|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
הדמיית בית המקדש השלישי. שלושה מכרזים בינלאומיים

פרויקט של פעם באלפיים שנה

מה יקרה כאשר יודיע המשיח שהגיע הזמן לבנות את בית המקדש? אתם תחליטו האם התסריט הבא הוא פורימי בלבד, או שמא יש בו לא מעט מן המציאות לשנה הבאה בירושלים הבנויה
20/03/2011  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   חגים ומועדים   |   תגובות

הודעתו של המשיח על כך שהגיע הזמן לבנות את בית המקדש, עוררה מיד ויכוח בין משרד הבינוי והשיכון, משרד התשתיות הלאומיות ועיריית ירושלים בשאלה מי תהיה הרשות הממלכתית שתפקח על הפרויקט. ראש הממשלה הטיל על ועדה בראשות מנכ"ל משרדו למצוא תשובה בתוך חודשיים. מאחר שהמנכ"ל היה טרוד ב-13 ועדות נוספות, לא היה סיפק בידו לתת מענה אלא לאחר חצי שנה: יש להקים רשות ממלכתית מיוחדת, במסגרת משרד ראש הממשלה ובשיתוף כל הגורמים הרלוונטיים.

כעבור חמישה חודשים נבחרו 17 חברי מועצת "רשות המקדש", והוועדה לאישור מינויים בשירות הציבורי אישרה אותם בתוך חודשיים. שלושה חודשים נוספים נדרשו לאיתור 118 הפקידים הדרושים, עוד חודש לשכירת המשרדים והתקנת הציוד וחודשיים להשלמת הסכמי השכר של העובדים. וכך, 19 חודשים לאחר הכרזתו של המשיח, ניתן היה להוציא את המכרזים.

אלא שהכנת המכרזים התגלתה כמלאכה סבוכה. היה צורך במכרז לתכנון המקדש עצמו, מכרז נוסף לתכנון דרכי הגישה ומכרז שלישי לבדיקת ההשלכות של העלייה לרגל על המרקם האורבני. אומנם היו קווים כלליים בספר יחזקאל ובהלכות הרמב"ם, אך הפיכתם לתוכנית מודרנית מפורטת הצריכה עבודה רבה.

"זה פרויקט של פעם באלפיים שנה", הדגיש יו"ר הרשות כאשר נשאל מדי חודשיים-שלושה בידי התקשורת מה קורה. לבסוף, אחרי שהצוותים המקצועיים עבדו לילות כימים במשך חצי שנה, היו שלושת המכרזים מוכנים לאישור מליאת הרשות. זו דנה עליהם בכובד ראש במשך חודשיים, תיקנה ומחקה, הוסיפה והחזירה, עד שהודיעה בחגיגיות: יוצאים לדרך.

את המשיח איתרו בבית אבות

הצורך לתרגם את ההצעות, להכניס אותן לבסיסי נתונים זהים, לבחון את עמידתן בתנאי הסף ובעיקר לבדוק את פרטי פרטיהן, העסיק 485 מפקידי הרשות במשך שבעה חודשים. יתר 175 הפקידים סייעו להם כמיטב יכולתם

לבניית המקדש התקבלו 38 הצעות של קבוצות מהארץ ומחו"ל. על דרכי הגישה התמודדו 15 קבוצות, ועל הפיתוח האורבני - תשע. הצורך לתרגם את ההצעות, להכניס אותן לבסיסי נתונים זהים, לבחון את עמידתן בתנאי הסף ובעיקר לבדוק את פרטי פרטיהן, העסיק 485 מפקידי הרשות במשך שבעה חודשים. יתר 175 הפקידים סייעו להם כמיטב יכולתם.

