|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

ועכשיו - הביזיון

הכרזתו של נשיא אירן מסתירה את העובדה שהאירנים מאמינים ואולי אף יודעים גם בלי ההדלפה, כי מלך סעודיה אכן ביקש מארה"ב לתקוף את אירן, והיא נועדה להרגיע את מלך סעודיה וכך יתאפשר להם להתקדם ללא הפרעה בתוכנית הגרעינית שלהם
06/12/2010  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   מסמכי ויקיליקס   |   תגובות
עבדאללה. פדיחה [צילום: AP]

ידוע כי ארה"ב מודאגת מתהליך האיסלאמיזציה העובר על טורקיה החברה בנאט"ו, וגם ידוע כי שר החוץ דאודוגלו מוביל את השינוי המדיני הנובע מכך. אבל החומר שנחשף מוכיח עד כמה מודאגים האמריקנים מן התהליך ורואים בדאודוגלו אדם מסוכן

לשם הערכת משמעותם של מסמכי מחלקת המדינה של ארה"ב שהופצו באתר ויקיליקס, יש להבחין בין ארבעה סוגי תקשורת - מודיעינית, ביטחונית, מדעית ודיפלומטית בין מדינת האם ובין אנשי נציגותה במדינה המארחת.

את התקשורת המודיעינית מפיקים נציגי ארגוני המודיעין של מדינת האם הפועלים במדינה המארחת בתפקידי מודיעין במסווה של "נספח עיתונות", "נספח תרבות", "נספח יחסי ציבור" או "מזכיר שלישי" של השגרירות או הקונסוליה. אנשים אלה על צוותיהם עוסקים בריגול באמצעות סיורים בשטח המדינה המארחת, פריצה חשאית לאתרים רגישים, רכש ציוד אסור ביצוא, הפעלת סוכנים והאזנה לתקשורת ביטחונית מקומית. אם קיים שיתוף פעולה מודיעיני בין מדינת האם ובין המדינה המארחת, תכלול נציגות המודיעין גם קצין קישור המקיים בפועל את הקשר המקצועי-מודיעיני בין ארגון הביון של מדינת האם ובין הארגון המקביל של המדינה המארחת. מבחינה ארגונית, אין "נספחים" אלה משתייכים למשרד החוץ, אלא לארגון הביון ששלח אותם, ועמו הם מקיימים תקשורת יומיומית העוסקת בענייניה המודיעיניים, המקצועיים והמנהלתיים של השלוחה. זוהי התקשורת המעניינת ביותר.

במקום השני בחשיבות נמצאת התקשורת הביטחונית. אותה מפיקים הנספח הצבאי, הנספח האווירי ונספח הרכש הביטחוני המשולבים בסגל השגרירות. נספחים אלה שייכים למשרד ההגנה של מדינת האם, והם ממונים על קיום הקשר הביטחוני עם המדינה המארחת. הם ממונים על ארגון משלחות צבאיות - גלויות וחשאיות - בין שתי המדינות, תיאום תמרונים ואימונים משותפים של שני הצבאות, ביקורים בתערוכות נשק, נוכחות בתמרונים צבאיים של המדינה המארחת וליווי של ראשי מערכת הביטחון של מדינתם בביקוריהם במדינה המארחת. יש שנספחים צבאיים מפעילים סוכנים מקומיים המספקים לנספח מידע בעניינים צבאיים. התקשורת שמקיימים הנספחים עם הממונים עליהם במשרד ההגנה משקפת את שיתוף הפעולה הצבאי והביטחוני הקיים בין המדינות. אך כאשר מדובר במדינות המצויות בעימות עם מדינות אחרות, תקשורת זו יכולה להיות חשובה ומעניינת ביותר, בייחוד עבור צד שלישי המצוי בעימות צבאי עם אחת המדינות או עם שתיהן.

במקום השלישי מצוי "הנספח המדעי", שתפקידו לקיים קשרי מדע עם המדינה המארחת, אבל גם לבצע ריגול מדעי. לעתים גוף זה גם מפעיל סוכנים ללא סמכות וללא הכשרה, ויעיד על כך הקשר בין "הלשכה לקשרי מדע" ובין יונתן פולארד.

