|   15:07:40
דלג
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מי צוחק?

פרופ' שלמה אבינרי פרסם השבוע מאמר תחת הכותרת "פשיזם? הצחקתם אותי". אותי זה לא מצחיק בכלל
21/11/2010  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   על צד שמאל   |   תגובות
שלמה אבינרי [צילום: פלאש 90]

פשיזם? הצחקתם את הפרופסור...
עידן סובול
ההמון הנבער נוטה תמיד ללכת בעיניים עצומות לרווחה אחרי משכוכיות כריזמטיות, והן ברוב רובם של המקרים מהזן הקטלני * תגובה למאמרו של שלמה אבינרי: "פשיזם? הצחקתם אותי"
לרשימה המלאה

"קרה אסון!" זעקו אנשי-החצר של מלך הנובר, "שבעה פרופסורים חשובים באוניברסיטת גטינגן פרסמו גילוי-דעת נגדך!"

זה היה לפני 173 שנה, כאשר המלך ביטל למעשה את החוקה שחוקק קודמו. "אז מה", פטר אותם המלך בזלזול, "יש די זונות, רקדניות ופרופסורים שאני יכול לקנות!".

את הסיפור הזה סיפר לי ישעיהו ליבוביץ, שהיה בעצמו פרופסור בחצי תריסר מקצועות, מביוכימיה עד לפילוסופיה של המדע. הוא רחש בוז עמוק לרבים מעמיתיו הפרופסורים. את הסיפור הוא סיפר לי כאשר דיברנו על פרופסור מסוים: שלמה אבינרי, שהסכים אז לכהן כמנכ"ל משרד-החוץ בימי השר יגאל אלון, שדגל בסיפוח חלקים גדולים של השטחים הכבושים.

השבוע פרסם אבינרי מאמר תחת הכותרת "פשיזם? הצחקתם אותי!". מה הצחיק אותו? הטענה, המגוחכת בעיניו, שיש מגמות פשיסטיות בישראל. הוא לימד אותנו שהפשיזם פירושו גסטאפו, מחנות-ריכוז ורצח המוני. איך לא ידענו. אבינרי הוא פרופסור נכבד מאוד, מומחה לפילוסופיה של הגל ולציונות. הוא גם לוחם גדול ב"פוסט-ציונים" ובשאר מותחי הביקורת על הציונות הקלאסית. אני מנחש שאילו באו ב-1923 אל אביו של אבינרי, בעיר ביילסקו בפולין, וסיפרו לו שבעיר הגרמנית מינכן מסתובב לו אדם תימהוני, בעל שפם מצחיק, ומספר לכולם שהוא עומד להשתלט על גרמניה ולכבוש את פולין, גם הוא היה קורא: "הצחקתם אותי!".

באותה עת צצו בגרמניה כל מיני קבוצות "לאומיות" שדרשו לשלול את האזרחות מהיהודים, לגרש את היהודים מעריהם, ולדרוש שבועת-אמונים לרייך הגרמני, מדינת-הלאום של העם הגרמני (ובכללו האוסטרים). הקבוצות האלה עוררו אז גיחוך. וכי יעלה על הדעת שאומה תרבותית, האומה של גטה, שילר, קאנט - וכן, גם של הגל - תמליך על עצמה את המשוגעים האלה?

כעבור פחות מתריסר שנים מצאו את עצמם רבים מן המגחכים במחנות-ריכוז. שם היה להם די זמן להרהר, ולהגיד לעצמם: אילו פעלנו לבלימת הפשיזם בעוד מועד, במקום לצחוק, זה לא היה קורה.

"שלום עכשיו" בקרב נואש

אינני עוין את התנועה. להפך, אני מעריך מאוד את מאבקה בהתנחלויות. היא אומנם לא הצטרפה לחרם על מוצרי ההתנחלויות, שעליו הכרזנו לפני תריסר שנים, אבל היא עוקבת אחרי פעולת ההתנחלות ומביאה את העובדות לידיעת העולם. זוהי פעולה חשובה ומבורכת. הצרה היא שהתנועה, שפעם הצליחה לגייס מאות אלפים, מתקשה עכשיו לגייס מאות. אפשר לייחס זאת לקריסה הכללית של תנועת-השלום הציונית מאז 2000, כאשר אהוד ברק הכריז ש"אין לנו פרטנר לשלום". אך המקרה של "שלום עכשיו" ראוי לניתוח מיוחד.