בסיומה של תקופה זו, התכנסה מועצת הרשות לדיון מכריע. מאחר שכבר מנתה 120 חברים, היה זה אך טבעי שהכנסת תעמיד לרשותה את אולם המליאה. אחרי תריסר ישיבות ממושכות במשך חודשיים, יצאה הבשורה: אפריקה-ישראל זכתה במכרז ההקמה, שיכון ובינוי תוביל את דרכי הגישה, גב-ים תתאים את המרחב האורבני.

כבר למחרת הונחו 12 עתירות במזכירות בית המשפט המחוזי בירושלים מצד כמה מן הקבוצות שלא זכו במכרז. כולן ביקשו לקבל את כל המסמכים והפרוטוקולים, כדי שיוכלו לבחון את סבירות החלטת רשות המקדש. מבוקשן ניתן להן, וגם עוד שלושה חודשים כדי להגיש עתירות מפורטות. תשע כאלו הוגשו, כל אחת על פני מאות עמודים של טיעונים וראיות. רשות המקדש קיבלה שלושה חודשים להגיב, והגישה כרכים לא פחות עבים.

בשל העומס בבתי המשפט, נקבע הדיון לשישה חודשים מאוחר יותר. אחרי שלוש ישיבות במשך חודש, הציע בית המשפט לצדדים שהוא יפסוק רק על סמך הטיעונים שבפניו. "זה פרויקט של פעם באלפיים שנה", הדגיש השופט. חודש של התלבטות עבר בטרם הודיעו העותרים והרשות על הסכמתם. אלא שבדיוק אז החלה פגרת בתי המשפט, והצדדים המתינו עוד חצי שנה להחלטה: כל העתירות נדחו.

בית המשפט העליון התבקש מיד להתערב והוציא צו ביניים נגד ביצוע העבודות עד להכרעתו. חודשיים מאוחר יותר התקיים הדיון, ועברו עוד חודשיים עד שבית המשפט העליון פסק את דברו: הזכיות של אפריקה-ישראל ושיכון ובינוי אושרו, את נושא גב-ים צריכה הרשות לבחון מחדש.

כעבור חודש התכנסה מליאת הרשות, על 132 חבריה. 768 הפקידים עמלו שעות רבות כדי לבחון שוב את הצעות התכנון האורבני ולענות על התהיות שהציב בית המשפט העליון. הרשות שבה ואישרה את זכייתה של גב-ים. הפעם היה הטיפול המשפטי מהיר יותר: בתוך ארבעה חודשים בלבד נדחו הערעורים, הן במחוזי והן בעליון. הפרויקט היה כעת בן 186 חודשים.

בטכס חגיגי הונחה אבן הפינה לבית המקדש. הכנת הטכס הצריכה הכנות של חצי שנה, כולל תיאומים סבוכים עם כוחות הביטחון ומכבי האש, ותיאומים סבוכים לא פחות עם כל מי שראו את עצמם כראויים לקבלת הזמנות. למרבה המזל, שבוע לפני קיומו של הטכס נזכר אחד מ-879 עובדי הרשות, שצריך להזמין את המשיח. כאשר איתרו אותו, בבית אבות בהרצליה פיתוח, הסבירו לו השליחים בהתנצלות: "זה פרויקט של פעם באלפיים שנה".

בנק ישראל מזהיר מייסוף השקל
דרש שהתשלומים ייעשו בשקלים כדי למנוע ייסוף
[צילום: פלאש 90]
▪ ▪ ▪

אלא שכאן התערב משרד האוצר וביקש לקבל תחשיבים מעודכנים. האחרונים נעשו לפני עשר שנים, טען החשב הכללי, וחייבים לבדוק האם הם עדיין בתוקף. בנק ישראל השמיע גם הוא את קולו: יש להבטיח שהתשלום ייעשה בשקלים ולא בדולרים, כדי למנוע ייסוף שיפגע בייצוא, הבהיר הנגיד.

