|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
ישראל כ"ץ. הבטיחות [מן הטלוויזיה] דן הראל. הביצוע [מן הטלוויזיה]
המנכ"ל הנכנס ירון רביד [מן הטלוויזיה] עמוס גלרט, סמנכ"ל בטיחות

משבר הזהות של רכבת ישראל

אם ימשיך ועד עובדי הרכבת לתקוע מקלות בגלגלי חברת רכבת ישראל התוצאה תהיה קריסת החברה הפתרון שימנע קריסה: כל צד יעסוק בענייניו - ההנהלה בליבת הפעילות, הוועד ברווחת העובדים וחברות-בת ו/או פרטיות בכל השאר
19/06/2011  |   עידן יוסף   |   מאמרים   |   תגובות
ועד העובדים בראשות אדרעי רוצה סמכויות אבל מתנער מאחריות. הסתדרות העובדים החדשה בראשות עפר עיני צריכה להבהיר לה שאין כזו חיה. בשורה התחתונה, ועד עובדים צריך לדאוג לבטחונם הסוציאלי של העובדים ולרווחתם, ולתת להנהלה לנהל, כי הוענקו לה הסמכות והאחריות לכך. הוועד הנוכחי רוצה להעניק לעצמו את הסמכות ולהשאיר את האחריות בידי ההנהלה - זה בלבול יוצרות

רכבת ישראל נמצאת במשבר זהות בין ילדות לבגרות, וכדי להבריא עליה לקחת דוגמה מחברות רכבת בעולם. הדבר נובע מההתפתחות המואצת שחוותה בשנים האחרונות. הדבר דומה לאדם העוסק בספורט, אך אינו עובד לפי גרף מאמצים נכון, ומגלה לפתע שיש לו שברי מאמץ.

קצת רקע היסטורי: ההתפתחות החלה לפני כ-13 שנים כאשר שר התשתיות דאז, אריאל שרון, החליט לפתחה. עד אז הייתה לישראל רכבת, שפעלה במספר מצומצם מאוד של קווים לצרכים "תיירותיים", וששימשה להעברת משא. היא לא הייתה בנויה לתת מענה תעבורתי הולם למדינת ישראל. היא הייתה סרח עודף ומקור הכנסה לקופת המדינה (בדומה לרשות הדואר דאז). קואופרטיב אגד שלט אז ולא נתן לפתח את הרכבת. משהחליטה הממשלה לפתח את התחבורה הציבורית באמצעות הרכבת, משרד התחבורה קיבל לכך תקציבים כדי להאיץ את קצב ההתפתחות.

הנהלת הרכבת הייתה בנויה לרכבת קטנה עם שתיים-שלוש מסילות לנהריה, לירושלים ולבני-ברק וקו רכבת משא בודד לנמל אשדוד, לרמת חובב ולנחל צין. קצרה הדרך מכאן ועד לפיתוח מואץ של רשת מסילות ברזל באורך של מעל אלף ק"מ, מעל 10 קווים מעל 300 רכבות - נתון שהולך להכפיל את עצמו ל-600 בעוד שלוש-ארבע שנים - לעומת 50 רכבות לפני שנים, שנעו בקרונות מיושנים.

יש להבין שיש פה מהפכה כשהתשתית הניהולית-ארגונית הנוכחית אינה מתאימה עבורה. אומנם הממשלה "שפכה" כסף כדי למנוע את בעיית הגודש בכבישים, אבל מה לעשות וביום אחד לא מקימים תשתיות ובטח שלא רכבת. מדינת ישראל הזרימה כסף ובנתה בחיפזון תחנות ומסילות ללא הקמת השלד, קרי: תרבות ארגונית מקצועית מתאימה לצורך כך.

רולטה רוסית

הנסיעה ברכבת בטוחה לאין ערוך מאשר ברכב פרטי, ויוכיחו התאונות: 600-500 הרוגים בכבישי ישראל לעומת הרוגים בודדים על המסילות. אין בכך כמובן כדי לערער על התוכנית המוצעת לבטיחות בדרכים, שכן יחסית לחברות רכבת אחרות בעולם, רמת הבטיחות ברכבת ישראל היא כמו של רולטה רוסית - אדם יוצא ליעדו וספק אם יגיע בבטחה.

