|   15:07:40
דלג
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

שלושה בנובמבר

שלושה אירועים חשובים בתולדות העם היושב בציון אירעו בחודש נובמבר, אך בשל התעלמות ההנהגה והתקשורת משניים מהם – הצהרת בלפור והחלטת עצרת האומות המאוחדות להקמת מדינה יהודית בא"י – נשכחים אירועים חשובים אלה
10/11/2010  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   תגובות
הצהרת בלפור - ארוע מכונן בתולדות עם ישראל

מתפרסמת הצהרת בלפור [1917]
יפעת גדות
מתוך ההצהרה: "ממשלת הוד מלכותו רואה בעין יפה הקמת בית לאומי לעם היהודי בפלשתינה ותעשה את מיטב מאמציה להקל על השגת מטרה זו"
לרשימה המלאה

החלטת האו"ם בכ"ט בנובמבר [1947]
יפעת גדות
בכ"ט בנובמבר 1947 הצביעה עצרת האו"ם בעד הקמת מדינות ליהודים ולערבים, וקבעה את גבולותיהן ברוב של 33 נגד 13 ובהימנעות 10 מדינות * המדינה היהודית אמורה הייתה להיבנות משלושה חלקים שאינם כוללים את יפו ואת ירושלים שנועדה להיות אזור בינלאומי
לרשימה המלאה

שלושה אירועים היסטוריים משמעותיים, שחוללו רעשים סייסמיים בתולדות עם ישראל, אירעו בחודש זה, נובמבר למניינם, אבל למרבה הצער רק אחד מהם, רצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, נטחן עד דק בימים אלה באמצעי התקשורת ובציבור. מן השניים האחרים, בעלי משמעות אדירה בתולדות עם ישראל במאה האחרונה, מתעלמים כמעט לחלוטין.

המדובר כמובן בשני אירועים מכוננים בתולדות העם, שמסובב הסיבות מיקם אותם בשני קצווֹתיו של נובמבר – האחד ביום ה-2 בנובמבר: הצהרת בלפור, שבאה לעולם ב-1917; והשני ביום השני מסופו של החודש - החלטת עצרת האומות המאוחדות, ביום ה-29 בנובמבר 1947, על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל.

אף ש'רק' שלושים שנה חוצצות בין ה-2 בנובמבר וה-29 בנובמבר, לא זכו אירועים אלה, בעת התרחשותם, להתייחסות זהה בקרב שלומי אמוני ישראל. רבים ביניהם הסתייגו נמרצות מן המהלך המכריע בכיוון הקמת מדינה יהודית בא"י, הצהרת בלפור, עד כדי ניסיון להמית את ההצהרה החשובה עוד טרם היוולדה.

מצד שני, אפשר אולי להבין את פשר ההתנכלות היהודית להצהרת בלפור: ההצהרה נחשבה לשיא הישגיה של התנועה הציונית, שהייתה אז מיעוט בעם, מה גם שאז טרם הוטל על עצם קיומו של עם ישראל צילו של הגדול באסונותיו בדורות האחרונים – השואה המזוויעה שבה נרצחו באכזריות שטנית שישה מיליונים מבני עמנו. בעשור השני למאה שעברה (1917), עדיין ראו רבים מקרב שלומי אמוני ישראל את עתיד היהדות בארצות נכר, ועצם רעיון העלייה לציון, נחשב לכפירה בעיקר וחוצפה כלפי שמיא.

"צדיקים שאינם מאמינים"
הראי"ה קוק [צילום: באדיבות בית הרב קוק]

אבל הייתה גם קבוצה אחרת של יריבי ההצהרה. היו אלה יהודים אורתודוקסים מגרמניה, "צדיקים חרדים" מכנה אותם הרצי"ה, שביקשו להופיע בפני הפרלמנט בלונדון כדי לסכל את מתן הצהרת בלפור. הרצי"ה רואה בהם ובשכמותם "חרדיות מסולפת ויראת שמים מזויפת", ומכנה אותם בתואר שאלמלא השתמש בו, ספק אם ניתן להעלותו על הכתב: "צדיקים שאינם מאמינים" (עמ' 223).

"...צדיקים אלה עשו כל מה שיכלו להזיק ולקלקל, כדרכם בקודש", מוסיף הרצי"ה, ומצטט מכתב שכתב אביו, הראי"ה קוק, בעניין זה: "הנני מלא דכאות לב מפגיעתם של... המתיימרים להיות מנהיגי אגודת ישראל, אשר לא ישימו לב למעשה ה' הנורא, אשר הוא עושה בכל מערכת המאורעות... ובלא חרדת לב, ובאפס התעמקות חודרת, ישיתו פיהם לדבר גבוהות במרום ונשגב, להחשיך מילין נגד חזון הפלאות אשר עינינו רואות, על דבר צמיחת קרן הישועה, ההולכת וצומחת מני אז, ע"י קיבוץ נידחים אל הררי קודש, וכעת כבר הזרוע נטויה על כל העמים, ודבר אלוקינו יקום לעולם".

