|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

הקולוניאליזם - תחילת הקץ?

ביום ראשון השבוע חל משאל העם בסודן, והוא יימשך שבעה ימים רצופים לפי סקרים, צפוי רוב גדול של תושבי הדרום להחליט לפרוש מסודן ולהקים מדינה עצמאית תושבי הדרום מתהלכים בימים אלו בתחושה חגיגית של התרוממות רוח, באים בבגדי חג להצביע בהמוניהם, ואפילו מהגרי העבודה מדרום סודן החיים בישראל חוגגים את הסיכוי לקבלת עצמאות
14/01/2011  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
"מנקים" את השטח [צילום: AP]

המדינה העתידה לקום בדרום סודן לא תרווה נחת, וצפויה לה תקופה לא קלה של ניהול עצמי. האוכלוסיה בדרום סודן נחלקת לשבטים רבים, ללשונות ולתרבויות שונות. לאחר שוך האופוריה של קבלת העצמאות, צפויה גם מדינה זו להיות קורבן למאבקים פנימיים.

לרבות ממדינות העולם השלישי באפריקה ובאסיה יש קווי אופי משותפים: תשתיות לקויות, כלכלה רעועה, עוני, הזנחה, מחלות, אבטלה, שלטון עריץ ומלחמות פנימיות. הסיבה לתופעות אלו היא העובדה שלפני שהוקמו מדינות אלה, היו ארצותיהן נתונות לשלטון קולוניאלי אירופי אשר ניצל אותן ללא מגבלה. מדינות אירופה חילקו ביניהן את אפריקה ואת אסיה לפי האינטרסים הכלכליים שלהן, שכללו בעיקר מחצבים, מינרלים, מתכות, עץ, אבני חן ועבדים, ובמאה ה-20 נוסף גם הנפט לשיקולי השליטה בארצות הללו.

כשהוקמו מדינות אפריקה ואסיה, בדרך כלל סומנו גבולותיהן על-ידי המדינות הקולוניאליסטיות ללא כל התחשבות במאפיינים האתניים, השבטיים, הדתיים והעדתיים של האוכלוסיות שנכללו בתוך כל מדינה. כתוצאה מכך הוכנסו לתוך מדינה אחת מסגרות מסורתיות - שבטיות, אתניות, דתיות ועדתיות - שונות ועוינות זו לזו, בדרך כלל בעל כורחן, כמו שבטי ההוטו והטוטסי ברואנדה, נוצרים, דרוזים ומוסלמים בלבנון, שיעים וסונים בעירק, כורדים וערבים בסוריה.

התמונה החוזרת על עצמה ברבות ממדינות העולם השלישי היא שקבוצה קטנה שזכתה לטיפוחה של המעצמה הקולוניאליסטית, בעיקר בנשק, השתלטה על המדינה והיא רודה בקבוצות האחרות, המוחלשות, ביד רמה ובחרב שלופה. הסכמים כלכליים שיש לקבוצה השלטת עם מדינות המערב, מחזקים אותה עוד יותר, על חשבון קבוצות האוכלוסיה האחרות.

דרום סודן - פרה חולבת

סודן היא אחת הדוגמאות הטובות, או נכון יותר: הרעות, לתוצאות הרות האסון של התנהגות הקולוניאלית האירופית, ובמקרה זה - הבריטית. סודן היא מדינה ענקית, גדולה פי מאה ויותר ממדינת ישראל, ואוכלוסייתה מונה כ-45 מיליון תושבים. מאז שהשתחררה בשנת 1956 משליטה בריטית ומצרית, שולטת במדינה קבוצה ערבית מוסלמית שמרכז כוחה מצוי בצפון מזרח המדינה. אזרחי דרום המדינה הם נוצרים ואנימיסטים (עובדי אלילים), ואילו תושבי חבל דארפור שבמערב המדינה הם מוסלמים אפריקנים, לא ערבים.

עוד לפני קבלת העצמאות, התנהלו קרבות קשים בין הדרום ובין הצפון, משום שהדרום הלא מוסלמי לא הסכים לשליטת הערבים המוסלמים בחלק הדרומי, ובעיקר לא הסכים לניצול הכלכלי על-ידי הצפון: הדרום רווי במחצבים ובנפט, ותושביו מעוניינים להשאיר בתחומם את רווחיהם, בעוד שהצפון רואה באוצרות הדרום פרה חולבת. הממשלה המרכזית לא השקיעה בדרום בהנחת תשתיות, בחינוך או בפיתוח, כי תושבי הדרום, שבטים אפריקנים שאינם מוסלמים, לא נחשבו בעיני הממשלה לאזרחים הזכאים לדבר כלשהו מהמדינה.

