|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

למען השם

דוד אפל נזקק לשם שרון כדי להתהדר בו בעסקיו בחו"ל; הוא אינו הראשון שמגייס בנים-של ובנות-של כדי להעניק לעסקים חזות של רצינות ומכובדות; ראו מה קורה במשפחת הנשיא ברק; גם אם אכן יחליט מזוז לא הגיש כתב אישום - הסכנה הפוליטית לאריאל שרון טרם חלפה
28/05/2004  |   יואב יצחק   |   תחקירים   |   תגובות
בזכות האב

קלגסבלד. משרדו עסק בגיוס אסתר ברק תמורת 2000 דולר לחודש


10 שעות אחרי

ביום שני (24.5.04), כ-10 שעות לאחר שהושבעה עדנה ארבל לכהונת שופטת בבית המשפט העליון, פרצו שלושה ערוצי הטלוויזיה בידיעות מרעישות, לפיהן נוטה היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לגנוז את תיק החקירה נגד ראש הממשלה, אריאל שרון. אין ראיות להגשת כתב אישום, פורסם השבוע שוב ושוב, מה שפרסמנו כאן פעמים רבות מאז שהחלה החקירה בפרשת האי היווני.

ההד התקשורתי העצום בדבר עמדתו כביכול הפתיע אפילו את מזוז. ולא בכדי: מזוז נוכח, כמו רבים וטובים אחרים, כי גם המערכת שלו דולפת. היועץ שיתף את צוות הבדיקה שהקים בלבטיו, ואמר לחברי הצוות פעמים רבות, כי התיק בנוי על ראיות נסיבתיות שספק גדול אם יעמדו בבית המשפט. והנה, דבריו דולפים. אין מדובר בהדלפות יזומות, כפי שהיה בתקופת הצמד רובינשטיין-ארבל, אך בכל זאת, ברור כי הפטפטת מצד חלק מחברי הוועדה היא שמזינה את אמצעי התקשורת.

סוד גלוי הוא כי ארבל היתה הכוח המניע מאחורי החקירה נגד שרון. כל עוד היא היתה בשטח, כפרקליטה, זכתה פרשת שרון גם לרוח גבית מצד אמצעי התקשורת. השבוע, לאחר שהושבעה, ולאחר שאלה שקידמו את מועמדותה באו על סיפוקם, נראה כי אותה רוח גבית נחלשה. לראיה, עמדתו של מזוז בזכות גניזת התיק לא פורסמה באופן ביקורתי, אלא כעניין שעשוי עכשיו לסייע לשרון להעביר בממשלה את תוכנית ההינתקות. מזוז לא "נשחט" על-ידי התקשורת. עמדתו בעד גניזה התקבלה לפתע בהבנה.

הסוד הגלוי: כמה שווה המותג שרון?

עמדתו של מזוז אינה מפתיעה. ודאי לא לקוראי מדור זה. פעמים רבות הצבענו כאן-גם אחרי שהמליצה ארבל, בתפקידה כפרקליטת המדינה, להגיש כתב אישום נגד שרון - כי פרשת האי היווני אינה מקימה כתב אישום. גילינו כאן, כי שרון האב לא קיבל תמורה עבור, כביכול, קידום עסקיו של דוד אפל. ציינו, כי היה זה דווקא שרון, שהנחית כמה מן המכות הקשות על אפל: שרון אישר למנהל המינהל לשעבר, אבי דרכסלר, להגיש תלונה למשטרה נגד אפל, בחשד למתן שוחד למנהל המינהל במחוז תל-אביב, עודד טל; שרון אישר לדרכסלר שלא להתיר העברת הזכויות בקרקעות גינתון לידיו של אפל, מה שגרם לאפל נזק כספי של יותר מ-26 מיליון דולר (וסיבכו מאוחר יותר בסכנת פשיטת רגל). העובדה שגלעד שרון קיבל כספים מאפל, בתקופה שאפל ביקש להסתייע בשרון האב, אין בה די כדי להקים נגדו כתב אישור נגד שרון האב.

ובכל זאת, אחת השאלות התלויות עדיין באוויר היא מה פשר הזיווג המוזר לכאורה בין אפל ושרון ג'וניור, ומדוע שילם אפל לגלעד 20 אלף דולר לחודש. וכאן, ניתנת האמת להיאמר, נולד הזיווג בשל צורך שאין מדברים בו. לא מצד שרון האב ושרון הבן, ולא מצד אפל. אנחנו נבקש לעשות מעט סדר בדברים, ולגלות את האמת המסתתרת מאחורי הקשר החוזי שנוצר.

גרסת אפל: שכרתי את גלעד כדי לסייע בקידום הפרויקט ובשיווקו. גלעד עבד קשה כדי לחקור מה צריך ומה נחוץ בפרויקט האי היווני. נכון שגלעד קיבל 20 אלף דולר לחודש, וחוזה בסכום כולל של שלושה מיליון דולר. סכום היה משולם לגלעד רק אם הפרויקט היה יוצא אל הפועל, ואני הייתי מרוויח מאות מיליארדים.