התנועה קמה ב-1978, כאשר היה נדמה שמנחם בגין גורר רגליים ואינו נענה בצורה ראויה ליוזמתו ההיסטורית של אנואר סאדאת. בגין, עורך-דין במקצועו ובאופיו, התמקח על פרטי-פרטים, והייתה סכנה שההזדמנות החד-פעמית תוחמץ. ההפגנות של "שלום עכשיו" עזרו לדחוף את בגין בכיוון הנכון. לשיא ההצלחה הגיעה "שלום עכשיו" באותה "הפגנת ה-400 אלף" אחרי הטבח של סברה ושתילה במלחמת-לבנון הראשונה. גם אם המספר מוגזם, הייתה זאת הפגנה אדירה, יחידה מסוגה, שביטאה התקוממות אמיתית של דעת-הקהל בישראל. אלא שהצלחה זו הושגה במחיר כבד. ערב המלחמה נפגשו שמעון פרס ויצחק רבין, ראשי מפלגת-העבודה, עם מנחם בגין וקראו לו לפתוח במלחמה. והנה הופיעו שניים אלה כנואמים המרכזיים בהפגנת "שלום עכשיו". זאת הייתה עסקה: "שלום עכשיו" העניקה לשניים תעודת-הכשר, ובתמורה הביאה מפלגת-העבודה את המוני תומכיה (אז) מכל הארץ לכיכר. לי זה הזכיר את העסקה של פאוסט עם מפיסטופלס. תמורת ההצלחה מכרה התנועה את נשמתה.

האסטרטגיה של "שלום עכשיו" לא הייתה חסרת-היגיון. הסביר זאת פעם צלי רשף, המנהיג האמיתי שלה במשך עשרות שנים. ב-1992, כאשר גירש רבין 415 פעילים איסלאמיים ללבנון, נערך בתל אביב דיון פומבי על דרכי התגובה. הצעתי להקים מאהל-מחאה המוני מול משרד ראש-הממשלה, ולהישאר שם עד שהמגורשים יוחזרו. רשף התנגד לכך, ותוך כדי כך אמר בכנות: "אנחנו פונים לציבור גדול, ואסור לנו לעשות מעשים שירחיקו אותנו ממנו. אבנרי יכול להרשות לעצמו להגיד את כל הדברים הנכונים, אבל לנו אין הלוקסוס הזה". השתמשנו בלוקסוס והקמנו בכל זאת את המאהל, ושהינו בו יומם ולילה (במאהל זה קמה תנועת "גוש שלום"). "שלום עכשיו" קיבלה בהדרגה את תפישותינו, אך תמיד באיחור של כמה שנים או חודשים. כך קיבלה באיחור את רעיון שתי המדינות, את הצורך להידבר עם אש"ף, את העיקרון של שתי בירות בירושלים, ועוד ועוד. אסטרטגיה כזאת הייתה לגיטימית ומוצדקת - אילו הוכיחה את עצמה. אבל במציאות קרה ההפך: ההמונים נטשו את "שלום עכשיו", והיא עומדת עכשיו כמו כולנו בקרב-מאסף נואש מול הגל הימני הגואה.

ובניגוד לפרופסור אבינרי - אותי זה לא מצחיק בכלל.

