בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
הכנסת הכירה בקיומו של עם ישראלי
|
בפעם הראשונה בתולדותיה מכירה כנסת ישראל בעיקרון המשפטי כי העם בישראל הוא "העם הישראלי", המכיל את כלל אזרחי המדינה ונושא את שמה
|
הכירה בקיום העם [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
ה-22 בנובמבר 2010 ייזכר כיום היסטורי בו הכירה הכנסת לראשונה בקיומו של "עם ישראלי". ויובהר - ההכרה היא לא ב"עם ישראל" מול "אומות העולם" ולא ב"עם יהודי" מול "הגויים", אלא עם ישראלי כמשמעותו במשפט העמים, כלומר עם המוגדר על-ידי טריטוריה עליה חלה ריבונות המדינה. ייתכן שמלומדים ידונו ויתווכחו כיצד הכנסת הזאת, המאופיינת בחקיקה גזענית (כגון חוק הנאמנות למדינה היהודית וחוק ישובים קהילתיים) קיבלה ברוב גדול חוק שנוגד את תפישת "מדינת העם היהודי" ושקובע כי המדינה היא של כלל אזרחיה. אך לא פולמוס מלומדים הוא שמעניין אותנו כרגע, אלא טקסט חוק סדרי השלטון והמשפט (ביטול החלת המשפט, השיפוט והמינהל) (תיקון), התש"ע - 2010, טקסט המדבר בעד עצמו. הכנסת אישרה לראשונה בתולדותיה את המוסד "משאל עם" ונשאלת השאלה: מי ה"עם" הרשאי להשתתף במשאל, הרי "עם" הוא שם קיבוצי? והתשובה נמצאת בסעיף 6 לחוק לפיו "זכאי להשתתף במשאל העם מי שהיה זכאי להשתתף בבחירות לכנסת לו היו מתקיימות במועד משאל העם". הואיל ואין מחלוקת שבבחירות לכנסת זכאים להשתתף כל אזרחי המדינה, יהודים וערבים ואחרים, שהמכנה המשותף שלהם הוא היותם אזרחי ישראל, כלומר ישראלים, בלי הבדל דת, גזע ומין, הרי גם לא יכולה להיות מחלוקת, כי בפעם ראשונה בתולדותיה מכירה כנסת ישראל בעיקרון המשפטי כי העם בישראל הוא "העם הישראלי", המכיל את כלל אזרחי המדינה ונושא את שמה. חוק משאל עם הולך בעקבות העיקרון המובע כבר בפקודת הבחירות לאסיפה המכוננת, תש"ט - 1948, בה נקראו כלל תושבי המדינה הזמנית שמלאו להם 18 שנה לבחור נציגיהם לאסיפה המכוננת של המדינה. בהקשר זה ראוי להזכיר גם כי אומנם נכון שמי שהכריזו על הקמת המדינה היו נציגי היישוב העברי, אך מי שכוננו את המדינה היו נציגיהם של כל יושבי הארץ - יהודים ולא יהודים, אשר היו זכאים לבחור ולהיבחר לאסיפה המכוננת. מן המקורות אנו למדים: וַיִּסְעוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵרַעְמְסֵס סֻכֹּתָה כְּשֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף רַגְלִי הַגְּבָרִים לְבַד מִטָּף: וְגַם עֵרֶב רַב עָלָה אִתָּם ...: [שמות, י"ב, ל"ה-ל"ז] וְכָתַבְתָּ עַל הָאֲבָנִים אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת בַּאֵר הֵיטֵב: וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הַסְכֵּת וּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל הַיּוֹם הַזֶּה נִהְיֵיתָ לְעָם... [דברים, כ"ז, ח'-ט']. עינינו רואות, כי לא על טהרת המוצא האתני מוקם "עם" מבחינה משפטית. כפי שמסופר, אל "בני ישראל" שיצאו ממצרים הצטרף גם "ערב רב" וכולם ביחד - "כל ישראל" - נהיו לעם. מאז המהפכה הצרפתית החוקה - המכוננת "עם" - לא ניתנת על-ידי אלוהים ולא על-ידי המלך כנציגו של אלוהים עלי אדמות, אלא על-ידי התושבים שבשטח המדינה. הריבונות היא של העם, שהופך ללאום על-ידי כינונה של מדינתו. כך קיים "עם ישראלי" וטוב שזאת גם התוצאה של חוק משאל עם, גם אם סביר להניח שחברי הכנסת שיזמו אותו לא התכוונו לכך. אך מה לעשות, לטקסט משפטי יש כוח משלו.
