|   15:07:40
דלג
  יעקב בר-און  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
הגיבורים האמיתיים לא היו הגנרלים. חיל השריון שועט צפונה אל הגבול עם פרוץ המלחמה
[צילום: איתן הריס/לע"מ]

"דדו קיבל את גיוס המילואים
שרצה, למרות התנגדות דיין"

אל"מ (מיל.) יעקב חסדאי, היועץ של ועדת אגרנט, מסרב להתרגש מהפרסומים האחרונים על מלחמת יום הכיפורים. לדבריו, לאחר כל ניסיונות ההכחשה וההדחקה, מתבררת כעת הסכנה שבפניה עמדה המדינה באותה עת
09/10/2010  |   יעקב בר-און   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
חסדאי. משבר ערכי [משה מילנר/לע"מ]

"הפרוטוקולים מישיבות הממשלה בעת מלחמת יום הכיפורים לא הפתיעו אותי מאחר שרוב הכתוב בהם ידוע", אומר אל"מ (מיל.) ד"ר יעקב חסדאי, 72, מי שהיה חוקר צבאי של ועדת אגרנט וקודם לכן במהלך המלחמה מהמפקדים בשטח, שאף נפצע בסופה. "הופתעתי מההתעניינות הגדולה בהם עם פרסומם. אולי זה פתח פצעים שכנראה אף פעם לא הגלידו. המלחמה ההיא הייתה בבחינת חוויה מכוננת לדור שחי באותה תקופה ועודנו חי. אפשר שהדברים שנחשפים בפרוטוקולים מחדדים כמה נושאים שהחברה הישראלית מנסה לשכוח ולהשכיח".

"היו שלושה זרמים בחברה הישראלית שניסו למחוק את מלחמת יום הכיפורים מתודעת העם", קובע חסדאי וכורך יחדיו בהקשר זה באופן מפתיע את הממסד הפוליטי ושתי תנועות המחאה שיצאו מהמלחמה - "גוש אמונים" ו"שלום עכשיו". לדבריו, לכל אחת מהם היו סיבותיו-הוא להראות שצה"ל לא נחלש במלחמה ו"אפשר להמשיך לשדר עסקים כרגיל".

"כעת, לאחר כל ניסיונות ההכחשה וההדחקה לגבי המשמעות האמיתית של מלחמת יום כיפור, כשמתבררת עוצמת הסכנה שבפניה עמדה המדינה בימים הראשונים של המלחמה, ברור שזה היה כמו הלם בפרצוף החברה הישראלית", טוען חסדאי, המשמיע קול שקול על-רקע התגובות הסוערות מסביב. "לכן, להערכתי הפרוטוקולים עוררו תדהמה כל-כך גדולה".

אישית, למדת משהו חדש מאותם פרוטוקולים?

"כמעט שלא, אם כי צצות ועולות כמה עובדות מעניינות. למשל, כל אלה שרוצים לקטול את דיין ולרומם את דדו, צריכים לשים לב שבסופו של דבר דדו קיבל את גיוס המילואים שרצה למרות ההתנגדות הראשונית של דיין".

אם הזכרת את שר הביטחון דיין, עוררה סערה אמירתו שיש לנטוש בשטח את הפצועים במעוזים.

"כאן לוקחים שאלה מדינית-ביטחונית קשה והופכים אותה לסיסמה. כשהעניין נדון, המעוזים היו מכותרים. כל ניסיון לפרוץ אליהם היה עלול לעלות בקרבנות רבים מאוד, ספק אם היה מצליח. לכן, ראשי המדינה, המנהיגים, יודעים שניהול העניינים במצב חירום זו לא סדרת חינוך ויש לקבל החלטות ענייניות. כזו הייתה אותה אמירה, או החלטה, של דיין".

והצעתו של דיין להפציץ את דמשק בעקבות שחיקת הטנקים שלנו?