גרסת גלעד שרון: גלעד טרם מסר עדות במשטרה בנושא זה. ואולם, מחומר החקירה המצוי בידי המשטרה, המתבסס בעיקרו על הקלטות של דוד ספקטור, שהקליט שיחות של גלעד עם אפל ואנשיו, נטען כי הוא אכן ביצע בדיקות עבור אפל בקשר לפרויקט האי היווני. לפי המשטרה, הבדיקות הללו הסתכמו בגלישה באתרי האינטרנט ובשאיבת רעיונות מהרשת.

האמת פשוטה בתכלית. את האמת הזו מצניעים שני הצדדים, ואילו הפרקליטות והמשטרה נמנעים מחיטוט בה. ולא במקרה, כפי שנבהיר.

אפל לא שכר, למעשה, את שירותיו של גלעד שרון, אלא את שמו. משפחת שרון, וגלעד בתוכה, היא "מותג" חזק בחו"ל, קל וחומר בתקופה ששרון מכהן - כפי שהיה אז-כשר בממשלה. בניגוד למקובל בחוגים מסוימים ישראל - יש בחו"ל מי שמתייחסים לשרון בהערצה. הוא נחשב גיבור מלחמה, איש רב פעלים. בתקופת רקיחת פרויקט האי היווני, וכך גם כיום, היה אפל "שרוף" בקהיליית העסקים. לכן הוא חיפש שם מכובד, להתקשט בו, דבר שיאפשר לו לקדם את עסקת האי היווני. את זאת ביקש להשיג באמצעות בנו-של. עם שמו של בנו-של יכול היה אפל להסתובב ביוון, ולהציג בפני יזמים את פרויקט האי היווני כמשהו רציני. אפל לא ציפה באמת שגלעד ימצא עבורו פתרונות שיווקיים. הוא ידע היטב שאין זו תחום מומחיותו של גלעד. די היה לו בכך שנתן את שמו.

גלעד, מצדו, ידע גם הוא היטב במה מדובר. הוא הבין כי משלמים לו בזכות ייחוסו המשפחתי, ולא תמורת שירותי הורדת מידע מרשת האינטרנט. אך גם היום הוא לא יכול להודות בזאת, שמא יצביעו עליו כאיש שאינו מבוקש בזכות כישוריו. אחרי שמנכשים את כל דברי הצבועים למיניהם, ידע גלעד שהוא נוהג לפי הנורמה המקובלת. משלמים לו תמורת שמו וייחוסו, כפי שמשלמים לרבים וטובים אחרים.

הנה דוגמית קטנה מן החיים: משרד עורכי הדין שבראשו עומד עורך הדין ד"ר דורי קלגסבלד (פרקליטו של אריאל שרון), המטפל כנאמן בעסקי קבוצת בובליל-חקשורי, בעלת הקזינו ביוון ורשת "קלאב הוטל", עסק בהקמת ועדה לטיפול בעסקות בעלי עניין - כאשר פרצו חילוקי דעות בין משה בובליל לניסן חקשורי. לוועדה זו, שמונתה רשמית בידי דירקטוריון הקבוצה, מונו ארבעה חברים. אחת מהן: עורכת הדין אסתר ברק-לנדס, בתו של נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק.

כל אחד מחברי הוועדה, גם הם בעלי ייחוס, מקבל 2,000 דולר לחודש (פלוס מע"מ, כמובן), וגם 500 דולר לכל ישיבה, כמעט תמורת אפס עבודה. יחסית, כמובן. הגילוי הזה אין בו כדי להחשיד חלילה אחרים בשחיתות, אלא כדי להראות כי במקומותינו מקובל להקים גופים וגם ועדות, לקשט אותם בשמות מרשימים, כולל של בנים ובנות של אישים בעלי שם, כדי להעניק לגוף או לוועדה ניחוח של מכובדות ורצינות. עורך הדין קלגסבלד מכחיש שהוא האיש שהקים את הוועדה או עסק בהקמתה. את תגובתה של עורכת הדין אסתר ברק-לנדס לא ניתן היה לקבל עד לסגירת הגיליון.

גם בלי ראיות: מה כן יגיד מזוז?

ובכל זאת, פטור בלא כלום אי אפשר. העמדה הרווחת היא: מזוז יחליט על גניזת תיק החקירה בפרשת האי היווני, ובכך ידחה, למעשה, את המלצתה של ארבל. אך למרות הדחייה, עלול מזוז לסכן את קיומה של הממשלה. מזאת בדיוק חושש שרון. נבהיר מדוע:

ערב כניסתו לתפקיד הודיע מזוז כי יימנע מכתיבת דוחות ציבוריים, כאלה שנהג להכין קודמו אליקים רובינשטיין, ויתמקד בכתיבת החלטות ענייניות שיתמקדו בשאלה העומדת על הפרק: האם יש ראיות להגיש כתב אישום נגד שרון.

