|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

ניצול השואה שניסה לסחוט את המדינה

חלק שלישי בסקירת המסמכים על משפט אייכמן שפורסמו השבוע: האיש שביקש 10,000 דולר ואיים לפרסם מידע על חטיפתו של אייכמן, חוות הדעת הלא-מחמיאה על הסניגור, הפתק של משה שרת לטדי קולק ותמיהותיה של חייקה גרוסמן על גדעון האוזנר
04/04/2011  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   שואה וגבורה   |   תגובות
לותר הרמן [צילום: ארכיון התצלומים יד ושם]

האזנות הסתר לאייכמן ולפרקליטו
איתמר לוין
גנזך המדינה חושף למעלה ממאה מסמכים סביב משפט אייכמן, במלאת יובל לפתיחתו. לצד ההליך ההיסטורי ורב החשיבות, מסתבר שהיו גם בחישות פוליטיות בהכנות לקראתו, האזנות סתר לשיחות בין אייכמן לסניגורו וגירסה כוזבת על החטיפה שנמסרה הן לציבור והן לממשלת ארגנטינה
לרשימה המלאה

"אגב זה עומדת גם ישראל למשפט"
איתמר לוין
עיון במסמכים נוספים שחשף גנזך המדינה במלאת יובל למשפט אייכמן, מגלה את עומק המעורבות הפוליטית בהכנות למשפט ואפילו בניהולו: מי יספר על העם היהודי שלפני השואה, מה יהיה היחס לעמדת הסוכנות במהלכה והאם פושעי מלחמה יורשו להעיד בארץ
לרשימה המלאה

לותר הרמן, יהודי אשר סייע בעקיפין לאתר את אדולף אייכמן בארגנטינה, דרש מממשלת ישראל לשלם לו 10,000 דולר תמורת סיועו, ואיים לחשוף את פרטי לכידתו של אייכמן אם לא ייענה. כך מגלים מסמכים שפירסם גנזך המדינה במלאת יובל לפתיחתו של משפט אייכמן.

הרמן, יוצא גרמניה וניצול שואה, העביר מידע על אייכמן למוסד עוד בשנת 1958. היה זה לאחר שניק אייכמן, בנו של אדולף, החל לצאת עם סילביה, בתו של הרמן. ואולם, בדיקת המוסד העלתה שהמידע על אייכמן אינו נכון: הרמן זיהה את האדם הלא-נכון כאייכמן. בדיעבד, חשיבות המידע שהעביר התמצתה בכך שהביאה למסקנה שאייכמן אכן נמצא בארגנטינה.
חילופי מכתבים על פרסום ב"דר-שפיגל", יוני 1960
התייחסות לפרסום ב"דר-שפיגל" כאילו משפט אייכמן יהיה משפט ראווה שמטרתו לסחוט מגרמניה סיוע כלכלי נוסף לישראל
טדי קולק לגולדה מאיר, 15.2.1961
קולק כותב על ספרו של משה פרלמן בנוגע לחטיפת אייכמן
משה שרת לטדי קולק, 14.1.1961
משה שרת מבקש מטדי קולק אישור רשמי לספרו של משה פרלמן על חטיפת אייכמן
סרטי גבע לטדי קולק, 6.2.1961
טענת סרטי גבע נגד מסירת הסרטת משפט אייכמן לחברה אמריקנית
גבריאל בך אל שלמה כהן, 19.6.1960
מידע על רוברט סרבציוס, סניגורו של אייכמן
חילופי מכתבים בין חייקה גרוסמן לגדעון האוזנר, יוני ואוגוסט 1961
טענתה של חייקה גרוסמן נגד זימונה לעדות במשפט אייכמן; תשובתו של גדעון האוזנר
לותר הרמן אל פנחס רוזן, 3.2.1961
לותר הרמן דורש 10,000 דולר תמורת מידע על אייכמן ומאיים לפרסם פרטים על לכידת אייכמן אם לא ייענה
פנחס רוזן ללותר הרמן, 31.3.1961
דחיית דרישתו של לותר הרמן לתשלום של 10,000 דולר תמורת מידע על אייכמן

"אין לי שום עכבות לפרסם ברבים"

בפברואר 1961 פנה הרמן לשר המשפטים, פנחס רוזן, וטען שצייד הנאצים טוביה פרידמן הבטיח פרס של 10,000 דולר תמורת מידע שיביא ללכידתו של אייכמן. הוא דרש שממשלת ישראל תשלם לו את הפרס, וטען שההימנעות מלהיענות לפניותיו אינה אלא "תכסיס מירמה והתנהגות בעלת כוונת זדון".

