|   15:07:40
דלג
  חיים נבון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
ילדי שדרות במקלט [צילום ארכיון: AP]

להחליף את העם

בתם של חבריי חזרה מהגן ביום הזיכרון וסיפרה: היום עמדנו ישר כמו חיילים, כי שמענו את צפירת העומר. איך אפשר להאשים אותה על הבלבול? הרי גם אנחנו מתעוררים בבוקרי הימים העמוסים הללו ולא זוכרים בדיוק אם השבוע חל יום השואה או יום הזיכרון, יום העצמאות או ל"ג בעומר
09/05/2011  |   חיים נבון   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות

גם השנה יהיו סרוגי-כיפות שלא יחגגו את יום העצמאות, אלא רק את יום ירושלים. הם ינהגו כך אף שהם יודעים שעם ישראל חוגג בהמוניו את יום העצמאות, ולא מכיר את יום ירושלים. מוטב לדייק: הם ינהגו כך דווקא משום שעם ישראל לא מכיר את יום ירושלים. לא נאה להם לחגוג עם כולם. זה לא שהם רוצים להחליף את היום; הם רוצים להחליף את העם.

ההסברה נכשלת בצפירת העומר

בתם של חבריי חזרה מהגן ביום הזיכרון וסיפרה: היום עמדנו ישר כמו חיילים, כי שמענו את צפירת העומר. איך אפשר להאשים אותה על הבלבול? הרי גם אנחנו מתעוררים בבוקרי הימים העמוסים הללו ולא זוכרים בדיוק אם השבוע חל יום השואה או יום הזיכרון, יום העצמאות או ל"ג בעומר.

יד ההשגחה עמסה מאורעות רבים על התקופה הטעונה הזו שבין פסח לשבועות. גם הרוגי מסע הצלב הראשון, המכונה במסורת היהודית "גזירות תתנ"ו", נטבחו בדיוק בשבועות אלו. זו אחת הסיבות לכך שיוצאי אשכנז מחמירים במנהגי האבלות של ספירת העומר. קל לראות מה משותף לכל האירועים הללו: הגויים לא כל כך אוהבים את היהודים.

וכאן אני מגיע למערכת ההסברה הישראלית. יש הרבה סיבות למה ההסברה הישראלית בחו"ל היא כישלון. תלמידה שלי, סטודנטית באוניברסיטה יוקרתית בארה"ב, סיפרה לי בגאווה: אחרי שהמוסלמים בקמפוס ערכו שבוע פעילות תחת הכותרת "ישראל = אפרטהייד", אנחנו יזמנו בקמפוס שבוע "שלום במזרח התיכון". הסברנו לכולם למה למען השלום עדיף לא להטיח האשמות לא מדויקות בישראל. היא ציפתה לתגובה נלהבת מצידי, אך אני שאלתי: אם הם עשו שבוע "ישראל = אפרטהייד", למה אתם לא עשיתם שבוע "פלשתינים = רוצחי תינוקות"?!

אבל היא, כמובן, לא אשמה. תלמידתי וחבריה רק חיקו את ההסברה הישראלית הרופסת והתבוסתנית. מי שלא מעז לומר שהמנהיגים הפלשתינים הם שקרנים העומדים בראש ארגוני טרור, ומעל לכול: מי שלא מעז להצהיר שיהודה ושומרון הם שלנו, דן את עצמו לעמדת נחיתות נצחית בעולם התעמולה (ולא רק בו).

אבל דווקא בימים הללו אני נאלץ להודות שאלו אינן הסיבות היחידות לכישלוננו. העיתונאי החשוב תומס פרידמן ניסה פעם להסביר מדוע ישראל תמיד בכותרות; למה שני ערבים שנהרגו בשכם יופיעו בעמוד הראשון, ואלפיים אפריקנים שנהרגו באוגנדה יופיעו בעמוד 16. אחסוך לכם את ההסברים שלו, כי הם לא שכנעו אפילו אותי, וודאי לא ישכנעו אתכם.

נטייתי הרציונליסטית דוחפת אותי לחפש הסברים הגיוניים לשנאה שמפגין העולם כלפינו. אבל בסופו של דבר אני נאלץ להודות: העולם נגדנו כי הוא תמיד היה נגדנו. בימי בר כוכבא ובמסעי הצלב ובשואה, וגם היום. זה לא קשור למלחמות ולא קשור לכיבוש. מסמכי ויקיליקס הראו שהצבא האמריקני הרג בעירק אלפי אזרחים. בכל זאת, אף אחד לא קורא לארה"ב "מדינת אפרטהייד". ועדה מיוחדת של האו"ם קבעה שצבא סרי-לנקה קטל לפני שנתיים לפחות 40,000 אזרחים טמילים. מועצת הביטחון נותרה אדישה.

