|   15:07:40
דלג
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

"רצון טוב מובן כחולשה"

המזרחן הרולד רוד היה במשך 28 שנה יועץ ואנליסט בפנטגון בראיון ל'ישראל השבוע' הוא מבהיר: "מעולם לא קרה שהאיסלאם ויתר על אדמה כבושה" שיחה מפוכחת עם האיש מבפנים
27/10/2010  |   דרור אידר   |   כתבות   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
ד"ר הרולד רוד. הנשיא האמריקני ברק אובמה מתכופף בפני הממשלים הערביים [צילום: עמיחי מילוא]

ד"ר רוד במכללה למדינאות יהודית ולחשיבה אסטרטגית [צילום: עמיחי מילוא]

ב-1978 שהה ד"ר הרולד רוד באירן. הוא למד באוניברסיטת משהד. בעיר הדתית הזאת קבור האימאם השמיני של השיעים. הזמן היה ערב המהפכה, עשרה חודשים בלבד לפני הגעת חומייני. באזור שהיה רווי מהומות והפגנות דמים, רוד וחבריו נמלטו לא אחת למסגדים כי כוחות הביטחון ירו במפגינים. כחלק מלימודי הדת, ידע רוד שכל משפחה שיעית בוחרת מנהיג דתי ומכפיפה עצמה בפני פסיקותיו. הוא הכיר שישה שמות, ביניהם חומייני. מי האייתולה שלכם? שאל את חבריו שהסתכלו עליו כלא מבינים והתחמקו מתשובה.

לאחר הידרדרות נוספת במצב הפוליטי, ראה רוד לתדהמתו את חבריו יוצאים לרחובות בקריאות "מוות לשאה" ו"יחי חומייני". הוא הרגיש מרומה, שכן הבין מהם שלא הכירו את האיש. להפתעתו, לאחר ההפגנה יצרו חבריו אתו קשר ושאלו אותו "מי זה חומייני?", אולי יוכל לספק להם מידע על האיש. "עבורי זה היה שיעור משמעותי; מסתבר שהם באמת לא הכירו את חומייני, אבל כמי שגדלו בחברה רודנית, ידעו לזהות בזמן אמת מתי עובר הכוח מאדם אחד לאחר, ומבחינתם היו צריכים להיות עם המנצח".

ד"ר רוד, מומחה למזרח התיכון, שימש עד לפני כשנה יועץ במשרד שר ההגנה האמריקני לענייני מוסלמים, ובמיוחד בנושא האירני. לאחר 28 שנים כאנליסט בפנטגון פרש. הוא דובר עברית, פרסית, ערבית וטורקית. רוד היה אורח הכבוד של המכללה למדינאות יהודית בירושלים. המכללה מקיימת תוכנית מנהיגות אינטנסיבית לסטודנטים מצטיינים הלומדים באוניברסיטאות השונות בתחומים שונים של מדיניות ציבורית במהלכה הם עוסקים בשאלות זהות, חברה ומדיניות. רוד הרצה בערב פתיחת שנה"ל של המכללה. נפגשנו לשיחה בתל אביב, בדירתו של המזרחן בעל השם העולמי ברנרד לואיס, שרוד הוא אחד מתלמידיו המובהקים.

הוא נזכר בחברים מטהרן שעל קירות ביתם תלו תמונות השאה ואשתו. לאחר המהפכה גילה שהם נותרו באירן ולא ניזוקו. לתהייתו כיצד המשטר החדש לא פגע בהם, קיבל תשובה ממכרה שביקרה אצלם לאחר שש שנים. סיפרה שעל קירות הבית תלו עתה תמונות שלהם אבל עם אייתולות. הרולד זכר תמונות אחרות על הקיר, תהתה בפני מארחיה. הם צחקקו ואמרו שהתמונות הנוכחיות היו במחבוא בטוח ויצאו רק לאחר המהפכה. לפני שנפרדו לחשו: אימרי להרולד שהתמונות הקודמות שזכר נמצאות בדיוק באותו מקום, מחכות לשעת הצורך.