לאחר מכן באה הסחיטה: "אין לי שום עכבות לפרסם ברבים את השתלשלותה המלאה של הפרשה על שלל פרטיה, בכלל זה גם מידע על כל המעורבים, ששמותיהם וכתובות מגוריהם ידועים לי. אמסור את פרטיהם לרשויות החוק ולמשרדי הממשלה ואדגיש נחרצות את חלקם בשלילת חרותו של אדם תוך שימוש בכוך, בחטיפה, במתן שוחד ובהונאה". הרמן גם איים שימסור את המידע לסניגורו של אייכמן, רוברט סרבציוס, אשר העלה טענה מקדמית ולפיה אין להעמיד את מרשו לדין בישראל בשל חטיפתו.

הרמן סיים, ברומזו להתנערותה הרשמית של ממשלת ישראל מחטיפתו של אייכמן ומהצגתה כפעולה של מתנדבים פרטיים: "ממשלת ישראל, בהיותה מעורבת עיקרית, אחראית להצגתו המטעה במכוון של המבצע לעיני העולם... כיוון שכך, היא לבדה תשא באשמה אם תפרוץ כעת שערוריה עולמית בעקבות הפעולה שבכוונתי לנקוט. ייתכן ששר המשפטים של ישראל יחפוץ מבעוד מועד למנוע את רוע הגזירה ולהרחיק בכך סכנה גדולה".

"איש קטן ומשפטן בינוני בהחלט"
גדעון האוזנר ורוברט סרבציוס (משמאל) במשפט אייכמן

מסמך אחר מגלה, כי התביעה אספה חומר על הסניגור, רוברט סרבציוס. מי שהיה המשנה לפרקליט המדינה (ולימים שופט בית המשפט העליון), גבריאל בך, סיכם את המידע על סרבציוס במזכר מיולי 1960. הוא לא היה נאצי, אך בעל נטיות ימניות ומיליטריסטיות; משרדו מאורגן במתכונת צבאית. אשתו עשירה, לו עצמו אין הון רב; עיתונאי ששוחח איתו התאכזב לגלות שמדובר ב"איש קטן ומשפטן בינוני בהחלט".

חודש לפני כן הוטרדה הנהלת משרד החוץ ממאמר בשבועון הגרמני "דר-שפיגל", בו נטען שמשפט אייכמן יהיה משפט ראווה שכל מטרתו לסחוט מגרמניה עזרה כלכלית נוספת לאחר תום הסכם השילומים. המשלחת לעניין הסכם השילומים, שישבה בקלן (והיוותה למעשה שגרירות בלתי רשמית של ישראל במערב גרמניה), הסבירה שהשבועון כנראה רוצה למצוא חן בעיני ה"חוגים הלא מבוטלים שיוכלו להיות נפגעים על-ידי ההתעוררות הכללית וחידוש החקירות בעקבות מאסר אייכמן" - רמז ברור למדי לפושעים נאצים נוספים.

"המגבלות שהוטלו על מהלכו"

גם בזמן המשפט לא פסקו הלחצים על התובע, גדעון האוזנר, בנוגע לזימון העדים. מכתב יוצא דופן שיגרה אליו חייקה גרוסמן, ממפקדות המרד בגטו ביאליסטוק ולימים חברת-כנסת. אתה ואני יודעים מדוע לא זומנתי להעיד, היא פותחת ואינה מפרטת, אך יש לי רגשי אשמה מסוימים על כך שאותו מרד לא זוכה למקום הראוי לו "במשפט ההיסטורי של העם היהודי נגד הנאציזם".