במקום הרביעי והנמוך ביותר נמצאת התקשורת בין השגריר ובין משרד החוץ. בעבר, כאשר כל התקשורת בין ראשי המדינות הייתה מתבצעת בתיווך השגריר, הייתה לו השפעה בעלת חשיבות עליונה על ניהול הקשר וקביעת אופי היחסים בין ראשי המדינות. על ריכוך עימותים ועל שיפור תדמיות הדדיות. בעידן התקשורת הטלפונית המודרנית ירד מעמדו של השגריר לרמה של מתאם ביקורים, מארגן מסיבות קוקטייל ושתדלן אצל פקידים בדרג בינוני ונמוך. הוא מדווח על פגישותיו למשרד החוץ, אך את הנושאים החשובים המנהיגים מעבירים ביניהם ישירות, ולא דרך השגריר.

מסמכים סוג ד'

לפני חשיפת המסמכים בוויקיליקס, נאמר עליה כי זו תהיה "רעידת אדמה דיפלומטית", "צונאמי פוליטי שאף אחד לא יימלט ממנו", "11 בספטמבר של הדיפלומטיה העולמית" וכדומה. עיתונאים יצאו מגדרם להמציא תארי הפלגה לאירוע הגדול של החשיפה, מבלי להבין כי החומר שחשף אתר ויקיליקס הוא מדרג רביעי בחשיבותו. אכן, בשל הכמות העצומה של החומר - מיליונים של מסמכים - פה ושם נמצאים מסמכים שחשיבות המידע שבהם אינה מן הצד האסטרטגי שהוא בדרך כלל גלוי וידוע, אלא בעלי אופי רכילותי, פיקנטי, שמנהיגים בעולם המערבי עוברים עליו בדרך כלל לסדר היום. אלה מקבלים כנתון את חולשותיהם האנושיות של הסובבים אותם, ואינם סוברים כי מה שחושב שגריר פלוני על אדם זה או אחר מחייב אותם.

גם אם בחומר שדלף יש פרטים חשובים, אין הם משנים את התמונה הכללית, אלא לכל היותר מחזקים ומדגישים אותה. כך לדוגמה, ידוע כי ארה"ב מודאגת מתהליך האיסלאמיזציה העובר על טורקיה החברה בנאט"ו, וגם ידוע כי שר החוץ שלה דאודוגלו מוביל את השינוי המדיני הנובע מכך. אבל החומר שנחשף מוכיח כי האמריקנים רואים בדאודוגלו סכנה, ואת מידת הדאגה שלהם מן התהליך.

אבל כאשר מדובר בעולם הערבי, הדברים שונים לחלוטין. באזור הזה שבו שולטת תרבות הבושה, אין אדם, ובפרט אם הוא מנהיג, יכול לעבור לסדר היום. פה, וככל שדרגתו של אדם גבוהה יותר, כך גם הבושה הנגרמת לו חמורה יותר. ביזיון (פדיחה) הוא הדבר האחרון שמותר למנהיג במזרח התיכון לעשות, וזה בדיוק מה שגרמה למנהיגים הערביים חשיפת מסמכי מחלקת המדינה באתר ויקיליקס.

הביזיון החמור ביותר נגרם לעבדאללה מלך סעודיה. מן המסמכים עולה כי הוא דרש מנשיא ארה"ב לתקוף את אירן, שאותה הוא מכנה "ראש הנחש", שאותו כידוע חובה לרוצץ. הכל יודעים כי אין אהבה גדולה בין סעודיה ובין אירן, כי אירן מעודדת את השיעים בסעודיה ובתימן לפעול נגד סעודיה, וכי היא מתכוונת להשתלט על שדות הנפט במפרץ, כולל על אלה שבסעודיה. כולם גם מכירים את השמועות כי סעודיה מקיימת שיתוף פעולה כלשהו עם ישראל בעניין אירן ומוכנה לאפשר למטוסי צה"ל לחלוף מעל סעודיה בדרכם לטפל באי אלו אתרים באירן. אבל כאשר מסמכי מחלקת המדינה מעידים כי המלך הסעודי דורש מארה"ב לתקוף את אירן, המסקנה בדבר שיתוף פעולה עם ישראל בעניין רק מתבקשת.