רשות המקדש נאלצה לשכור שלושה משרדי רואי חשבון גדולים כדי שיכינו את התחשיבים; רשות ההגבלים אסרה עליה לרכז את העבודה בידי משרד אחד. את הצוות שלה-עצמה תיגברה הרשות ב-39 רואי חשבון, כדי שיבדקו את התחשיבים ויאשרו אותם. המשימה הושלמה בתוך שלושה חודשים, ואז הסתבר שהתקציב כעת אכן יהיה גבוה ב-48% מההערכות הראשוניות.

האוצר הודיע שלא יממן את ההפרש. המשיח הציע לגבות מחצית השקל מכל אזרח, בציינו ש"מדובר בפרויקט של פעם באלפיים שנה". רשות המיסים הסכימה, אך דרשה תוספת של 284 תקנים לביצוע הגבייה. לאחר מו"מ מתיש של חודשיים, הסכים האוצר להוסיף 159 עובדים זמניים, בתנאי ששכרם ישולם מתוך גביית מחצית השקל. הוא גם דרש לגבות את הכסף בפועל לפני שניתן יהיה לבצע את העבודות.

הגבייה נעשתה במהירות וביעילות, ותוך שמונה חודשים כבר היה רוב הכסף בידי רשות המיסים. האוצר הבהיר: אנחנו רוצים לראות את כל הכסף. ההליכים המשפטיים נגד הסרבנים נמשכו רק שנתיים ולבסוף הודה גם האוצר שהכסף ישנו. חודש נוסף נדרש להתאמת החישובים והתקציבים, וכעת ניתן היה לפתוח את המעטפות במכרזי הביצוע.

הבעיה היתה, שחלק מן המציעים טענו שהזמן שחלף מחייב אותם לעדכן את הצעותיהם. היועץ המשפטי לממשלה ישב על המדוכה חודשיים וקבע שהצדק איתם, אך עיקרון השוויון מחייב לאפשר לכל המתמודדים לבצע את העידכון. רשות המקדש נתנה עוד שלושה חודשים. כאשר נפתחו המעטפות, היה זה 137 חודשים אחרי שההוא, מה שמו, המשיח, דיבר על הקמת המקדש.

הכל עולים לרגל אל המתכננים
ביהמ"ש המחוזי בי-ם. נדרש לעתירות המפסידים
[צילום: איתמר לוין]
▪ ▪ ▪

מליאת הרשות הודתה לחברות המייעצות על עבודתן המסורה וכעת עבר הכדור למגרשם של 48 חברי המועצה ו-385 פקידיה. שלושה חודשים מרתקים אך מתישים עברו על חברי הרשות, עד שהכריזו במסיבת עיתונאים חגיגית על הזוכים: משרדו של רם כרמי יתכנן את בית המקדש, דרך ארץ תטפל בדרכי הגישה ודניאל ליבסקנד יופקד על הטיפול במתחם האורבני. כמה מן המפסידים עתרו לבית המשפט, אבל המחוזי דחה את העתירות בתוך שמונה חודשים, ואילו העליון דחה את הערעורים בתוך ארבעה בלבד. בשלב זה מלאו בדיוק חמש שנים להודעתו של המשיח על תחילת הפרויקט.

לעבודות התכנון המפורטות הוקצבו עשרה חודשים, אך בתוך מספר שבועות הסתבר שלא יהיה בכך די. גדולי תורה וקטני אמונה, מומחים מטעם ומומחים לעצמם, בוגרי הטכניון ויוצאי MIT - רבים-רבים עלו לרגל למשרדיהם של המתכננים והציעו עזרה, מתחו ביקורת או סתם נתנו עצות. הטיוטות שדלפו מדי פעם לתקשורת עוררו ויכוחים ציבוריים, חלקם סוערים. מליאת הכנסת נדרשה לנושא שלוש פעמים, ובכולן הסירה את הנושא מעל סדר היום לאור הבהרתו של השר הממונה על הקשר עם הכנסת: "מדובר בפרויקט של פעם באלפיים שנה".

