|   15:07:40
דלג
  אדלינה קליין  
משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

דממה לארבע ידיים

ספר שירים מאת אנדרי פישהוף הוצאת עיתון 77 - תשע"א 2010 "חֹד שְׁתִיקָתוֹ הוּא כְּרוּחַ הַמְּבִיאָה סוּפָה"
20/01/2011  |   אדלינה קליין   |   ספרים   |   תגובות
משורר דו שורשי [צילום: AP]


המוזיקה מנגנת את השירה, והשירה נאחזת בקולות. 'הדממה' היא תרחיש ההרפיה ממתחים סמויים אין סופיים בהן נרקמים יחסי גומלין בין מעורבות אישית לקולקטיבית ויוצרים אנדרלמוסיה מערכתית בפיוזים הקצרים או הארוכים הזורמים שתי וחזור מתאי המוח אל תאי הנפש, נארגים בחוטי כסף סמויים של השכל והרגש ויוצרים מילים שמנסות לגעת ולדלות את העיקר מהטפל.

פישהוף קורא לספרו החדש: "דממה לארבע ידיים", כשברקע נשמעות מנגינות ערבות וחודרות אשר מעוררות סקרנות תוך כדי מנוחת הגוף והנפש (ע' 7): "נִדְמֶה שֶׁהִגַּעְתִּי לְאִי שֶׁאֵינוֹ מוֹפִיעַ בַּמַּפּוֹת/אִי, שֶׁבּוֹ נָשְׁפוּ מִלִּים/שֶׁנֶּאֶמְרוּ רַק פַּעַם אַחַת"...

המשורר אנדרי פישהוף הוא משורר דו-שורשי. הוא נולד צמח ועשה חיל בשפת תרבותו במדינת רומניה. בבואו לישראל כבר היה משורר ידוע ומוכר כשמאחריו ששה ספרי שירה ופרוזה בשפה הרומנית. בנוסף לאותות הערכה ופרסי שירה בהן זכה כיוצר מוערך במולדתו הישנה. כאן בארץ, כמו נולד מחדש עם השפה העברית והרי ציטוט בהמשך השיר: ..."אִלּוּלֵי הָיִית בְּתוֹכִי זְמַן כֹּה רַב, לֹא הָיִיתִי מֵעֵז לְהִשָּׁאֵר". המשפט, דו-משמעי. השפה העברית הייתה בתוכו זמן רב והיא פורצת מתוכו החוצה ללא כל מאמץ או קשיי שפה שמסתמנים אצל יוצרים במעברי תרבויות. לסיום השיר רשם: "הַמִּילִּים הַלָּלוּ הוֹלִידוּ שָׂפָה./שָׂפָה אַחֶרֶת"//"חַג בִּלְתִּי פּוֹסֵק שֶׁל הַשָׁבָה עַצְמִית". הנה כי כן, 'ההשבה העצמית' היא היא בעוכרי המשורר אנדרי פישהוף אשר שבעת ספריו בשפה העברית זכו לראות אור בהוצאות ידועות כמו: "עקד"; "הקיבוץ המאוחד"; "ועיתון 77". שיריו של אנדרי מתפרסמים במגאזינים ספרותיים מוכרים, וכן בעיתונות היומית בארץ ובתפוצות.

המשורר אינו כותב שירה פוליטית אלה אם כן הגיעו הדברים אל סף השבירה. וכך הוא רושם (ע' 44):..."אֶרֶץ מְבֻלְבֶּלֶת, לֹא מַגִּיעָה לְסִפּוּק".//"מֵעָלֶיהָ רוּחוֹת מִתְחַלְּפוֹת/ מִצְטַלְּבוֹת, כְּמוֹ רַכָּבוֹת מִתְנַּגְּשׁוֹת./ אַחֲרֵי זֶה דָּבָר אֶינוֹ זָז/לְאַף כִּיוּוּן". ולאחר קביעת העובדות באה התוכחה: "אֶרֶץ שׁוֹטֶפֶת פָּנֶיהָ בִּשְׁאֵרִית /זֵעָה מֵעִמְקֵי כַּפַּיִם/שֶׁשַּׁכְחוּ אֶת מַגַּע מוֹט הַדֶּגֶל/הַמּוּרָם"...

וגם בשיר נוסף (ע' 45) מעלה המשורר סוגיית חוסר העניין שמגלה השלטון למולדת: ..."הָאָרץ מַעֲלָה חֲלוּדָה בְּטֶרֶם זְמַן./לְפִנּוֹתֵיהָ הַמְכֻסוֹת צֶבַע הָאָבְדָן הִתְגַנְּבוּ כָּל "הָאַל תַּעֲשֶׂה הָאֶפשָׁרִיִּים". ומוסיף: ..."מִי יִמְרַח עַל הָעוֹר הַנֶּחְשָׂף/שִׁכְבָה שֶׁל/ אַהֲבַת מוֹלֶדֶת"?...

