|   15:07:40
דלג
  ליאון אלי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
לא היה רגע משעמם [צילום: ליאון אלי]

מחול הודי - חודש תרבות הודית בישראל

שתי להקות מחול הרוקדות מחול הודי קלאסי. המרכיבים האופייניים הם שרשרת פעמונים ברגל, עבודת ידיים וסיבובי גוף מהירים. אתה מוקסם מהשוני, מהביצוע בתנועות שאינך רואה כל יום. רוב המחולות היו של סולו או קבוצה קטנה של רקדנים. בכל הריקודים הביצוע היה מוקפד מאוד, מדויק מאוד, וניתנה תשומת לב מיוחדת לכל פרט ופרט. הצצה בתרבות לא מוכרת. כדאי
09/05/2011  |   ליאון אלי   |   כתבות   |   תגובות

במסגרת חודש תרבות הודו בישראל הגיעו לארץ שתי להקות מחול הודיות. ראשונה ראיתי את להקת המחול של אדיטי מנגלדאס בתוכניתה "ים לא נודע". הלהקה נחשבת למובילה בתחום המחול הקלאסי-מסורתי והן בתחום המודרני. היא מתמחה בתחום הקאטאק שהוא אחד מצורות המחול ההודי הקלאסי. זהו אחד הזרמים המרכזיים ומקורו בצפון הודו.פרוש המילה קאטאק הוא לספר כי מספרי הסיפורים היו רוקדים אותו כדי להעביר את מה שרצו להגיד.

שלושה הם המרכיבים העיקריים של מחול זה ואלה היו כמובן גם המרכיבים העיקריים של המחולות שראיתי בהופעה. המרכיב הראשון קשירת שרשרת פעמונים רעשניים לרגליים ויצירת הקצב באמצעותן, מרכיב שני היה עבודת ידיים רבה הדומה בחלקה כאילו מדברים בשפת החרשים ומרכיב אחרון סיבובי גוף מהירים וממושכים. הלהקה כולה ללא יוצא מהכלל בצעה אלמנטים אלו בצורה מעולה ונאמנה.

הכוריאוגרפיה וכן רעיון הריקודים, התלבושות ועיצוב הבמה נעשו ע"י מייסדת הלהקה הגב" מנגלדאס. התוכנית שראינו נקראת "ים לא נודע" וככתוב בדף התכניה תמציתה "חיפוש אחר הלא מוחשי-אלהים,אמת,יופי אהבה או חירות."חיפוש אחרי המשמעות. השתתפו במחולות השוניםשלושה רקדנים וארבע רקדניות ובנוסף שני נגנים וזמר שניגן בו בזמן במפוח.

התאורה עוצבה כך שיצרה על הבמה מסתורין מיוחד באור אפלולי שלא איפשר לראות דקויות קיימות בריקוד הודי זה. בתנועות הידיים לקחו חלק כל האצבעות,פרק היד, הזרוע. לדברי הכוריאוגרפית זהו מחול קלאסי כאשר האלמנטים העכשויים שהכניסה בו מעטים מאוד ולא משמעותיים.

הצבע ששלט רוב הזמן ביחוד בחלקו הראשון היה החום בהיר כאשר לקראת סיום הערב הופיעו גם צבעים אחרים שהשתלבו עם החום בקלות. אין זו הפעם הראשונה שרואה אני מחול הודי והוא היה מעניין,שונה מהריקוד הקלאסי המערבי או המודרני. הביצוע היה מצויין אך הורגשה בהופעה חד גווניות מסויימת.גם המוזיקה ההודית המלוה,למי שלא רגיל אליה,נשמעה כחוזרת על עצמה. יחד עם כל זאת לא היה רגע משעמם.

אתה מוקסם מהשוני, מהביצוע בתנועות שאינך רואה כל יום. רוב המחולות היו של סולו או קבוצה קטנה של רקדנים . בכל הריקודים הביצוע היה מאוד מוקפד, מאוד מדויק וניתנה תשומת לב מיוחדת לכל פרט ופרט. ברוב הריקודים הקצב היה מהיר. אינני חושב שהקהל הישראלי הבין במחולות משמעויות כל שהן כי רובו אינו מתמצא ברזי הריקוד ההודי הקלאסי אך אין לי ספק שנהנה לראות מופע יפה ומוגש היטב. מה שיזכר הן ללא ספק רקיעות הרגליים ותנועות הידיים.

במופע השני בערב אחר ראיתי את אנסמבל נריטיגרם בתוכניתו שרייה SRIYAH. אלה היו ריקודים קיצביים יותר,שמחים יותר ועליזים יותר.הדברים האופיניים שתיארתי למעלה חזרו גם כאן. הרכב הלהקה היה קטן יותר והורכב משלוש רקדניות בלבד כשהכוריאוגרפית היא סורופה סן שגם רוקדת.לוותה את הריקודים מוזיקה מוקלטת.

