|   15:07:40
דלג
  אסף אדיב  
מנכ"ל ארגון מען
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

שביתת העובדים הסוציאליים מול מדינה שמפריטה את עצמה

בימים אלו, אחרי ששביתת העובדים הסוציאליים זכתה לתמיכה ציבורית אדירה, מסתמנת נכונות של האיגוד בלחץ ההסתדרות לסגת מהתביעה לצו הרחבה ובכך לוותר על הנושא המרכזי של המאבק. הכוחות הדינמיים שהתגלו בקרב העובדים הסוציאליים והסטודנטים של בתי הספר לעבודה סוציאלית חייבים לעמוד על המשמר כדי למנוע תוצאה זו
14/03/2011  |   אסף אדיב   |   מאמרים   |   תגובות
שביתה למען העתיד [צילום: פלאש 90]

   רשימות קודמות
  מרצ והשמאל הישראלי במבחן המלחמה בעזה
  מלכוד 22

כ-16 אלף עובדים סוציאליים - רובם נשים - הם הנושאים בנטל החברתי הקשה של טיפול בעוני באבטלה ובהזנחה שמאפיינים את ישראל כיום. משפחות פגועות, ילדים במצוקה, אנשים עם צרכים מיוחדים, קשישים חסרי אמצעים, נערות ונערים בסיכון, קרבנות אלימות במשפחה ובקהילה, מכורים לסמים - כל אלו נופלים בסופו של דבר לפתחם של העובדים הסוציאליים.

מסתבר כיום כי שומרי הסף שלנו, אלו שהטלנו לפתחם את כל מה שקשה לנו לשאת בבית הספר ובשכונה אינם זוכים לתגמול מינימלי. השכר והתנאים הסוציאליים שלהם זוכים העובדים הסוציאליים מבוסס על הסכם שכר משנת 1994 שעבר רק עידכונים מזעריים. שכרם הנמוך והמבזה של העובדים הסוציאליים הוא זה שהוציא קבוצת עובדים איכותית ומצפונית זו לשביתה בראשית מרץ 2011.

ליבה של הבעיה אינו רק השכר הנמוך.העובדים הסוציאליים שובתים גם במטרה לעצור את המדיניות הממשלתית הנהוגה יותר מעשרים שנה ומאיימת לחסל כליל את השרות הציבורי. כבר כיום מועסקים כ-40% מהעובדים הסוציאליים על-ידי עמותות וחברות פרטיות שהוקמו במסגרת הפרטת השירות הציבורי. מסקר שערך דר' רוני קאופמן בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן-גוריון עולה כי שעור של 75% מהעובדים הסוציאליים החדשים נקלטים כיום בעמותות וארגונים לא ממשלתיים ולא בשרות הציבורי.

כ-6000 עובדים סוציאליים אינם מאוגדים ולמעשה אין להם קשר לאיגוד העובדים הסוציאליים ולכן אינם כפופים להוראות ההסכמים בין הממשלה ובין האיגוד. עובדים אלו מועסקים על-ידי גופים פרטיים שההסכם של העובדים הסוציאליים אינו מחייב אותם.

איגוד העובדים הסוציאליים נרדם במשמרת

השאלה היא איפה היו האיגוד וההסתדרות במשך 15 השנים האחרונות בהם הצליחה הממשלה לעשות מהפך מהותי בכל מערכת השירותים החברתיים. במשך תקופה זו ראתה ישראל החרפה של הקיטוב המעמדי והופעה של יותר ממיליון וחצי עניים על כל הכרוך בכך. הרס המערכת החברתית ורשת הביטחון הסוציאלי באה יחד עם הפרטה של שרותים רבים. בכל אותה תקופה לא תבעו האיגוד וההסתדרות לפתוח את ההסכם הקיבוצי שנחתם כאמור בשנת 1994. למעשה מאז אותו הסכם לא ניהל איגוד העוסי"ם מאבק משמעותי על מעמדו ומעמד השרות הסוציאלי.