הדברים מסבירים מדוע רוד, שהיה נגיש לחומרי מודיעין מסווגים, חושב שהפתרון ביחס לאירן צריך להתמקד בעבודה עם האופוזיציה למשטר האירני, בניסיון להצמיח אלטרנטיבה. לדעתו, הפצצת הכור באירן לא תרפא את המחלה עצמה: משטר האייתולות עצמו, שבמסורת הסבלנות האירנית ימשיך לחתור לפצצה גרעינית גם אם יופצצו חלק ממתקניו.

"הציבור האירני, כולל חלק ממנהיגיו עשוי לשנות את טעמו אם ייווכח באופן מוחשי היכן נמצא כוחו של המערב ביחס למשטר האייתולות ומשמרות המהפכה. רק כך אפשר לעזור לאירנים להחליף את המשטר. אני אומר זאת מניסיון רב שנים של עבודה על העניין בפנטגון וגם במחקריי, איך להבין את החשיבה האירנית ומה אפשר לעשות".

"לפני שנה אירן שותקה בשל שביתת אוטובוסים. מישהו עזר להם? להפך: אובמה שלח ברכה לראש השנה הפרסי, והזכיר את 'הרפובליקה האירנית האיסלאמית'. ברגע שבאירן שומעים את נשיא ארה"ב מכנה כך את מדינתם, הם מבינים שהוא עם המשטר, וכך שיווק גם המשטר את ברכת אובמה להמונים. באופוזיציה הבינו שאין להם גיבוי ותמיכה בחוץ, אז הם המשיכו להתכופף, ממש כפי שאובמה עשה בפני מלך סעודיה".

"בבחירות ביוני לפני שנה זה היה ברור לחלוטין. כולם יצאו לרחובות. מה אמרו במערב? דווקא בישראל התגובה הייתה טובה. אבל בממשל שתחתיו עבדתי 28 שנים, התגובה הייתה מינורית בעוד שהאנשים באירן רצו לדעת היכן הכוח. ממש כמו אז במהפכה ההיא".

פשרה לסכסוך - חלום ילדותי

"המעבר לימין לא בא מהלימודים אלא ממסעותיי בעולם. היה מאוד קשה לעבור למחנה הרפובליקני ששנאנו. בעיקר ליהודים, שמאז ומתמיד היו דמוקרטים"

למרות דבריו הנחרצים, רוד לא תמיד היה שם. "גדלנו בארה"ב בשנות השישים. רובנו השתייכנו לשמאל הרדיקלי. התנגדנו לוייטנאם. הלכנו להפגנות. היינו אנטי-דתיים. רציתי לעזור ליהודים ולערבים להתפשר. החלטתי ללמוד היסטוריה ערבית. להכיר את הזולת. למדתי על האיסלאם. לא ראיתי אותם כאויב, אלא ביקשתי להיכנס למוח שלהם ולהביא אותם למשהו אחר, במקום מלחמות. נשמע טוב כחלום של ילד, ולאיש שמאל יש תמיד על מה להתפשר.

"מהאינטלקטואלים בארה"ב למדנו לשנוא את העקרונות של אמריקה; שאם יש בעיה בעולם, זה הקולוניאליזם ואמריקה שאחראים לכל הרע. לא ידענו אחרת. אמריקה נתפסה כבר אז כשטן הגדול בגלל מלחמת וייטנאם. הקומוניסטים הסתננו לארגונים רבים. מימנו, עודדו. הרבה אינטלקטואלים רצו להאמין, השתחוו לסוציאליסטים. הרגשנו שמשהו לא בסדר, אבל לא ידענו מה. ב-72' עוד הצבענו בעד ג'ורג' מקגוורן, המועמד הדמוקרטי שהתחרה מול ניקסון. הוא היה איש שמאל, ושנאנו את ניקסון וכל שייצג".

מתי עברת למחנה הפוליטי היריב?

"המעבר לימין לא בא מהלימודים אלא ממסעותיי בעולם. היה מאוד קשה לעבור למחנה הרפובליקני ששנאנו. בעיקר ליהודים, שמאז ומתמיד היו דמוקרטים. קוראים לך בוגד, 'איש הימין'. איך יכולתי להיות כזה? ידעתי שזה נכון.

