|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
דנקנר. הציל את מעריב מקריסה [צילום: סיון פרג´] חושש מתחרות? [עינת לברון, גלובס]
פישמן. רגל פה ורגל שם [צילום: בוצ'צ'ו] מוזס. מבלף גם שותפיו בהוט [צילום: בוצ'צ'ו]

על ריכוזיות ומוסר כפול

גורמים בעלי עניין ובראשם כמה כלי תקשורת כשהבולט שבהם הוא עיתון TheMarker תוקפים את הריכוזיות במשק בד-בבד הם תוקפים את הצלת מעריב בידי קבוצת אי.די.בי. אך מעניין מדוע אנשי TheMarker תוקפים את עסקת מעריב-אי.די.בי. גם כאשר ברור שאלמלא הצלת מעריב מקריסה ודאית - הריכוזיות בעיתונות הכתובה הייתה דווקא מתעצמת ושוק זה היה נשלט רק בידי מוזס-אדלסון-שוקן האם המתקפה נובעת מחמת חששם מתחרות?
30/04/2011  |   יואב יצחק   |   מאמרים   |   ועדת הריכוזיות   |   תגובות

בחודשים האחרונים הולכת וגוברת המתקפה נגד החברות הגדולות ונגד הטייקונים בישראל. המטרה המוצהרת: להוביל לצמצום הריכוזיות במשק. ועדה ממשלתית בראשה עומד איל גבאי מקיימת דיונים במטרה להמליץ אלו צעדים יש לנקוט כדי לגזוז מחלפותיהם. הדרך עוד ארוכה, אך כבר עתה ניתן להבחין כי הפופוליזם וההסתה התקשורתית נגד בעלי הון מלבים את דעת הקהל. משל הטייקונים הם חבורת גנבים תאבי ביצע, שהשיגו את רכושם/שליטתם בדרך של מרמה ותחבולה. ולא היא.

על הכוונת קבוצה של כ-20 קבוצות, ובראשן: בעלי השליטה באי.די.בי. (נוחי דנקנר, אברהם לבנת); קבוצת תשובה (בראשה יצחק תשובה); קבוצת פישמן (בראשה אליעזר פישמן); קבוצת ורטהים (בראשה עומד מוזי ורטהים); קבוצת צדיק בינו (בראשה צדיק בינו), קבוצת החברה לישראל (בראשה סמי ויולי עופר) ועוד. הפסילה הגורפת היא המגונה. המתקפה המתוזמרת הנעשית משיקולים זרים היא-היא הבעייתית.

מובילי המתקפה נגדם, ובהם חברי כנסת בולטים (שלי יחימוביץ', כרמל שאמה-הכהן ועוד), דורשים לחייבם למכור חלק מאחזקותיהם, או למצער - להצר צעדיהם ובכך להביא לצמצום חלקם בענפי משק שונים. מי שעוסק בכך רבות ומוביל, למעשה, את המתקפה הגדולה, הוא העיתון TheMarker. עיתון ידיעות אחרונות אומנם נותן רוח גבית למהלך זה, אך תוך שמירה על כמה מאנשי שלומו. מוזס יודע היטב היכן מרוחה החמאה ולכן הוא נזהר בצעדיו.

תזכורת: הממשלה ניסתה ונכשלה

בטרם נדון להלן בדבר הבעייתיות הקיימת דווקא מחמת הריכוזיות בענף העיתונות הכתובה, כדאי להזכיר:

  • המחוקק והממשלה התערבו בעבר בניסיון לכפות שינוי מבני. היה זה בעקבות קריסת מניות הבנקים בשנת 1983 וההלאמה בפועל שאירעה לאחר מכן;

  • ההתערבות באה לידי ביטוי באילוץ הבנקים להיפרד/למכור אחזקות ריאליות, לרבות: חברות נדל"ן, חברות ביטוח, אחזקות בחברות דלק, חברות פיננסיות שעסקו בניהול קרנות נאמנות, קרנות פנסיה וניהול תיקי השקעות. ועוד ועוד.

