הכתב תני גולדשטיין מ-ynet
התארח בפורום כלכלי והביא מספר ציטוטים, ביניהם על ירידה בהשקעות הנכנסות לישראל והוצאת הכסף של חלק מהמשקיעים הזרים ממנה. כל זה קורה, לפי חלק ממנהלי ההשקעות, בגלל השינויים הגיאו-פוליטיים האחרונים. אלא שהכתב / העורך החליטו להדביק את הכתבה למפלצת ה"ספטמבר" ולהשלים אותה עם אוי אוי אוי.
מסקנת הכתבה תתאים מאוד לטענות מחנה פוליטי מסוים: יש קיפאון, יש ירידה בהשקעות, חייבים מיד הסכם. אמת? לא בדיוק. הקיפאון המדיני איתנו כבר 18 שנים. יש יאמרו רק כמה שנים. אם ממש רוצים להכניס פוליטיקה - שנתיים וחצי. מעליית נתניהו לשלטון. אבל בשנים אלו לא הייתה כל ירידה בכניסת השקעות חוץ. להפך. ישראל עמדה
בראש המדינות המפותחות המתגברות על המשבר. כלכלתה זכתה ל
שבחים מכאן ועד יפן, והמדדים הכלכליים בה מצוינים. קחו
למשל את האבטלה שעומדת על 6%, הרבה פחות מאשר 20.7% בספרד החושנית, או כ-15% באירלנד, המודל לחיקוי ז"ל. גם בארה"ב האבטלה מתנדנדת סביב 9-10%.
סטנלי פישר, שזכה בתואר הנגיד
המצטיין העולמי, היה מהראשונים
להעלות את הריבית. הוסיפו לזה את הנתונים המקרו-כלכליים המצוינים וקבלו זרימה מוגברת של כספים בשנה וחצי האחרונות לאחת הכלכלות הלוהטות בעולם - ישראל. הזרימה גרמה לירידה משמעותית בשער הדולר ול
מלחמה קשה של פישר כדי לשמור עליו, כולל שלל תקנות נגד כסף נכנס של
ספקולנטים שהוא הוציא לאחרונה. אבל עזבו אתכם מכתבות באינטרנט, כנסו ל
נתוני בנק ישראל וקבלו את התמונה במלואה.
אז מהו "השינוי הגיאו-פוליטי" שקרה לאחרונה? זהו אותו "אביב ערבי", או "המהומות" בלשון פרשנינו ששטף את המזרח התיכון. גם ההתייחסות לאביב זה הפכה מפלגתית. מצד אחד של המפה רואים בו תקווה גדולה לדמוקרטיות נאורות שיעוטו עלינו עם יונים, עלי זית, וגם קצת חומוס-טחינה-פול-בלי-יותר-מדי-חריף. מנגד, מצביעים על הסכנה בהתחזקות האסלם וההשפעה האירנית. גם שם רואים את ההמונים עטים עלינו, רק עם אבנים ולומים וצעקות "אללה אכבר".
הוצאת הכספים המסוימת מעידה יותר מכל מה חושבים בעולם העסקי. לחומוס וליונים ממש לא מחכים שם. כמונו, גם בנקי השקעות בעולם התעוררו מאשליית השקט והבינו שאנחנו חיים בשכונה לא משהו. אירועי יום הנכבה הם רק עדות קטנה לכך. בנקים אלו אומנם לא הורידו את דירוג ישראל, אך הביאו והביעו חשש מהנטל הביטחוני המוגבר שיושת עלינו בשל השתנות התנאים הגיאו-פוליטיים.
והנה ב-ynet עשו מעשה קסמים. לקחו עובדות כלכליות שמתאימות לתיאוריות פוליטיות של מחנה אחד (פאשיסטי במיוחד...) והתאימו את הכותרת והמסקנה לתפיסת העולם של מחנה אחר (מי אמר עוכרי ישראל?). יושרה? אתם תגידו.