חוסר המעש והפסיביות של האיגוד וההסתדרות בתחום זה במשך עשור וחצי משקפים את הגישה החיובית שנקטו מנהיגי ההסתדרות ביחס לתוכנית ההפרטה בכלל כולל של נכסי ההסתדרות. כאשר ההסתדרות החדשה בהנהגת רמון ופרץ מכרה את סולל בונה בנזיד עדשים לתד אריסון וויתרה בלי מאבק על קרנות הפנסיה, שהן נשמת אפו של כל איגוד מקצועי, קשה לצפות ממנה לעמוד כנגד תוכניות הפרטה בתחומים אחרים.

ההסתדרות הפנתה את גבה באותה תקופה גם לבעיות קריטיות אחרות כמו למשל לבעיית האבטלה, היא נמנעה מלנקוט כל עמדה או יזמה ביחס לתופעה הפסולה של ייבוא עובדים זרים לבניין חקלאות וסיעוד ולא התערבה במערכת מסועפת של חוקים ותקנות שהעבירו יותר ויותר שרותים לחברות פרטיות. עופר עיני מנהל בימים אלו דיונים על הגדלת ייבוא של עובדים זרים לבניין וכבר הביע תמיכה בהצעה הרסנית זו של הקבלנים.

הממשלה מחסלת את השירות הציבורי

במאמרו מיום ה' (10.3.11) מצביע העיתונאי גדעון עשת על המשמעות הגורלית של שביתת העובדים הסוציאליים: "איגוד העוסי"ם הוא האיגוד המקצועי הראשון שתפס את תרגיל ההפרטה הממשלתי הזה ואת משמעותו מבחינת תנאי העבודה. לכן דורש האיגוד כי מה שיוסכם על שכר העוסי"ם במגזר הציבורי יחול גם על העובדים בעמותות. אם לא יעשה כן מבינים מנהיגי העוסי"ם כי בעוד כמה שנים לא יהיו יותר עובדים סוציאליים בשרות המדינה. כולם יהיו עובדי עמותות בתת תנאים".

עשת מצביע על כך שבשל תהליך ההפרטה, או מה שכונה על-ידי בכירי האוצר כ"די אן איי של מדיניות הממשלה" ימחק כליל תוך עשור או שניים את השרות ציבורי בתחום השרותים החברתיים.

תהליך ההפרטה בתחום השרותים הסוציאליים היה מהיר, ובתקופה הראשונה אפילו היו חילוקי דעות לגבי המשמעות שלו. סקר שערך פרופ' יוסף קטן בשנת 2005 הראה כי רבים מהעובדים הסוציאליים ראו את ההליך של הפרטה בחיוב. אבל לבלבול שנוצר בשורות הגורמים המקצועיים לא היו שותפים בכירי האוצר.

ברמת הממשלה וקברניטי הכלכלה (ללא הבדל בין האופי הפוליטי של הממשלה) ננקטה עמדה חד-משמעית שראתה בצמצום המגזר הציבורי וקיצוץ בתקנים עיקרון מנחה. למעשה מזה שנים לא רק שאין מרחיבים תקנים בשרות הסוציאלי אלא שבהדרגה מעבירים אחריות לתחומי פעילות שונים לידי גופים פרטיים שמתוקצבים על-ידי המדינה.

הכשלים בתהליך הזה החלו להסתמן כבר ב2008. כתוצאה מכך מינה משרד הרווחה ועדה בראשותו של יקותיאל צבע שתפקידה היה לבחון את הדרכים לביצוע רפורמה במערכת שרותי הרווחה האישיים. המלצות הוועדה שהוגשו לשר הרווחה בראשית 2009 והן כוללות מספר המלצות שמצביעות על הצורך לשינוי כוון. בין ההמלצות היו קביעות לפיהן ישנו מחסור מתמשך במשאבים שפרושו מתן מענה חלקי לאוכלוסיות במצוקה. ישנה תשתית חוקית מיושנת ללא תקנים ברורים. ישנו ריבוי ספקים כתוצאה מהפרטות של מחלקות רווחה וכתוצאה הפכה המערכת לבלתי יעילה.

