|   15:07:40
דלג
  יהודה יפרח  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מייק בלס [צילום: איל יצהר/באדיבות גלובס]
הגנה מן הצדק

יועץ הסתרים

לשלטון הפקידים המשפטיים יש פנים ושמות. מייק בלס הוא אולי המשפטן בעל ההשפעה העמוקה ביותר על מוקדי הכוח של החברה הישראלית. הדנידין הזה, הרואה ואינו נראה, שחמק במשך שנים ארוכות מעינו הפקוחה של האח הגדול בתקשורת, הוא אחת הדמויות החזקות ביותר במנגנון המשפטי של מדינת ישראל
02/03/2011  |   יהודה יפרח   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
לפני שבועיים פקדה סופת חול קשה את שטחי האימונים בצאלים. בתווך, ניצלתי שעה של המתנה חסרת תכלית בעמדת החיפוי של הנגמ"ש לשיחה מרתקת עם אחת ממקורבותיו של בלס. במהלכה אמרה לי בת שיחתי: "אתה פגשת אותו, וחשוב לי שתבין שמייק בלס הוא מה'גוד גייז', לא מה'בד גייז'". את צודקת, אמרתי לה. מייק הוא מ'החבר'ה הטובים'

תורת המלך ושלומה של מלכות
עו"ד רז נזרי
אפשר להתווכח על תוכנו ועל סגנונו של הספר "תורת המלך". ניתן גם לטעון שפרשנות הלכתית איננה עניין למגרש הפלילי, אבל אי-אפשר להסכים שאזרח כלשהו, נכבד ככל שיהיה, יחליט אם הוא מתייצב לחקירה במשטרה. עוזרו הבכיר של היועץ המשפטי לממשלה תורם מבט אחר על פרשות הרב דוב ליאור ועו"ד שי ניצן
לרשימה המלאה

תחקיר: שלטון הפקיד של מייק בלס
אורי ישראל פז
תוואי הרכבת המהירה בין ירושלים לתל אביב חוצה את הקו הירוק. המשנה ליועמ"ש מלכיאל בלס הורה למדינה להקפיא את בניית המסילה, עד שתפצה את הפלשתינים בקו רכבת מרמאללה לעזה. זו דוגמה אחת לכוח הרב האצור בידיו של בלס, כוח שלדעת רבים הוא עושה בו שימוש מופרז ומוטה
לרשימה המלאה

הכוח שיש ביד האיש הזה בלתי נתפש. ככל שהתקדמה העבודה על הכתבה המתפרסמת כאן מצאנו את עצמנו עומדים בהשתאות אל מול ההיקף העצום של הסמכויות המרוכזות בידיו של איש אחד. מייק בלס הוא פקיד משפטי אנונימי למדי שאינו שש להתראיין. אפילו תמונה שלו לרפואה כמעט לא ניתן למצוא ברחבי הרשת. אתר האינטרנט של משרד המשפטים מגדיר את תפקידו בצורה מעורפלת למדי - "משנה ליועץ המשפטי לממשלה לייעוץ". מה זה אומר? רק אלוהים יודע.

אבל הדנידין הזה, הרואה ואינו נראה, שחמק במשך שנים ארוכות מעינו הפקוחה של האח הגדול בתקשורת, הוא אחת הדמויות החזקות ביותר במנגנון המשפטי של מדינת ישראל. בשיחות עם נבחרי הציבור מתחוור לי לאחרונה שהסוגיה הבוערת ביותר כיום היא בעיית (העדר) המשילות. האנומליה הנעוצה בכך שהשרים וחברי הכנסת כמעט משותקים, ואת המדיניות החשובה באמת מנהלים הפקידים והיועצים המשפטיים של משרדי הממשלה. במרחב הציבורי שלנו הכול שפיט והכול בגי"ץ. איש לא ירים את ידו ואת רגלו ללא החותמת של היועץ המשפטי. איש לא ימנה רמטכ"ל ולא יקבל החלטה משמעותית כלשהי ללא אישורו של האח הגדול. עכשיו אנחנו מגלים שלבעיית המשילות יש פנים ויש שמות.

'תרדו מהגב של שי ניצן', התחנן לאחרונה עו"ד רז נזרי, עוזרו הבכיר של וינשטיין. האמת היא שהוא צודק. הפעילות של שי ניצן היא משחק ילדים מול מה שמתרחש במשרד סמוך באותו הבניין ברחוב צאלח א-דין, המשרד של מייק בלס.