אלא שבמהלך השנתיים האחרונות התנהלו מגעים בין סעודיה ובין אירן, שכללו ביקור רשמי של אחמדינג'אד בריאד. בנאומים שנישאו בביקור הורעפו מחמאות הדדיות ובוטאו קריאות לניהול סכסוכים בדרכי שלום, כאילו שההיסטוריה האיסלאמית כולה - והסכסוך בין הסונה והשיעה במיוחד - מתאפיינת במילים רכות, בפשרות ובאורך רוח ולא במעשי טבח המוניים. בכל מפגש מפריחים האירנים והסעודים זה על זה סיסמאות נדושות ושדופות, קוראים לנהל דו-שיח בונה על הדרך שבה יש לקדם את ענייניהם המשותפים מבלי שאיש יודע איזה הם, בעוד ששורר בין שני הצדדים חוסר אמון מוחלט. עכשיו נחשף ברבים כי מאחורי כל הסיסמאות וההכרזות אין כלום, וכי המלך הסעודי המוסלמי מבקש מהכופרים האמריקנים - הצלבנים החדשים, שותי היין ובועלי הנידות - שיפציצו מוסלמים אחרים, וזאת בשל סכנה קיומית שהוא חש כי הם מהווים עבורו. האם יש ביזיון גדול מזה?

אחמדינג'אד, המבין היטב את המצב הרגיש אליו נקלע מלך סעודיה, מיהר להצילו בהכריזה כי האירנים אינם מאמינים למסמכים שמפרסם ויקיליקס, שאינם אלא זיוף וקונספירציה ציונית לתקיעת טריז בין מדינות האיסלאם שנועדו לבלבל את הערבים ואת האירנים. אלא שהכרזה זו של נשיא אירן המסתירה שהאירנים דווקא מאמינים ואולי אף יודעים גם בלי ההדלפה, כי מלך סעודיה אכן ביקש מארה"ב לתקוף את אירן נועדה להרדים את מלך סעודיה וכך יתאפשר לאירנים להתקדם ללא הפרעה בתוכנית הגרעינית שלהם, שנועדה כמובן רק "לצרכי שלום". אך אל דאגה: מלך סעודיה יודע מהי מטרת הכרזתו של אחמדינג'אד, אך כך מתנהלת מדיניות בין מרבית מדינות ערב והאיסלאם לבין עצמן.

העמקת הסכסוך בין שני חלקי "העם הפלשתיני"

דבר דומה קרה לאבו-מאזן: ממסמכי מחלקת המדינה עולה כי הוא עודד את ישראל לתקוף את חמאס ב"עופרת יצוקה". גם בכך אין חידוש, כי הסכסוך בין אבו-מאזן מפת"ח ובין אסמאעיל הנייה מחמאס ידוע וברור לכל, ואם תחסל ישראל את שלטון חמאס בעזה, היא תעשה בכך שירות חשוב ביותר לרשות הפלשתינית. אבל עידוד מפורש לעשות זאת, ולהיות בכך שותף להרג ההמוני שחמאס טוען כי ישראל ביצעה בעזה, מהווה צעד אחד רחוק מדי מעבר לקווים האדומים של התחום הבלתי לגיטימי, הבוגדני והכופרני. הלגיטימיות של אבו-מאזן - המעורערת בלאו הכי - תקבל נגיחה נוספת. חמאס כבר עושה שימוש במידע שדלף, ומשתדל להוכיח בתעמולתו כי חשדותיו - שהיו עד עתה ללא הוכחה - קיבלו אישור אמריקני חד-משמעי. מסמכי מחלקת המדינה ירחיבו את התהום הפעורה בין פתח וחמאס ויעמיקו את הסכסוך בין שני חלקי "העם הפלשתיני".

נזק נוסף שהסבה ההדלפה לעניין הפלשתיני היא חשיפת השוליות של מעמדו במרחב הדיפלומטי במזרח התיכון. מדינאים ערביים שנפגשו עם עמיתיהם האמריקנים המעיטו לדון בבעיה הפלשתינית והתמקדו בעיקר בבעיה האירנית. ההדלפה סותרת את ההנחה בדבר מרכזיותו של פתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני שיביא בהכרח להפשרה כללית במזרח התיכון.

ביזיון נוסף הוא המידע שדלף לוויקיליקס על שליט לוב מועמר קדאפי, המסתובב בעולם עם "אחות" אוקראינית בלונדינית ורחבת לב. עקב חולשתו המובהקת לבנות המין הנשי, הקיף את עצמו קדאפי כבר לפני שנים רבות במחלקת שומרות ראש, אמזונות שכנראה שמרו לא רק על ראשו. מסעותיו בחו"ל היו חגיגה לבנות המדינה המארחת, והדברים עוברים מפה לאוזן במסגרת השמועות העקשניות. עכשיו זה רשמי, והדברים קיבלו אישור במסמך מקורי של מחלקת המדינה.

