|   15:07:40
דלג
  שושנה ויג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

אמנציפציה מגברת דיספרקסיה

ילד בן עשר כמודל לערכיות ולהמון סבלנות שאינם קיימים בנו "מי שמגדירה את דרגת הנכות ומידתה זו הסביבה - אם היא נגישה ומתחשבת או לא. במובן זה, מערכת החינוך לא נגישה בשבילי ולא מתחשבת בי, וחבל. הם מפסידים!" אייל שחל, גיבור מסוג אחר
24/04/2011  |   שושנה ויג   |   כתבות   |   תגובות
אייל שחל. ''אני מזדעזע מה'חפיפיות' של חלק מהעוסקים במקצועות החינוך''

אחד החברים שלי בפייסבוק הוא ילד קטן. ילד כמעט בן עשר הכותב סטאטוסים שמפתיעים אותי ומותירים אותי פעורת פה משתאה ללא מילים כל פעם מחדש. פעם אחר פעם כשאני מתעוררת אל יומי אני מתחברת ובדרך כלל יש הודעות מאייל. ותמיד ההודעות מנוסחות ברהיטות. הוא אינו פולט סתם שטויות אל המסך. אייל כותב מעין בלוג יומי ומשתף אותנו במתחולל בעולמו. כל-כך הרבה בגרות יש בילד הצעיר ואיזה משא כבר הוא נושא על כתפיו הצעירות. ככל שחולפים הימים אני תוהה מה יש בו, ומדוע עליו להעביר את יומו בין חברים בפייסבוק.

אולי המקום הזה מחבר את אייל לכל העולם ויש בכך מעין הקלה. האמת, העולם שאליו מחובר הילד אייל שחל הוא עולמם של מבוגרים ולא עולמם של ילדים. אייל שחל לא נמצא במסגרת לימודית חברתית מסודרת. כל מהלך היום שלו מתנהל סביב רצונו להיות שייך לחברה ובשל מגבלותיו הוא נשאר מחוץ למסגרת. כותב וחושב כמו כולנו אבל ממודר מאיתנו, ורק בעזרת המסך אנו מצליחים להציץ אל תוך עולמו. מעט ילדים ראיתי מגיבים לאייל שחל, מבוגרים מחבקים אותו בהמון חום ואהבה כאן על המסך. אבל זוהי נחמה פורתא שכן אלה אינם באמת חיבוקים אמיתיים, אלא אותות של חיבה שנשלחים מן הרשת אליו. והם אינם אלא סימנים שנשלחים מעמדת הנוחות שלנו. אין אנו טרודים יתר על המידה בבעיות של אנשים אחרים ולא של אלה שהתאכזר אליהם גורלם. אולי שפר עליהם מזלם והם רואים את החיים בדרך שאין אנו מסוגלים להבין. הנחמה האמיתית של אייל לעת עתה היא בדמות אהבתן של אמו וסבתו, אלה מלוות אותו לכל הפעילויות שלו. מחבקות באמת, ולא באופן וירטואלי.

התסמונת של אייל נקראת דיספרקסיה. ביקשתי מאייל שיסביר לי על התופעה הפיזיולוגית והוא היטיב להסביר לי ממש כמו רופא:

  • "זו לקות שמתבטאת בתכנון פעולות. כאילו המוח לא יודע אלו הוראות לשלוח לאברים בגוף כדי לבצע ולהשיג את התוצאה הרצויה: ללכת, לעלות, לרדת, לטפס, לקפוץ. אפילו פעולות ספונטאניות וטבעיות לא באות באופן ספונטאני וטבעי.

    למשל, כשהמאמן שלי, טרונד, הפך אותי עם הראש למטה פשוט נשארתי ככה, כמו דג מת, בלי להגיב. רק לאחר מכן התחלתי להיאבק כי המצב לא היה נעים לי. גם באבחון שלי במרכז להתפתחות הילד, כשדר' רוטשטיין הרביץ לי על פיקת הברך בפטיש קטן, לא ממש הגבתי. אני זוכר ברור שזה כאב, אבל זה לא התבטא בתגובה של הגוף. למעשה, הגוף לא ממש הגיב. כאילו אין רפלקס. בגלל זה, למרות שאני בעצם רגיש לכל דבר כל הזמן, הרבה "חכמים" אמרו לאימא שלי בילדותי שאינני רגיש לכלום. שאני סובל מתת רגישות. אבל אני לא כזה פשוט כפי שנראה לעין...