517 פקידי רשות המקדש הפציצו את המתכננים בשאלות על מספר העובדים, חומרי הגלם, אחוזי בנייה ויציאות חירום. גם למתכננים היו לא מעט שאלות: המימון, חוקי המכס, עובדים זרים, הכשרת עובדים ישראלים.

מהו בעצם כל הפרויקט הזה

לאחר שלושה חודשים היו כל התגובות מוכנות. רובן עסקו בשאלות כגון כיצד מפענחים את קנה המידה, מהו הקו המקווקו המופיע בתוכנית דרכי הגישה ומהו בעצם כל הפרויקט הזה. לשאלות הללו ענו המתכננים במשך שמונה ישיבות שהתפרסו על פני חודשיים

לאחר שנה וחצי של עבודה מפרכת, הוצגו כל התוכניות בפני רשות המקדש. 58 חברי המועצה קיבלו חוברות עבות בצירוף תקליטורים תלת-מימדיים, והתבקשו להגיב בתוך שבועיים. לאחר שלושה חודשים היו כל התגובות מוכנות. רובן עסקו בשאלות כגון כיצד מפענחים את קנה המידה, מהו הקו המקווקו המופיע בתוכנית דרכי הגישה ומהו בעצם כל הפרויקט הזה. לשאלות הללו ענו המתכננים במשך שמונה ישיבות שהתפרסו על פני חודשיים. את התשובות לשאלות הרציניות יותר נתנו בשיחות אישיות במשך חודש נוסף.

רשות המקדש, שקיבלה מדי פעם תכתובות דוא"ל מקשיש תמהוני שטען שהוא המשיח ורצה לדעת מה קורה, ביקשה לגשת מיד לעבודות. אבל כאן התערב מבקר המדינה, שצוות בן 16 איש ממשרדו ליווה כל פעולה של הרשות: "חייבים לפרסם את התוכניות לציבור!", דרש. שבעת היועצים המשפטיים של הרשות בחנו את הדרישה ולאחר חודש הגיעו למסקנה שאין מנוס מצעד זה.

הרשות הודיעה לציבור שניתן להגיב על התוכניות בתוך שבועיים, אך עיריית ירושלים הזכירה לה שיש הליך מסודר של הגשת התנגדויות ודיון בהן. הניסיון להעביר את הפרויקט לוועדות לזירוז הבנייה נדחה, לאחר שהתברר שהן עוסקות רק בבנייה למגורים.

לוועדה המקומית של עיריית ירושלים הוגשו בתוך ארבעה חודשים 618 התנגדויות. תושבים ברובע היהודי מחד ומלון אינטרקונטיננטל שעל הר הזיתים מאידך טענו שהמקדש יסתיר את קו הרקיע. תושבי סילוואן הביעו חשש שהשפכים מהעבודות יגלשו לכפרם. נהגי מוניות זעקו על קיפוח פרנסתם בזמן הבנייה. רשות העתיקות דרשה להבטיח שהממצאים סביב הר הבית לא ייפגעו. לאחר חצי שנה של דיונים נדחו כל ההתנגדויות, והמועצה הארצית דחתה את הערעורים בתוך שלושה חודשים נוספים. בית המשפט המחוזי סירב אף הוא להתערב, ובית המשפט העליון קיבל את דעתו; להליכים אלו נדרשו רק שבעה חודשים. הפרויקט היה כעת בן 103 חודשים.

לאחר שהתוכניות אושרו, ניתן היה להוציא את מכרזי הביצוע. תרגום התוכניות לאנגלית, צרפתית, איטלקית, רוסית, ערבית וספרדית (כדרישת מבקר המדינה) לא הצריך אלא חודשיים. המכרזים פורסמו בכל רחבי העולם, וצוות הרשות תוגבר ב-78 אנשי מקצוע בעלי שליטה בשפות זרות, כדי למיין את ההצעות ולבחון אותן.