באותה עת שהה בלונדון הרב אברהם יצחק הכהן (הראי"ה) קוק, ועל-פי עדות בנו "ניהל מלחמה גדולה נגד היהודים המתבוללים באנגליה שרצו לעכב את הצהרת בלפור... [ונגד] האורטודוקסיה הגרמנית... העסקנים האגודאים מפרנקפורט, שנחשבו ליהודים צדיקים... וכניסתם לאנגליה יכלה להביא נזק חמור להצהרה. כי הם לא היו לורדים מתבוללים, אלא יהודים צדיקים חרדים מפרנקפורט, שבהופעתם היו מרשימים את הפרלמנט. אבל מן השמים נמנעה כניסתם. מי שהיה צריך להיכנס – נכנס, ומי שהיה צריך לא להיכנס – לא נכנס, על-פי ההנהגה האלוקית".

הראי"ה קוק כתב במכתבו דברים נוקבים ויורדים עד תהום לגבי אותה "כיתה ידועה המתחסדת בחסידות ארסית שאינה יכולה לסבול כל תנועה של חיים לאומיים, ביחוד ביחס לישראל בארץ ישראל... וכאן מצא בעל חוב, מקום לגבות את חובו, להשליך נעל על תקוות החיים על אדמת הקודש. והתוצאות מזה, החביבות עליהם, היא השתקעות של גלות, ללקט פירורים תחת שולחן אשכנז, ועל יסודות של יראת שמים מזוייפת זו, בונה היא המינות המגועלה את קינה, וביצי צפעוני אלה מתבקעות הן". הראי"ה כינה יהודים אלה, ברוב זעמו, בתואר הפוגעני: "בעלי הקרניים".

ובנו הרצי"ה, שמזכיר כי החפץ חיים זצ"ל (רבי ישראל הכהן מראדין) הזהיר כלפי רודפיו של הראי"ה קוק, כי "בניהם ישתמדו", מסכם: "אכן, אצל חרדים במצב של התמוטטות והתכחשות לכלל ישראל, קיימות סכנות רוחניות ולאומיות שונות עד כדי שמד" (עמ' 225).

בהמשך הדברים מתאר הרצי"ה את תגובתם של "העסקנים האגודאים הקטנוניים" לחסימת דרכם ללונדון. הם ביקשו "לקלקל בדרך אחרת: אירגנו בווינה כנס גדול, במטרה לעורר את היהדות על ה'סכנה' הגדולה שבהצהרת בלפור. הם דיברו בהתלהבות על הצלת היהדות. לכן בא עם רב של יהודים תמימים ויראים, וביניהם גאוני התורה... עסקני אגודת ישראל אירגנו שם אסיפה גדולה נגד הכרזת בלפור. הוכן שם נוסח מוכן מראש כדי שיחתמו עליו גדולי ישראל, שעיקרו היה שהצהרת בלפור היא סכנה גדולה ליהדות, ולכן הם מבקשים מממשלת אנגליה לבטלה והם 'מוחלים טובות'. בראש האסיפה ישבו ר' מאיר אריק, ר' יוסף ענגל ועוד גאון אחד מגליציה. קם ר' יוסף ענגל ואמר: 'היד החותמת תקוצץ!'. בכך נפסק הכל".

20 שנה בלבד אחר המאמצים לסכל את הצהרת בלפור, הסתלקה היהדות החרדית מהתנגדותה להצהרת בלפור. בכנסייה הגדולה של אגו"י, שהתכנסה ב-1937 במריאנבד, צ'כוסלובקיה, בצל מאורעות תרצ"ו בארץ, עליית הנאצים לשלטון בגרמניה, ותוכנית החלוקה של ועדת פיל, קבעה מועצת גדולי התורה כי היא מתנגדת אפילו לחלוקת הארץ לשתי מדינות. גדולי הדור ובהם האדמו"רים מגור, סוכצ'וב, בויאן, אלכסנדר, סדיגורא ועוד, וראשי ישיבות כמו למשל הרבנים אלחנן וסרמן מברנוביץ, אהרון קוטלר מקלצק, זלמן סורוצקין מלוצק ואחרים, קבעו בחתימת ידם, כי "ארצנו הקדושה נתונה לנו מאדון העולם בשבועה וברית עולם... הארץ הקדושה אשר הקב"ה הציב גבולותיה בתורה הקדושה, נתונה לעם ישראל עַם עולם, וכל ויתור שהוא על אדמות קודש הנתונה לנו ע"י הקב"ה בגבולותיה, אין בו ממש".