"התחלת המעבר הייתה צ'כוסלובקיה. 21 באוגוסט 1968 הרוסים פלשו לצ'כוסלובקיה. ידענו שהתקשורת האמריקנית לא מספרת את האמת על רוסיה והקומוניזם, 'כי לא היה יכול להיות עד כדי כך גרוע' - כך חשבו הנאיביים. העניין הוא שאם אתה רוצה, תוכל להאמין באמונה שלמה שהכוס שאני מחזיק היא כוס תה, בעוד שהיא כוס רעל. קשה יותר לומר טעיתי, לבחון הכל מחדש. זה אומר שאתה מודה בנאיביות שלך, בבורות שלך או שהוליכו אותך שולל".

רצון טוב? לא במזה"ת

"במזרח התיכון מנהלים שיחות עם אדם אחרי קרב שנכנע בו. המנצח מכתיב את התנאים או המסגרת שבתוכה המפסיד יחיה או ישרוד"

"עם פרוץ הסכמי אוסלו פחדתי פחד מוות, כי ההסכם היה מבוסס על רצון טוב - מושג שלא קיים במזרח התיכון. רצון טוב מובן כאן כחולשה, וכשמזהים חולשה במזרח התיכון - תוקפים".

מדוע זה הובן כחולשה?

"במזרח התיכון מנהלים שיחות עם אדם אחרי קרב שנכנע בו. המנצח מכתיב את התנאים או המסגרת שבתוכה המפסיד יחיה או ישרוד. המנצח צריך להתנהג ב'חֶלְם' - גדלות נפש (magnaminity). כלומר אני נדיב כלפיך אבל עד גבול מסוים, כי אני יודע שאתה מחפש דרכים לעקוף אותי. לא מנהלים מו"מ כל עוד אין ניצחון".

איך מגדירים ניצחון?

"לא במושגים שלנו. זה עניין של תרבות. ניצחון הוא כשהצד השני מרים ידיים ונכנע סופית. אם תפסיק את המלחמה לפני שהצד השני נכנע, אם תבקש לנהל מו"מ לפני שתנצח, זה יַראה שאין לך יכולת לנצח. רק החלש מבקש לנהל מו"מ. החלש מוגדר כצד שאין לו הרצון או היכולת לנצח.

"מטרת הפשרה היא המעמד, הכבוד. הכבוד אינו מה שאתה עושה, אלא מה שאומרים עליך. המילה 'להתפשר' היא מושג מערבי. הכבוד במערב מבוסס יותר על רגשי אשמה. אין לנו כבוד אישי כמו שיש במזרח. מבחינתנו, מה זה משנה אם מתפשרים; כל אחד הולך לדרכו. לעומת זאת, במזרח אתה לא מוותר על שלך. אם ויתרת, אתה נחשב חלש. אחרת לא היית מוותר, אלא מנסה להשיג יותר".

האם "סולחה" אינה פשרה?

"לא. זאת הפסקת-אש זמנית עד שאחד מאתנו יקרוס. הם זוכרים תמיד מה היה לפני הסולחה. זה לא שלום כפי שהמערב תופס. שלום בא מהשורש שלמות. הדבר שלם ולכן לא צריך לשפר אותו. פותחים דף חדש וממשיכים הלאה. בערבית לא משתמשים במושג 'לשלם כסף'. אצלנו, ברגע שאתה משלם העניין נגמר. בערבית, לשלם זה 'דַפַע', דיפעה בערבית זה הגנה. אין לזה קשר עם גמר העניין. כלומר אין 'שוֹלֶם'.

"תביעות ממשלת ישראל מאבו מאזן מאירות את הדברים: להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית - שתי מדינות לשני עמים - זה אומר לוותר על אדמת ההקדש המוסלמית. כל מקום שנכבש פעם על-ידי המוסלמים, שייך להם לצמיתות. מעולם לא אירע שהאיסלאם ויתר על אדמה מוסלמית כבושה. אפילו כלפי ספרד יש תביעה של ארגונים איסלאמיים להשבת 'האדמה הקדושה' שנכבשה בימי הביניים על-ידי האיסלאם.