זה לא כל מה שהציק לגרוסמן. "אני עוקבת אחרי המשפט במתיחות רבה ומרגישה את המגבלות שהוטלו על מהלכו באופן מודע ובלתי מקרי... בבלקנים הייתה לחימה יהודית מפוארת - איפה היא במשפט? האם רק 'משא-ומתן' היה? ומה היה בסלובקיה? הדבר מטריד ומטריף את המחשבות. החנקת הביטוי אינו מוסבר, אינו מובן. הוא מדכא".

האוזנר, שהיה טרוד עד מעל לראשו, ענה רק כעבור למעלה מחודשיים בכמה שורות. "נראה לי כי באורח כללי הועלתה במשפט זה תמונת הגבורה והמרי באופן הולם. אפשרי היה כמובן להוסיף פרטים לרוב אך אינני סובר שבכך היינו מטיבים לשרת את המטרה... כפי שידוע לך, לא נעדר אף מקומו של גטו ביאליסטוק מן התמונה הכללית".

הבטחותיו של פרידמן אינן מחייבות את המדינה
פנחס רוזן [צילום: טדי ברונר/לע"מ]

רוזן לא התרשם, שכן היה ברור לו שהרמן אינו מכיר את פרטי חטיפתו של אייכמן, בה לא היה לו כל חלק שהוא. לכן, הוא דחה את דרישתו על הסף. רוזן הבהיר בתשובתו, כי פרידמן הוא אזרח פרטי והבטחותיו אינן מחייבות את ממשלת ישראל. הוא סיים באומרו:

"אני בטוח שכיהודי וכמי שסבל בעצמו במחנה ריכוז נאצי, תחוש סיפוק על כך שאדם זה, המואשם בכך שנטל חלק מרכזי ברדיפת היהודים בידי הנאצים, נלכד ויצטרך לתת את הדין על מעשיו בפני בית המשפט, אפילו אם הוא אותר ונלכד בידי אחרים".

הרמן לא מימש את איומו וחלקו באיתורו של אייכמן לא נחשף עד שאיסר הראל פרסם את ספרו "הבית ברחוב גריבלדי". תיאור מלא ועדכני, אגב, מצוי בספרו של ניל בסקומב, "המצוד אחר אייכמן" (בו יש ליקויים אחרים, אך לא זה הנושא כאן).

מדוע נמסרה ההסרטה לחברה אמריקנית?
טדי קולק [צילום: עיריית ירושלים]

כאשר התקרב המשפט, עלו על סדר היום שאלות רבות שהיו קשורות לסיקור העיתונאי. היה זה המשפט הראשון בתולדות המדינה שהוסרט במלואו, והזיכיון ניתן לחברה האמריקנית קפיטל סיטיס. חברת אולפני גבע הישראלית זעמה ופנתה בפברואר 1961 למנכ"ל משרד ראש הממשלה, טדי קולק:

"הגורמים המוסמכים מטעם המשטרה ולשכת העיתונות הממשלתית הצהירו והבטיחו קבל עם ועדה כי העבודה הקשורה לצילומי משפט אייכמן, תיעשה בארץ... זה למעלה מ-10 שנים שאנו חותרים לביסוסה של תעשיית סרטים ישראלית; אנו משפרים את ציודנו, מגדילים את אולפנינו, מעלים את רמת מעבדותינו... אם עלה בידי צוות ישראלי ללכוד את אייכמן, צוות ישראלי מנהל את חקירתו, וממשלת ישראל דחתה כל ניסיון למסור את שפיטתו לידיים זרות - הרי ודאי שמן הראוי היה להשאיר גם את ענין הסרטת המשפט בידיים ישראליות". הפנייה לא הועילה.