רוצים דוגמה? בבקשה. אני מזהיר מראש, היא לא מתאימה לבעלי לב פוליטי חלש:

מדינת ישראל החליטה על הקמת מסילת רכבת מהירה שתחבר בין המטרופולינים הגדולים - ירושלים ותל אביב. החלטה מדינית אסטרטגית לכל הדעות. בעומס התעבורתי הקיצוני שעִמו מתמודדת המדינה הצפופה שלנו, זהו תנאי כמעט הכרחי להמשך הפיתוח והצמיחה הכלכלית. הפרויקט הוערך בסכום אסטרונומי של למעלה מ-6 מיליארד שקלים. משרד התחבורה ורכבת ישראל התחילו לעבוד במרץ, ובניית המסילה עד למבואות הרי ירושלים הושלמה. ואז הגיעה חוות הדעת המדהימה של מייק בלס:

אחת ממנהרות הקו, כך בלס, חוצה ב-250 מטרים את הקו הירוק. הנחת המסילה מעבר לקו הירוק היא שימוש בקרקע כבושה, שעל-פי אמנת ז'נבה מותר רק אם השימוש ייעשה לטובת האוכלוסיה הנכבשת. אין די בכך שישראל תרשה לפלשתינים להשתמש ברכבת כמו בכביש 443. אז מה הפתרון? תחזיקו חזק - מדינת ישראל צריכה לסלול קו רכבת מרמאללה לעזה, ובכך לפצות את הפלשתינים על גזל האדמה. חוות הדעת הזו תקעה את הפרויקט למשך שנים ארוכות, תוך אובדן הכנסה של מיליונים רבים לקופת המדינה ופגיעה קשה בפיתוח הכלכלי שלה, עד שהמדינה אישרה את התוואי שבלס ביקש להקצות לפלשתינים. כך ייסדנו את המעבר הבטוח, מתגאה בלס.

לא מאמינים? נשמע לכם הזוי? האמת היא שגם לי זה נשמע כך עד ששמעתי את הדברים מפיו של בלס עצמו. "השימוש בשטחים המוחזקים בתפיסה לוחמתית הוא מורכב מאוד", סיכם בלס. אחרי הסיפור הזה כל הגילויים האחרים הם 'בקטנה': העובדה שבלס ייסד את מנגנון הריסת היישובים היהודיים הלא מוכרים ביו"ש; האפשרות לפנות מתיישבים גם לאחר חמש שנים ללא הליך משפטי (בניגוד ל-30 הימים המקובלים בחוק הישראלי); ההקפאה המוחלטת של היישוב היהודי בחברון; ההשפעה העמוקה על קביעת תוואי גדר ההפרדה והזזתו לכיוון הקו הירוק, ועוד פרטים רבים שעל חלקם תוכלו לקרוא בכתבה.

ועכשיו תשאלו איך זה קורה? פשוט מאוד: בלס הוא הסמכות המשפטית שמאשרת את כשירותם האישית של כל מינויי הממשלה. כל 70 בעלי התפקידים הבכירים ביותר בשירות הציבורי צריכים את חותמת ההכשר שלו כדי להתמנות לתפקידם. עליהם יש להוסיף את כל נבחרי הציבור שחושבים להתמנות בעתיד לתפקיד משמעותי בשירות המדינה. כשזה המצב מי יפתח את הפה?

לפני שבועיים פקדה סופת חול קשה את שטחי האימונים בצאלים. בתווך, ניצלתי שעה של המתנה חסרת תכלית בעמדת החיפוי של הנגמ"ש לשיחה מרתקת עם אחת ממקורבותיו של בלס. במהלכה אמרה לי בת שיחתי: "אתה פגשת אותו, וחשוב לי שתבין שמייק בלס הוא מה'גוד גייז', לא מה'בד גייז'". את צודקת, אמרתי לה. מייק הוא מ'החבר'ה הטובים'.