יש יסוד לא רציונלי, שאינו ניתן להסבר, בשנאה התהומית שהעולם רוחש כלפי ישראל והיהודים. אפשר לשפר את ההסברה שלנו. זה ודאי יועיל במשהו. אבל אני חושש שגם גאוני הפרסום של קוקה קולה לא יצליחו למכור אותנו לעולם. זה בגלל צפירת העומר.

היבריש

  • "השארתי את האופניים במוסך של ההורים שלי". מצוין, אולי בינתיים יעשו לאופניים שלך טיפול 10,000. אבל אתה בכלל התכוונת לחניה ולא למוסך; בלבלה אותך המילה האנגלית garage, שמשמעותה כפולה.
  • "זה מרגיש לי בטוח שם". בעברית, "זה" לא מרגיש כלום. אתה אולי מרגיש שהאופניים בטוחים שם (וגם בזה אתה מן הסתם טועה).
  • "כאילו, מה אתה רוצה ממני?". המילה "כאילו" המשתרבבת לכל משפט היא לא עברית ולא אנגלית, אלא סתם הפרשה לשונית דוחה (כפי שכתב לא מזמן עמיתי חגי סגל). בכל זאת, המקור הוא בעולם האנגלו-סקסי, שם דוחפים לכל משפט כמה "like". למהלך הזה יש גיבוי רעיוני לא-מודע: בעולם פוסט-מודרני, שום דבר הוא לא אמיתי. הכול כאילו מזויף כזה.
  • לא קשור לאנגלית, אבל סתם מעצבן: למה בדיוק הפסיקו להגיד "מוכֵר" והתחילו לומר "מוכרן"? האם זה עוד צעד בדרך להכתרת הזבן כ"מהנדס שיווק"?

לא נעים לנתניהו בדייט שלישי

יש בנות שלא נעים להן לומר לבחור שיצאו איתו שזה לא זה. יש אפילו לא מעט בנות כאלו. כשאני נתקל בנערה כזו, אני משנן לה כלל מועיל: מה שלא נעים היום, יהיה הרבה יותר לא נעים מחר. אם לא נעים לך להגיד לבחור 'לא' אחרי דייט ראשון, יהיה הרבה יותר לא נעים לדחות אותו אחרי הפגישה השלישית, כשהוא כבר הכניס את השם שלך לזיכרון של הטלפון. ואם לא נעים להגיד 'לא' אחרי הדייט השלישי, זה לא יהפוך נעים יותר אחרי חודשיים, כשאבא שלו כבר קנה חליפה לוורט.

מסתבר שלכלל הזה יש גם השתמעויות כלכליות. נתניהו, שהיה ב-2003 שר אוצר עז כלביא, הפך ב-2010 לחתלתול. הוא נכנע לשביתת הפרקליטים, כי לא רצה לשחוק את תדמיתו בעימות ציבורי. אבל מה שלא נעים היום, יהיה יותר לא נעים מחר. העובדים הסוציאלים שמעו שמחלקים כסף, מיהרו להצטרף לחגיגה, ונתניהו מיהר להיכנע. כעת הוא מתמודד מול שביתת הרופאים. אני נביא קטן מאוד, אבל כאן אני מרשה לעצמי לנבא: אם נתניהו ייכנע לרופאים, ישבתו המרצים. ואם ייכנע למרצים, ישבתו החזאים, החייטים והמחווטים. בסופו של דבר נתניהו ייאלץ להגיד לא, אחרי שכבר ניקב את הקופה הציבורית.

גל השביתות מתודלק בשמועה המתרוצצת: "יש כסף בקופה". בעיתונים נכתב שבמשרד האוצר שוכבים מיליארדים מיותרים. יש עודפי תקציב משנת 2010. שכחו רק לספר שלא נשאר כסף, אלא הגירעון היה נמוך מהצפוי. כלומר, החור בכיס קטן ממה שחשבנו, אז בואו נגדיל אותו.

שבחי הממ"ד

המענה הטוב ביותר לרעידות אדמה ולסכנת הטילים הוא הממ"ד. לא זה שמחנכים בו, אלא זה שמסתתרים בו

מבין שלל הסכנות המאיימות על בתינו, שתיים נידונות בהרחבה בשבועות האחרונים: רעידת אדמה וסכנת הטילים. המענה הטוב ביותר לשתיהן הוא הממ"ד. לא זה שמחנכים בו, אלא זה שמסתתרים בו. אחרי מלחמת המפרץ, הוחלט לחייב את כל המבנים החדשים בישראל בבניית חדרים מוגנים. היום אפשר רק להודות לפקיד האנונימי שקיבל את ההחלטה הנבונה הזו.

