושא האנטישמיות או קרא את חיבוריו בנושא, יכול לזהות שהאיש אימץ את הגישה האנטישמית לאנטישמיות עצמה. הוא משתמש במושגים מבחילים כגון "היהודים חודרים לרקמות של עמים אחרים ומעוררים בכך את השנאה כלפיהם". זה הרעיון המרכזי. היהודים אשמים בשנאה כלפיהם, הם מתפקדים בעולם כמו סרטן. לא הייתי מציין זאת אלמלא הייתי נוכח בעימות כזה בהשתתפותו של א"ב יהושע. מדווחים כי הרצאות בנוסח דומה הוא נושא גם בגרמניה. יהושע מזקק בצורה קיצונית את הלך הרוח הדומיננטי במעמד השליט. והוא כמובן, כמו עמיתיו, חוזר וטוען שהוא ציוני.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  15/09/2010   |   עודכן:  15/09/2010
אמנון לורד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השנה של המעמד הנשלט
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סתום העין מערערה
15/09/10 09:36
2
ברדאקיסט
15/09/10 10:23
3
יהודי יהודי יהודי
15/09/10 11:12
4
רוב העם
15/09/10 11:30
5
גבי בן
15/09/10 11:52
6
benzic1
15/09/10 11:52
7
פפאי
15/09/10 14:53
8
ג'ורג' אורוול
15/09/10 15:27
9
זהר איזנברג
16/09/10 06:30
10
ירון זכאי
16/09/10 12:40
11
אזרח מודאג2
16/09/10 18:41
12
אבנר צפוני
16/09/10 21:33
 
חיפאי
19/09/10 08:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עוד לא נפתח סבב השיחות הראשון בתהליך המדיני המחודש, שנחנך בטקס חגיגי בוושינגטון בתחילת ספטמבר 2010, וכבר התגלעה מחלוקת קשה בין ישראל לפלשתינים, המאיימת על עתידו- קביעת סדר היום לדיונים. בעוד הפלשתינים שומרים על עקביות ביחס לתביעותיהם מן העבר בדרישתם להציב את החלוקה הטריטוריאלית בראש הסוגיות לדיון, נתניהו סוטה מן המתווה אותו הציגה ישראל בסבבים קודמים של המשא-ומתן, בתביעתו לפתוח את השיחות בהסכמה על סידורי הביטחון והכרה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. תביעה זו משקפת שינוי מהותי בסדר יומה המדיני של ישראל, עם הוספה של סוגיית ליבה חמישית - סוגיית ההכרה, על-פני ארבעת הנושאים המרכזיים שעמדו על שולחנם של הנושאים והנותנים עד-כה (גבולות והתנחלויות, ירושלים, פליטים וביטחון).
15/09/2010  |  שירי טל-לנדמן  |   מאמרים
אילו להקת "הכל עובר חביבי" הייתה אמריקנית, ייתכן שהייתה ממירה את להיטה "על מדרגות הרבנות" ב"על מדרגות בית המשפט". שהרי אצל ידידתנו שמעבר לים, המשפט מתנהל מחוץ לאולם לא פחות מאשר בתוכו, ולעיתים נדמה שהצדדים מכוונים אל התקשורת ודעת הקהל עוד יותר מאשר אל השופט והמושבעים.
15/09/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
עשרת ימי תשובה, שבעיצומם אנו מצויים ואת שיאם נציין בסוף שבוע זה, יום הכיפורים, אינם בהכרח ימי תשובה רק במערכת היחסים שבין אדם לקונו ובין אדם לחברו. ימי התשובה מסוגלים גם לתשובה כללית – במערכת היחסים שבין אדם לעמו, בין אדם למדינתו, בין אדם ליהדותו.
14/09/2010  |  מנחם רהט  |   מאמרים
תזכורות קצרות על עיוותי-דין קשים שנעשו בשגגה או ביודעין ועל קומץ משפטים-חוזרים שהתקיימו באיחור גדול:
14/09/2010  |  עידן סובול  |   מאמרים
סימה קדמון, היום (ג', 14.9.10) בידיעות אחרונות, מפרשת בצורה מקוממת את תוצאות סקר ד"ר מינה צמח ממכון "דחף", המוכיח שרוב משתתפי הסקר (51%) בעד המשך הבנייה ביהודה ובשומרון, ומיעוט של 39% בלבד בעד המשך ההקפאה.
14/09/2010  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
גדי טאוב: המתנחלים מסכנים את קיומה של המדינה  /  דוד מרחב
שערוריית הבשר הפלשתיני  /  פזית רבינא
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
"אימא תמיד רצתה שנהיה ביחד"  /  הודיה כריש-חזוני
התחלה ברגל שמאל  /  סופיה רון-מוריה
יהודי שחי בעולם פגום  /  יאיר דרייפוס
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il