באותם ימים העסיק את קולק גם ספרו של משה פרלמן על לכידתו של אייכמן, שרת החוץ, גולדה מאיר, הייתה מודאגת שמא סיפור החטיפה יגרום למתיחות מחודשת ביחסי ישראל-ארגנטינה, ואף סברה שניתן יהיה להעלים בכלל את שמה. קולק תהה: "התיתכן העלמת שמה של ארגנטינה? הלא היא מוזכרת בחילופי האיגרות בין שתי הממשלות אשר צוטטו בספר".

קולק הזכיר, כי פרלמן כתב את ספרו לאחר שדן בנושא עם ראש המוסד והשב"כ, איסר הראל, אצל ראש הממשלה, דוד בן-גוריון. בן-גוריון אישר את הטקסט, והצנזורה בדקה כל עמוד. הספר לא ייצא לאור בארה"ב, כי פרלמן סירב להתיר למו"ל האמריקני לומר שהוא נכתב בסיוע אנשי הממשלה.

החשוב ביותר, אמר קולק, הוא שהספר יתפרסם לפני המשפט. הפרקים המרתקים בו על לכידת אייכמן "ימשכו את הקורא לקרוא על השואה ועל המדינה אשר הוצגו, בספר של מויש, באור הנכון והרצוי לנו". העיתונאים הרבים שיגיעו למשפט יקראו את הספר כהכנה "ויושפעו בכיוון הרצוי", וכך ניתן יהיה להשיב על הטענות שהועלו בעולם נגד חטיפתו של אייכמן.

אותו ספר היה נושאו של פתק בכתב יד ששלח ראש הממשלה לשעבר, משה שרת, לקולק חודש קודם לכן. שרת שימש כיו"ר הוצאת עם עובד, שפרסמה את הספר, והוא ביקש לקבל אישור סופי לפרסומו: פרלמן אמר לשרת שהספר אושר בידי בן-גוריון, "אבל למען הסדר הנני לבקש כי תאשר לי זאת על-ידי מכתב אלי כראש עם עובד. אנא, חתום כמנכ"ל משרד רה"מ".

תאריך:  04/04/2011   |   עודכן:  05/04/2011
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניצול השואה שניסה לסחוט את המדינה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אתמול הובאה למנוחות בחיפה תמר גולן, עיתונאית, דיפלומטית וחוקרת של אפריקה בת זמננו. היה לי חשוב לכתוב עליה כמי שהייתה בנעוריי לא רק מורה ומחנכת בבית הספר החקלאי של חיפה בתחילת שנות השישים של המאה הקודמת, אלא דמות אנושית חריגה בישראל בראשית העשור השני לתקומתה.
04/04/2011  |  יוסי בלום הלוי  |   כתבות
בטיול שורשים רגיל פוגשים קברים, מסיירים באתרים ובמקרה נדיר - גם פוגשים אנשים של פעם. מקרה כזה אירע לתמרה רשף מקרית אונו. היא נסעה עם בתה ונכדתה לטרנסילבניה, שם נולדו הוריה ושם נספה חלק ניכר מאוד ממשפחתה הענפה, ושם גם קרה המקרה.
04/04/2011  |  יאיר דקל  |   כתבות
טיהור הבית, לשם מה?
04/04/2011  |  יצחק מזרחי  |   כתבות
השבוע הלכתי לשמוע ולראות את שלמה מינץ מנגן בכינור ומנצח על תזמורת סימפונית ראשון לציון. כך, בזכות שלמה מינץ, שאהבתי מאז ומתמיד, התאהבתי בתזמורת סימפונית ראשל"צ שלא הכרתי ושלא שמעתי על אודותיה מימיי.
04/04/2011  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
בגלריה על האגם בפארק רעננה מתקיימת תערוכת ציורים של האמנית ההרצליינית אירית זהר, בעלת משרד ידוע ומבוקש בארץ ובעולם למיתוג ולעיצוב מערכות שילוט. זהר, בעלת המראה העדין והשברירי, בשיער בלונד קצר וחיוך מבויש, רחוקה מתדמית האשה המצליחנית, האימתנית. היא הציגה כבר במסגרות קבוצתיות ואישיות ועל-פי המכירות, נראה כי האבסטרקט שלה מדבר הישר אל לב הצופים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il