כדי לאפשר לחברות זרות לפעול בחופשיות וללא הפרעה בדרום המדינה, נהג השלטון המרכזי "לנקות" את השטח סביב המכרות ובארות הנפט מתושביהם, ובחלק מהמקרים הגיעו הדברים עד כדי הרג המוני. היו מקרים שהחברות עצמן - בעיקר סיניות - הורשו לממן ולהפעיל מיליציות שטבחו באוכלוסיה המקומית בכל פעם שזו הביעה התנגדות לניצול אוצרות הארץ שלא לטובתה. מיליוני בני אדם ברחו מהדרום - חלקם צפונה, שם הם חיים כגולים חוטבי עצים ושואבי מים, וחלקם למדינות השכנות - קניה, אתיופיה, אריתריאה, אוגנדה ומצרים, שבהן הם חיים כפליטים. חלקם הסתננו לישראל.

במהלך השנים עבר הממשל בסודן תהפוכות, והמלחמה עם הדרום הייתה לאבן ריחיים גדולה שהכבידה על המתרחש במדינה: יש הערכה כי מספרם של ההרוגים בשרשרת המלחמות בין הצפון ובין הדרום מגיע ליותר משני מיליון. ממשלות קמו ונפלו על סוגייה זו, ובמהלך שנות ה-90 התקרב הנשיא עומר אלבשיר, השולט במדינה מאז 1987, לאיסלאם הקיצוני והשליט על המדינה את השריעה האיסלאמית בפיקוחו של חסן אלתוראבי, אז אחד ממנהיגי האחים המוסלמים. הדרום ראה בשריעה איום על תרבותו. באמצע שנות ה-90' פעלו בסודן מספר "חוות חקלאיות" שלא היו אלא מחנות אימונים של ארגון אלמוני בשם "אל-קאעידה" בפיקודו של סעודי עשיר ובלתי מוכר - אוסאמה בן-לאדן. לא פלא אפוא כי במדינה שכך נוהגים שליטיה, הנוצרים ועובדי האלילים המתגוררים בה אינם חשים בנוח.

בשנת 2005 נחתם "הסכם השלום הכולל" בין הממשלה ובין הדרום, שבו הובטחו לדרום אוטונומיה והזכות להחליט במשאל עם אם להמשיך להיות חלק מסודן או לפרוש ממנה ולהקים מדינה עצמאית. קו הגבול בין הצפון ובין הדרום אינו ברור, והבעיה מתמקדת באזור רווי הנפט של העיר אביי, שכל צד טוען לו. במשאל העם יחליטו תושבי אביי האם להישאר חלק מהצפון או להצטרף לדרום.

הקשר הישראלי

משאל העם החל ביום ראשון השבוע ויימשך שבעה ימים רצופים. לפי סקרים, צפוי רוב גדול של תושבי הדרום להחליט על פרישה מסודן ועל הקמתה של מדינה עצמאית. תושבי הדרום מתהלכים בימים אלו בתחושה חגיגית של התרוממות רוח, באים בבגדי חג להצביע בהמוניהם, ואפילו מהגרי העבודה מדרום סודן החיים בישראל חוגגים את הסיכוי לקבלת עצמאות.

נשיא סודן אלבשיר הודיע שוב ושוב במהלך השנים האחרונות כי יכבד את החלטתם של תושבי הדרום, ובשבוע שעבר אף הכריז כי יהיה הראשון לרקוד ברחובות ולחגוג כך את עצמאות הדרום. גם אם אמירה זו מוגזמת, נראה שניתן להאמין לו כי אכן יכבד את החלטת הדרום לפרוש, וזאת מכמה סיבות. הראשונה היא העייפות - שלו ושל הציבור הערבי המוסלמי - מן המאבקים הבלתי פוסקים בין הצפון ובין הדרום, וההכרה כי מאבק זה כילה את כוחה של סודן. השנייה היא רצונו של אלבשיר להופיע בעולם כליברל המכבד את החלטת אזרחיו בדרום, בעיקר משום שהוא מבוקש בעולם בחשד לביצועם של רצח עם ושל פשעים נגד האנושות בדארפור. אלבשיר מקווה כי הפגנת הליברליות שלו כלפי הדרום תפחית את הזעם בעולם נגדו בעניין דארפור, ואולי אף תזכה אותו בביטול צו המעצר הבינלאומי שהוצא נגדו.