אינני יודעת עד כמה פוליטי או א-פוליטי המשורר בישותו, אך אני מאמינה כי הגיע לישראל מתוך אהבת הארץ. האידיאולוגיה לעיתים מתעתעת, סותרת על פנינו וחורשת בנו עמוקות. אך ראה זה פלא הרוח הישראלית כל כמה שהיא נופלת לא פעם אל התהומות, כך היא שבה וקמה כל פעם מחדש בדרך נס, יוצרת תובנות ומוסיפה לנו נדבך נוסף לחיזוק המורל. נושא זה מובא בשורותיו של המשורר (ע' 51): ..."לְעִיתִּים אֳנִי מֵעֵז לִסְלֹחַ לְעַצְמִי/מִתּוֹךְ בֵּיתִי הַמָּלֵא חֲשָׁשׁוֹת/כְּמוֹ לַבָּה הַמַּכָּה/מִתּוֹכְכֵי הַר גַּעַשׁ/שֶׁנֶחֱשָׁב כָּבוּי"...

'האור והצל' שבים ופוקדים שירתו של פישהוף לאורך כל הספר. ומטבע הדברים יוצרים כפל משמעויות בקובץ שלפנינו. גם אם נניח שצל ואור אינם באים יחדיו, בבירור נאמין בקיומן בעת ההיחשפות לפני 'האמת' (ע' 50): ..."אֶצְלֵנוּ בְּעֵת הַצְּפִירָה/ הַיּוֹנִים מִשְׁתַּגְּעוֹת./נוֹפְלוֹת מִגְּבָהִים,/נִתְקָעוֹת בַּמָּעוֹף שֶׁל עַצְמָן,/מְפַשְׁפְּשׁוֹת בְּזִכְרוֹנָן /אַחַר הַדֶּרֶךְ לַעֲנַף הַזַּיִת/הֵן עוֹזְבוֹת אֶת הַגּוֹזָלִים/לֹא מוּכָנִים לַצֵּל שֶׁבָּאוֹר"//"לְיִלְלַת צָבוֹעַ רָעֵב".

ונסתייע בהקשר דומה, בתהליך היזכרות אסוציאטיבי של רגעי פרידה מאביו אשר זהות במהותן לסיטואציה שהזכרתי קודם (ע' 60): "מִן הָרְאִי הַמָּלֵא אֵדֵי נְשִׁמוֹת/ מַבִּיט בִּי אָבִי/מֵאֵי שָׁם/וַאֲנִי לֹא מְעֵז לְנַגֵּב/אֶת עִמְעוּם שִׁכְבַת הַכַּסְפִּית /מֵעַל פְּנֵי הַזְּכוּכִית"//"מַה נּוֹתָר אִם לֹא הַהַשְׁוָאָה/אֲנִי מוּל עַצְמִי/בֶּעָתִיד שֶׁאֵלָיו הִגַּעְתִּי"...

ומהו 'העתיד', אם אינו שאוב או נשען על 'העבר'? זיכרונותיו של פישהוף קשים וכבדים ומחשבותיו נגררות לעבר ונודדות להווה בחוסר מנוחה.

אולי לראשונה אני מוצאת ביצירותיו (שהיה לי לכבוד לסקור בעבר) כי הוא נכנע לכאבי העבר, ומבטא את הכאב והכאוס באופן גלוי כמובא (בע' 61) "הִשְׁאַרְנוּ מֵאָחוֹר/שְׁבִיל שֶׁל פְּרֵדוֹת/וְנֶאֱבַדְנוּ בְּמַרְאָה שְׁחוֹרָה/שֶׁל עָשָׁן /שֶׁדַּרְכּוֹ כְּבָר לֹא רוֹאִים/אֶת לִקּוּיֵי הַשָּׁמַיִם".