  • המהלך הממשלתי נחל כישלון מחפיר, שכן: הבנקים נאלצו למכור את הנכסים במחירים זולים יחסית. הרוכשים המאושרים היו בעיקר חברות ביטוח, ו... כן-כן - מי שמכונים כיום "הטייקונים". בשורה התחתונה: חברות ריאליות ענקיות וחברות ניהול נכסים פיננסיים בהיקף של מאות מיליארדי ש"ח עברו מ"ידיים חזקות" יחסית (הבנקים) לגורמים אחרים הנתונים לפיקוח מוגבל יחסית.

ההתנגדות לעסקת אי.די.בי.-מעריב

מעת ההכרזה על רכישת עיתון מעריב על-ידי אי.די.בי. מותקפים שוב ושוב הצדדים לעסקה. במיוחד מצד עיתון TheMarker, המטיל דופי בכשרותה של העסקה: בנק הפועלים מוצג כמי שמחל על חובות עצומים למעריב ולאיש העסקים ולדימיר גוסינסקי מתוך שיקול זר; נוחי דנקנר מוצג כמי שמבצע 'תרגיל חילוץ' מתוך שיקולים פסולים. הטענות שהועלו מחייבות כמה תובנות:

א) קבוצת אי.די.בי. היא אחת הגדולות במשק והיא אחת הקבוצות המפרנסות את אמצעי התקשורת בתקציבי פרסום. הלכך, רק טבעי שתשיג לעצמה דריסת רגל בשוק העיתונות הכתובה ותשאיר לעצמה חלק מתקציבי הפרסום בעיתון שיהא חלק מהקבוצה. מעמד זה יכול, כידוע, להקנות הגנה לא רק מפני פוליטיקאים פופוליסטים, אלא גם מפני טיקוני עיתונות כדוגמאת ארנון מוזס, חסרי עכבות, שאינם בוחלים בעשיית שימוש נלוז בעיתונם;

ב) הטענה מצד אנשי TheMarker לפיה רכישת מעריב על-ידי אי.די.בי. מגבירה את הריכוזיות מצד אי.די.בי., מוטב היה אלמלא הועלתה. שהרי ידוע ברבים: מעריב עמד בפני סכנת קריסה ממשית. תוך ימים. אלמלא ההנשמה המהירה והרכישה שבאה בעקבותיה, מעריב היה קורס והריכוזיות בשוק העיתונות הייתה מתעצמת. כוחם של מוזס, שוקן ואדלסון היה גובר, דבר שהיה מגביר את הריכוזיות בשוק העיתונות. מיותר כמעט לציין: הטענה מצד TheMarker נגד ריכוזיות, ומצד שני ניסיונם לסכל הצלת מעריב על-ידי אי.די.בי., מדיפה ריח של מוסר כפול;

ג) הטענה לפיה לא היה מקום מצד בנק הפועלים למחיקת חלק מחובות מעריב לבנק (מעריב יחזיר רק 42 מיליון ש"ח מתוך חובות כולל בסך 106 מיליון ש"ח), וכאילו המחיקה בוצעה מתוך שיקולים זרים, ראויה בהחלט לדיון. בהקשר זה יש לדעת:

  • ראשית - העסקה שנחתמה עם אי.די.בי. היא זו שהוצעה לז'קי רכיב, שרכש חודשים ספורים קודם לכן את השליטה במעריב מידי נמרודי. אך רכיב, כמו רכיב, לא עמד בעסקה. במסגרת העסקה שנקבעה וגוגלגלה כאמור ל-אי.די.בי., בנק הפועלים מקבל מזומנים בסך 42 מיליון ש"ח ועוד התחייבות לקבל כ-28 מיליון ש"ח תמורת מניות גוסינסקי (סך-הכל כ-70 מיליון ש"ח);

  • שנית - אלמלא מחיקת חלק מהחובות, לא הייתה אי.די.בי. רוכשת את מעריב. עיתון זה היה קורס. בנק הפועלים היה עלול להיוותר עם חוב בלתי מסולק בסכום המלא - 106 מיליון ש"ח, וכנגד זאת עם דפוס שערכו כבטוחה אינו עולה על הסכום המצרפי הנ"ל (42+28 מיליון ש"ח);