עם זאת, יש מספר שאלות לא פשוטות שתעלינה לדיון בין הצפון ובין הדרום, אם אכן יחליט הדרום על פרישה: האם ישתף הדרום את הצפון באוצרות הטבע אשר בשטחו; האם הדרום ייטול על עצמו חלק מחובות המדינה; כיצד תחולק הקצאת מי הנילוס לסודן בין הצפון ובין הדרום. שאלה אחרונה זו חשובה במיוחד למצרים, שכן אם המדינה שתקום בדרום תשקיע בפיתוח החקלאות והתעשיה, תעלה בה צריכת המים, ושאיבה מוגדלת של מימי הנילוס תשאיר פחות מים לצפון סודן ולמצרים השוכנות במורד הנילוס. כבר כיום, כתוצאה מפיתוח החקלאות באוגנדה ובאתיופיה, סובלת מצרים מירידה בכמות המים המגיעה אליה והדבר יוצר מתחים בין מדינות אגן ההיקוות של הנילוס.

אלא שגם כאן משורבבת ישראל, בדרך כלל לרעה. בתקשורת הערבית נשמעים קולות הטוענים כי ישראל מעורבת מזה שנים במרד של דרום סודן, במטרה להחליש את האחדות הערבית ולהעלות על סדר היום הערבי את שאלת הגבולות בין המדינות. על-פי הטענה, ישראל מבקשת להכניס את מדינות ערב לקלחת של סכסוכים פנימיים בין האליטות השולטות ובין קבוצות אוכלוסיה שאינן שותפות בשלטון, על-מנת לפורר את המדינות, להחלישן ולקשור יחסים עם אותן מדינות שתקומנה הודות לפעילותה ההרסנית. טענה קבועה זו נשמעת ביחס לאוטונומיה הכורדית בצפון עירק, ועתה היא חוזרת גם לגבי הדרום הסודני. יש מידע על כך שכמה יזמים ישראלים מעורבים בנעשה בדרום סודן, ותיאוריית הקונספירציה השלטת בכמה מאמצעי התקשורת הערבים, מנפחת מידע זה לחזות ישראלית המאיימת על העולם הערבי כולו.

לא ילקקו דבש

המדינה העתידה לקום בדרום סודן לא תרווה נחת, וצפויה לה תקופה לא קלה של ניהול עצמי. אזרחיה יגלו כי אולי קשה לקבל עצמאות אבל קשה שבעתיים לנהל מדינה עצמאית, במיוחד כי האוכלוסיה בדרום סודן גם היא נחלקת לשבטים רבים ושונים, לשונות רבות ותרבויות מגוונות המתנהלות באורח שונה. לאחר שוך האופוריה של קבלת העצמאות, צפויה מדינה זו להיות גם היא קורבן למאבקים פנימיים, ונושאי הנשק בה עלולים לעשות בו שימוש זה כנגד זה. וההיסטוריה של אפריקה (ביאפרה, רואנדה) ידועה.

עם זאת, היפרדות דרום סודן עשויה להגביר את שאיפתן של קבוצות דחויות במדינות אחרות במזה"ת לקבל עצמאות. מסומליה פרש חבל שלם המכנה את עצמו סומאלילנד, והוא מחפש הכרה בינלאומית בעצמאותו; בתימן יש תנועה השואפת לחדש את עצמאות דרום תימן שמוזגה עם הצפון לפני 20 שנה; סהרה המערבית דורשת עצמאות ממרוקו; הבלוצ'ים דורשים עצמאות מאירן, לאחר שהנהיגו בפועל אוטונומיה מפקיסטן ומאפגניסטן; הכורדים בטורקיה עוד לא אמרו נואש מניסיונותיהם לקבל עצמאות; בעזה הקימה תנועת חמאס מדינה לפני שלוש וחצי שנים ופיצלה את הרשות הפלשתינית, וישראל - אם תנהג בחוכמה - תביא להקמתן של כמה מדינות שבטיות פלשתיניות נפרדות בערי יהודה ושומרון, תוך שהיא שומרת לעצמה לתמיד את המרחב הכפרי שבין הערים.

ייתכן מאוד כי חלוקת סודן תקדם תהליכי אטומיזציה שבמסגרתם תוקמנה במזה"ת מדינות קטנות והומוגניות, המבוססות כל אחת על קבוצה מסורתית אחת, ובכך יבוא אולי הקץ על מורשת הקולוניאליזם, שהקים מדינות מלאכותיות הכוללות קבוצות עוינות, אשר במקום לחיות בשלום זו לצד זו, הן ממיתות/עושות את המוות זו את זו.

איך אומרים ביידיש? אינשאללה.