"גם התביעה השנייה - סוף הסכסוך - מציבה בעיה עקרונית, משום שזה מושג מערבי. הסוף פירושו שזה שייך למדינת ישראל, מדינת היהודים. הם לא יכולים. כמו שאמר מחמוד עבאס: 'פלשתין שייכת למוסלמים מאז כיבוש עומר בשנת 637'".


לפני שאנחנו מסיימים, רוד עוצר לרגע ואומר שהוא שונא את מה שאמר לי; "מבחינתי, הלוואי שלא היה כך. אבל הניסיון עתיר השנים שלי - אני באזור כאן מגיל 16! הניסיון המר שלי מוכיח לי שזאת אמת. ולא רק הניסיון שלי, אלא ההיסטוריה מוכיחה את זה, היסטוריה בת אלפי שנים. כשאתה לומד היסטוריה, ומטייל במקומות האלה ומנהל שיחות ומו"מ עם אנשים שונים - אתה לומד את זה".

תרבות הנאיביות האמריקנית

"הנאיביות האמריקנית נהדרת. כולנו שווים. אנשים טובים עם כוונות טובות. טבע האדם הוא דמוקרטי. הבה נתפשר. גם לא ייתכן שישקרו לנו"

המהפכה באירן אירעה ב-1979 תחת ממשלו של ג'ימי קרטר. אני שואל את רוד על שאירע ועושה רושם שהדברים בוערים בו: "אני חושב שלממשל קרטר יש חלק עצום בקטסטרופה שאירעה באירן. בשהותי שם למדתי שהעם האירני הולך עם הצד של המנצחים. ברור שהשאה לא עשה מה שצריך כדי להישאר בשלטון, אבל ברור גם שלא קיבל גיבוי מ"השאה של השאה", כלומר מג'ימי קרטר שדווקא גינה את השאה ברבים, ודיבר על זכויות האדם. נכון שתחת השאה היו בעיות רבות, אבל איך לוקחים עם חסר מסורת דמוקרטית, שאין לו אתוס של כיבוד זכויות אדם, ומדברים איתו על פשרה? האמריקנים לא חזו את ההידרדרות באירן. היחיד שחזה היה דווקא מישראל - אורי לובראני. האמריקנים צחקו מהדוח של לובראני ואמרו שהשאה יישאר על כסאו לפחות עוד עשר שנים.

מה גרם לעיוורון האמריקני?

"הנאיביות האמריקנית נהדרת. כולנו שווים. אנשים טובים עם כוונות טובות. טבע האדם הוא דמוקרטי. הבה נתפשר. גם לא ייתכן שישקרו לנו. ג'ימי קרטר אמר פעם 'הנשיא אסד רוצה שלום. אני יודע שהוא רוצה שלום. הוא אמר לי כך'. והדגש היה על 'הוא אמר לי'. כלומר לא ייתכן שהוא ישקר לי בפנים. זה ניתוח שנובע מתרבות אמריקנית, ממסורת".

קצת נאיבי להגיד שאין בארה"ב תרבות של שקר...

"כן. אין אצלנו מצב של להסתכל בעיניים ולומר אי-אמת. בסנאט, אם אתה לוחץ יד, זה חשוב יותר מחוזה שחתמת עליו. המילה בארה"ב מאוד-מאוד חשובה. אתה לא יכול לומר שאתה עומד לעשות משהו שלא תעשה. זה אסור מבחינה תרבותית. אתה חותם על חוזה כלשהו - אינך יכול להתכחש לזה".

אולי זה מסביר במשהו את האמונה העקשנית של האמריקנים בחוזי שלום כתובים.

"אולי".

באותה תקופה התפרסם ספרו של אדוארד סעיד "אוריינטליזם" שתקף את מורך ורבך, ברנרד לואיס ואת האופן שבו תפש המערב את הערבים והמזרח התיכון.