  • שלישית - אדלסון, שהיה מועמד לרכוש את בית הדפוס, היה עשוי לרכוש, לכל היותר, את בית הדפוס בסכום שלא היה עולה על 70 מיליון ש"ח. זו הייתה, אגב, הצעתו, ובעת פירוק הוא היה משלם מן הסתם עוד פחות. בנק הפועלים לא היה יכול להשיג יותר;

  • רביעית - אלמלא העסקה עם אי.די.בי. ובאין מושיע - עיתון מעריב היה קורס. תקציבי הפרסום שהיו מופנים בדרך כלל למעריב היו מגיעים לעיתונים ידיעות אחרונות, ישראל היום ועיתוני קבוצת הארץ. המפסיד העיקרי היה עלול להיות הציבור הרחב, שהיה נתון לשרלנותם של מו"לים מעטים. החלטת הנהלת בנק הפועלים - מעבר לדאגתם לעסקי הבנק ולכך שיקבלו החזר משמעותי בסך 70 מיליון ש"ח - לתת ידם להצלת מעריב מקריסה, משרתת את הציבור ויש בה משום תרומה משמעותית ביותר לתחרות בשוק העיתונות הכתובה. תחרות זו משרתת ישירות גם את בנק הפועלים, שהוא אחד המפרסמים הגדולים בעיתונות;

ד) הטענה מצד אנשי TheMarker לפיה הגדלת האשראי לקבוצת מעריב לפני כשנתיים בסכום כולל של כ-20 מיליון ש"ח נעשתה משיקולים זרים, טרם הוכחה. וגם אם יש בה ממש, אין בכך כדי לשלול (עכשיו) מחיקת חלק מהחובות האבודים כדי להציל את מה שניתן להציל. הכספים למעריב ניתנו בזמנו (בעיצומו של המשבר במשק) במיוחד בגלל מצבו הקשה של העיתון, ומתוך ציפייה שהסיוע יאפשר מהלך הבראה שיחזק את מעריב ויאפשר לעיתון לעמוד בהתחייבויותיו. ציפיות אלה לא התגשמו. נמרודי לא הצליח במשימתו, על-אף שהוציא מכיסו עשרות מיליוני ש"ח נוספים. העיתון הגיע לכדי קריסה ועתה הוא ניצל בזכות אי.די.בי. הצלתו מהווה חבל הצלה גם למאות משפחות המתפרנסות מעיתון זה.

ייאמר כאן: עיתון מעריב אינו היחיד שזכה להנשמה בצורת העמדת הלוואות ואשראים ארוכי טווח, על-אף שלא היו בידיו בטחונות נאותים. קבוצת הארץ בשליטת עמוס שוקן זכתה ליחס דומה - מצד בנק הפועלים ואותם מנהלים שכיהנו (דני דנקנר, ציון קינן) - כאשר עמדה בפני סיכון של קריסה. בהמשך, קבוצת שוקן ניצלה מסחרור עסקי שהיה עלול להביא להתחסלותה, בזכות עסקה שביצעה במסגרתה מכרה משפחת שוקן רבע ממניות קבוצת הארץ למו"ל גרמני (קונצרן דומונט-שאוברג).

לית-מאן-דפליג: מי שהסתייע במו"ל גרמני בעל עבר בעייתי כדי להציל את קבוצת הארץ, בל יטיל דופי בהצלת עיתון מעריב על-ידי ישראלי ראוי ולגיטימי - הוא נוחי דנקנר.