להתרכז בליבה
ירון רביד וישראל כ"ץ [מן הטלוויזיה]

על-מנת להניע מהלך של שיקום יש להבין תחילה את הדבר הבסיסי ביותר: ליבת הפעילות של רכבת היא לשנע נוסעים ממקום למקום ולהביאם בבטחה ובדיוק זמנים אל יעדם. כל שאר המשימות אינן נמצאות בליבת העבודה. משום מה, על חברת רכבת ישראל "הולבשו" נושאים כגון הקמת תשתיות ללא משאבים מקצועיים. עניינים שכאלה מצריכים כוח-אדם ניהולי אחר לגמרי. פעם היו ברכבת 500-200 עובדים לעומת 2,500 כיום, מתוכם כˉ200-150 נהגים. למרות שאסור להם לעבוד יותר משש שעות ברציפות, שחיקת הנהגים גבוהה וממילא גם התחלופה שלהם. במקום להתמקד בליבת פעילותה, התעסקה הרכבת גם בתשתיות, גם בשינוע נוסעים, גם בשינוע מטענים וגם בתחזוקה.

אין כוח-אדם מקצועי בתחום הרכבות היות שאין בישראל בית-ספר גבוה ללימוד מקצועות הרכבת. עובדים נשלחים לחו"ל כדי ללמוד נושאי תחזוקה. רבים מהמהנדסים שהשתלבו ברכבת הם מהנדסי מכונות/חשמל שתוך כדי עבודה לומדים את המקצוע (ללא כל פיקוח ורישיון) ו/או יוצאי מדינות מזרח-אירופה שם נלמד המקצוע, שמאז הגיעם ארצה "זרמו" מים רבים בכל הקשור לחידושים בתחומם – ספק אם הם עברו השתלמויות הקשורות לחידושים אלה. אין למעשה זיקה בין האקדמיה לרכבת. משרד התחבורה לא הצליח עדיין ליצור שלוחה של מסלול ללימוד המקצוע הרכבתי בטכניון ובשאר המוסדות להשכלה גבוהה. אגף ההדרכה הוקם לפני כחצי שנה והוא נמצא בשלבי גיבוש. בינתיים יש ואקום בתחום המקצועי בנושא הכשרת פיתוח מנהלים. המהנדסים הטובים, שהיו השלד ההנדסי המקצועי של הרכבת, עוזבים בזה אחר זה את הרכבת בשל התרבות הניהולית והבטיחותית הקלוקלת, חדשים לא מגיעים בשל רמת השכר הנמוכה וחוסר אפשרות לקידום. מבנה השכר ברכבת ופירמידת הניהול אינם מתאימים לחברה מודרנית ופערי השכר בין ממונה לכפוף גבוהים. אין צורך לומר שלכפוף כמעט שאין הזדמנות להיות ממונה בשל העובדה שהממונים לא פעם 'מוצנחים' לתפקידם על-ידי ההנהלה (מחוץ לחברה) או על-ידי ועד העובדים.

גם הובלת מטענים אינה בליבת הפעילות ולא מעניינה של הממשלה לסבסד אותה – זה עסק רווחי.

כל חברת תשתיות שיש לה ניסיון יותר מהרכבת יכולה להרים פרויקטים תשתיתיים ברכבת, בין אם מדובר בחברה פרטית ובין אם בחברה-בת. מהנדסי הרכבת לא מבינים בניהול (ועל כך בהמשך), והידע שלהם לא ממש סייע להם בניהול פרויקטים כגון: הקו המהיר לירושלים (A1) שכה רבות דובר עליו, קו העמק (שאמור היה להסתיים ב-2009) והקו לכרמיאל (שאמור היה להסתיים גם כן ב-2009). יוצא-דופן הוא הפרויקט לבאר-שבע כי שם היה מנהל טוב, אך גם פרויקט זה מתבצע באיחור של שנתיים. אין מנהלי פרויקטים מתאימים ברכבת ובכלל היא אינה צריכה להתעסק בתשתיות אלא כאמור בליבת פעילותה. חלקם עזבו בשל תנאי התעסוקה הקשים, כאשר נוכחו שאת ההחלטות הסופיות מקבל הדרג הפוליטי ולא הדרג המקצועי ברכבת, למורת רוחם.