נושא נוסף שהעלתה הוועדה היה תופעה של אי שוויון במתן שירותים תוך דגש על האפליה ממנה סובל המגזר הערבי. אלא שכמו בנוגע לדוחות חשובים אחרים דבר לא נעשה. המצב במגזר הערבי בכל הנוגע לשרותים סוציאליים גובל באסון חברתי. בשל עליה דרמטית בשעורי העוני הערבי (יותר מ50% מהאוכלוסיה לעומת ממוצע ארצי של 20%) היה בשנים האחרונות גידול חריף בפניות ללשכות הרווחה בישובים הערבים.

לפי דוח של דר' אמין פארס (הצרכים התקציביים של האזרחים הערבים לקראת תקציב 2008) עומד תקציב שרות הרווחה ליחיד במגזר הערבי על 328 ש"ח לעומת תקציב של 493 ש"ח ליחיד במגזר היהודי. פורום ראשי לשכות הרווחה בישובים הערבים ערך בשנת 2007 סקר צרכים וקבע כי חסרים לו 170 תקנים של עובדים סוציאליים. לפי סקר זה גדל מספר הפניות ללשכות הערביות פי שניים זאת בשעה שהעליה בלשכות בערים יהודיות הייתה של 30%.

בשיחת טלפון עם ראגב עבאס – עובד סוציאלי ותיק העומד בראש לשכת הרווחה של המועצה המקומית בכפר כנא הוא אמר כי מספר התיקים הממוצע שמוטל על עובד סוציאלי ערבי הוא 300 (לעומת 160 במגזר היהודי). המועצות הערביות ענייות יותר ולעתים אינן מסוגלות לנצל תקנים קיימים שכן על-פי החוק הן נדרשות לממן 25% משכרו של העובד הסוציאלי.

השטח העיר את האיגוד

על-רקע תמונה קשה התעוררה בשנים האחרונות תנועה ספונטנית של עובדים סוציאליים שנערה את האיגוד מתרדמתו. עובדים סוציאליים מהשורה החלו לפעול כבר בשנת 2007 כדי לבלום את הפרטת השרות וריסוק מעמדה של העבודה הסוציאלית. ענבל שלוסברגר שעומדת כיום בראש "עמותא" (תא העובדים הסוציאלים המועסקים בעמותות במסגרת איגוד העוסי"ם) מתארת בשיחת טלפון את התהליך המעניין שהתרחש בשטח ב-4 השנים האחרונות.

"בשנת 2007 יזמו שני עובדים סוציאליים עצומה שקראה לעצור את ההפרטה. במקביל יזם דר' רוני קאופמן מבית הספר לעבודה סוציאלית בבאר שבע מחקר שטח שחשף את הכשלים במערכת המופרטת של עמותות שבאות במקום השרות הציבורי. בעקבות יזמות אלו ואחרות הוקם "מוקד לקידום זכויות עובדים המועסקים בעמותות ובחברות". לטענת ענבל שלוסברגר איגוד העו"סים הגיב בחיוב ליזמות אלו והיה מעורב ביזמה מהתחלה והמוקד הוקם בשיתוף בינו ובין בית הספר לעבודה סוציאלית.

במקביל הוקמה בשנת 2007 תנועת "עתידנו". לפי אתר האינטרנט של התנועה היא קמה "מתוך התארגנות ספונטנית של עובדות ועובדים סוציאליות/יים כדי לקדם מאבק על שיפור תנאי השכר של העובדות/ים הסוציאליות/יים, לעצור את הפגיעה שגורמת הפרטת השירותים החברתיים. תנועת עתידנו רואה בדאגה את קריסתה של מדינת הרווחה בישראל ומעוניינת להפוך את ציבור העובדות והעובדים הסוציאליים לשחקן משמעותי וקובע בזירת המדיניות החברתית- כלכלית במדינת ישראל".

בבחירות למוסדות האיגוד בשנת 2009 הריצה "עתידנו" מועמדים משלה למשרות שונות בהנהגת האיגוד כולל למשרת ראש האיגוד ונציגתם לראשות האיגוד זכתה ב-40% מקולות העוסי"ם.