והקלפים שבים ונטרפים כל העת מחדש (ע' 13): ..."כָּל חַיַּי הָיִיתִי בֵּין לְבֵין/גַֹּם כְּשֶׁזָּרַמְתִי /עִם הַנָּהָר הַבָּטוּחַ/עָמְדוּ מוּלִי שְׁתֵּי גָּדוֹת/ וְהַכֹּרַח לְהַחְלִיט בִּן רֶגַע/בְּלִי לִרְאוֹת אֶת הַנִּסְתָּר/שֶׁמִתַּחַת פְּנֵי הַמַּיִם/אֶת רְצוֹנוֹ שֶׁל הָרֶגַע הַבָּא".//"עַכְשָׁיו אֲנִי מִתְקָרֵב בְּדַּרְכֵי עָפָר/וְסוֹגֵר מַעְגָּל מֵאֲבוֹתַי וּבַחֲזָרָה אֲלֵיהֶם". ועוד טרם פסק הזעם מלפעפע ולבעור הוא רושם (בע' 62): "כְּמוֹ נֶעֱצַר/לִפְנֵי קְצֵה הַגּשֶׁר//צַעַד אֶחָד אוֹ שְׁנַיִם"//"וַאֲנִי מֵעֵבֶר לְעַצְמִי"... והסקפטיות מובאת במלוא העוצמה במשפטו הבא: ..."העדרי יכאב כמו/עיניים יבשות ברוח"... משפט אשר רק ממחיש את עומק רגישותו לחְסֶר שבקיום ההולך מדכי אל דכי.

אך לצד הקיום העגום, תמיד יש לראות את חצי הכוס המלאה המעוררות לחשיבה יצירתית והפעם הרשתי לעצמי להפוך את המשפטים על סדרם (עמ' 63): "כְּמוֹ הַיָּם, שֶׁהִנּוֹ כְּרָקִיע מְרֻקָּן מִכְּחוֹל עַצְמוֹ./מִתְמַלֶּא בְּמַיִם חֲדָשִׁים בְּלִי לְהַרְגִּישׁ".//"כָּךְ אֲנַחְנוּ/ כְּבוּלִים בְּהֶעְדֵר הַהֲגַנָּה/שֶׁל נְשִׁיכַת מִלָּה חַסְרַת מְנוּחַה/חוֹלְמִים כִּי מִתְבַּהֲרִים"...

ואחרי הפן הכואב והאפל של מהות היצירה הבאה מנשמת המשורר, הבה נעיף מבט אל הפן המואר יותר שבגנוז. ויש תפנית. שורותיו דנות הפעם על 'האשר' (ר' בע' 12): "שָאַל מַהוּא הַגָּעְגּוּעַ?/כְּאֵב הַחֹסֶר, הֵשַׁבְתִּי./וּמַהוּ כְּאֵב הָאֹשֶׁר - /הִמְשִׁיךְ לָחַץ בֵּין רַקּוֹתַי./זוֹ הַעֻבְדָּה הַיְדוּעָה מֵרֹאשׁ/ שֶׁהַכֹּל יַחְלֹף"... ואולם, בדרג העליון בו האדם נפרד לדרכו מוסיף המשורר ורושם: "כְּאֵב הַחֹסֶר וּכְאֵב הָאֹשֶׁר יִתְאַחֲדוּ/ לְדַקַּת דּוּמִיָּה אֵינְסוֹפִית"...

כמובן ניתן להעניק פירוש גם בדרך הארצית הרגילה קרי השיר (ע' 57): "שָׁם גַּם הָאֹשֶׁר/שֶׁמוּבָנָיו מִתְחַלְּפִים/כַּעֲלֵי שַׁלֶּכֶת/הַמְּכַסִּים אֶת הָאֲדָמָה/וְנוֹלָדִים מֵחָדָשׁ/בְּתוֹך אֲחֵרֵים"//"שָׁם גַּם אֲנַחְנוּ".

כאמור, אין 'סוף' מוחלט. שכן, תמיד יש 'התחלות' חדשות (ע' 55): "נְשִׁמָתִי מִתְמַלֵּאת בְּחֶלְקִיקִים/חָשַׁבְתִּי אֲבוּדִים,/וְנֶחְנֶּקֶת בְּחִבּוּק הַמִילִים/שֶׁטֶּרֶם נִכְתְּבוּ"...

בשירתו הארס פואטית של אנדרי פישהוף, ניתן להרגיש היטב את משמעותן של המשפטים ואת ערכן האמנותי אשר סוחפים את הקורא מהמודע אל התת-מודע וחוזר חלילה (ר' ע' 17): "פְּרוֹבִינְצִיָּה זֹאת הַמְּכֻנָּה עוֹלָם/שְׁסוּעָה/ מִמַּאֲמַצִּים לְהִתְגַּלוֹת/מִתּוֹךְ הַלִּקּוּי הָעַצְמִי"//"מֵעֵין אִי-יְצוּר הַמִּתְחַבֵּא/בַּמֶּה שֶׁהוּא אֵינֶנּוּ". וכל זה משול לנחשול של חשיבה שירית.