נעמ"ת, חוג חת"ם סופר וחברת הייעוץ

האגודה לזכות האזרח יצאה נגד הדרישה לפיה כל המודדים יהיו יהודים שיחויבו לטבול במקווה. נעמ"ת דרשה להבטיח מראש שמחצית מן העבודה תימסר לנשים. הרבנות הראשית, בד"ץ העדה החרדית, רבני צוהר, חוג חת"ם סופר בני ברק, הרב לנדא, רבני יש"ע - כולם העלו השגות הלכתיות

המכרזים עוררו סערה. נאמני הר הבית התקוממו על האפשרות שאדריכלים ומהנדסים שאינם יהודים יוכלו ליטול חלק במלאכה. האגודה לזכות האזרח יצאה נגד הדרישה לפיה כל המודדים יהיו יהודים שיחויבו לטבול במקווה. נעמ"ת דרשה להבטיח מראש שמחצית מן העבודה תימסר לנשים. הרבנות הראשית, בד"ץ העדה החרדית, רבני צוהר, חוג חת"ם סופר בני ברק, הרב לנדא, רבני יש"ע - כולם העלו השגות הלכתיות.

רשות המקדש נאלצה להרחיב את שורותיה ב-12 חברי מועצה, שיתנו ביטוי לכל הזרמים והדעות בעת בחירת ההצעות הזוכות. הטיפול בזרם הפניות והתגובות גם חייב להוסיף 26 פקידים; האוצר התנגד לכך שהם יהיו עובדי מדינה, ולבסוף הוסכם שיהיו עובדי קבלן. כל זה לקח חודשיים.

כאשר החלו להגיע שאלות הבהרה מצד האדריכלים והמהנדסים, הסתבר למועצה להפתעתה, שאיש מחבריה ומעובדיה אינו אדריכל או מהנדס. הרשות נאלצה לפרסם מכרז נוסף - לשכירת חברה שתייעץ למועצה. אבל זה היה מכשול קטן, שעיכב את העבודה רק בחודשיים נוספים. אלא שכל אלו לא הותירו ברירה אלא לדחות את תאריך הגשת ההצעות, וכעת היה צורך להקציב חצי שנה מרגע בו נבחרה החברה.

מהארץ ומהעולם הגיעו 86 הצעות לתכנון המקדש, 27 לטיפול בדרכי הגישה ו-19 בעניין ההשלכות האורבניות. החברה המייעצת החלה למיין אותן, עד שלאחר שבועיים שהסתבר שהיא מצויה בניגוד עניינים מול אחת מהצעות התכנון. העבודה הופסקה על-מנת לקבל חוות דעת משפטית, שקבעה אחרי עיון מעמיק בן חודש, שיש לצרף חברה מייעצת נוספת. העניין הוסדר בתוך חודשיים, כולל החלטה של מליאת הרשות על מנגנון להכרעה במקרה שהיועצים יהיו חלוקים ביניהם.

חמישה חודשים חלפו והחברות המייעצות הגישו למליאת הרשות את 32 ההצעות שעלו לשלב הבא בתכנון המקדש, 12 בדרכי הגישה ושמונה לתכנון האורבני. המשיח, שהחל לגלות סימני קוצר רוח, ננזף בידי יו"ר הרשות: "זה פרויקט של פעם באלפיים שנה!", הזכיר לו.

