|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
נורי אל-מיסמארי (מוסתר במרכז) מובל לבית משפט בצרפת, ממנה ביקש מקלט מדיני [צילום: AP]

הסנונית שבישרה את נפילת קדאפי

לפני למעלה מחודשיים, עוד לפני הצתת האש בתוניסיה ובמצרים, ערק נורי אל-מיסמרי, שר הטקס של מועמר קדאפי ואיש סודו, וביקש מקלט מדיני בצרפת. השבוע הוא יצא ממקום מחבואו ודיבר לראשונה בגלוי. כמי שמכיר את קדאפי מקרוב, הוא נוטה להאמין למנהיג הלובי האומר שיישאר בלוב עד נשימתו האחרונה
26/02/2011  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   הפיכה בלוב (2011)   |   תגובות
שר הטקס הלובי שערק לפני שלושה חודשים לצרפת, מכיר את קדאפי טוב יותר מכל איש במערב

במשך ארבעים שנה הוא היה איש סודו של מועמר קדאפי, יועץ קרוב וחבר המעגל הפנימי של שליט לוב. בטריפולי הוא מוכר בכינוי 'נורי חרכּאת' ("נורי נסיעות"), האיש שארגן את מסעותיו של קדאפי ברחבי הגלובוס וסידר את פגישותיו עם שועי עולם. הוא מכיר את סודותיו, את פחדיו ואת מוזריותיו של קדאפי, ויודע הרבה יותר ממה שבריא לו לדעת על עסקיו המשותפים של קדאפי עם ידידו סילביו ברלוסקוני ועל קשריו עם טוני בלייר. אולם לפני ארבעה חודשים נעלם נורי אל-מיסמרי, שר הטקס של מועמר קדאפי, כאילו בלעה אותו האדמה.

בראשית דצמבר דיווח "מקור ראשון" על היעלמותו המסתורית של אל-מיסמרי ועל השמועות שהתפשטו במשך שבועות ארוכים בקרב חוגי הגולים הלובים, שלפיהן בכיר במשטרו של קדאפי הגיע בחשאי לפאריס וביקש מקלט מדיני. באותו שלב כבר הבשילה בקרב השלטונות בצרפת ההחלטה לאשר כי נורי אל-מיסמרי אכן נמצא בצרפת וכי הגיש בקשה לקבלת מקלט מדיני.

אל-מיסמרי הוא הבכיר הלובי הראשון שעורק מזה עשרים שנה. בדיעבד, החלטתו לבקש מקלט מדיני הייתה הסנונית הראשונה שבישרה שלא הכול כשורה בלוב. ההערכה, כפי שדיווחנו כבר לפני למעלה מחודשיים, הייתה שמדובר בסימן ברור של אי-יציבות שלטונית, אף שלאיש לא היה מושג באותו שלב שבתוך שבועיים תוניסיה תעלה בלהבות, ושרשרת המהפכות בעולם הערבי תעשה סיבוב דרך מצרים, בחריין ותימן ותחזור לרחובות טריפולי.

"הזמן לדיאלוג עבר"

במשך כל השבועות הללו שמר אל-מיסמרי על פרופיל נמוך. עורך דינו, פרדריק לנדון, טיפל בענייניו בשקט, גם כאשר הגיעה מטריפולי בקשת הסגרה נגד אל-מיסמרי בחשד למעילת ענק. הרשויות בצרפת לא התרשמו מהבקשה הלובית ובית המשפט שחרר את אל-מיסמרי בערבות. אל-מיסמרי, שידע היטב עם מי יש לו עסק, העדיף לרדת למחתרת. "כמי שחי כל כך הרבה שנים לצדו של קדאפי", הסביר השבוע, "ידעתי שאצלו יש רק חוק אחד. או שאתה איתנו או שאתה נגדנו". לכן, לדבריו, גם ממקום מחבואו המשיך לנסות לפייס את דעתו של קדאפי ואף שלח אליו מסר באמצעות בכיר קטרי כי אין בדעתו להצטרף לאופוזיציה או לפעול נגדו.