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  14/01/2011   |   עודכן:  14/01/2011
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקולוניאליזם - תחילת הקץ?
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מלכא
15/01/11 09:45
 
נירררררררררר
16/01/11 12:38
2
הניה
15/01/11 19:32
3
שימון פרס
16/01/11 08:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מכתבו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ברק אובמה, ובו בקשה לחנון את המרגל יונתן פולרד, ששירת כאנליסט באגף המודיעין של הצי האמריקני בוושינגטון, הוא האחרון בשורה של פניות לאובמה לסיים את מאסרו של פולארד, לאחר שכבר ריצה 25 שנות מאסר. פקידי ממשל ישראלים ואמריקניים, פוליטיקאים וחמש מאות אנשי דת נוצרים ויהודים, וכן ארגונים יהודיים מרכזיים, הפעילו לאחרונה לחץ למען שחרורו של פולארד ממאסר העולם שהוטל עליו.
14/01/2011  |  רחל ארנפלד  |   מאמרים
כאשר התגלגל העולם המודרני למהפכה התעשייתית, ורבה התעשרותו של היזם ושל התעשיין מזיעת אפו של הפועל המנוצל והמסכן, נולד רעיון השביתה. זאת, כדי לחלק את רווחי הייצור בין הבעלים ובין עובדיהם, וגם אז מתוך דחף ממשי להתנות את עליית השכר בגידול הפריון. בשירות הציבורי אין מנצלים ואין מנוצלים, כי הרי מדינה דמוקרטית אינה יכולה לנצל את עובדיה שהם גם מצביעיה, אשר בהם היא תלויה יותר מאשר הם בה. על כן, שלא כמו במקומותינו, במקומות רבים לא קיימת כלל זכות השביתה בשירות הציבורי, ומי שלא מלאו ליבו לכך, רשאי לפנות ליזמות הפרטית, לעבודה בתעשיה, לעצמאות תעסוקתית בחקלאות, במלאכה הזעירה, במסחר ובשירותים.
14/01/2011  |  רפי ישראלי  |   מאמרים
בשנותיה הראשונות של המדינה היה רק שידור רדיו אחד, דבר שאיפשר לפקח בקפדנות על כל הגה שיצא לחלל האוויר. יועץ הלשון דאז, ברוך הראל, נראה לכמה מעורכי החדשות מחמיר מדי, והתחיל פולמוס בין העורכים ובין היועץ. בראשית שנות ה-60' נכנסה לתמונה האקדמיה ללשון העברית. אבא בנדויד, יועץ הלשון החדש של קול ישראל, פעל בתיאום עם האקדמיה, ויחד עם משה חובב, קריין החדשות הנודע, הגיש לה תוכנית להנהגת המבטא הנדרש בשידור. בנדויד היה אסתטיקן, אינטלקטואל, בעל אוזן מוסיקלית ואיש רחב אופקים ומשכיל בכמה תחומים. הוא נולד בפולין (שמו היה אז אבא פאירשטיין), למד בבית הספר "תחכמוני" בוורשה ובבית המדרש לרבנים, עלה ארצה ב-1934, עבד כמודד קרקעות ושירת בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. לפני יותר מ-40 שנה התחיל לשדר את הפינה "רגע של עברית", המשודרת גם כיום בעריכתה של יועצת הלשון הראשית רות אלמגור-רמון.
14/01/2011  |  עמוס גורן  |   מאמרים
העיתונאי ארי שביט, על תקן של מורה הדור, איננו עוסק רק בפרשנות על משמעות האירועים שכבר התרחשו. מזה שנים אחדות הוא גם יודע לספר מה צופן לנו העתיד ומה פשר החלומות של מנהיגינו. לפני נאומו המפורסם של ראש הממשלה בנימין נתניהו באוניברסיטת בר-אילן, נאום בו השליך אל הזירה הציבורית את הסיסמה שרוב העולם חשב כי יש בה אלמנט של מהפיכה, פרסם שביט מאמר ובו רעיון שכמעט אי-אפשר היה לסרב לו. שביט הציע לנתניהו להכליל את תפיסת עולמו המדינית במשפט מתומצת אחד: "מדינה פלשתינית מפורזת לצד מדינת ישראל יהודית". נתניהו כנראה שעה להגיגיו של שביט ושיגר לתודעה הציבורית את הסיסמה "שתי מדינות לשני עמים".
14/01/2011  |  עמי דור-און  |   מאמרים
אמש התבשרנו על סיומה של פרשה בת למעלה משש שנים הלא היא פרשת הנגבי. את אקורד הסיום הצורם, מבחינת הפרקליטות, ניגנה נשיאת בית המשפט המחוזי בירושלים, השופטת מוסיה ארד, אשר החליטה שלא להאריך את המועד להגשת ערעור על זיכויו של צחי הנגבי מעבירת הפרת האמונים בה הואשם - ערעור שכזכור הגשתו נמנעה בשל שביתת הפרקליטים.
14/01/2011  |  עו"ד מתן פריידין  |   מאמרים
פרנויה מוצדקת  /  גבריאל בן-עמי
כשצה"ל נלחם בשריון הנאצי  /  בועז ארד
כשמוסלמי מחלל שם אללה ברבים  /  יובל ברנדשטטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il