נוצר גם מצב בו התשתית התחזוקתית לא התפתחה במשך שנים. האם יעלה על הדעת שטיפול ב-100 קרונות כמו פעם יכול להינתן ל-800 הקרונות החדישים של היום. אומנם פה ושם הייתה התקדמות קלה ובנו מוסכים, אבל זה לא מספיק. בימים אלה בונים שניים נוספים וגם בכך אין די. ההחלטה על מיקום המוסכים גם נשלטת על-ידי הוועד - אם המוסך יהיה בדרום, לוועד העובדים בדרום תהיה יותר שליטה ולהפך.

ביקורות נאותות של תחזוקה במוסכים ובסדנות או של הקרונות והקטרים בחטיבת נייד, כמו גם השימוש בתקן ISO 9000 שלפיו עובדים בכל העולם, מסוכלים ע-ידי ועד חסר אחריות שמטיל אימה. היכן נשמע כדבר הזה? אחרי התאונה ברבדים הוקמה חטיבת בטיחות שלמה, בראשות עמוס גלרט, עם עובדים רבים. חוץ מלהוציא דוחות, אין לה תרומה משמעותית לחיזוק הבטיחות. לראיה, 60 תאונות ועוד כמעט-תאונות. במבחן התוצאה - אין בטיחות ראויה, וטוב עשה משרד התחבורה שהחליט לשים לזה סוף. נראה שהפעם מתכוונים לזה באמת. משרד התחבורה והעומד בראשו יודעים היטב כי לא יוכלו לרחוץ בניקיון כפיהם אם תאונה ובה יהיו עשרות הרוגים תקרה חלילה ברכבת.

לפני כשנתיים ביקר מומחה עולמי לנושא תחזוקת רכבות מקונצרן בומברדיה בסדנת הקישון. הוא אמר למנכ"ל יצחק הראל: "אם אצלי היה מצב דומה - לא הייתי סופר עד 10, וסוגר מיד את הסדנה". מאימת הוועד דבר לא נעשה לסגירת הסדנה.

לכן בעסק הזה: א. תאונה נוספת היא עניין של זמן, ב. אם החברה לא תתאים עצמה לליבת הפעילות – היא תקרוס מאליה וזה מה שקורה, כי:

  • אין כוח-אדם מיומן בתחום התחזוקה והתשתיות. באים מהנדסים טובים, שממנים אותם כמנהלי פרויקטים, אבל מה לעשות שניהול הוא מקצוע כשלעצמו. מהנדסים שלא הוכשרו לניהול מונו בשנים האחרונות לנהל פרויקטים ולכן פרויקטים רבים אינם זזים – פשוט כי לא יודעים לנהל אותם;

  • אין תרבות של ניהול פרויקטים (איך למשל, במדינה מתוקנת רכש של 78 קרונות סימנס מתבצע על-ידי בן-אדם אחד?!);

  • התרבות הארגונית לא שונתה ולא הותאמה למודרנה ולעתיד. בעשור אחד התחלפו 6-5 מנכ"לים, וכשנקלט מנכ"ל, עד שסוף-סוף נכנס לעניינים (ולוקח חודשים ארוכים כדי להיקלט) הוא הולך הביתה. כל מנכ"ל חדש בא ומשנה את הארגון מחדש. זה בלתי נסבל באף ארגון וודאי שלא בגוף בסדר גודל שכזה.

הוועד: כן לסמכויות, לא לאחריות

גם ועד העובדים נשאר הרחק מאחור בשנות ה־60-50. הוא אינו מבין קדמה טכנולוגית מהי, ואין לו מושג כיצד צריכה להיראות התפתחות של ארגון. צריך להתאים את מבנה הארגון להתפתחות החברה ולהצמחתה, אבל הוועד בולם זאת. אף חברה עסקית ואפילו ממשלתית אינה יכולה להתקיים מבלי שתתאים עצמה טכנולוגית וארגונית לקדמה. הוועד לא השכיל להבין זאת, ואולי בשל העומדים בראשו המתקשים להביט קדימה.