תעודת-הכשר לדני איילון
דני איילון. ליברמן מאחוריו [צילום: פלאש 90]

לתנועת "שלום עכשיו" יש מוניטין ברחבי העולם. זוכרים לה לטובה את הפגנת-הענק אחרי טבח סברה ושתילה. רבים מאמינים שזוהי תנועת-השלום היחידה בישראל. התקשורת העולמית, המחרימה כמעט לגמרי את כוחות-השלום ה"רדיקליים", שמחה להעניק לה את חסדיה

ביום שבו ביקש אבינרי שלא להצחיק אותו, התפרסמה עוד ידיעה לא-מצחיקה. משלחת של בכירי תנועת "שלום עכשיו", ובראשם המנכ"ל יריב אופנהיימר, נפגשה עם סגן שר-החוץ דני איילון. עצם הפגישה תמוה. תכליתה תמוהה שבעתיים. דני איילון יצר לעצמו מוניטין כאשר זימן אליו את השגריר הטורקי והושיב אותו על ספה נמוכה, תוך שהוא מסביר בקול רם לכתבים הישראלים שהכוונה היא להשפיל את טורקיה. במילותיו של איילון לכתב, בשפה דיפלומטית ובעברית משובחת: "אתה לא הבנת את הקטע!" קשה למדוד את ממדי הטמטום של המעשה האינפנטילי, ושל האדם שעשה אותו. ההשפלה הפומבית של מדינה גאה, בעלות עמדת-מפתח אסטרטגית במרחב, גררה אחריה שרשרת ארוכה של אירועים: הפיכת דעת-הקהל הטורקית לאנטי-ישראלית, המשט הטורקי לעזה וגינוי הפעולה נגדו בעולם כולו, ניתוק המגע ההדוק בין צה"ל והצבא הטורקי, התקרבות טורקיה לאירן ולסוריה - והסיפור עוד לא תם. איילון בוודאי לא גרם לכל אלה לבדו, אך הוא תרם לכך תרומה נכבדה.

אז איך זה עלה על דעת "בכירי שלום עכשיו" להיפגש דווקא עם האיש הזה ולהעניק לו לגיטימציה? ולא רק לאיילון. אפשר לטעון שהוא ידוע כשוטה הכפר, ולכן שום לגיטימציה לא תעזור לו. אבל מאחורי איילון עומד האיש שמינה אותו: שר-החוץ אביגדור איווט ליברמן. ליברמן הוא סמל עולמי לגזענות חשוכה, מתנחל ומגן המתנחלים, העוזר הראשי של בנימין נתניהו במאמציו לסיכול השלום ולהנצחת הכיבוש. ברגע זה ממש הוא מספק לנתניהו את התירוץ להתנגד להקפאת ההתנחלות ולטרפד את המשא-ומתן עם הפלשתינים. עשרות שרי-חוץ ברחבי העולם מסרבים להיפגש עם ליברמן. שום מנהיג ערבי אינו מוכן ללחוץ את ידו. בעיני המצרים הוא דמות מתועבת, ובעיני הפלשתינים הוא סמל הרוע. אין הוא יכול להראות את פרצופו בחברה בינלאומית מכובדת. אם כן, למען השם, מה הניע את "בכירי שלום עכשיו" להעניק תעודת-הכשר לאיש הזה?

נושא הפגישה מדהים עוד יותר. כפי שדווח, הציעו אנשי "שלום עכשיו" שיתוף-פעולה עם משרד-החוץ. כדאי לכם, אמרו למארח, לעזור לפרסום "שלום עכשיו" בעולם, כדי להראות שישראל אינה רק מדינה של כיבוש והתנחלות, אלא גם של אנשי-שלום כמונו. זה ישפר את תדמית המדינה ויעזור למשרד-החוץ להדוף את מותחי הביקורת. במילים פשוטות: "בכירי שלום עכשיו" מוכנים לשמש עלה-תאנה לממשלת נתניהו ולמשרד-החוץ של ליברמן. הם מציעים להם אליבי. לתנועת "שלום עכשיו" יש מוניטין ברחבי העולם. זוכרים לה לטובה את הפגנת-הענק אחרי טבח סברה ושתילה. רבים מאמינים שזוהי תנועת-השלום היחידה בישראל. התקשורת העולמית, המחרימה כמעט לגמרי את כוחות-השלום ה"רדיקליים", שמחה להעניק לה את חסדיה. משום-כך טמונה סכנה כה רבה בפגישה זו. רבים בעולם יגידו לעצמם: אם "שלום עכשיו" נפגשת עם אנשי ליברמן ומציעה להם שיתוף-פעולה, סימן שהשד אינו נורא כל-כך. כך משרתת "שלום עכשיו" את ליברמן, כפי ששמעון פרס ואהוד ברק משרתים את נתניהו, וכפי ששלמה אבינרי שירת בשעתו את יגאל אלון. מלך הנובר ידע על מה הוא מדבר. איך הגיעה "שלום עכשיו" למצב הזה?