הממ"דים מחזקים מאוד את הבתים שנבנו בעשרים השנים האחרונות, וכנראה יגנו עליהם גם בזמן רעידת אדמה חזקה. הממ"ד הוא גם המענה ההגנתי הטוב ביותר לטילים. עם כל הכבוד ל"כיפת ברזל", מישהו הִשווה את המערכת המשוכללת הזו לתמונה הבאה: אדם מתקרב אליך ובידו אקדח. יש לך שתי אפשרויות: למצוא מחסה, או לנסות לפגוע בו לפני שהוא יפגע בך. במקום זה, אתה נשאר במקום ומנסה ליירט את הכדור הנורה אליך בעודו באוויר. המענה האמיתי לטילים הוא כפול: האזרחים ישבו בתוך חדרים מוגנים, וצה"ל ינסה להביס את אויבינו כמה שיותר מהר. החדרים המוגנים כבר קיימים; בואו נקווה שאנחנו עדיין זוכרים איך להביס.

שעון קיץ? לא תודה

בליל הסדר, שעון הקיץ גזל ממני את ילדיי כבר בתחילת הסעודה. אני מעז להעלות שאלת כפירה: מי בכלל צריך שעון קיץ? טוענים שהוא חוסך למשק עשרות מיליונים. זו טענה של גורמים אינטרסנטיים, שמעולם לא הוּכחה באופן מדעי. ובכלל, יום שביתה אחד עולה למשק הרבה יותר. אומרים שאנשים עושים יותר קניות כשיש שעון קיץ. גם אם זה נכון, לא בטוח שאנחנו צריכים לעודד עוד צריכה מיותרת. אומרים שאנחנו מרוויחים עוד שעת אור. אבל איזה מין רווח זה? כך עוד יותר קשה לשכנע את הילדים ללכת לישון בשעה נורמלית.

אבל עזבו, אל תטרחו לענות לי. כי יש רק דבר אחד יותר מייגע מאשר שעון הקיץ: הוויכוח על שעון הקיץ.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  09/05/2011   |   עודכן:  09/05/2011
חיים נבון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להחליף את העם
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליק א.
9/05/11 20:22
2
סתם_1
10/05/11 07:52
3
כמה אפשר למחזר
10/05/11 22:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדבר המרגיז ואף מדאיג לגבי העיתונות היום הוא שאי-אפשר להעריך אותה לפי שיעור קומתם של עיתונאים בולטים שהציגו הישגים עיתונאיים חשובים. אלה היום היוצאים מן הכלל בתוך מגמה של הסתאבות העיתונות והפיכתה לכפופה לאג'נדות שבינן לבין עיתונות טהורה המרחק רב.
09/05/2011  |  אמנון לורד  |   כתבות
לקראת יום העצמאות פרסמה הלשכה לסטטיסטיקה את נתוני אוכלוסיית ישראל אשר מגיעה לכ-7.5 מיליון נפש. אומנם נתון מכובד לכל הדעות למדינה צעירה, אשר החלה את דרכה עם אוכלוסיה בגודל הנמוך מעשירית מהקיים, אולם עדיין בממדים של כרך גדול בעולם.
09/05/2011  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
1 - הלוואה צמודת מדד בריבית קבועה - במועד קבלת ההלוואה תיקבע לכם ריבית בגובה מסוים שלא תשתנה לאורך כל תקופת ההחזר, לא משנה מה יהיו התמורות או השינויים במשק. לכן ריבית זו היא נוחה במידה ששיעורי הריבית במשק יעלו, אך אם הם ירדו, הלווה לא ייהנה מחיסכון כספי.
09/05/2011  |  שאול סלם  |   כתבות
במסגרת חודש תרבות הודו בישראל הגיעו לארץ שתי להקות מחול הודיות. ראשונה ראיתי את להקת המחול של אדיטי מנגלדאס בתוכניתה "ים לא נודע". הלהקה נחשבת למובילה בתחום המחול הקלאסי-מסורתי והן בתחום המודרני. היא מתמחה בתחום הקאטאק שהוא אחד מצורות המחול ההודי הקלאסי. זהו אחד הזרמים המרכזיים ומקורו בצפון הודו.פרוש המילה קאטאק הוא לספר כי מספרי הסיפורים היו רוקדים אותו כדי להעביר את מה שרצו להגיד.
09/05/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
ביצירתו המורכבת ידע שמאי גולן לתת לשואה ולתקומה להאיר כעמוד האש וכעמוד הענן לפני המחנה. סיפוריו משוררים חבלי גאולה הן ברגעים של התרוממות רוח, הן ברגעים של כאב .התקומה אינה יכולה לברוח ממסלול הזיכרון שקדם לכל, ממסלול הגלות, מגדרות התיל של השואה ומן הפרעות בגולה. התוואי ביצירותיו נוגע בשורשי הקיום: ספריו וסיפוריו של שמאי גולן משרטטים את מסלול היחיד המתלבט ומתייסר בין גלות לגאולה, בין תופת שואה לחבלי התקומה - ומעבר ליחיד אנו חשים את נפש הדור, את ההליכה הרוטטת על קו הקץ.
09/05/2011  |  הרצל חקק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il