"במהלך המלחמה הועלו מתוך תחושת-סכנה עמוקה כמה הצעות שתוארו בעיתונות כמטורפות. ביניהן נכרכה אותה הצעה של דיין ומלמדת על עומק המשבר. לגבי עצם ההצעה להפציץ את דמשק, ישראל הפציצה בעומק שטח מצרים במלחמת ההתשה, מה שגרם להתרוקנות ערי התעלה. בהקשר זה גולדה שאלה נכון אם נשיג באמצעות הפצצת דמשק את המטרות שברצוננו להשיג ואם הנזק למעמדנו ולשמנו הטוב לא יהיה מזיק יותר".

הזכרונות האישיים של חסדאי ממלחמת יום כיפור הם מגיזרה אחרת. במהלך המלחמה הוא פיקד על פלוגת צנחנים בקרב על העיר הסואץ, בצידה המערבי של התעלה. "קיבלתי פקודה מאוד מוזרה", הוא נזכר. "אם זו סטלינגרד, אל תיכנס; אם זו באר-שבע, תיכנס', כך נאמר לי. ומדוע? - הן ברן, אברהם אדן, שהיה מפקד האוגדה והן אורי בן-ארי, שהיה סגן אלוף פיקוד הדרום, היו מדור מלחמת השחרור, הדור שעדיין חונך על ברכי הקרב בסטלינגרד במלחמת העולם השנייה. הם ידעו מהי המשמעות של הסתערות על עיר מבוצרת ומנגד לא שכחו את הכיבוש הקל של באר-שבע".

ניתן לנחש שלא לקחתם בחשבון את אפשרות-סטלינגרד.

"בוא, נאמר, שהכוחות שנכנסו לעיר סואץ לא נכנסו בהיערכות לקרב. הייתה מחשבה שזה ילך בקלות, אולי כמו בכיבוש שכם בששת הימים, כשתושבי העיר חשבו שכוחות צה"ל הם מהעירקים וקיבלו אותם ב...דגלים מונפים. הקרב בסואץ לא היה קרב מרשים מבחינת תכנון מבצעי. נתקלנו באופן בלתי צפוי בכוחות אויב שהיו מאורגנים להגנה. גם אם נחלצנו לבסוף, המחיר היה יקר מאוד".

פרט, בבקשה.

"אם הטענות הן שכל הכשלונות דאז של צה"ל היו רק בגלל ההפתעה, הקרב בסואץ היה בסוף המלחמה ולא היה קשור להפתעה ובכל זאת זה היה קרב כושל. הן המודיעין והן התכנון שלנו היו לקויים, גם ניהול הקרב. נלכדנו בתוך העיר בשני כיסים שבהם התבצרנו. בשעות הצהריים קיבלנו הודעה שכבר אי-אפשר לעזור לנו. זאת לא הייתה שמחה רבה לשמוע הודעה כזאת, אבל הבנו שעלינו לפתור בכוחות עצמנו את הבעיה ולחיות עם הנתונים, לא עם האשליות.

"כשירד הלילה, שלחתי סיור שיחפש מסלול-חילוץ לא חסום. כשנמצא המסלול הזה, ריכזתי את כל האנשים, העמסנו עלינו את הפצועים ועברנו בין הבתים בדממה מוחלטת. אומנם הייתה לנו היתקלות אחת בדרך, אבל בלי נפגעים".

והפציעה שלך, לאחר שנפצעת פעמיים במלחמת ששת הימים והועטרת בעקבותיה בעיטור העוז?

"זה היה לאחר שיצאנו מהעיר סואץ. בעוברנו את החיץ, עלינו על מארב מצרי. המצרים הרימו ידיים. כשקראתי להם להתקרב, אחד מהם שלף רימון וזרק עלי. כלמוד פציעות, הדבר הראשון שזכרתי לעשות באותו מצב זה לשתות הרבה מים מאחר שכאשר אתה מאבד דם, עליך לשמור על מאזן הנוזלים בגוף".

כעת, אם נחזור לפרוטוקולים - לו הייתה מתקבלת דרישתו של הרמטכ"ל דוד אלעזר להנחית על האויב מכת-מנע, האם יכלו מהלכי המלחמה להיות שונים לגמרי?