במקרה רגיל, יכול מזוז להסתפק בניתוח יבש ותמציתי של העניינים, ולהכריע לכאן או לכאן. אך מכיוון שמדובר בכל זאת בראש ממשלה מכהן, וכדי לזכות באמון הציבור, ייאלץ מזוז לכתוב החלטה שתהיה בצורתה ובתוכנה כמו הכרעת דין. משמעות הדבר: ניתוח פרטני של הראיות וכתיבתן בהחלטה עצמה.

מזוז שוקד כבר עתה על גיבוש פרקים אותם יכלול בהכרעתו. חלק מהם בצד הזכות וחלק בצד החובה. בצד הזכות - העובדה שבשורה התחתונה שרון התיר לפעול נגד אפל בפרשת גינתון, כפי שהבהרנו כאן, ולא נענה להפצרותיו של דוד אפל, שביקש לסלק את דרכסלר מדרכו; לצד החובה - כל אותן אמירות מתוך האזנות הסתר והעדויות בפני המשטרה.

האמירות והעדויות אותן עומד מזוז להציג, ומה שעלול לעלות מהן, הן שמדאיגות עתה את שרון ואנשיו. אותם דברים עלולים להציג את שרון באור מגוחך, לפגוע באמינותו ולהטיל ספק באשר לשליטתו בעניינים ואופן התנהלותו. עם או בלי קשר לפרשת האי היווני, השאלה שתעלה בעקבות הכרעת מזוז: האם כשיר שרון להוביל תוכנית מדינית מורכבת של הינתקות ופינוי שטחים.

כאן נכנסת לתמונה תנועת שינוי, שכמה מחבריה כבר מאותתים: לא נישאר בממשלה, אם יעלה מן ההכרעה כי מדובר בכל זאת בשחיתות, גם אם זו אינה עולה כדי הגשת כתב אישום. מזוז, איפוא, עשוי לגנוז את התיק - אך לשלוח את שרון הביתה, כפי שאירע עם הנשיא לשעבר עזר ויצמן.

תאריך:  28/05/2004   |   עודכן:  28/05/2004
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חוק מימון מפלגות אוסר על תאגידים לתרום למפלגות. לא במצב רגיל ובטח שלא בתקופת בחירות. מדובר באיסור מוחלט וגורף, האוסר תרומת כסף ושווה כסף. לא בכדי נחקק החוק. הוא נועד, כידוע, להקטין ככל האפשר את תלותו של ראש העיר בתאגידים/תורמים פוטנציאליים, שלבטח יבקשו מאוחר יותר תמורה לתרומה. לכן מוזר לגלות, לעיתים קרובות מדי, כיצד גורמים שונים "חוטאים" ובכל זאת מסכנים עצמם לדעת. מכאן קצרה הדרך לספסל הנאשמים.
25/05/2004  |  יואב יצחק  |   תחקירים
היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הודיע זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד כי יחליט בפרשת "האי היווני" עד סוף חודש מאי. אלא שעם כל רצונו של מזוז לעמוד בלוח הזמנים, מתברר עתה כי היועץ נתקל בקשיים, שבדיקתם מחייבת זמן נוסף לבירור, השלמות וקבלת החלטות. המועד החדש העומד על הפרק: במרוצת חודש יוני.
21/05/2004  |  יואב יצחק  |   תחקירים

30/04/2004  |  יואב יצחק  |   תחקירים
פרשת אפל מפילה קורבנות רבים. רבים מדי. בשנים האחרונות ידוע על כמה אישי ציבור שקידומם נפגע בגלל קרבתם לאפל. מינויו של חבר הכנסת ראובן ריבלין לשר המשפטים, סוכל על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, בגלל חשד (קלוש ומופרך) על טובת הנאה שלא כדין, שקיבל, כביכול, מאפל. גם מינויו של חבר הכנסת אהוד אולמרט לכהונת שר בממשלת שרון, כמעט שסוכל ברגע האחרון, גם הוא עקב קשרים בלתי חוקיים לכאורה בינו לבין אפל. ראש הממשלה אריאל שרון, ובניו, מסובכים עד מעל ראשם עקב קשריהם עם אפל.
03/04/2004  |  יואב יצחק  |   תחקירים
נמל חיפה, שהינו חלק מרשות הנמלים, הופך למקור בלתי נדלה של סנסציות ציבוריות המוצאות דרכן לעיתונות. המאבקים הפנימיים בין העובדים להנהלה מפרנסים כבר בשלב זה עורכי דין, מנהלים, חברי ועד, וגם חוקרים פרטיים לא מעטים. הסכסוכים עולים לנו, לציבור הרחב, ממון רב. שכן למרבה האירוניה, בשל הסכסוכים בין הצדדים והקושי שלהם להגיע להבנות ולהידברות עם משרד האוצר, מתעכבת הפרטת נמל חיפה.
13/03/2004  |  יואב יצחק  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il