הפגיעה המיותרת בטייקונים

הדיונים המתנהלים בנושא זה בתקשורת בכללותה ובעיתונות הכתובה בפרט נגועים, לא במעט, בצביעות ותוך מוסר כפול. תרומתם של הטייקונים להתפתחות הסקטור העסקי וליצירת עשרות אלפי מקומות עבודה נדחקת לקרן זווית. העובדה שהם העזו ונטלו סיכונים גדולים והצליחו בזכות יוזמה וכישורים (גם אם ניצלו קשרים), מוצגת בתקשורת באופן מעוות - משל אמורים אותם אנשי עסקים להימנע מהשגת רווחים לעצמם או לחברות בראשן הם עומדים. בהקשרים אלה כדאי אולי להזכיר:

א) פגיעה בלתי מידתית בזכות הקניין -

חיוב קבוצה למכור חלק מאחזקותיה אותם רכשה ו/או פיתחה כדין, נוגס בזכות הקניין וספק אם יעמוד במבחן משפטי. הכבדה נוספת על אותם טייקונים ו/או קבוצות אחזקה תביא בפועל להתעצמות התופעה שכבר מסתמנת: בריחת כספים להשקעות בחו"ל, במקום שאלה יושקעו ויתרמו למאמץ לפיתוח המשק בישראל.

הדרך הנכונה לצמצם את הריכוזיות במשק ולהגביר את התחרותיות אינה בדרך של כפייה. מן הראוי לשנות את מדיניות הממשלה ולבצעה בשתי דרכים חלופיות:

  • לשכנע גופים לצמצם אחזקותיהם בענפים בהם קיימת ריכוזיות גבוהה, וזאת בדרך של מתן תמריצים שיעודדו אותם לעשות החלטה עסקית נכונה עבורם שתשרת את המטרה הציבורית (צמצום הריכוזיות). למשל: קביעת מיסוי מופחת בגין רווחי הון בעת מכירת אחזקה בחברה המהווה חלק מענף שבו הריכוזיות גדולה;

  • להנהיג מדיניות ממשלתית כזו, שתעודד תחרות בענפים בהם קיימת ריכוזיות גבוהה: לחלק עוד רשיונות בתחום הסלולר; להסיר חסמים מפני יבוא דלקים, מלט, ברזל ועוד; ליתן היתר בנקאי לגורמים נוספים וראויים; ליתן היתרים להקמת חברות ביטוח נוספות; להסיר חסמים ולהגביר את שיווק הקרקעות מצד מינהל מקרקעי ישראל.

ב) ריכוזיות גדולה בענף העיתונות הכתובה -

אותם גורמים תקשורתיים, ובראשם TheMarker, שקידשו מלחמה נגד הריכוזיות במשק, אינם קושטים עצמם תחילה. סוד גלוי הוא כי הריכוזיות בתחום העיתונות הכתובה הינה גדולה. שוק זה נשלט במשך שנים רבות על-ידי מוזס-שוקן-נמרודי. כניסת שלדון אדלסון לשוק העיתונות נגסה אומנם בחלקו של עיתון ידיעות אחרונות, אך העצימה במקביל את הריכוזיות העסקית בתחום העיתונות דווקא בקבוצת שוקן - שמדפיסה את עיתון ישראל היום תמורת הכנסות הנאמדות בעשרות מיליוני ש"ח בשנה. גם מעמדו של מוזס נותר חזק ואף התעצם בחלקים אחרים של המדיה (למשל: בשוק האינטרנט, בזכות צעדים נכונים בהם נקט, אך גם בגלל ניצול לרעה את מעמדו כשותף בחברת הוט. מוזס מרמה את שותפיו, כאשר נטל תכני וידאו לאתר ynet שבבעלותו, בלא מתן פיצוי כספי הולם לחברת הוט שהינה חברה ציבורית).

ג) כישורים וניצול הזדמנויות עסקיות -

הטייקונים בישראל וחברות הענק השיגו את שהשיגו, רובם ככולם, בזכות כישוריהם, ובהתאם לכללים העסקיים ששררו במשק. ההתייחסות כלפיהם משל מדובר בחבורת אישים גנבים תאבי בצע, חוטאת כלפיהם ומטעה את הציבור הרחב. כדאי לזכור לזכותם, כפי שיובהר להלן:

  • אליעזר פישמן התמודד ורכש שתי חברות נדל"ן - מבני תעשיה והחברה הכלכלית לירושלים (שהן בסיס כוחו), במסגרת הפרטה ומכרז שביצעה המדינה. כל גורם יכול היה להשתתף במכרז, לו רצה. גם עמוס שוקן. פישמן הצליח למנף חברות אלה ולהעצים את עסקיהן, מה שאיפשר לו לרכוש עוד ועוד עסקים, להשתלט על עיתון גלובס, ולרכוש רבע ממניות ידיעות אחרונות וחלק ממניות הוט;

  • משפחת עופר עשתה את מרבית כספה במפעלי אנרגיה וספנות בחו"ל. באמצעים שהשיגה היא השתמשה כדי לרכוש את החברה לישראל, צים, בתי הזיקוק בחיפה, חלק ממניות בנק המזרחי-טפחות וחלק ממניות זכיינית ערוץ 2;

  • יצחק תשובה התחיל כקבלן בניין. בזכות כישוריו ולא מעט מזל הצליח להקים אימפריה בתחום של שיווק דלק, קידוחי גז, נדל"ן, מתקני התפלה וגם חלק ממניות זכיינית ערוץ 2. חלק מהונו נוצר מרווחים שהשיג תשובה בחברות פרטיות בחו"ל;

  • מוזי ורטהים שקד במשך עשרות שנים על הקמת אימפריה בתחום של המשקאות הקלים (קוקה קולה). בזכות הישגיו הוא הצליח לעשות הון רב ולרכוש חלק מהשליטה בקבוצת בנק המזרחי, חלק ממניות זכיינית ערוץ 2 וביצע במקביל השקעות רבות בנדל"ן;

  • אברהם לבנת, מבעלי השליטה הבכירים באי.די.בי. באמצעות קבוצת תעבורה הקים לבנת אימפריה מרשימה, בזכות כשרון עסקי ומסחרי, בזכות עבודה קשה במשך עשרות שנים ושמירה על ערכים;

  • נוחי דנקנר, מבעלי השליטה והעומד בראש אי.די.בי., הצליח לרכוש (יחד עם לבנת) את השליטה בקבוצת אי.די.בי. - שהייתה זמן רב "על המדף" מצד משפחת רקנאטי. מאז הרכישה הוא מעצים את עסקי הקבוצה, בדרכו שלו, תוך ביצוע ארגון-מחדש פנימי (שופרסל, מכתשים), העצמת כוחה של קבוצת כלל ביטוח, ומיזוגים ו/או רכישות בתחום האינטרנט והסלולר (נטוויז'ן, סלקום), וגם בדרך של השגת רווחים מהירים ועצומים תוך תעוזה לא מעטה השנויה במחלוקת (עיתוי רכישת מניות בנק קרדיט סוויס).

  • צדיק בינו, החל דרכו כפקיד בכיר במערכת הבנקאות. הצליח בעסקי נדל"ן וגם בעסקי דלק. רכש חלק קטן ממניות פז, יחד עם משפחת ליברמן. מאוחר יותר השיג בעורמה, בתחבולה ואף בתרמית את השליטה בחברת פז (נושא זה נתון בהליכים משפטיים עד היום בעקבותחשיפת News1). צדיק בינו הצליח בעסקיו מאוד, רכש את השליטה בבנק הבינלאומי הראשון, התמודד ורכש את השליטה בבתי הזיקוק באשדוד במסגרת מכרז שביצעה המדינה.

תאריך:  30/04/2011   |   עודכן:  02/05/2011
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על ריכוזיות ומוסר כפול
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מטאטא
30/04/11 18:04
2
מומו
30/04/11 18:22
3
תות שדה
30/04/11 22:42
4
מחסל את הדמוקרטיה
30/04/11 23:41
5
ליאור23
1/05/11 04:17
 