ובאמת, בפגישה עמו מצאתי אדם נעים הליכות. איש חכם, ערכי ומסור, חדור תחושת שליחות, מאיר פנים, כריזמטי, המשרה אווירה של סמכותיות נעימה ולא כופה. יש בו משהו מ'הכוח המושך' שעליו דיבר ר' נחמן מברסלב: מלך הכיתה שמגדיר את כללי המשחק בחצר, המג"ד שמשרטט את גבולות הגזרה שמהם איש לא יחרוג. בכיר בהתיישבות שוחח עם אלוף פיקוד ביחס להנחיה לא הגיונית שפגעה במרקם החיים היומיומי של אחד היישובים. הוא נענה בתשובה: "אתה צודק, אבל אי-אפשר לשנות! אני לא יודע מה יגיד מייק בלס!".

מייק בלס הוא אכן מ'החבר'ה הטובים', והוא לא אשם. מדובר באדם אידיאליסט וערכי, שאמונתו היא תמונת ראי לדבריו של שמעון החשמונאי מלפני 2,153 שנה. תחושתי היא שהאיש באמת ובתמים מאמין שארץ נכרייה לקחנו, שברכוש נוכרים משלנו, שזוהי נחלת הפלשתינים אשר "בעת מן העיתים בלא משפט נכבשה".

כוחה הגדול של המערכת שהקים בלס בא דווקא מהנימה הסגפנית שלו, מהמודעות לנורמות, מתודעת השירות העמוקה, מהמוכוונות אל מילוי החובה. הוא יצר דוקטרינה שהפכה ל'אני מאמין'. לעיקר אמונה שאין לפקפק בעוצמת טענתו. לפרדיגמה שטוחה שמיישרת את כל הבליטות הסוררות בשמם של 'ערכי יסוד' עלומים ו'דין בינלאומי' אמורפי.

האשָׁם הוא במחנה הימין שלא רוצה, או שלא מסוגל נפשית, לשים נקודה בסוף תסריט העוועים הזה. האשם הוא בוועדת השרים לחקיקה שמורכבת ברובה משרי ליכוד אימפוטנטים שלא מסוגלים לשלוט, ומנציחים את הפארסה שבה פעם אחר פעם העם היושב בציון מצביע ימין ומקבל מדיניות שמאל.

החטא ועונשו
הוועדה למינוי שופטים עושה סדר בהרכב הפרסונלי של היושבים על כס המשפט
▪ ▪ ▪

מקור בכיר המקורב לוועדה למינוי שופטים סיפר ל'מקור ראשון' על רשימת החיסול של הוועדה. על-פי המקור, הוועדה מנהלת מעקב אחר מועמדים למשרת שופט או לקידום במערכת המשפט ודוחה מועמדים שהפגינו חוסר הגינות בוטה ביחס לזכויות האדם של מפגיני ימין. מועמדים כאלו נפסלים פעם אחר פעם והוועדה אינה מקדמת אותם.

הדוגמה המפורסמת ביותר היא השופט ספי אלון. למרות היותו בן למשפחת האצולה של הציונות הדתית, ולמרות היותו המועמד הכמעט מובטח של שר המשפטים יעקב נאמן לכהונת שופט בבית המשפט העליון, הוועדה פסלה את קידומו והשאירה אותו במחוזי בבאר שבע. העילה: הוא דן בהארכת מעצרם של עצורי כפר דרום והתייחס אליהם כמו לעדר. מדובר היה בשישים עצורים, קטנים ובגירים, ואלון האריך את מעצרם מבלי לברר את עניינו של כל אחד בנפרד, בניגוד מוחלט לזכויות היסוד המוקנות בחוק לעצירים. כפרס ניחומים הוא קיבל את ראשות המחוזי בעיר הדרומית.

דוגמה אחרת היא דנה מרשק-מרום, שופטת שכעורכת דין עברה השתלמות מקיפה של הקרן החדשה לישראל. מרשק-מרום שלחה לבדיקה פסיכיאטרית נערה שסירבה להכיר בסמכות בית המשפט. עצורי ההינתקות הובאו לפניה בקבוצות של עשרה. באחד הדיונים היא אמרה שאין טעם לדון בעשרת החדשים, כי "לאור ההחלטות הקודמות של בית המשפט (כלומר היא עצמה) אין לי בעיה שההחלטות הנ"ל ייושמו גם לגבי החשודים האלו. לא ראוי לשנות את ההחלטה של חשודים אלו כי הם כמו האחרים". מרשק-מרום לא זכתה להגיע למחוזי למרות שמועמדותה עולה כמעט בכל התכנסות של הוועדה למינוי שופטים.