"חד וחלק - לא! זה מהדברים הקטנים שכדאי ללמוד מהפרוטוקולים. הוא דיבר, למשל, על מכת-מנע שתשמיד את חיל האוויר הסורי, כמו ב-67'. זו הייתה הראייה שלו. אבל הבעיה האמיתית הייתה לא חיל האוויר המצרי ולא חיל האוויר הסורי אלא ששני צבאות אלה הצטיידו בטילי נ"מ שלחיסולם נדרשו שלושה ימים. שלושה ימים אלה הספיקו להם כדי לחפות על הצליחה המצרית ועל המתקפה הסורית ונסיונות התקיפה שלנו הסתיימו באבדות כבדות".

ולבסוף, מי שהביא לניצחון שלנו היה הרמטכ"ל אלעזר?

"הלוחמים היו אלה שהכריעו את הכף במלחמה, כשהם נלחמו בציפורניים בכל מקום שבו הייתה התמודדות. הם הגיבורים האמיתיים של המלחמה הזאת, לא הגנרלים, כשלכך הצטרף גורם מפתיע".

והוא?

"לאחר ההלם הראשוני שהם גרמו לנו, המצרים והסורים עשו שגיאה קריטית, שקשורה למנטליות שלהם וליומרות שלהם. הם לא ממש חשבו שאכן יצליחו להרוס את מדינת ישראל. לכן, המצרים, לאחר שחצו את התעלה, נעצרו כעבור שלושה-ארבעה קילומטרים. לו היה שם צבא אחר - אמריקני, רוסי, או גרמני - הוא ישר היה מבקיע פנימה אל המפקדות שלנו. גם הסורים נעצרו בשלב מסוים. זה אפשר לצה"ל להיערך ולעבור להתקפת-נגד.

"בסופו של דבר, העובדה הבסיסית היא שהמטרה המוצהרת של צה"ל לפני המלחמה הייתה למנוע מהאויב כל הישג כדי שהערבים יבינו שבעתיד אין להם שום סיכוי מול ישראל. את המטרה הזאת לא השגנו, כי היו להם הישגים משמעותיים בתחילת המלחמה. הדבר הביא את הנשיא אסד הנוכחי לומר כעת באזכרה ליד קבר החייל האלמוני -'שברנו את האגדה על החייל הישראלי הבלתי מנוצח'. זה מחיר מלחמת יום הכיפורים, מחיר מסוכן מאוד. עם זאת עובדה שכמעט 40 שנה לאחר אותה מלחמה יש שקט בשתי החזיתות. צה"ל הוכיח שהנמר הישראלי גם אם הוא פצוע, מסוכן מאוד להתגרות בו".

כיצד אתה רואה את חלקו של דדו באותה מערכה?

"על דבר אחד אין להתווכח - דדו נושא באחריות להכנת הצבא למלחמה, לתוכניות הצבאיות ולעובדה שהופתענו. בזה אין שום ספק גם אם ההפתעה נגרמה בגלל כשל ראש אמ"ן. דדו היה מעליו ונשא באחריות העליונה לכל הפעילות של צה"ל. אבל לאחר השלב הראשון של המלחמה דדו ניהל את המלחמה בתבונה ובשיקול דעת".

האם ועדת אגרנט גרמה לו עוול?

"בעיניי ועדת אגרנט לא הבינה את התפקיד האמיתי שלה. הכישלון של המערכת הביטחונית היה כישלון שלם. כולם היו אחראים! במדינה מתוקנת הממשלה הייתה מתפטרת, גם ראש המטה הכללי. הם היו אמורים לומר 'סליחה, אכזבנו אתכם, אנחנו מפנים את הדרך לאחרים'. במדינת ישראל דברים כאלה לא קורים ואז מקימים ועדות-חקירה כשאף אחד לא מוכן לשאת באחריות ו-ועדת אגרנט יצרה את התקדים לכך. עצם, הקמת ועדות כאלה מעידה על משבר ערכי בנושא של קבלת אחריות.