שתיקה רועמת

מעניינת התעלמותם של הערבים מכל נושא ההדלפות בימים הראשונים. מרבית אמצעי התקשורת בעולם הערבי גזרו על עצמם תענית דיבור ולא התייחסו למסמכים כלל, כנראה הן מן הטעם שכל דיבור יהיה אישור למידע, והן כי ממילא אין דברים שיכסו על הבושה.

אלא שהביזיון הגדול מכולן הוא זה שנגרם לארה"ב בכלל ובמיוחד למחלקת המדינה שלה, וזאת מכמה סיבות. הראשונה, שהתברר לכולם כי הרוב הגדול של החומר העובר בין השגרירים והאחראים עליהם בוושינגטון הוא דל ערך, זוטי דברים המבוססים על שמועות, רכילות וקובלנות של פוליטיקאים זה על זה. השנייה, שהתברר כי יכולתה של מחלקת המדינה של ארה"ב, המעצמה הראשונה בתבל, לשמור על ענייניה הפרטיים אינה קיימת, ודי להקים אתר אינטרנט ולגייס סוכן אחד כדי לחשוף את ערוותה של מחלקת המדינה שלה ברבים. הסיבה השלישית והחמורה מכל, היא חשיפת מה שנראה כאי-נכונותו של הממשל האמריקני להתמודד עם איומים וסכנות, ולעמוד על האינטרסים החיוניים של ארה"ב - משמירה על סודות המדינה ועד שמירה על ידידותיה ועל בעלות בריתה.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  06/12/2010   |   עודכן:  06/12/2010
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ועכשיו - הביזיון
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
6/12/10 13:28
2
צנחן
6/12/10 13:40
3
חשדנית
6/12/10 14:35
 
אתמהה !!!
6/12/10 23:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כידוע, חג החנוכה הוא לזכרו של נס. השנה במו עיני הייתי עד לנס שכזה.
06/12/2010  |  עמנואל נבון  |   מאמרים
לאחרונה קיבלתי בדוא"ל את "סיפור הדברים" או באנגלית The Story Of Stuff - אחד מסרטוני האינדוקטרינציה הנפוצים ברשת שנועדו לחנך אותנו לחיות "חיים נכונים". הסרט הפך לחומר לימוד בכיתות בארה"ב ובישראל, וצפו בו כבר מיליוני אנשים בעולם. הוא מתיימר להציג את תרבות הצריכה, תוך שימוש במוטיבים המציירים את איש העסקים כנצלן נפוח מידות מעוטר בסמל הדולר, המושיט את נעליו לצחצוח לנציג ננסי ורזה של העם. הסרט מסביר במלל ובאיור כיצד הורסת האנושות את כדור הארץ באובססיביות של צריכת יתר רעילה, כאשר על הכל מנצחים אינטרסים תאגידיים המכפיפים את השלטונות ואת הגופים הציבוריים לרצונם.
06/12/2010  |  בועז ארד  |   מאמרים
אלעזר גרנות הוא בבחינת משורר עלום ולא מוכר לרוב קוראי השירה בארץ. חרף היותו שייך לדור הפלמ"ח, חרף הקריירה הפוליטית העשירה שלו, חרף עשרות המאמרים שפרסם בשעתו בפולמוסים מפלגתיים רבים, הוא נפקד משורת המשוררים המוכרים. ורק בני הדור שהיו נערים צמאי שירה טובה בשנות החמישים והששים, רק הם עודם זוכרים את שיריו ומתגעגעים אליהם. כשהם משקיפים אחורה אל נעוריהם, שיריו המעטים, הקצרים והיפים כל כך, עולים בזיכרונם המתעמעם. אחד מהם הוא אבנר פרץ, מתרגם עורך ומשורר, המקדיש את חייו לתיעוד תרבות הלדינו היהודית.
06/12/2010  |  אלישע פורת  |   מאמרים
בניגוד לרפואה הקונבנציונלית, יוצאת הרפואה ההומיאופטית חוצץ נגד השימוש העקבי באנטיביוטיקה להדברתן של מחלות זיהומיות. התנגדותה זו מתבססת על עצם שמה, שמעיד עליה יותר מכל: "אנטי" - נגד; ו"ביוס" - חיים. כלומר: חומר שמנוגד לחיים.
06/12/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
אל מול כרמל שחור משחור הבזיקה לה אלומת-אור גדולה בדמותם של נער אמיץ-לב, כחולת-מדים נועזת, לוחמים ללא חת בקו האש, ומלאכים בחסד עליון עלי אדמות, שחירפו את נפשם מנגד למען כולנו.
06/12/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il