ענבל שלוסברגר, מאנשי עתידנו נבחרה לאחר הבחירות לעמוד בראש "עמותא" - מסגרת השייכת לאיגוד העוסי"ם ואשר תפקידה לארגן את העובדים הסוציאליים בעמותות ולשים קץ למצב בו עובדים בלתי מאורגנים אלו לוקחים בהדרגה את מקומם של עובדים מאורגנים בשרות הציבורי.

"עמותא" הוקמה בפברואר 2010. במשך השנה האחרונה מספרת ענבל "פעלנו רבות במאמץ לשכנע עוסי"ם בעמותות להצטרף אלינו ודרכנו אל האיגוד. אלא שדבר זה לא היה קל. עובדים סוציאליים בעמותות הביעו חשש גדול מחשיפה והצטרפות לאיגוד." ענבל מודה שעד היום לא הצליחה לשנות באופן מהותי את המצב אבל במשך שנה של פעילות נוצר קשר עם 2000 מתוך 5000 עובדים סוציאלים בעמותות והכינה מאגר מידע לגביהם תוך יצירת קשר ראשוני וניסיון לשכנע אותם להצטרף לאיגוד.

500 עוסי"ם אכן הצטרפו לאיגוד בתקופה זו ומהווים את הקבוצה הראשונה והחלוצית של עוסי"ם בעמותות שמתאגדת. לטענת ענבל יש תחושה שהשביתה יצרה דינמיקה חדשה וישנן פניות רבות של עו"סים בעמותות להצטרף דווקא עכשיו.

סטודנטים ללא סיכוי

עוד יזמה מענינת וחשובה שזעזעה את השטח הייתה עוסי"ם שינוי – קבוצה של סטודנטים בתשעה בתי ספר לעבודה סוציאלית בישראל שהוסיפה עוד מרכיב לתנועת המחאה שנוצרה בשנים האחרונות נגד המצב בשרות הסוציאלי. אם 3 מתוך 4 בוגרי בתי הספר לעבודה סוציאלית צפויים להיות מועסקים על-ידי עמותה פרטית בתנאי שכר פוגעניים וללא זכויות, ברור מדוע ראו עצמם הסטודנטים בתחום חייבים לפעול.

הקמת "עוסי"ם שינוי" היה צעד של הגנה עצמית. קרין ריבנוביץ המרכזת את תחום התקשורת של עוסי"ם שינוי מסבירה את הצמיחה של הקבוצה ואת פעילותה כיום: "עוסי"ם שינוי הינו ארגון ארצי המונה מאות סטודנטים לעבודה סוציאלית אשר החליטו להתאגד ולפעול למען עתידם של מקצוע העבודה הסוציאלית ושירותי הרווחה בישראל. מטרת הארגון היא להציג את עמדותיהם של הסטודנטים בנושאים שונים הקשורים להכשרת העוסי"ם ולמצב המקצוע ככלל. אנו פועלים להביא לשינוי במעמדו של המקצוע ולעורר את העובדים הסוציאליים לאקטיביות בנוגע למצבם ולמצב הרווחה.

מאז הוקם הארגון בנובמבר 2009, הוקמו גרעיני פעולה של סטודנטים בבתי ספר לעבודה סוציאלית ברחבי הארץ ונערכו אירועי הסברה בנושא. הארגון אף ערך מפקד של העובדים הסוציאליים במגזר הפרטי עבור איגוד העובדים הסוציאליים. במאבק הנוכחי חברי הארגון לוקחים חלק משמעותי בהובלת השטח להתארגנות ולהעלאת תדמית המקצוע בעיני הציבור הרחב ועוד."

שביתה למען העתיד

הפער בין הצרכים של העובדים הסוציאליים ובין עמדת האוצר קשים לגישור. מול עמדת האוצר והממשלה, החותרים להפריט את השרות הציבורי, ולמנוע בכל מחיר יצירת תקנים חדשים, עומדים העובדים הסוציאליים שמוצבים בחזית המלחמה נגד העוני והמצוקה החברתית ודורשים את מה שנראה פשוט והגיוני – לתת להם כלים לטפל בבעיות הקשות ולתגמל אותם בהגינות.