"יצוין שבוועדה ישבו אנשים נשואי פנים, אבל עם תחושת אחריות שאסור להם לשבור את אמון העם במערכת המנהיגותית. לכן, הם השאירו את ההנהגה על-כנם. אני חושב שהם עשו את זה בתום לב, בהנחה שאנשים שנבחרים על-ידי העם, על העם לשפוט אותם, לא הם. לעומת זאת, לגבי אנשים ממונים כמו הרמטכ"ל הם הרשו לעצמם לחרוץ משפט. באשר לשאלתך, אני לא חושב שדדו היה אשם, או אחראי, יותר מדיין. היה צריך להיות דין אחד לשניהם".

מי כמו חסדאי, איש הצבא והדוקטור להיסטוריה (שגם הוסמך כעורך דין ופועל כעת בתחום זה), להכרת ועדת אגרנט. הוא שימש כחוקר הצבאי שלה, יחד עם ההיסטוריון פרופ' יואב גלבר ובהיותו בשירותה עבר על הררי חומר ותחקר רבים מהמפקדים. "לתחקיר שלנו היה ערך היסטורי", הוא סבור. "בגלל ההקלטות והיומנים אפשר היה לעקוב במדויק אחר כל שלב בחלק מהמלחמה שאותו חקרה הוועדה".

לאחר הפעילות שלכם, נקטת בצעד יוצא דופן.

"אכן, שלחתי מכתב לשר הביטחון, כשבמקום דיין פרס כבר היה בתפקיד. הצבעתי בו על חשיפת ליקויים בחשיבה הצבאית ברמת המפקדים ובמערכת הערכים של הקצונה הבכירה. ניתחתי את הליקויים ההם וציינתי שהם משקפים תהליכים עמוקים בחברה. אם יש ירידה ברמה הצבאית, זה משקף ירידה ברמה התרבותית-לאומית וירידה ברמת הפיקוד משקפת ירידה ברמת המנהיגות הלאומית. בסיכומו של דבר, הצבעתי על כך שסימני החולשה והשקיעה שניכרו בצבא משקפים התפתחויות מסוכנות בחברה הישראלית שמלחמת יום הכיפורים שימשה לה כתובת על הקיר".

ננזפת?

"לא, אבל לאחר שיגור המכתב מצבי בצבא נעשה מעורער לגמרי ומצאתי את עצמי בחוץ".

ואם נסכם הכל?

"שילמנו מחיר כבד הן על חטא היוהרה והן על בריחת אנשים מאחריות. לכן, אולי הפתעתי אי אלה אנשים כשלפני שנה פרסמתי מאמר שכותרתו 'סליחה, גולדה!' ולא על הישג של ראש הממשלה מאיר בזמן המלחמה, כשאז, דווקא היא, הגברת הזקנה, העלתה שאלות ענייניות, כמו על אומץ הלב שגילתה בהתפטרותה אחריה..."

פורסם במקור: מקור ראשון
תאריך:  09/10/2010   |   עודכן:  09/10/2010
יעקב בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"דדו קיבל את גיוס המילואים שרצה, למרות התנגדות דיין"
תגובות  [ 23 ] מוצגות   [ 23 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רצה לפני ולא אחרי
9/10/10 21:47
 
שוקי ......
10/10/10 00:16
2
פטריוט ישראלי
9/10/10 22:08
3
שמיר .י
9/10/10 23:53
4
קלצלה
10/10/10 03:39
5
קורןנאוה טבריה
10/10/10 03:56
 
יוסף לוינשטיין
10/10/10 13:40
6
מסעודה לייבוביץ
10/10/10 07:02
7
עמיקם אזולאי
10/10/10 08:37
 
לעמיקם היקר !!
21/10/10 21:31
8
עין צופיה
10/10/10 08:45
9
כבר אז
10/10/10 14:47
 
חסמב"ה
11/10/10 16:44
10
מוטי1
11/10/10 16:29
 
למוטי 1 היקר !
21/10/10 21:20
11
חשדנית
11/10/10 18:51
12
קופרמן מאוריסיו
19/10/10 19:45
 