ועוד דוגמה – רבקה גלאט. גב' גלאט שימשה במשך שנים מנהלת מחלקת התביעות של מחוז ש"י ושימשה למעשה יד ימינו של המשנה לפרקליט המדינה השנוי במחלוקת שי ניצן. קידומה תקוע בינתיים.

מול העונש לסוררים יש גם שכר לצדיקים:

אביטל מולד כתבה את דוח הסנגוריה על אפלייתם לרעה של עצורי ההינתקות. היא מונתה לשופטת נוער בירושלים.

משה יועד-הכהן שימש כראש הסנגוריה בירושלים בתקופת ההינתקות, ופעל נמרצות במסגרת הסנגוריה לטובת העצורים ולהגנה נחושה עליהם. יועד-הכהן מונה לשופט מחוזי.

נחמה נצר ביקרה קשות את המשטרה על המעצר התמוה של מפגינים ש"אמרו שהם יצעדו לכיוון גוש קטיף", כדברי התובע. המעצר הוגדר על-ידי המשטרה כ"מעצר מנע". נצר קודמה לבית המשפט המחוזי.

לפעמים צריך להקריב צריח כדי לקדם את המלכה: עו"ד דורי ספיבק, חביב השמאל הקיצוני, הוא הומוסקסואל מוצהר ומוחצן שמייצג גופים שונים המזוהים עם השמאל הרדיקלי. מינויו נדחה בעבר אך עבר במסגרת מכסת המינויים האחרונה. ניתן לשער שחברי הוועדה גבו מחיר הוגן עבור מינויו.

מקור אחר הוסיף שחברי הוועדה מנהלים מעקב מדוקדק אחר ההתבטאויות הפוליטיות של המועמדים, ומגיעים להישגים מרשימים ביצירת מערכת מאוזנת ודמוקרטית יותר בקרב שכבת השופטים הצעירה.

חבר הוועדה אורי אריאל הגיב כצפוי: "לא היה ולא נברא, ואף לא משל היה". המדור שולח לו את ברכתו.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  02/03/2011   |   עודכן:  07/03/2011
יהודה יפרח
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשולי הכותרות: הנקמה המתוקה של ביבי מי מפחד מחן ובר שיר? טעם החיים כבוד הרב מיהו יהודי? מיהו שר האוצר בפרשה? ולקינוח: מילה טובה על דוצי על כל אלה ועוד ברשימה שלפניכם
02/03/2011  |  ציפי לידר  |   כתבות
קניון ארנה החליף לאחרונה ידיים ובעקבותיו נכנס גם לשדרוג, למתיחת פנים וכל שאר מיני ירקות ומילים יפות. לצערי חבל על הכסף - כי בהגדרה המקום הזה לא יצליח כקניון במתכונת הרגילה. אין מה להשקיע ולהלחם בכוחות הטבע. הטעות הבסיסית והיסודית היא בהקמה של הקניון על הים. תיקחו את הקניון ותעתיקו אותו כמה ק"מ - ושם הסיכוי להצלחתו יגדל כמה מונים (רק לא מערבה).
02/03/2011  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
לשירותים אנו פונים כשאנו נזקקים, כך פניתי אל סלקום. מעטים יודעים, שלא מוכרחים להקליק כוכבית 123 כדי להגיע אל מוקד השירות - אפשר לחייג מן הטלפון הקווי 052-9990123 בלי לתלות את הסלולר על האוזן.
02/03/2011  |  יאיר דקל  |   כתבות
השופטת: דלית ורד, בית משפט השלום לתעבורה, תל אביב.
02/03/2011  |  איתמר לוין  |   כתבות
כלי תקשורת ועיתונאים בכירים שיחקו תפקיד מרכזי בפרשת "מסמך גלנט" היא פרשת בועז הרפז, גלגוליו של מסמך שהעיד כביכול על מזימה לטובת מינויו של האלוף יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל והתברר כמזויף - ורשת הקשרים הפסולים והיריבויות המרות בצמרת ההנהגה הביטחונית של ישראל. למרות זאת, אומר רונן ברגמן בראיון ל"העין השביעית", הוא ושותפו לכתיבה דן מרגלית השתדלו להמעיט בדיון על התנהלות התקשורת בספרם החדש, "הבור".
02/03/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il