איגוד העובדים הסוציאליים שאימץ בשנים האחרונות את התביעה להפסיק את ההפרטה ודורש להשוות את תנאי העבודה של כל העובדים הסוציאליים, כולל אלו המועסקים בעמותות. הוא מעמיד בעיות אלו בנוסף לתביעות שכר צודקות שתובעות העלאת שכר בסדר גודל של 30% -40% (תוך התאמה כך שבעלי השכר הנמוך יקבלו תוספת גדולה יותר).

האוצר ומשרד הרווחה שניהלו את המו"מ מצד הממשלה גילו כלפי חוץ אמפטיה לעובדים הסוציאליים אך בפועל התנגדו גם להיקף הנדרש של התוספת ובעיקר לתביעה להחיל את התוספות גם על עובדי העמותות.

איגוד העובדים הסוציאליים החליט מסיבות טקטיות שלא להעלות הפעם במאבק את דרישותיו להגדלת תקנים לעובדים סוציאליים. הוא גם לא העלה כל תביעה להעדפה מתקנת במגזר הערבי ובפריפריה בכלל. אם למרות חולשות אלו בהגדרת מטרות המאבק היה מצליח האיגוד להשיג את תביעתו כי ההסכם יכלול את העובדים הסוציאליים שמועסקים על-ידי עמותות פרטיות ניתן היה לדבר על הישג חברתי ממדרגה ראשונה.

האוצר התנגד להשוואת תנאים זו משום שפרושה ביטול היתרון שבהעסקת עובדים דרך עמותות לקופת המדינה. האוצר מבין כי ויתור בשאלה זו לעובדים הסוציאליים יפתח סכר של תביעות בתחומי החינוך, הבריאות ושרותים מופרטים אחרים. תהליך כזה ייאלץ אותו לעצור את ההליך של צמצום השרות הציבורי באמצעות הפרטתו וחיזוק המגמה של הגדלת הסקטור הפרטי.

נציגי האוצר במו"מ עומדים על רגליהם האחוריות כדי למנוע בכל מחיר קיומו של צו הרחבה. ראשי ההסתדרות שמלווים את המו"מ החלו על-רקע זה לדבר ביום ה' 10.3 על "מנגנון פיקוח" – מושג שאינו אלא מסווה לוויתור על צו הרחבה. פרשנים כלכליים מעריכים כי עם שובו של עופר עיני מחו"ל יושג תוך ימים הסכם בין הצדדים.

אם אכן יתיישב יו"ר ההסתדרות כדובר הראשי של האיגוד השובת יהיה בכך צעד אנטי דמוקרטי שעוקף את האיגוד והעובדים הסוציאליים שהוא מייצג. מי שצריך לשאת ולתת בשם העובדים הוא ראשי האיגוד ולא עופר עיני שהפך לאחרונה לנושא ונותן בכל נושא – שביתות במכתשים אגן, שביתה במפעלי ים המלח, שביתה בנמלים. רק מנהיגי האיגוד שקשובים לרחשי הלב של העובדים שהם מייצגים ומכירים על בורים את רזי המקצוע יכולים לייצג את העובדים נאמנה.

יתר על כן ברוב האיגודים בעולם נהוג כי אחרי שצוות המו"מ משיג הסכם הוא מובא לדיון והצבעה במועצה המנהיגה של האיגוד או אפילו בקרב כלל חברי האיגוד. בעידן האינטרנט הדבר בהחלט אפשרי תוך מספר ימים והיה מאפשר להגיע להסכם שקיבל לגיטמציה רחבה.

כאן יש חשש שהדברים יעשו אחרת. יו"ר ההסתדרות ישיג מתווה שאינו כולל צו הרחבה ויכריז באופן חד-צדדי על סיום השביתה. העובדים הסוציאליים שצעדו ברחובות יאלצו לקפל את הדגלים. אם אכן זו תהיה התוצאה ניתן יהיה לקבוע שהשביתה לא השיגה את עיקר מטרתה – שינוי המגמה של הרס השרותים החברתיים. הכוחות הדינמיים שהתעוררו בשורות העובדים חייבים לעמוד על המשמר כדי למנוע נסיגה של הרגע האחרון של הנושאים והנותנים מטעם העובדים הסוציאליים.