"הספר הזה יצא לאור בשיא השנאה העצמית של האינטלקטואלים האמריקנים. זאת הסיבה שהוא הפך לתנ"ך שלהם. הספר פרט על נימי האשמה הקולקטיבית של המערב ביחס לתקופה הקולוניאליסטית. קשה ללמוד על האחרים. צריך ללמוד שפות, לחוות את חייהם ולנסות להבין אותם. תרבות עידן הטלוויזיה היא תרבות של עצלנים. רמת הידע בערבית ותרבויות נוספות ירדה פלאים בארה"ב. הספר של סעיד בעצם אישש את העצלנות הזאת, כי הוא אישר שאי-אפשר ללמוד את תרבותו של האחר, משום שלעולם לא אצליח להבין אותו. וזה עוד לפני הטעויות הרבות בספר - היסטוריות, תרבותיות ופוליטיות.

"דווקא אז, בראשית שנות השמונים, התחלתי לעבוד בפנטגון כיועץ לענייני המזרח התיכון. התמחיתי בהבנה תרבותית של האחר. הייתי קורא לזה 'התרבות בשירות ההצלחה'. איך להבין את תרבות הזולת כדי לקדם את המטרות שלך".

פורסם ברובו בעיתון 'ישראל היום' (22.10.10)
תאריך:  27/10/2010   |   עודכן:  27/10/2010
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"רצון טוב מובן כחולשה"
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליק א.
27/10/10 14:03
2
מיכל מירושלים
27/10/10 14:04
3
זקן
27/10/10 16:14
4
יודעת ערבית
27/10/10 16:43
5
ירון זכאי
27/10/10 16:45
6
חשדנית
27/10/10 19:18
 
אלון פלג
31/10/10 18:49
7
נביל
28/10/10 02:30
8
פלא יועץ
28/10/10 12:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טלוויזיה: מי מתעסק עם המאפיה?
26/10/2010  |  עכבר העיר   |   כתבות
"אנחנו רוצים לעשות סרט על החיים שלך ועל המוזיקה שלך"
26/10/2010  |  מורן שריר  |   כתבות
מיקרוסופט מתכננת להשיק את הגרסה הבאה של מערכת ההפעלה שלה, Windows 8, בעוד כשנתיים, ב-2012. כך פורסם בפוסט שהועלה בשבוע האחרון לבלוג הרשמי של מיקרוסופט בהולנד. הפוסט הועלה לרגל ציון השנה שחלפה מאז הושקה Windows 7, מערכת ההפעלה הנוכחית של החברה. רוב הפוסט עסק במערכת הנוכחית ורק סופו חשף את הפרטים הנוספים אודות Windows 8.
26/10/2010  |  מערכת PCאון  |   כתבות
חברות עירוניות קיימות מאז קום המדינה (וחלקן גם לפני כן), כאחד מכלי הביצוע של הרשויות. בעשור האחרון התרחב סקטור זה בצורה משמעותית. התרחבות זו, באה במקביל לדרישה של הממשלות להתייעלות והקטנת מעורבות ולמימון הרשויות המקומיות בתחומים חברתיים וכלכליים כאחד (לדוגמה: שיכון ותעשיה, מוסדות לקשישים ועוד).
26/10/2010  |  ד"ר דויד שוורץ  |   כתבות
בעיצומם של הימים החמים, וגם בסתיו הקרב - שבארצנו הוא חם לא פחות מהקיץ - עולה סוגיית השמירה על התינוק בכל הנוגע לשתיית מים. ומה קורה כאשר התינוק או הילד שלנו הוא סרבן מים? זוהי בעיה שלא מעט הורים מתקשים בהתמודדות איתה.
26/10/2010  |  יריב הדס  |   כתבות
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
הסדר טיעון: אמיר מח'ול הודה בריגול  /  איציק וולף
מלך מרוקו במסר לנשיא פרס: "אל תגיע"  /  עידן יוסף
"מנסים לטשטש הקשר בין העם היהודי למדינה"  /  איציק וולף
הפצצה הבדואית  /  אברהם שרון
כפר קאסם - לזכור ולא לשכוח!  /  הרב אליהו קאופמן
סימולציית מלחמה  /  ד"ר צ'לו רוזנברג
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il