בשבועות האחרונים היה קשה מאוד להגיע לאל-מיסמרי. שיקולי ביטחון אישי. אולם ביום שלישי השבוע, כשהאלימות ברחובות טריפולי הגיעה לשיאה, הפציע לפתע אל-מיסמרי ממחבואו, זימן לפגישה במלון פריסאי כתב של סוכנות 'רויטרס' וגינה בפניו את האלימות כלפי העם הלובי. הוא סיפר שלפני ימים אחדים הגיע לצרפת במפתיע אחד משמונת בניו של קדאפי וביקש ממנו לשוב ולעמוד לצדו של אביו.

אל-מיסמרי נידב השבוע כמה הערכות שבתוך ים אי-הוודאות לגבי העתיד בלוב יש להן משקל רב. ככלות הכול מדובר בהערכה שנאמרת על בסיס היכרות קרובה, אינטימית ורבת-שנים עם מועמר קדאפי, עם בני משפחתו ועם המנגנון השלטוני בלוב.

קדאפי הבהיל השבוע את העולם כשהבטיח שיילחם עד הכדור האחרון. חמוש בגלימה מדברית, כשהוא מנופף בספר הירוק, אמר שלעולם לא יעזוב את לוב ושיעדיף ליפול כשהיד על קבר סבו. אל-מיסמרי מציע להאמין לו. "הוא ימשיך במאבק", הוא אומר. "קדאפי לעולם לא יוותר על מוסרות השלטון ולעולם לא יעזוב את לוב".

אולם לשיטתו של אל-מיסמרי היאחזותו של קדאפי בקרנות המזבח לא תועיל. "שמעתי", אמר אל-מיסמרי, "שקדאפי מאמין שדיאלוג עם ראשי השבטים בלוב ירגיע את השטח ויאפשר לו לשוב ולשלוט, אך הוא איחר את המועד. יותר מדי דם נשפך. הזמן לדיאלוג עבר".

נורי אל-מיסמרי העריך השבוע שהצבא הלובי לא יציית להוראות לירות על האוכלוסיה, זאת למרות הדיווחים הדרמטיים על מטוסים שהפציצו מפגינים מן האוויר והשמועות על שכירי חרב אפריקנים בשירות בנו של קדאפי, חמיס.

ככל שזה תלוי באל-מיסמרי, גם החשש מפני קריעתה של לוב לטריטוריות שבטיות שינוהלו על-ידי שרי מלחמה מקומיים - כפי שחזה בנו של קדאפי, סייף אל-איסלאם, בהופעתו בטלוויזיה - רחוק מלהתממש. "אזרחי לוב יצאו לרחובות להפגין בעד זכויות אזרחיות", טען מיסמרי, "ולא בגלל נטיות בדלניות. החברה הלובית היא בבסיסה חברה שבטית, אולם בסופו של יום יש לנו גם זהות לובית קולקטיבית שמאחדת אותנו. כולנו חיים תחת מטרייה אחת, והלובים אינם מעוניינים להילחם איש באחיו או להפריד בין טריפולי לבנגאזי".

החשש: התפרקות לשבטים

בניגוד לאל-מיסמרי, העיתונאי עאשר שאמס מאמין שקדאפי לא ייפול על חרבו. "כשיגיע הרגע שבו יהיה ברור שהסוף הגיע, קדאפי ישנה את דעתו. נכון לרגע זה קדאפי עדיין מאמין שיוכל לנצח ולקחת את לוב בחזרה לידיו, אולם את מזרח לוב הוא כבר איבד. הוא ינהל מלחמת הישרדות, אולם האנשים סביבו לא ייתנו לו ללכת עד הסוף"

שוחחתי השבוע עם גולים לובים באירופה. חלקם כאלו שהכרתי בשנים האחרונות, חלקם חדשים. כולם דיברו ברצון ובפתיחות עם עיתונאית מישראל, אולם נרתעו מאוד מפרסום שמם בכלי תקשורת ישראלי. אחד שלא חשש הוא עאשר שאמס, עיתונאי ופעיל פוליטי המנהל סוכנות ידיעות אינטרנטית. שאמס לא ישן הרבה השבוע. רוב הזמן היה עסוק בתִקשור עם מקורות בלוב, בניהול מסיבות עיתונאים ובזיהוי אנשים שהפכו לדמויות מרכזיות במאבק השבוע. חלק ניכר מן הצילומים שהגיעו ל-BBC, לאל-ג'זירה ולאל-ערביה ומשם לכלי תקשורת נוספים הגיע דרכו.