ברלין אינה ירושלים

רק מעטים מבין גדולי ישראל הרהיבו בנפשם להכיר בצללים המאיימים על עצם הקיום היהודי בנכר. ביניהם בלט אותו חכם-עדיף-מנביא, רבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק, שזיהה כמה עשרות שנים לפני השואה את חשרת העבים המתקרבת לעבר יהדות אירופה, והזהיר את הממירים את ציון בחיי הגולה וטוענים כי "ברלין היא ירושלים... אז יבוא רוח סועה וסער, יעקור אותם מגזעם".

היום, במבט לאחור, קשה להאמין שלמרות דברי אזהרה-נבואה אלה, התאמצו קבוצות של יהודים, הן מתבוללים והן עסקנים ורבנים מקרב שלומי אמוני ישראל, להניא בכל דרך את ממשלת בריטניה, ב-1917, מפרסום ההצהרה בדבר הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל.

קשה להאמין, אבל אלה הן העובדות, כפי שתוארו בפי הרב צבי יהודה הכהן קוק, בספרו 'ארץ ישראל' (שיחות בענייני א"י מפי הרצי"ה קוק):

  • "בפרק של הצהרת בלפור, התגלה יחס טוב מצד הגויים כלפי עם ישראל ע"י מסבב הסיבות... (אלא) שיהודים מתבוללים רצו אז לעכב את הצהרת בלפור. היו כמה לורדים יהודים שפנו בנוסח אנגלי: הלא העם האנגלי הוא ממעריצי ה'בייבל', והרי כל הלאומיות והציונות, תחיית האומה, הם נגד הדת. לכן אין זה מתאים שהאנגלים, שהם דתיים, יצטרפו למהלך הזה נגד הדת".

תאריך:  10/11/2010   |   עודכן:  10/11/2010
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שלושה בנובמבר
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ד"ר שמעון גת
10/11/10 23:28
2
יוסלביץ
11/11/10 09:57
3
שיל"ת
13/11/10 18:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בדמשק יתחילו היום הדיונים בין משלחת תנועת הפת"ח לתנועת החמאס בניסיון להגיע לפיוס לאומי. ברחוב הפלשתיני יש ספקנות רבה לגבי הסיכויים שהדיאלוג הזה יצליח. רוב הפלשתינים רואים בהתנצחות הזו בין הפת"ח לחמאס "קרב כיסאות" על השאלה מי יחזיק ברסן השלטון ולא ממש מחלוקת אידיאולוגית על המשא-ומתן עם ישראל.
10/11/2010  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
איש כזה, נטול אלימות או רוע, לא ראיתי מימיי, איש עוטה חן וחסד, שכל ישותו פרגון ואהדה לזולת, חיוך אמיתי מכל הלב, לא סתם חיוך – נהרה של חיוך אחד גדול. כך, בדיוק כך, אזכור את האדם והשחקן עמוס לביא שנגדע באחת והלך מארץ החיים (מישהו יודע לאן?!).
10/11/2010  |  שאול דישי  |   מאמרים
הקלון שהטיל אתמול בית המשפט על צחי הנגבי בשל עדות-שקר, איננו פנים חדשות במראה הציבורית שלו. מזה שנים תלויה כנגדו קופה של שרצים, שמחלקם הצליח, אומנם, לחמוק, אבל בשן ועין.
10/11/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
השבוע הסתיימה עונה של עוד תוכנית המלמדת התעשרות מהירה ומתיימרת לסמן לצופים את הנתיב להגשמת החלום המשותף- להיות מיליונרים. יחד עם זאת אני לא אתפלא אם רוב אחוזי הצפייה בתוכנית מורכב ברובו מצופים שמעניין אותם יותר איך נראה חדר השינה של המיליונר רמי לוי ולא מצופים הזקוקים באמת לעצה טובה. למרבה הצער התוכניות השונות משקפות אוסף של תפיסות שגויות המבלבלות בין עושר לבין יזמות ומפספסת את קהל היזמים והיזמיות שבאמת זקוק לייעוץ בדרך להקמת וניהול עסק עצמאי מצליח.
09/11/2010  |  עופר לנדוי  |   מאמרים
לאחרונה נשמעת בעיתונות ביקורת קשה על מצוקת הדיור, שנובעת מחוסר תכנון של מלאי דירות ושל אי-מתן פתרונות מתאימים לאוכלוסיות שונות. שר הבינוי והשיכון הכריז בהזדמנויות שונות על פתרונות קסם, ובין היתר קבע כי יש להביא לשחרור קרקעות באזורי ביקוש, שבחלקן מוחזקות על-ידי ישובים חקלאיים. בין דבריו של השר אריאל אטיאס נרמז כי אם החקלאים לא ישתפו פעולה, כי אז הדברים ייכפו עליהם בדרך אחרת.
09/11/2010  |  עו"ד דודו קוכמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il