    אני חושב שמבחינה חיצונית אני קצת יותר גמלוני ומגושם מהרגיל. דר' רוטשטיין כתב: 'מסורבלות' בדוח שלי. אני עובד על זה. אני באימונים מגיל צעיר: בים וביבשה, אבל עדיין לא ברמת הביצועים של בני גילי.

    זה לא ייעלם אף פעם ואני יודע שנכונו לי חיים משותפים עם גב' דיספרסיה. אז מה? כל עוד אני בעל'בית והיא מקבלת הוראות, זה בסדר. כשהייתי קטן, היא השתלטה לי על הגוף וזה היה בלתי נסבל. שימי לב, שושנה, שאינני שוביניסט. אני פשוט רוצה אמנציפציה מגברת דיספרסיה כי היא איננה תורמת לדימוי העצמי החיובי שלי. הגענו לדו קיום".


כך כתב לי ילד, אני לא יודעת מה לענות לו, לכן אני ממשיכה לשאלה הבאה, מתנהגת בטבעיות על-פי אמות-המידה שלי. מנסה להבין, מנסה לתמוך. מנסה להקשיב. הכי חשוב להקשיב למי שאינו דומה לנו, הכי חשוב לדעת שיש מי שלא זכו בתכונות כמו שלנו כמובן, כמובן מאליו. אבל שימו לב שמתוך דבריו ניתן להבחין, מי יודע טוב מאוד מה יש לו ומה צריך עבורו, זהו הילד בעצמו. הרפואה סבורה שהוא אינו מרגיש לכן אינו מגיב, אך נהפוך הוא - מרגיש ואינו מסוגל להגיב כמצופה.

תהיתי מדוע אייל שחל, הכותב נפלא כל יום, למעט הימים בהם אמו שונית מחליטה שזהו, כלו כל הקיצים, הילד חייב להתנתק מן המחשב ולחיות ככל ילד. לצאת קצת מן המחשב ולהיות עם אחרים. הבעיה היא שאלה הם החיים של אייל. עיקר עולמו סובב סביב האינטרנט. שם הוא מוצא כר נרחב להעשרת עולמו, ומוצא גם אמפטיה מהסובבים. דרך היציאה של אייל שחל מן המחשב היא לשיעורי התמיכה והעידוד המנווטים בדרך כלל על-ידי המבוגרים, אימא וסבתא, ומלבד זאת אין כמעט מסגרת חברתית מתאימה. טיולים ויציאה החוצה מתועדים על-ידי האם. כולם מנסים לשוות לעולמו מסגרת יומיומית רגילה, אבל למתבונן מהצד ברור שאין השגרה רגילה.

"זה רק עניין של זמן ותרגול"

מה יכולות להיות שאיפותיו של ילד שמודע לכל מגבלותיו?

  • "השאיפות שלי הן להיות עצמאי יותר בתפקוד ולפרנס את עצמי. אמא מאמינה שאני יכול לעשות הכל מבחינה פיזית ושזה רק עניין של זמן ותרגול ואני מנסה לחשוב כמוה".


כמי שעוקבת אחר כתיבתו של אייל, רציתי מאוד לדעת מהו סוד כתיבתו? ניכר שאייל יכול להיות סופר מפורסם בעתיד. יש לו יכולות ורבליות מאוד גבוהות, שלוקחות ילדים אחרים בני גילו "בהליכה". הוא כותב נפלא, לא תמיד אני מצליחה לעקוב אחר כל הסטאטוסים שלו, אני נכנסת לפעמים כשאני רואה שנוצרת המולה רבה שם, כשהוא מספר לציבור סיפור או מתלונן על משהו, ועל כך הוא כותב לי: "אין סודות בעניין זה. אני קורא הרבה ומתעדכן ואימא מעודדת אותי לביטוי עצמי ועוזרת לי פיזית בהחזקת היד".