|
|
הכותב הוא עורך-דין המייצג יחד עם עו"ד יואלה הר-שפי קבוצת אזרחים המבקשים להירשם כישראלים במרשם התושבים.
|
|
תאריך:
|
01/12/2010
|
|
|
עודכן:
|
02/10/2011
|
|
עו"ד יוסף בן משה
|
הכנסת הכירה בקיומו של עם ישראלי
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
אליהו חיים
|
1/12/10 17:16
|
|
2
|
|
עוזי אורנן
|
1/12/10 19:28
|
|
3
|
|
אור משפטן
|
1/12/10 20:39
|
|
|
|
יוסי פלס
|
2/12/10 00:01
|
|
4
|
|
תקראו בפנים
|
2/12/10 06:20
|
|
|
|
עידן סובול
|
2/12/10 10:24
|
|
במדינת ישראל קיימת אוכלוסיה של ילדים, נוער, מבוגרים וקשישים, שאינם מסוגלים לנהל את ענייני היום-יום ולדאוג לעצמם. לעיתים הם נופלים קורבן לניצול כלכלי, נפשי וגופני. הם מוגדרים על-פי המינוח המשפטי, כחסויי אפוטרופא, הזקוקים לרשת הגנה יומיומית, שתגן על זכויותיהם וצרכיהם - הכלכליים, הגופניים, הנפשיים והחברתיים.
|
|
|
"שיח הלוחמים" של אבירי ההומניזם הערבי הוא בעצם תחרות מי שמאלני יותר. אל דאגה, לא את זה ולא את זה יכנו בתקשורת הישראלית: "שמאלן קיצוני" 1.
|
|
|
הבחירות להסתדרות המורים מתקרבות, והארגון הזה, שבו חברים רוב המורים בישראל, מתנהל בצורה אנטי דמוקרטית, תוך שהוא זורה חול בעיניהם של המורים שהוא אמור לייצג. ההסתדרות, שבראשה עומד כבר משנת 2006 יוסי וסרמן, הובילה את חבריה לחתימה על הסכם "אופק חדש" הכושל, שדירדר עוד יותר את מעמד המורים, פגע במשכורת שלהם, הגדיל את שעות העבודה שלהם והחליש את היכולת שלהם להיאבק על זכויותיהם. המורים החברים בהסתדרות מתנגדים לאופק חדש, ולכן ניתן לראות שמורים מחטיבות הביניים ערקו רובם לארגון המורים, וההתמרמרות בקרב מורים מהיסודי ובקרב גננות, שחויבו להישאר בהסתדרות, הלכה וגברה. המורים הגישו עתירה נגד אופק חדש לבית המשפט בסוף שנת 2009, שבה מעבר לטענות הקשות נגד הרפורמה, העלו המורים גם טענות קשות נגד ההתנהלות הלא דמוקרטית של מנהיגי ההסתדרות, שהונו את המורים ופעלו בניגוד לתקנון, כאשר הסתירו מחברי המרכז מידע חיוני על הרפורמה, ודחו כינוס של מרכז ההסתדרות.
|
|
|
|
|
|
פרשת השבוע, פרשת "מקץ", תחול תדיר באחד מימי חג החנוכה. נראה לנו לקבוע ש"סמיכות הזמנים" אינה מקרית, אלא עניין האמור "להקיץ", לעורר את הישנים והרדומים מבחינה רוחנית לבצע מעין "חשבון נפש" נוקב עם עצמם, כמו גם עם סביבתם ולתקן את הטעון תיקון גם אם זה נראה, על פניו, הזוי ורחוק "מן העין ומן המחשבה". וזאת, משום שחג החנוכה יכול גם הוא לשמש כ"גורם מזמן" והדבר אף רמוז וטמון במילה: חנוכה. כיצד? - המילה חנוכה בראשי תיבות, היא: חשבון נפש וכך הדבר. ודו"ק.
|
|
|
|