|   15:07:40
דלג
  מוטי היינריך  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

המלחמה בגלובליזציה

למדינת ישראל יש היסטוריה "מפוארת" של הגבלת הסחר החופשי בעבר, מנגנון התעמולה הסוציאליסטי של מפלגות הפועלים שטף לנו את המוח שעלינו לסבול רמת חיים נמוכה שנועדה למנוע "בריחת מטבע חוץ" מישראל, כי אנו מדינה קטנה, קולטת עלייה ומוקפת אויבים היום קוראים לזה "מלחמה בגלובליזציה"
10/12/2010  |   מוטי היינריך   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
מטבע חוץ אינו יכול "לברוח" [צילום: פלאש 90]

מאז שנת 2003 הגירעון המסחרי נמוך (ומעיד על כושר התחרות של מוצרים ישראלים), ויש עודף של מטבע חוץ שגדל משנה לשנה. העודפים מתאזנים על-ידי השקעות של ישראלים בחו"ל. כלומר, אנשי עסקים ישראלים מלווים לעולם ומשקיעים בחו"ל מיליארדי דולרים "עודפים". ימות המשיח.

"גלובליזציה" הייתה קיימת מאז ומתמיד. לפני הולדת הכינוי, השתמשו במונח "סחר חוץ". איפה מתחיל "החוץ" הוא עניין שרירותי, ובעבר הוא נקבע בעיקר על-ידי פוליטיקה, מלחמות ובריתות. גם מגבלות על "גלובליזציה" היו מאז ומעולם: מלכים ושודדים הטילו עליה מגבלות באמצעות מכס בדרכים ראשיות או על-ידי שוד של שיירות סחר. מטרתם הייתה אחת - כסף. הסיבה השנייה למגבלות סחר היא התאגדות של יצרנים מקומיים למניעת תחרות מצד יצרנים יעילים יותר המתגוררים בעיר אחרת או בממלכה אחרת. המשמעות המעשית של "מלחמה בסחר חוץ" היא כפייה על האזרחים לרכוש מוצרים יקרים יותר ולרדת ברמת החיים לטובת היצרן המוגן.

ככל שהשלטון יותר טוטליטרי, כך הוא "הצליח" במלחמתו בגלובליזציה - "הצליח" להגביל כרצונו את החופש של נתיניו או של אזרחיו לרכוש מוצרים מועילים. ההצלחה הגדולה ב"מלחמה בגלובליזציה" במאה הקודמת הייתה של הגוש הקומוניסטי. ייבוא חופשי נאסר לחלוטין, ובכך הובטחה "תעסוקה מלאה" לאזרחי גן העדן הקומוניסטי. התעוררו רק שתי בעיות קטנות: האחת, השכר במסגרת "התעסוקה המלאה" עמד על כ-70 דולר לחודש; והשנייה, חמורה לא פחות, איכותם של המוצרים הייתה כמו זו של נייר הטואלט שם, שהיה דומה יותר לנייר זכוכית מאשר לטישיו אמריקני. זהו מחיר "המלחמה בגלובליזציה".

כאן יעצרו אותי הלוחמים ויאמרו: "אל תגזים לקיצוניות - הרי אין אנו בעד הגבלה מוחלטת של סחר חוץ". אלא שאי-אפשר "להילחם בגלובליזציה" מבלי לתת לפוליטיקאים את כוח הבחירה על מי "להגן". יצרן נעלים לא כל כך מוצלח שונא גלובליזציה, שכן ייאלץ להתחרות בנעליים טובות יותר. לכן יתרום בנדיבות לפוליטיקאי שיעזור לו, בשם "המלחמה בגלובליזציה", לחסום ייבוא של נעליים. יצרן הנעליים ישכור לוביסטים שיוכיחו לכולם את העוול החמור שייגרם לפועליו מייבוא נעליים זולות יותר מסין. אם אנשי שדולת הנעליים יצליחו במשימתם וייבוא הנעליים ייחסם או יתייקר, ייגרם עוול ל-7 מיליון אזרחי ישראל שייאלצו לרכוש נעליים יקרות. הפוליטיקאים יצאו ללא פגע מן החקיקה, כי בהתייקרות הנעליים הם יאשימו את הקפיטליזם החזירי של יצרני הנעליים בארץ. ח"כ שלי יחימוביץ' תציע "פיקוח על יצרני הנעליים" רודפי הבצע, ואיש לא יבוא אל הרגולטורים בטענות על כי היעדר תחרות שהנהיגו הביאה לאיכות הנעליים הירודה.

