בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
במעגליות המאפיינת את עם ישראל, אותו החודש המסיים את חג האורות - כסלו - מוביל לפתיחת תקופת החושך, החלה במהלך חודש טבת בזמנים ובאירועים שונים בדברי הימים של העם היהודי ● חודש טוב?
|
בין ימי החשיכה בחודש טבת - יום הזיכרון לשואה ולגבורה [צילום: AP]
|
|
|
|
|
החודש אליו אנו נכנסים הוא חודש טבת. חודש זה נפתח בעיצומו של חג האורות, חג החנוכה המסמל את ניצחון המעטים על הרבים, ניצחון החלשים על החזקים וניצחון האור על החושך. כידוע, חודש טבת הוא הרביעי מתשרי והעשירי למניין החודשים מניסן. מקור השם מהלשון האכדית - טבתו - משמעותה של המילה טביעה ושקיעה בבוץ מחמת הגשמים. יש הסוברים שהשם בא מהמילה טובה. מזל החודש גדי, בהיות שבו יוצאים הגדיים למרעה, או יש הסוברים מפני שהשמש נמצאת בתקופה זו בחוג הגדי. מיעוט ימי שמש בחודש. למרות שהיום מתארך, עדיין החורף בעיצומו ורבים בו ימי העננות והגשם. במקורות מוסברת תופעת "היעלמות השמש" כדבר חיובי: "טבת, שבט ואדר חמה מהלכת במדבר שלא לייבש את הזרעים" [פסחים, צד' ב']. במעגליות המאפיינת את עם ישראל, אותו החודש המסיים את חג האורות - מוביל לפתיחת תקופת החושך, החלה במהלך החודש בזמנים ובאירועים שונים בדברי הימים של העם היהודי. - א' טבת - (595 לפנה"ס) יצא מלך יהודה יכניה לגלות עם "החרש והמסגר" על-ידי הבבלים [מלכים ב', כ"ד, י"ד].
- ה' טבת - (583 לפנה"ס) הגיעה השמועה לעולי בבל על חורבן בית ראשון ועשו "יום שמועה" כיום שריפה [מס' ראש השנה י"ח]. כפי המצוין בספר יחזקאל, "ויהי בשתי עשרה שנה... לגלותנו בא אלי הפליט מירושלים לאמור הוכתה העיר" [יחזקאל, ל"ג, כ"א].
- ח' טבת - (175 לפנה"ס) נשלם תרגום התורה ליוונית (תרגום השבעים). באגרת אריסטיאס מסופרת המסורת הקדומה על דרך חיבורו, לפיה יזם את התרגום המלך תלמי פילאדפוס שהיה חובב ספרים. הוא פנה לכהן הגדול בירושלים שישלח אליו 72 חכמים והללו תרגמו את התורה. למרות שהמתרגמים הסתדרו בחדרים נפרדים, לא נבדלו התרגומים זה מזה. דעת חכמים לא הייתה נוחה מתרגום התורה ליוונית, ולדעתם "היה היום קשה לישראל כיום שנעשה בו העגל" [מסכת תענית]. זאת, מאחר שהתורה לא הייתה יכולה להיתרגם כראוי וחששו ללשון העברית שתידחה מפני היוונית.
- ט' טבת - לפי המסורת, יום פטירתם של עזרא הסופר ושל נחמיה בן חכליה, שהעלו את ישראל מבבל ופרנסו אותם בכל צרכיהם. עזרא ונחמיה פעלו יחדיו להשיב את עטרת התורה ליושנה לאחר שנשכחה מישראל, וקבעו את האמנה להחלת שלטון ההלכה ביהודה כחוק מדינה.
- י' טבת - (586 לפנה"ס) יום התחלת המצור על ירושלים, בו סמך נבוכדנצר מלך בבל בימי בית ראשון על ירושלים ושם עליה מצור שלוש שנים, עד שהובקעה העיר בתשעה לחודש תמוז מהשנה השלישית לתחילת המצור. כמובא בספר מלכים ב', כ"ה, י"א: "בא נבוכדנצר מלך בבל וכל חילו על ירושלים ויחן עליה... ותבוא העיר במצור...". יום זה נקבע כתענית עד היום הזה, בדורנו התווספה לו משמעות נוספת - יום הקדיש הכללי. לאחר השואה האיומה, קיבלה הרבנות הראשית לישראל את יום עשרה בטבת ליום הקדיש הכללי, ביום זה מתייחד העם היהודי עם אחיו ואחיותיו שנטבחו ושנספו במיתות קשות ואכזריות בשואת אירופה בשנים ת"ש-תש"ה ויום מותם ומקום מיתתם אינו ידוע.