תאריך:  20/03/2011   |   עודכן:  20/03/2011
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תכירו שחקן מזרח תיכוני חדש: ריבאל אסד. ריבאל, 35, הוא בנו של ריפעת אסד, הדוד הבעייתי של בשאר שגלה לאירופה ב-1984 בעקבות ניסיון הפיכה נגד אחיו, חאפז אל-אסד. גם לריבאל הצעיר יש מעט היסטוריה - בגיל 18 הוא גורש מצרפת בגין התנהגות שאינה הולמת. אולם מאז הוא השתנה. התבגר. לפני קצת פחות מעשור עזב את דמשק ולא חזר, אולי בגלל שאביו ריפעת הכריז בשנת 2000 שהוא המועמד הלגיטימי לרשת את אחיו, ולא בנו בשאר.
20/03/2011  |  פזית רבינא  |   כתבות
אחד המיתוסים המרכזיים הקשורים בשמו של ח"כ לשעבר תופיק טובי, שהלך לעולמו ביום שבת האחרון בחיפה בגיל 88, הוא השקר הגדול על תמיכת הקומוניסטים הערבים בהקמת מדינת ישראל. לפי המיתוס, באמצע נובמבר 1947, התכנסו הקומוניסטים הערבים, שהיו מאורגנים במסגרת 'הליגה לשחרור לאומי', לאסיפה מכרעת בה החליטו לתמוך בחלוקת הארץ לשתי מדינות. ההחלטה התקבלה וסללה את הדרך להקמת מק"י, המפלגה הקומוניסטית הישראלית, איחוד הקומוניסטים היהודים והערבים.
19/03/2011  |  דוד מרחב  |   כתבות
פה גדול, חוצפה ודוגריות נחשבו עד לא מזמן לתכונות אולטרה ישראליות, כאלה שמככבות בכל מוספי יום העצמאות וכתשובה לשאלה מה ישראלי בעינייך. מסתבר שלא עוד, גם המעלות האלה עברו תהליך של הפרטה, מיקור חוץ ולבסוף הועברו לידיהם של עובדים זרים. במקרה הזה לידיהן של שתי העובדות הזרות טריני וסוזנה, שגנבו את הגבול לישראל לאחר שנמלטו מלונדון הנחשלת, לעבוד בארץ הקודש ולאסוף שקל אל שקל כדי לשלוח הביתה. במקרה של עבודות בניין, סיעוד וחקלאות באמת קשה כבר למצוא ישראלים שיהיו מוכנים לעבוד, אבל לתת עצות לאנשים איך להתלבש, לתפוס להם את הציצים ללא רשות ועל הדרך להתבצ’ץ’? נדמה לי שאפשר היה למצוא שניים או שלושה ישראלים שהיו מוכנים לעשות ציונות, להקריב מעצמם ולמלא את התפקיד.
18/03/2011  |  זיו יצחקי  |   כתבות
"האם הגזע האנושי מסוגל לייצר פצצה כל כך גדולה והרסנית שתהיה מסוגלת להכחיד כל חי מעל פני כדור הארץ, כולל את הגזע האנושי עצמו?" שאלה עקרונית-תיאורטית זו שאלו את עצמם מדענים נודעים רבים מבין אלה שהקדישו את חייהם לפיתוח "נשק להשמדה המונית" כמו פצצות האטום או פצצות המימן.
18/03/2011  |  עמי דור-און  |   כתבות
עגנון כתב ש"דמיון הוא חתונה ללא טרחה, ומציאות היא טרחה ללא חתונה". הסופר הדגול לא שיער כי בישראל 2011 תצמח אפשרות שלישית: חתונה שהיא מציאות. כלומר, חתונה המתפקדת כתוכנית ריאליטי. אינני בודה זאת ממצולות דמיוני גס-הרוח, וגם לא ממרומי חרדותיי לגבי רמתה הרוחנית של האנושות העברית. בי נשבעתי: החתן משה והכלה אוראל הסכימו שחתונתם תשודר בערוץ 24, ומה שגרוע מכך - הם הסכימו שזוג שדרנים-ליצנים של הערוץ (אילנית לוי ומשה משהו) ישדרו מהאירוע לאורך שלוש שעות. נוכחותם הצעקנית, המנוכרת והמגחכת של השדרנים הפכה את החתונה לקרקס סוציולוגי ששום ברכט לא יכול היה להמציא. טקס שאמור היה לאחד בין בשרים, חלומות ובדידויות - הפך למופע זול בנוסח ה'טברנה' של ערוץ 1.
18/03/2011  |  חגית כהן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il