עמיקם אזולאי
20/10/10 07:12
 
קופרמן מאוריסיו
20/10/10 18:54
 
עמיקם אזולאי
21/10/10 07:02
 
לעמיקם אזולאי !!
21/10/10 21:06
 
עמיקם
22/10/10 07:21
13
סמח
22/12/10 10:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ה...פומפיות חוזרות. ביום חמישי הקרוב תיערך ב"גלריה דן", בתל אביב, הפתיחה של "עד עכשיו", תערוכה מציוריו של יוסל ברגנר במלאת לו תשעים שנה. בתערוכה יוצגו יצירות מתקופות שונות בחייו, כולל מהשנה האחרונה וכרגיל אצלו יצבצבו מהן בין שלל נושאי ציוריו הפומפיות. בניגוד למקומן הזניח במטבח, אצל ברגנר הן כוכבות מהמעלה הראשונה - רוקדות, בוכות, משיחות ביניהן, מתעופפות באוויר, מה לא. עולם שלם משתקף מציורי הפומפיות שלו.
09/10/2010  |  יעקב בר-און  |   כתבות
לפני למעלה משנה החריד את המדינה הרצח המזעזע בבר-נוער, שעד עצם היום הזה מבצעיו טרם נתפסו. הרצח חשף את הקהילה הגאה בישראל לדרגה חדשה של אלימות על-רקע שנאה ל"אחר" והומופוביה.
09/10/2010  |  ענבל בר-און  |   כתבות
סימנס שילמה שוחד לישראלים בסכום כולל של כ-20 מיליון דולר בתמורה להטיית מכרזים שפרסמו חברת החשמל וגורמים נוספים למרות זאת, פועלת הפרקליטות למיצוי הדין רק עם עו"ד דן כהן שעל-פי כתב האישום קיבל שוחד מסימנס בסכום כולל של מיליון דולר מדוע? האם יש לכך קשר לסיועה של סימנס בעצירת פרויקט הגרעין של אירן?
09/10/2010  |  יואב יצחק  |   כתבות
היום, 8.10.10, כוכב ונוס נעצר וחוזר על עקבותיו במזל עקרב, החושני והסודי. זהו תהליך שיעורר רצונות ומאוויים מהעבר, אבל יעורר גם חשדנות; במקום לחפש את הסיבות לבנות מערכת יחסים, טועים ובודקים מה הכוונות המסתתרות מאחורי החיוך של החבר או החברה, השותף או בן/בת הזוג. בזמן נסיגת הוונוס, זה הזמן לבחון מחדש תבניות שליליות במערכות יחסים, לעצור את הביקורת העצמית המוגזמת. יש כאן אתגר "לחפור" מתחת לפני השטח, לחפש את הסיבות לאט וביסודיות, בכדי להתחיל לבנות את היסודות החיוביים למערכת יחסים טובה, נכונה ועשירה. התהליך יימשך עד לתאריך 18.11.10. במהלך הנסיגה תחזור הוונוס המקסימה למזל מאזניים בתאריך 8.11, ואז נמשיך לבחון את מעלליה.
08/10/2010  |  טובה ספרא  |   כתבות
לא הייתי מאמין שדקה אחת של טיפשות צעקנית המוקרנת בטלוויזיה מסוגלת להחזיר אותי, ברוורס מטורף, עשרים שנה אחורה, ולהעיר בי זיכרונות שהצלחתי להרדים. אך כך קרה.
08/10/2010  |  אדוארד אטלר  |   כתבות
רשימות נוספות   /   מלחמת יום הכיפורים  /  מי ומי    / 
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
לא אקטואלי  /  עדי ארבל
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
צה"ל הופך לפוסט ציוני  /  אסף גולן
מי עשה תשליך לעברית?  /  חגית כהן
אבשלום קור סירב לפרסם את הפיס: "לא אמכור נשמתי לשטן"  /  יעקב בר-און
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il