מטבע חוץ אינו יכול "לברוח"

למדינת ישראל יש היסטוריה "מפוארת" של מלחמה בגלובליזציה. מלחמה זו החלה להיחלש רק בשנות ה-80. ייבוא חופשי היה אסור מנימוקים "ציוניים". אפילו על נסיעה לחו"ל הוטלו מגבלות (רק על האזרח הפשוט כמובן). מנגנון התעמולה הסוציאליסטי של מפלגות הפועלים שטף לנו את המוח שעלינו לסבול רמת חיים נמוכה שנועדה למנוע "בריחת מטבע חוץ" מישראל, כי אנו מדינה קטנה, קולטת עלייה ומוקפת אויבים. למיטב זיכרוני, כמעט כל עדר הכלכלנים בעיתונות ובאקדמיה לא פצה פה, וכולם הסכימו עם התיאוריה הכלכלית המזויפת. המלחמה בגלובליזציה התנהלה לא רק על-ידי הטלת מכס גבוה מאד, אלא גם באמצעות חלוקת רישיונות ומכסות לייבוא. לא קשה לנחש איך חולקו הרישיונות, ומי המאושרים שקיבלו את הזיכיונות ליבא לארץ מוצרים. שרידי המלחמה בגלובליזציה בישראל עדיין קיימים: אסור, לדוגמה, ייבוא חופשי של פירות וירקות, של מלט ושל עוד מספר לא רב של מוצרים, שעליהם מוטל מכס גבוה ביותר. על מוצרים רבים אחרים עדיין מוטל מכס סמלי, סתם כדי לתת פרנסה לביורוקרטיה הממשלתית.

מטבע חוץ אינו יכול "לברוח" - אם יש לו ביקוש רב, הוא פשוט מתייקר. מאזן התשלומים תמיד מאוזן. אם יש גירעון במאזן המסחרי, כלומר אנו מיבאים יותר מוצרים מאשר מייצאים, אז ביקוש היתר למטבע חוץ למימון הייבוא יגרום לשקל להיחלש עד שסחר החוץ יתאזן (הייבוא יתייקר). ואם למרות שיש גירעון מסחרי השקל לא נחלש, סימן שנכנס למדינה מטבע חוץ בדרך אחרת - יצוא שירותים, הלוואות מחו"ל, אקזיטים של חברות הייטק מקומיות, מכירת דירות לתושבי חוץ, השקעות זרות במשק הישראלי וכולי - וגורם לאיזון. והמאזן מאוזן...

כאן המקום לציין כי מאזן התשלומים של כלכלת ישראל נמצא במצב מצוין יחסית למרבית מדינות העולם, בעיקר בזכות "הגלובליזציה". המסחר הבינלאומי וביטול המגבלות על סחר במטבע חוץ ועל השקעות של ישראלים בחו"ל - היטיב איתנו. מאז שנת 2003 הגירעון המסחרי נמוך (ומעיד על כושר התחרות של מוצרים ישראלים), ויש עודף של מטבע חוץ שגדל משנה לשנה. העודפים מתאזנים על-ידי השקעות של ישראלים בחו"ל. כלומר, אנשי עסקים ישראלים מלווים לעולם ומשקיעים בחו"ל מיליארדי דולרים "עודפים". ימות המשיח. זוהי גם הסיבה האובייקטיבית להתחזקות השקל שבאמצעותה מנסה סטנלי פישר להילחם, ללא הצלחה, ברווחתם של 7 מיליון אזרחי ישראל.

בארה"ב טענתם העיקרית של מתנגדי הגלובליזציה היא "אובדן מקומות עבודה אמריקנים" לטובת הסינים. התרופה שמציעים שם מדי פעם פוליטיקאים היא לחסום ייבוא מוצרים מסין או להערים עליו קשיים. הלובי התומך בהטלת המגבלות על הסחר נתמך על-ידי יצרנים המתקשים להתחרות בייבוא ולוחצים על הסנטורים שלהם "לעשות משהו", בטענה שאחרת תגדל האבטלה במחוז הבחירה שלהם. תמריציו הפוליטיים של הסנטור ברורים.

להתנגדות לייבוא מסין מתווספות בדרך כלל גם צדקנות של דאגה למיליארד הפועלים הסינים "המנוצלים בתנאי עבדות ובשכר נמוך על-ידי ממשלת סין המונעת את התחזקות המטבע הסיני". אך למרות שהממשלה הסינית אכן מקפחת את אוכלוסייתה על-ידי היואן המוחלש (ומזרימה כך כסף ליצואנים המקורבים לכת השלטת), רמת החיים בסין עולה בעקביות. אומנם רמת החיים יכולה לעלות הרבה יותר - אבל זוהי בעיה פנימית של הסינים ועליהם לפתור אותה. אם אמריקה "תילחם בגלובליזציה" ותייקר את הייבוא מסין, יסבלו מכך 330 מיליון אמריקנים שרמת חייהם תרד מבלי שזה יעזור ל"סינים המסכנים", שייפגעו מכך שהייצוא של מדינתם יקטן. ייתכן כי מצד אחד סבלם של מיליארד סינים הנגרם ממטבע חלש יקטן, אבל מצד שני הוא יגדל, בשל הירידה בהכנסותיהם...