איש1
1/05/11 12:14
6
עטרה קלימי שגב
1/05/11 06:33
7
אלטער קרקר
1/05/11 08:59
8
לבעלי ההון החזירי
1/05/11 10:05
9
אורי... .
1/05/11 10:55
10
רק להציל את עורו
1/05/11 12:15
11
צדוק
1/05/11 13:10
12
שי אלידע
23/07/11 01:03
פורום: ועדת הריכוזיות כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רומן זדורוב, עובד שיפוצים, הורשע פה-אחד ברצח הנערה תאיר ראדה (6.12.06) בבית הספר "נופי גולן" בקצרין והוא מרצה עונש של מאסר עולם. שלושת השופטים, יצחק כהן (אב"ד), חיים גלפז ואסתר הלמן ניתחו בהכרעת הדין את אישיותו של זדורוב כפי שהיא עולה מחומר הראיות.
30/04/2011  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
בדברי ימי הדיבר הכפול, קשה לחשוב על הִתעלוּת גדולה מזו של ראש ממשלת ישראל מר בנימין נתניהו, כאשר אמר את המילים האלמותיות "או חמאס או ישראל." לכאורה הוא דיבר אל אש"ף בראשות אבו-מאזן וסלאם פיאד. למעשה, היה זה הנאום האולטימטיבי של אחיזת עיניים ושטיון אוזניים שנועד לאטומי האוזן ושתומי שתי העיניים שבחברה הישראלית, זו המכילה חסידי ברסלב הפורצים אל קבר יוסף מצד אחד, ונשות תל אביב המגיעות לפאתי שכם כדי לנחם את אם-הרוצחים מצד שני.
29/04/2011  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
לא מכבר יצא לאור, בהוצאת אוניברסיטת סורבון בפריז L’exil au Maghreb: La condition juive sous l’islam, 1148-1912 - אוסף המקורות המפואר ועב הכרס של תולדות יהודי מרוקו מאז שושלת המווחידון הידועה לשמצה בתולדות עמנו במאה ה-12, ועד לגאולתה של קהילה רמוסה ועשוקה זו בידי השלטון הצרפתי הקולוניאלי בפתח המאה ה-20. החיבור רב-השנים והחשיבות הזה, בידי המלומד הבריטי-צרפתי פרופ' פול פנטון וההיסטוריון דוד ליטמן, אולי יסייע לשים קץ לעיוותים שיצאו מכלל פרופורציה של תולדות קהילת יהודי מרוקו, הגדולה בהרבה מכל קהילה יהודית אחרת בארצות האיסלאם, בכל דברי ימיהן בני 1500 השנה. וטוב שההארה וההערה הללו ייעשו דווקא בימי המיימונה אלה, שבהם חגיגיות האירוע וההפלגה בשבחיה של הקהילה נוטות להאפיל על השיקול הרציונלי, ההיסטורי והתיעודי, ולהקהות את חדותו החד-משמעית.
29/04/2011  |  רפאל ישראלי  |   מאמרים
הודעתה של הפרקליטות השבוע על כוונתה להגיש כתב אישום פלילי חמור נגד ראש עיריית רמת-גן צבי בר סגרה למעשה מעגל בן למעלה מ-20 שנה, שבהן הוא היה מדי פעם על-תקן של חשוד בעבירות של פגיעה בטוהר המידות.
29/04/2011  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
קראתי את גליונו השישי של הביטאון "מחר" היוצא לאור על-ידי מנהיגות יהודית. כותרתו הפעם, חרדה וביטחון, ועיקרו עוסק בנושא ביטחון לאומי ללא גיוס חובה, דהיינו מצטרף לשחיטתה של עוד פרה קדושה מן האחרונות והקדושות באמת שנשארו לפליטה ושרדו את השחיטה השיטתית בבתי המטבחיים הערכיים המופעלים ללא הפסקה לחיסול ערכים הנבחרים והמסומנים לשחיטה על-ידי האליטות הממוקמות בעמדות ובצמתי שליטה מרובי השפעה במדינה ובחברה הישראלית
29/04/2011  |  יוסי שחר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
דרור אידר
דרור אידר
כיצד התקיימנו בעולם חסר התגלות, בגיא צלמוות של לאומים, נתונים לסכנת השמדה? מגילת אסתר הכינה אותנו לעולם כפי שמוכר כיום, שבו מוכרחים לתמרן בסבך הפוליטיקה העולמית כדי להשיג את הבסיס:...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il