בניגוד לאל-מיסמרי, שאמס מאמין שקדאפי לא ייפול על חרבו. "כשיגיע הרגע שבו יהיה ברור שהסוף הגיע, קדאפי ישנה את דעתו. נכון לרגע זה קדאפי עדיין מאמין שיוכל לנצח ולקחת את לוב בחזרה לידיו, אולם את מזרח לוב הוא כבר איבד. אז כן, הוא ינהל מלחמת הישרדות, אולם האנשים סביבו לא ייתנו לו ללכת עד הסוף".

שאמס אומר שלא רק קדאפי גמור, אלא גם בנו, סייף אל-איסלאם, הבן המשכיל שהשלים דוקטורט ב"לונדון סקול אוף אקונומיקס", שדחף למען פתיחות ורפורמות בלוב. "ההופעה שלו בטלוויזיה שבה התייצב לצד אביו חיסלה את סיכוייו", אומר שאמס.

החשש הגדול ביותר במערב כרגע הוא מהתפרקותה של לוב לסדרת טריטוריות שבטיות שיהיו עסוקות במלחמות של שליטה, מה שיהפוך את תהליך הפקת הנפט בלוב לסיוט אינסופי של טרור. בדומה לנורי אל-מיסמרי, שאמס סבור שהחשש מפני התפרקות לוב מוגזם. "אנו אכן חברה שבטית", הוא אומר, "אך זו מוזאיקה של שבטים עם קשרים חזקים של נישואין ועבודה. כיום יש לאנשים גם זהות אורבנית חזקה".

שאלתי את שאמס אם קדאפי, שהכתיר עצמו בעבר "מלך המלכים של אפריקה", יסכים לצאת לגלות באחת ממדינות אפריקה. "מדינות אפריקה חלשות מדי", הוא עונה. "מי שצריך להסכים יחשוש מקדאפי ומנוכחות מתמדת שלו בשטח, גם כאורח. אולם ייתכן אולי דיל מערבי. מין עִסקה שבה תקבל המדינה האפריקנית סיוע נדיב שאי-אפשר יהיה לסרב לו".

מגנים ומחמשים

שאמס כועס על קדאפי. זה ברור. אולם לא רק עליו. מבחינתו, כשישקע מעט האבק יגיע הזמן לחשבון נפש לא רק עם קדאפי ומשפחתו אלא גם עם המערב. עם ברלוסקוני, ידידו של קדאפי, ועם טוני בלייר. הממשלה הבריטית תצטרך לדבריו לפצות את אזרחי לוב על העוול שגרמה להם. טוני בלייר יצטרך לחיות עם העובדה שהוא זה שפתח את הדלת עבור קדאפי לעסקים עם המערב". נראה שבעניין הזה שאמס צודק, ולא רק בגלל עסקת שחרורו של המחבל שביצע את הפיגוע מעל לוקרבי תמורת עסקת נפט בריטית חלומית.

בתוך כל המהומה, איש כמעט לא שם לב שממשלת הוד מלכותה נחפזה השבוע לבטל שמונה רישיונות לעסקות ייצוא נשק ללוב, זאת לאחר שנציג הוועדה לזכויות האדם של האו"ם הזהיר את הבריטים כי הממלכה המאוחדת עשויה למצוא עצמה שותפה לפשע של הרג מפגינים בידי משטרו של קדאפי. על-פי נתוני "הקמפיין נגד סחר בנשק" בבריטניה הנפיקה ממשלתו של דיוויד קמרון רישיונות לייצוא נשק ותחמושת ללוב, כולל רובי צלפים, כדורים וציוד לפיזור הפגנות. כך, בעודה מגנה את הפרת זכויות האדם בלוב נתנה בריטניה יד להפרתן מחשש לפגיעה בקשרי הסחר ובמיוחד בעסקות הנפט. בריטניה אינה היחידה, אך מבין המדינות שסיפקו נשק ללוב, כמו רוסיה, היא היחידה שגם סיפקה וגם גינתה.

