תחום הניהול מבוסס ראיות (EBM), מגיע אל עולם הארגון והניהול מעולם הרפואה (Evidence Based Medicine), לפיו החלטות מתקבלות על סמך מחקרים קליניים, ספרות מקצועית, פרוטוקולים קליניים מבוססי ראיות, ולא על סמך כישורי מכירה של ספקים ויצרני תרופות, ידע שנרכש בתקופת הלימודים וניסיון אישי. מסתבר, שרק 15% מההחלטות שרופאים לוקחים מבוססות על ראיות מוכחות, ולכן בשנים האחרונות מושם דגש משמעותי על אימוץ Evidence Based Medicine בקרב אנשי צוות רפואי.
הניהול מבוסס הראיות בעולם הרפואה אינו בלעדי אך ורק לאנשי צוות הרפואה, אלא מוטמע גם בארגון כולו, כאשר המערכות הארגוניות התומכות בצוותים הרפואיים נדרשות להיות מבוססות מחקרים קליניים.
מה שטוב עבור רופאים ואחיות העוסקים בעניינים של חיים ומוות וקבלת החלטות בתנאי אי-ודאות, בוודאי טוב גם עבור מנהלים בארגונים הפועלים בסביבה סוערת, רוויית תחרות וחסרת-ודאות אף היא. פעמים רבות מנהלים פועלים על-פי אינטואיציה, תחושות בטן, יועצים - כאשר בו בזמן העובדות מראות אחרת, אז מדוע הם לא פועלים על סמך העובדות?
בכל זאת יש הבדלים בין עולם הרפואה ובין עולם הניהול; לרוב, הראיות אינן חד-משמעיות, ה"תרופה" לסיטואציה לא תמיד בהישג ידינו, המערכות בארגון לא תמיד תומכות נתונים ולא תמיד בזמן אמת, המנהלים לא תמיד בעלי אופי חקרני הרוצה לרדת לשורש הבעיה, המנהל רוצה לתת ביטוי לניסיון האישי שלו ועוד ועוד - ובכל זאת יש לעולם הניהול מה ללמוד ולהטמיע.
מה אימוץ EBM נותן בכלל לארגון? ראשית, הוא מתמודד עם הפרדיגמה השולטת בחברה, הוא מחייב ומאלץ את הארגון להתעמת עם הדרך השולטת בו, הוא מאמץ תפישת עולם המחויבת לעובדות, לנתונים, לעיבוד אנליטי ואינטליגנטי שלהם תוך חתירה לקבלת החלטות מושכלת ומבוססת. EBM בארגון אינו אומר שלא תהיינה טעויות, נהפוך הוא - הלמידה בארגון ממשיכה כל הזמן, הארגון אינו קופא על שמריו, העובדים מחויבים למצוינות, כאשר תחת אותם ערכים אנו גם מטפחים את הטאלנטים של הארגון, העובדים האינטליגנטים אשר מעולם לא התחברו לניהול על-פי אינטואיציה.
על-מנת לאמץ EBM ניהול מבוסס ראיות, על הארגון בראש ובראשונה להיות מחויב לתהליך, בכך שהוא לא יהווה מס שפתיים, התרבות הארגונית חייבת להיות מוכוונת ראיות, דוחות, עובדות, דיווח אמת, ניהול אינטליגנטי, כמו-כן מערכות המידע חייבות לתמוך באיסוף מידע ונתונים בזמן אמת.
ג'פרי פפר ורוברט סאטון, במאמרם מ
"הרווארד ביזנס ריוויו", מציעים מספר צעדים מעשיים לאימוץ EBM בארגון:
- תחשוד ברעיונות פורצי דרך, או ברעיונות שהם "אותה הגברת בשינוי אדרת";
- עודד שיתוף בידע, למידה ארגונית, יצירת פורומים ברמה חוצת חברה;
- עודד סיפורי הצלחה וכישלון - אך לא במקום תחקיר מבוסס עובדות;
- אמץ גישה נייטראלית כלפי תיאוריות חדשות;
- הפוך את הארגון לארגון חכם וחושב;
- פתח אסטרטגיה של למידה וחקירה גם מאירועים פנימיים ומאירועים חיצוניים (אצל המתחרים, בענף, אצל קובעי המדיניות).
בסופו של דבר, אימוץ נכון של ניהול מבוסס ראיות יביא ליצירת שקט תעשייתי בארגון ויפנה את המנהלים לעבודה אמיתית, יאלץ אותם לחשוב ולנתח נתונים במקום לשלוף מהמותן פתרונות לא מבוססים.