אייל שחל, ילד אחר, ילד שונה עם עוצמות שאין בילדים רגילים. חודר לנשמה ונותר שם לתמיד.

חיבוק ממני אייל. אתה מודל לערכיות ולהמון סבלנות שאינם קיימים בנו. תמשיך, אנו עוקבים אחריך בציפייה להמשך הסיפור שלך. תומכים בך ורוצים בהצלחתך. שלך, החברה בפייסבוק, שושנה ויג.

"למערכת החינוך באמת יש מוגבלויות קשות"

מדוע אייל לומד בבית ולא במסגרת חינוכית המתאימה לגילו? האם הלימוד הביתי הוא מתוך בחירה או שלא הייתה ברירה אחרת? מה הם היתרונות של החינוך הביתי, פניתי לאייל והוא ענה לי כדרכו בהמון רצינות ועניין, ושוב שאלתי את עצמי, איזה בזבוז. איזה בזבוז למערכת שאינו לומד בה.

  • "אני לומד בחינוך ביתי מחוסר ברירה. לא מצאו מקום במערכת שיוכל לקלוט אותי טוב. אמא מנסה מדי פעם למצוא ולסדר, אבל האפשרויות אינן טובות. גם אם מבחינה פורמאלית הכל נראה בסדר ברגע שהיא מבקשת שיסייעו לי עם הקשיים שנובעים מהדיספרסיה ושיהיו סבלניים וסובלניים, מבקשים שאמא תבין כמה קשה למערכת ולא ההיפך. אז היא פוחדת לשלוח אותי לשדה הקרב ללא שכפ"ץ.

    הימים שלי לא שגרתיים: אני מטייל, מבלה, עוזר בסידורים וגם לומד. מבחינת חומר הלימודים אנחנו בסדר גמור. אמא וסבתא אפילו טוענות שאני מתקדם לגילי וממציאות לי כל מיני פרויקטים מיוחדים ומעניינים בלימודי הסביבה והארץ.

    היתרון של החינוך הביתי הוא אחד: בבית לא פוגעים בי כמו בבית ספר".


וכאן שאלתי האם היה ניסיון להשתלב במסגרות מקובלות? האם אייל למד אי-פעם במסגרת בית-ספר? ואם אינו לומד כיצד יכול לרכוש חברים כשהוא לומד בחינוך ביתי?

  • "למדתי בכיתה א' בכיתת תקשורת בבי"ס רגיל. זה היה נורא. הילדים ומורה אחת התעללו בי. אני לא אוהב לדבר על התקופה הזו כי נדרשו זמן ומאמץ להתאושש מהנזקים שלה.

    לפעמים קצת עצוב לי שהנטל על אמא וסבתא גדול, כי אני כל היום בבית, אבל כנראה שאי-אפשר אחרת. למערכת החינוך באמת יש מוגבלויות קשות... אני שותף לכל החיפושים של בית ספר, למגעים פה ושם ואני בכל פעם מחדש מזדעזע מה'חפיפיות' של חלק מהעוסקים במקצועות החינוך.

    אני רוצה לספר בהקשר זה על משהו שאמר בחור יפני שנולד בלי ידיים ורגליים ולמד באוניברסיטה והפך לשדר ספורט ולמרצה וסופר. הוא אמר, שלהיוולד בלי ידיים ורגליים זה עוד אפיון - כמו עיניים כחולות, משקפיים, גובה. מי שמגדירה את דרגת הנכות ומידתה זו הסביבה - אם היא נגישה ומתחשבת או לא. במובן זה, מערכת החינוך לא נגישה בשבילי ולא מתחשבת בי, וחבל. הם מפסידים!

    גם אני מפסיד כי באמת יש לי בעיה עם רכישת חברים.

    הבעיה היא כפולה: קשה לי לדבר ואין לי הזדמנויות רבות לפגוש בני גילי. אני הולך פעם בשבוע למועדונית חברתית של ילדים עם כל מיני בעיות, במיוחד שיתוק מוחין. הלוואי שיכולתי ללכת עוד פעם בשבוע".