האנסמבל נחשב לאחת מאבני הדרך של המחול המסורתי ההודי. הריקוד הראשון הוקדש לאללה כדי להאיר לנו את הדרך.בהמשך ראינו ריקוד החוקר את האבסטרקט,טיפול בעור הפנים,נשמה אחת ההופכת לשתיים- חצי גבר וחצי אישה החיה בצורה מושלמת ועוד.

היו במחולות הרבה מעמדים בהם הרקדניות יושבות או קורעות ברך ורוקדות בישיבה כאשר הריקוד התבצע ע"י הזזת הראש והידיים בלבד. הריקודים היו צבעוניים. בהרבה סצינות אחת הרקדניות רקדה והשאר קפאו על המקום או ההפך. היה תיאום מושלם בין קצב המוזיקה שהייתה מורכבת מצלילי פעמונים לבין תנועות הרקדניות.

באחד הריקודים תנועה איטית של שילוב ידיים ותנועות פרק היד עם האצבעות יוצרה תנועה כאילו של פרח נפתח. הראש הוזז שמאלה וימינה בתנועות קצובות מהירות. חלק מהריקודים נרקדו לצלילים של הקראת פואמה בשפה האנגלית ללא לווי מוסיקלי עם הפסקות דיבור וריקוד בין המילים כאשר המחול תיאר את הנאמר בפואמה.

כל ריקוד התחיל כמעט בחושך מוחלט ולאחר מכן האור התגבר,הבמה הוארה היטב עד הסוף ושוב הפעם לקראת הסיום האור נחלש עד שלא רואים דבר. אורך המופע כשעה ו40 דקות.הריקודים נראו ארוכים וקיצורם היה מוסיף יותר ענין כי התנועות חוזרות וכן הליווי המוסיקלי כך שקיצור היה מגביר את הענין בריקוד.

בשני הערבים הביצוע היה כאמור מצויין,ה רקדנים יצרו צורות נהדרות כאשר נעמדו במקום ואיפשרו לראות ולהרגיש את התמונה היטב וזאת ביחוד במופע השני. שני הערבים פתחו צהר להצצה מרתקת בתרבות לא מוכרת וביופי של הריקוד ההודי הקלאסי. לראות או לא לראות: היה מסקרן וכדאי לראות.

הצצה לתרבות לא מוכרת [צילום: ליאון אלי]
מסקרן מאוד [צילום: ליאון אלי]
תאריך:  09/05/2011   |   עודכן:  09/05/2011
ליאון אלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחול הודי - חודש תרבות הודית בישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביצירתו המורכבת ידע שמאי גולן לתת לשואה ולתקומה להאיר כעמוד האש וכעמוד הענן לפני המחנה. סיפוריו משוררים חבלי גאולה הן ברגעים של התרוממות רוח, הן ברגעים של כאב .התקומה אינה יכולה לברוח ממסלול הזיכרון שקדם לכל, ממסלול הגלות, מגדרות התיל של השואה ומן הפרעות בגולה. התוואי ביצירותיו נוגע בשורשי הקיום: ספריו וסיפוריו של שמאי גולן משרטטים את מסלול היחיד המתלבט ומתייסר בין גלות לגאולה, בין תופת שואה לחבלי התקומה - ומעבר ליחיד אנו חשים את נפש הדור, את ההליכה הרוטטת על קו הקץ.
09/05/2011  |  הרצל חקק  |   כתבות
עם קבלת ההחלטה באו"ם על הקמת מדינה יהודית, שאפו הבריטים שבארץ ישרור תוהו-ובוהו. הם לא התכוונו לקיים את מה שהוחלט בעצרת האו"ם ואף הכריזו על כך רשמית. נאמנים למדיניות שהוכתבה מלונדון - הבריטים לא מנעו פעולות צבאיות של הערבים, ולעתים קרובות אף שיתפו פעולה עם כוחותיהם; בנוסף, הם מסרו לידם נקודות אסטרטגיות, כגון: נבי יושע, נגבה, משטרת צפת, שדה התעופה בלוד, תחנות רכבת, מסילות ברזל ואת מצודת הקסטל.
09/05/2011  |  יוסף עברון  |   כתבות
יום העצמאות בפתח ואיתו המנגלים שמהווים חלק בלתי נפרד מההווי הארץ-ישראלי, אבל דקה לפני שאתם מתחילים לנפנף, חשוב שתדעו שצליית בשר על גחלים גורמת להיווצרות חומרים מסרטנים כתוצאה מצליית יתר של הבשר ומספיגת עשן בו.
09/05/2011  |  מיכל פדרליין  |   כתבות
בני משפחתו ויורשיו של העיתונאי והצלם הפלשתיני עימאד אבו-זהרה, שנהרג בג'נין בשנת 2002, לא יקבלו פיצוי ממדינת ישראל, כך פסקה אתמול שופטת בית משפט השלום בתל אביב-יפו, בלהה טולקובסקי.
09/05/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
צמר גפן
09/05/2011  |  שושנה ויג  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il