יש סמליות רבה בכפיפות שני מאורעות טרגיים אלה - ראשית חורבן בית ראשון וניסיון ההכחדה של הבית היהודי כולו בדורנו ביום זיכרון אחד. בהצמדת שני המאורעות, יש משום ביטוי לתקווה, ששואת אירופה תסיים את מסכת הסבל של העם היהודי. בהתייחדות זו של צום עשרה בטבת, כמו ביתר תעניות הציבור, לא נותר אלא לקוות ולהתפלל להתגשמות דברי זכריה הנביא שחי בימי שיבת ציון: "כה אמר ה' צבאות צום הרביעי (יז' תמוז) וצום החמישי (ט' באב) וצום השביעי (ג' תשרי) וצום העשירי (י' טבת) יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה, ולמועדים טובים, והאמת והשלום אהבו" [זכריה, ח', י"ט].
|
תאריך:
|
06/12/2010
|
|
|
עודכן:
|
06/12/2010
|
|
חניאל פרבר
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
שקלים ח.
|
8/12/10 11:42
|
|
מדיווחי התקשורת במרקע הטלוויזיה על אודות האש בכרמל, עולה כי רוב השדרים מתאמצים להסתיר מהציבור מידע על אודות מקורות ההצתה וההתחקות אחריהם.
|
|
|
"תעזוב עכשיו", הם אומרים לי, "תן לחבר'ה להתגבר על השריפה ולכבות את האש. לכל החשבונות יש לך זמן אחר-כך. תחשוב על המורל. די"! אבל אינני יכול. אני זועם עכשיו. כשקוברים את המתים. כשבתים נשרפים. כשאנשים עומדים חסרי-אונים מנגד וחרדים לרכוש, לזיכרונות, למכתבים, לתמונות, לכל מה שבו משתמר העבר האישי והמשפחתי, הרגעים שהונצחו, החפצים שכל הנוגע בהם נוגע בחיים. עכשיו. אין לי כוח לתבונה החבוטה האומרת כי הכעס הוא בלתי שקול כשהוא פורץ ברגע הסערה, כי יישוב הדעת תובע שהזמן ילך במהלכו ויאפשר לכל חכמי הדברים העבשים להתאסף ולחקור ולהגיע למסקנות, ולהישבע כי הכל ישתנה למן הרגע בו יתאספו הראיות למחדל הקולוסאלי. אני יודע, מה לעשות, הורגלתי לכך מכבר, כי רגע השבועה בשפתיים הוא גם רגע ביטולה בלב.
|
|
|
לשם הערכת משמעותם של מסמכי מחלקת המדינה של ארה"ב שהופצו באתר ויקיליקס, יש להבחין בין ארבעה סוגי תקשורת - מודיעינית, ביטחונית, מדעית ודיפלומטית בין מדינת האם ובין אנשי נציגותה במדינה המארחת.
|
|
|
כידוע, חג החנוכה הוא לזכרו של נס. השנה במו עיני הייתי עד לנס שכזה.
|
|
|
לאחרונה קיבלתי בדוא"ל את "סיפור הדברים" או באנגלית The Story Of Stuff - אחד מסרטוני האינדוקטרינציה הנפוצים ברשת שנועדו לחנך אותנו לחיות "חיים נכונים". הסרט הפך לחומר לימוד בכיתות בארה"ב ובישראל, וצפו בו כבר מיליוני אנשים בעולם. הוא מתיימר להציג את תרבות הצריכה, תוך שימוש במוטיבים המציירים את איש העסקים כנצלן נפוח מידות מעוטר בסמל הדולר, המושיט את נעליו לצחצוח לנציג ננסי ורזה של העם. הסרט מסביר במלל ובאיור כיצד הורסת האנושות את כדור הארץ באובססיביות של צריכת יתר רעילה, כאשר על הכל מנצחים אינטרסים תאגידיים המכפיפים את השלטונות ואת הגופים הציבוריים לרצונם.
|
|
|
|