האמת, אני מסכימה עם כל מילה של אייל, המערכת מפסידה ילדים כמותו. ואני מקווה מאוד שקיימת מערכת שתקלוט אותו אל תוכה. המערכת אטומה לילדים שונים, כל האחריות מוטלת על ההורים, ואימא של אייל, שונית, לקחה את כל האחריות על עצמה, כשהיא לא מוכנה לקחת סיכון קטן וקלוש שייגרם לילד נזק במסגרת שאינה מבינה ותומכת בשונה.

תאריך:  24/04/2011   |   עודכן:  24/04/2011
שושנה ויג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אמנציפציה מגברת דיספרקסיה
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איזה יופי של
24/04/11 16:25
2
מאיר שחל
24/04/11 17:02
 
איל
24/04/11 20:47
3
ברוך17
24/04/11 17:39
4
שושנה ויג
24/04/11 18:13
5
דוברמן
24/04/11 20:15
 
איל
24/04/11 20:21
6
לאייל ושושנה
24/04/11 21:47
 
שונית, אמא של איל
25/04/11 09:21
 
מהצפון
25/04/11 11:16
7
איילת א
24/04/11 23:06
 
איל
25/04/11 17:24
8
שי ממקום אחר
25/04/11 09:03
 
שושנה ויג
25/04/11 09:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האגוז שהובא מִסְפָר-המדבר האמריקני, מטֶקסס ושכנותיה, הסתגל לארץ הקודש במהירות מפליאה. נוף ענק, זרועות כבירות, ושלכת מצהיבה כבדה. הנהרות השופעים מטקסס התחלפו בארץ במי בריכות ונחלי אכזב, מי שיטפונות ובארות. אבל לאגוז הפֶּקאן שום דבר לא הפריע, והוא הפך ל"צבר" ממש, קלאסיקה ישראלית, כמו הצבר האמיתי, וכמו עצים, שיחים ופרחים אחרים.
24/04/2011  |  אלישע פורת  |   כתבות
סיפור חייו המרתק של הזמר היווני אריס סאן ופרשת הרומן שלו עם הזמרת עליזה עזיקרי קורם שיר ולחן סוחפים במחזמר "סיגל" שעלה בימים אלה בתיאטרון הבימה. המופע המוזיקלי המרהיב אינו נוקב בשמות המפורשים של גיבורי המחזה האמיתיים ואולם המוזיקה המדהימה שהלהיבה המונים בשנות השישים בישראל אינה מותירה מקום לספק ולדמיון ומקימה לתחייה את פרשת האהבה הייחודית הזו.
24/04/2011  |  חיים נוי  |   כתבות
הסיפור נסב על המלך האהוב פרדיננד, אב לשתי נסיכות - האחת מלריה (גילה פוליצר) והשנייה סניליה (עדי ארד). הראשונה טובת לב, לא מתרשמת מנסיכים ובעלי תואר אצולה, והשנייה - סנובית נפוחה, שמעוניינת רק בבעל נסיך ועשיר.
24/04/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בשקט-בשקט אך בצעדים גדולים יחסית, פועלת התביעה המצרית בנחישות ובמהירות, לשם חשיפת האמת על אודות האירועים ו/או הפעולות שהובילו להסכם בשנת 2005 ולמימוש עסקת הגז המצרית עם חברת החשמל הישראלית בהיקף הכספי המקורי של מיליארדי דולרים.
23/04/2011  |  יואב יצחק  |   כתבות
גנרל אביב הקשיש פלש לעיר שיכור קלות (ואולי כלוט), תולה על העצים מיני פסטלים וזורה אל הבוקר קונפטי פרפרים. "אם לא הייתי קיים, איזה עכבר-כתיבה אנושי היה צריך להמציא אותי", גיחך הגנרל בשביעות-רצון עצמית, גורר את רגל העץ שלו ורוטן: "לעזאזל עם טל הבוקר הנאלח הזה, בגללו הרגל שלי עוד תצמיח חרציות. צריך להמציא איזו מטרייה נגד טל".
22/04/2011  |  חגית כהן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il