אין כאן מלחמה על הכיס בלבד. זוהי מלחמה על נשמת אפה של החברה – האם תמשיך הממשלה לשרת מיעוט קטן של בעלי הון על-פי תורת הכלכלה החופשית או שהרוב של העובדים החופשיים יכתיבו סדר יום חברתי חדש שיתן סיכוי לכולם להתפרנס בכבוד.

פורסם במקור: אתגר
הכותב הוא מנכ"ל ארגון העובדים מען.
תאריך:  14/03/2011   |   עודכן:  14/03/2011
אסף אדיב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שביתת העובדים הסוציאליים מול מדינה שמפריטה את עצמה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מהפך 77
14/03/11 19:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התרבות הזאת שמקיפה אותנו מצויה מעברה של תהום. תהום של פערי מוסר, פערים של ערכי אנוש. נציגיה של התרבות הזאת מגיחים תדיר מהאפלה ומנחיתים לשפל חדש את כל מה שאנו רוצים להאמין שמגדיר אנושיות. לחדור לבית פרטי באשר הוא, לשסף גרונות של הורים וילדים שישנים במיטותיהם - זהו מעשה ידיהם של יצורים שלנצח לא יהיה לנו איתם דבר משותף. "הודנות" ו"תהאדיות" - יהיו על-פי צורכי השעה. לא מעבר לזה.
14/03/2011  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
המחאה הקלושה למדי על פרסום הספר - בַּהֶמיספרה המפד"לית ומחוץ לה - עסקה, ובצדק כמובן, בהתר הגורף להרוג אוכלוסיות שאינן לוחמות ובהמלצה להשמיד את ילדי האויב, ולפגוע במכוון בחפים מפשע ובילדים: "יש מצבים בהם נרצה לחתיחלה לפגוע דווקא בחפים מפשע, ונוכחותם והריגתם דווקא מועילה ומסייעת לנו" [עמ' קצ"ח]". להלן מובאות מתוך המאמר, וניסיון להבין את משמעותן הפרטנית ואת המהות המתגבשת מהֵצְבֵּר-המשמעויות הללו.
14/03/2011  |  יוסף חרמוני  |   מאמרים
ד"ר מנחם קליין מלמד מדע המדינה באוניברסיטת בר-אילן. ממרום מעמדו האקדמי ניתן היה לקוות לפחות שהוא מבין משהו בהלכות מדינה, וכאזרח ישראלי, שהוא מכיר את הזירה המקומית. אבל הדוקטור הנכבד מוכיח שאין הוא מבין דבר וחצי דבר לא במדינאות ולא בסכסוך המתמשך בין יהודים לערבים בארץ הזאת. בתמליל שהתפרסם בעיתון 'הארץ' (איך לא?) תחת הכותרת "תחריר בפלסטין" הוא כתב:
14/03/2011  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
הצעת חוק "תמימה" הוגשה בשבוע שעבר בכנסת ישראל בידי ח"כ חיים אורון - יו"ר מרצ - ונפלה ברוב מוחץ. מרצ יכולה להמשיך ולשחק את משחק "יפי הנפש". הצצה מעמיקה לעובי הרעיון מגלה כי מאחורי מסיכת הפורים השמאלית מסתתר פרצוף לאומני, שבעתיד מי יודע אם לא ישתמשו בה "ישראל ביתנו", המפד"ל ו"האיחוד הלאומי".
14/03/2011  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
מדברים כיום על הכרזה חשובה שעומד לשאת ראש הממשלה בנימין נתניהו, מנחשים שהוא יעלה הצעות חדשות לשלום ולהסדרים עם הפלשתינים. ישנם ניחושים והשערות שונות אשר אינני רוצה להתייחס לתוכנן - אבל אם אני הייתי צריך לכתוב את נאומו של ראש הממשלה, הוא היה נשמע כדלקמן:
14/03/2011  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il