ייקור הייבוא מסין אומנם יציל את מפעל הנעליים בקולורדו ויקטין (אולי) את האבטלה במחוז הבחירה של חבר הקונגרס ג'ון סמית, אבל הקטנת ההכנסה הפנויה של כל האמריקנים כתוצאה מהתייקרות הייבוא, תגרום למפעל אחר בוויסקונסין לפשוט את הרגל. אלא שלחבר הקונגרס סמית לא אכפת מה יקרה במחוז הבחירה אחר.

אי-אפשר "להילחם בגלובליזציה" מבלי לירות לעצמנו ברגל.

לאתר מגזין מראה
תאריך:  10/12/2010   |   עודכן:  10/12/2010
מוטי היינריך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המלחמה בגלובליזציה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מד' ליונה עיוורת
11/12/10 22:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאז הקמתה של ממשלת נתניהו, מחפשת האליטה התקשורתית את קליע הכסף שיפיל אותה בירייה אחת. לאחר כישלון המערכה נגד אביגדור ליברמן, החליטה התקשורת לכוון את האש לעברם של אלי ישי ושל מפלגת ש"ס. יש מספר יתרונות ברורים בבחירת מטרה זו דווקא לבליסטראות פיהם של אוחזי המיקרופון ומקלידי המקלדת של מה שקרוי תקשורת ממלכתית.
10/12/2010  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
אסון בסדר גודל של השריפה בכרמל מפיק הצהרות מכל הסוגים. בין המצהירים לא נפקד מקומו של השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, שגם למשרדו הייתה הזדמנות שלא נוצלה להפחית את סיכוני האסון בטרם התרחש. ארדן הכריז כי השריפה הינה עדות לסכנה של ההתחממות הגלובלית. הסוציולוג דני רבינוביץ קפץ גם הוא על עגלת השריפה והצהיר כי "הטמפרטורות הקייציות שליוו אותנו במהלך חודשי הסתיו ואל תחילת החורף, לצד עצירת הגשמים - הם שני משתנים שמושפעים באופן ישיר משינויי האקלים ושהביאו את יערות הכרמל למצב של יובש קיצוני". הארגון "מגמה ירוקה" הכריז: "השריפה היא חלק ממשבר האקלים". הארגונים הירוקים טוענים כי ממשלת ישראל אינה ערוכה לטפל במשבר האקלים. הם נלחמים נגד הקמת תחנה פחמית נוספת, למען הפחתת פליטות מתחבורה ועוד. אנשי "מגמה ירוקה" מסבירים כי העובדה שאף שר לא מצא לנכון לנסוע לוועידת האקלים העולמית בברזיל, שבה נוכחים רבים ממנהיגי העולם, הינה עדות למחדל. אפילו מבקר המדינה הכריז, ערב ועידת קופנהגן בשנה שעברה, כי ישראל "נכשלה בהפחתת גזי החממה". העיסוק בסכנה השנוייה במחלוקת של ההתחממות הגלובלית מצד דרגים בכירים בממשל מעלה תהיות קשות לגבי יכולתם של נציגינו לבחון את המציאות.
10/12/2010  |  בועז ארד  |   מאמרים
הייתי היום ב"מצעד זכויות האדם" בת"א. בתקשורת הפופולרית מספרים על כל מיני ארגוני זכויות, שופטת שקיבלה פרס על "דאגתה לשכבות מוחלשות", ועוד כמה יהודים טובים, שעוזרים ל"מקופחים".
10/12/2010  |  צבי גלברד  |   מאמרים
פעמים רבות אנחנו מחפשים את הדומה לנו, בזוגיות, במגורים, בחינוך. התכנסותם של אנשים עם מכנה משותף גבוה/נמוך, הפועלים למען אינטרס דומה, היא לעיתים הפעולה הכי אפקטיבית על-מנת לקדם דברים. לכן, יעזור תמיד גם להוסיף איזו גדר או חומה, כדי שכולם ידעו, מבפנים ומבחוץ, מי שייך ומי לא. מי לצידנו ומי נגדינו.
10/12/2010  |  ליאת נוקד-וינדר  |   מאמרים
הבוקר קמתי מציוץ הציפורים. שלוש דקות בדיוק לפני שהשעון המעורר בפלאפון שלי אמור היה לצלצל. הלכתי למטבח להכין לי את כוס הנס הטקסית לציון התחלה של עוד בוקר וגיליתי שנגמר החלב.
10/12/2010  |  ניר גלילי  |   מאמרים
איך נולדה העברית המדוברת?  /  עמוס גורן
אמנות הניהיליזם  /  גבריאל בן-עמי
פוליטיקת הכוח של מעמקי הים  /  נחמן פביאן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il