ולסיכום, כל אותן 'האמיתות' המובאות במילותיו של פישהוף, מוצקות ומיועדות לקשב. כל שביכולתנו זה להבין את חוסר שליטתנו על הקורה, מול 'יצר ההישרדות' החזק מכל תובנה אנושית. לפיכך, יש לנו צורך מתמיד להמשיך הלאה (ע' 68): "אֶשְׁמַע בְּקוֹלוֹ שֶׁל הַיֶּלֶד שֶׁבִּי/מַמְשִׁיךְ לִבְנוֹת אַרְמוֹן בַּחוֹל"//"כְּמוֹ מִבְרֶשֶׁת עֲנָקִית הַגּוֹרֶפֶת אֶת קַרְקָעִית הַיָּם".

ואני מוסיפה: 'לרצות להיות ולא לחדול'. זאת מהות היות האדם והיות השירה אשר נדלות מהנימים הכי עמוקים והכי נצורים.

ואסכם כל זאת במשפט המתמצת את הקובץ, הלקוח משירו (ע' 70): "הָאֱמֶת,/אֵין סִיּוּם לַיְצִירוֹת./הֵן קַיָּמוֹת גַּם אַחַר הַכֹּל,/וְגַם אַחֲרֵי אַחַר הַכֹּל,/מַמְשִׁיכוֹת לְהִסְתַּתֵּר/בִּמְבוֹךְ הַנְּשִׁימוֹת"...

תאריך:  20/01/2011   |   עודכן:  20/01/2011
אדלינה קליין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כתב העת "שחרית" מגלה עקביות והתמדה - והאור של הבנות היוצרות מבית היוצר של המכללה מנסה לתור אחר המופלא, לשזור חוטים של חן וחסד, ואנו נוכחים עד כמה העברית היא מעבדה אמיתית לתיאור רוח האמונה, רוח העם. רוח היוצר.
20/01/2011  |  הרצל חקק  |   ספרים
המשוררת חיה בנצל חובקת ספר שירים חדש. לרגל הופעת הספר קיימנו ריאיון החושף את דמותה של המשוררת, אישה רגישה האוהבת את המילה, שמנסה להדביק את כל מה שהחמיצה במהלך שנות חייה. הכתיבה מעניקה לה צוהר לעולם אחר בו מתגשמות משאלות לב ובו גם ניתן לכתוב על העבר ועל העתיד. בכתיבה מחייה חיה את האנשים שהיו קרובים אליה ואינם. חיה כותבת על בדידותו של האדם. הכתיבה משמשת מעין מרפא לנפש והספר החדש אלבום הנפש מעניק הצצה לעולמה של היוצרת, לעולם המראות שאותו היא טווה יום יום. פרץ כתיבה שנובע ומעשיר את עולמנו.
20/01/2011  |  שושנה ויג  |   ספרים
"גם למראה ישן יש רגע של הולדת", כותב אלתרמן. והנה, כמו ברגע ההולדת של שניהם חולקים עמנו המשוררים התאומים בלפור והרצל חקק הולדת כפולה - ספרי שיריהם החדשים: שני כרכים הדורים, הכוללים מספר דפים זהה - 328 עמ' - התווספו לארון הספרים היהודי.
16/01/2011  |  שושנה ויג  |   ספרים
"קץ המשפחה הוא – כשמתחילים למכור את האדמה... מאדמה זו באנו ולאדמה זו נשוב – ואם תחזיקו בה, תחיו לבטח..." - זוהי צוואתו של וואנג לבניו. והוא מוסיף: "אם תמכרו את האדמה, לא תהיה לכם תקומה".
11/01/2011  |  ציפורה בראבי  |   ספרים
ספרי שירה העמוסים בשירים, מייגעים במידת מה. לא ניתן לקרוא את כל הספר מתחילתו עד סופו מבלי שתצטרך לקחת הפסקות. מנוחה הדרושה כדי לעכל את עוצמת המפגש עם המילים. יחד עם זאת, יש בספר שירה מעובה דפים ורב שירים תועלת, שכן ניתן תמיד לשוב אליו ולחפש את השיר הבא שימצא חן בעיניך. כמו רכשת ציוד חדש שמחביא בתוכו המון שכלולים והפתעות, ואתה הקורא מגלה בכל עיון את מה שלא גילית בעיון הקודם. כזה הוא ספר שיריו החדש של המשורר מנחם מ' פאלק. ספר שירים שאתה יכול לעיין בו שוב ושוב, ובכל פעם תמצא בו מכמנים נוספים.
06/01/2011  |  שושנה ויג  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il