הימים הקרובים יהיו ימים קריטיים. לקראת המחצית השנייה של השבוע כבר היה ברור שאספקת הנפט מלוב דועכת. מחיר הנפט זינק לגבהים חדשים, וקדאפי עצמו שִלהב את הרוחות כשנשא נאום מתריס בן שעה על-רקע מעונו שהופצץ בשעתו בהוראתו של נשיא ארצות הברית רונלד רייגן. היה נראה כאילו קדאפי מתגרה באמריקנים - נראה אתכם מפציצים אותי פעם שנייה.

הדבר היחיד שאולי בטוח הוא שבסיטואציה המטורפת הזאת נורי אל-מיסמרי שווה את משקלו בזהב. היכרותו האישית עם קדאפי ויכולתו לצפות את תגובותיו הן אולי הדבר הטוב ביותר שאפשר לצפות לו בנסיבות הקיימות. אפשר רק לקוות שמי שצריך גם יודע לנצל את ההזדמנות הנדירה הזאת.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  26/02/2011   |   עודכן:  27/02/2011
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסנונית שבישרה את נפילת קדאפי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אם וכאשר ייכנס יעקב עמידרור לתפקיד ראש המטה לביטחון לאומי, הוא יגלה גוף אחר לחלוטין מזה המדולדל שקיבל קודמו הפורש, עוזי ארד. בשנתיים חסר חודש שבהן עמד ארד בראש המל"ל, ולמרות הטונים הצורמים שליוו את סיום תפקידו, עבר הארגון שדרוג. אלמלא הקשיים הפרסונליים סביר להניח שחשיבותו הייתה גדולה עוד יותר. בסופו של יום המטה מצליח אט אט להגשים את ייעודו ולהיות המוח הביטחוני-מדיני של ראש הממשלה.
26/02/2011  |  אריאל כהנא  |   כתבות
פגישה נדירה התקיימה ביום רביעי השבוע בביתו של הרב עובדיה יוסף. אל הבית בשכונת הר-נוף הירושלמית הגיע הרב שמואל וואזנר, מגדולי הדור של הציבור החרדי-ליטאי. הסיבה הרשמית לפגישה הייתה ספר חדש של הרב עובדיה, אולם שיחתם של השנים עסקה גם בענייני גיורים, והרב וואזנר השמיע דברי חיזוק באוזני מארחו, שעבר כמה שבועות קשים בגלל הסוגיה הזאת. שני הרבנים ידעו שלקשייו של הרב יוסף אחראי בין היתר הציבור שאותו מייצג האורח הנכבד; הרי בדיוק באותו יום רביעי אמורים היו החרדים הליטאים לצאת לרחובות ולהפגין נגד מנהיג שס, בגין מה שנתפס בעיניהם כביזוי ההלכה.
26/02/2011  |  ריקי רט  |   כתבות
מעיון בקלסתרוני פניהם של הקהל הרב שהתגודד ברחבת הכניסה של "מרכז קריגר" בשכונת הכרמל הצרפתי בחיפה ניתן היה להגיע למסקנה הבאה: העירקים דומים!. הגברים דומים זה לזה והנשים דומות זו לזו. דפוס אחיד של קהל, שעמד בקבוצות, לבוש בבגדים דומים, ושוחח באופן זהה, באותו נימוס של מכרים שזמן רב לא נפגשו וההצגה יצרה להם את ההזדמנות להיפגש.ברחבת הכניסה הם דיברו ביניהם בעברית.
26/02/2011  |  יעקב יוסף  |   כתבות
השופטת יעל אחימן מבית משפט השלום בתל אביב דחתה השבוע תביעה בסך שני מיליון ו-220 אלף שקל שהגיש תאגיד התקשורת הרוסי קומרסנט (Kommersant) נגד חברת ע.ש.ר עיתונות רוסית בע"מ, המוציאה לאור את העיתון "גלובוס", נגד מנהל העיתון אילן כפיר ונגד שניים מעורכיו.
26/02/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
תיאטרון מיקרו הירושלמי מתארח בשלוש הצגות שונות בתיאטרון גבעתיים בתאריכים שונים.ראיתי את"שירים מהבוידם" שהנה הצגה-מופע מוסיקלי הכוללת 15 שירים ישנים מכל הזמנים ומכל הסוגים. אלה שירים נוסטלגיים המוגשים בלבוש חדש מודרני בתזמור שונה וגוון חדש כאשר המוטיב המרכזי נשמר.
26/02/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il