תאריך:  21/11/2010   |   עודכן:  21/11/2010
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי צוחק?
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עידן סובול
21/11/10 13:05
 
מטאטא
21/11/10 18:10
2
יהודי החושש מפניך
21/11/10 14:10
3
אלישמע
21/11/10 14:43
 
עידן סובול
22/11/10 10:13
 
אלישמע
23/11/10 22:11
4
ABRAHAMאברהם
21/11/10 15:00
5
אבנרי מיד לכלא!
21/11/10 15:41
6
מהפך 77
21/11/10 16:32
7
נפתלי רז, העורך
21/11/10 19:50
8
עמי, ת"א
21/11/10 23:33
 
אלישמע
23/11/10 22:40
9
ע.ג4
21/11/10 23:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שני עורכי-דין ידועים ומתוקשרים, יעקב וינרוט ואליעד שרגא, נקלעו להתדיינויות הנוגעות להתנהגותם המקצועית. יש הבדל עצום בין הפרשות, אבל קיים גם צד של דמיון המעורר שאלות נוקבות בדבר היקפה של חובת הנאמנות של עורך-דין ללקוחו.
21/11/2010  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
גם בשנתו ה-25 בכלא האמריקני, קלושים עדיין סיכויי שחרורו, אי-פעם, של יונתן פולארד, שנידון למאסר עולם על ריגול למען ישראל. מה שברור הוא, שבשום מערכה ציבורית, של עצומות והפגנות, אפילו לא בפנייה אישית מצד ראשי המדינה לנשיא ברק אובמה, לא יהיה כדי לשנות את רוע הגזירה, והלא ניסיון העבר מעיד על כך כאלף עדים.
21/11/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
תהא אשר תהא הסיבה לשאלה, מדוע המוסלמים תוקפים את המערב דווקא עכשיו, לאחר שנים כה רבות שבהן היו רדומים, זוהי מלחמה לכל דבר, שמטרתה להביא להשתלטות האיסלאם על העולם. אבל למה אין לנו הרגשה שאנו במלחמה, אלא, לכל היותר, במטרד של טרור?
20/11/2010  |  יורם הר-לב  |   מאמרים
אהבתם של טוני (עדי שיר) למריה נידונה לסוף טראגי, בדומה לסיפור רומיאו ויוליה. זאת – בגלל שיוכם האתני השונה, והמאבק בין שתי כנופיות הנערים בפרברי ניו-יורק. מריה הספרדייה וטוני "האמריקני" מתאהבים לאחר סצנת הפתיחה המהממת, בעת פגישה בנשף. צוות השחקנים הרוקדים ושרים לא מותירים דקה של אדישות. המוזיקה של לני ברנשטיין סוחפת, הבימוי של מיכה לבינסון מהודק, וביצוע קרבות הבמה שעוצב בידי גנדי בביצקי נהדר ואמיתי.
20/11/2010  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
הוויכוח הציבורי על מעמדה של איו"ש סוטה לפעמים מהתוואי העובדתי וגולש לתחומים אמוציונליים - אמוציות שנובעות מהפער בין הרצוי למצוי של כל הצדדים המעורבים. מושגים מעורפלים מתחום החוק ופרשנויותיו השונות, אימוץ סלקטיבי של פילוסופיות והגדרות מאולצות של מושגים כמו 'צדק' ו'מוסר' הופכות את הסוגייה הישראלית-ערבית לזירה תוססת שערפל מהלומות תמידי נסוך עליה. נוסיף לכך את האינטרסים של הנפשות הפועלות, שגזורות מאג'נדות שונות ונקבל תערובת נפיצה שאינה מתגבשת לאיזשהו תוצר שניתן לחיות איתו. אז מה שייך למי, למה וממתי, ומה זה משנה.
20/11/2010  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il