רמז על כך השר ישראל כ"ץ, כאשר במסיבת העיתונאים שכינס מנה מניסיונו שורה של חברות גדולות שראשי הוועדים שלהן הבינו היטב שעל נושא הבטיחות אין מקום לפשרות – חברת החשמל, רשות שדות התעופה ורשות הנמלים. רוממות הבטיחות אומנם בגרונו של הוועד, אך בפועל הוא עושה את ההפך. חשוב להזכיר כי מי שבלם עד היום את נושא הבטיחות היה לא אחר מאשר הוועד. בוועדת המשמעת לא נותנים "לנגוע" באיש מהעובדים, וחברי הוועד נותנים גיבוי אפילו לנהג קטר שעובר באור אדום.

מוטב לה לגילה אדרעי, יושב-ראש הוועד הנוכחית, להשכיל וללמוד מראשי ועדים מיתולוגיים – יורם אוברקוביץ מחברת חשמל, לואי רוט מבנק לאומי, שלמה כפיר מבזק, חיים צווייג מהתעשיה הצבאית ואחרים. הכל הבינו שאינם יכולים לעצור את הקדמה, וברגע שעוצרים החברה מתפרקת. זו הסיבה שבגינה השכילו מצד אחד לזרום עם השינויים שמציעה ההנהלה ובמקביל להשיג הישגים לעובדים.

ועד העובדים בראשות אדרעי רוצה סמכויות אבל מתנער מאחריות. הסתדרות העובדים החדשה בראשות עפר עיני צריכה להבהיר לה שאין כזו חיה. בשורה התחתונה, ועד עובדים צריך לדאוג לבטחונם הסוציאלי של העובדים ולרווחתם, ולתת להנהלה לנהל, כי הוענקו לה את הסמכות ואת האחריות לכך. הוועד הנוכחי רוצה להעניק לעצמו את הסמכות ולהשאיר את האחריות בידי ההנהלה - זה בלבול יוצרות.

נאמנות כפולה

אנכרוניזם נוסף יציר-כפיה של רשות החברות הממשלתיות הוא "נאמנות כפולה". לא יכול להיות שנציגי הוועד יישבו בדירקטוריון. למי הם בדיוק נאמנים – להנהלה או לוועד? יו"רי ועדים קודמים, שכיום נמצאים במשפטים פליליים של שוחד ושחיתות, הילכו בזמנם אימים על ההנהלה והעובדים ואילצו את ההנהלה למנות שניים מיוצאי הוועד לסמנכ"לים – סמנכ"ל חטיבת נייד וסמנכ"ל נוסעים (שלשניהם אין השכלה הנדסית או ניהולית). האם מישהו העלה בדעתו שבעצם מדובר בסוסים טרויאנים הנאמנים יותר לוועד מאשר להנהלה. כך אי-אפשר להתנהל.

ועד צריך לעסוק ברווחת העובד

ספק אם הוועד מסוגל להתעלות מעל החשבונות האישיים, להחליף דיסק ולהתחיל להבין שאי-אפשר לעצור את הקידמה ולתקוע את החברה במצב בו לא תהיה מותאמת לליבת פעילותה בנושא שירות ובטיחות. הוועד הנוכחי מתקשה להבין שאין זה מתפקידו לנהל את הרכבת. אין לוועד תוכנית אסטרטגית רב-שנתית ארוכת טווח ליצור ביטחון סוציאלי לעובדים ולרווחתם. אין לו חזון, אין לו מטרה ואין לו יעדים. עליו להפסיק להגיד להנהלה מה לעשות, לחדול מהתעמולה ולהפסיק לאכול לוקשים שמוכרים עיתונאים – בעיקר כאלה שמתיימרים להציג תחקיר טלוויזיוני, ודי לחכימא.

בוועד נתפסים לדברים שוליים: אורי יוגב חבר של מנכ"ל בומברדיה, לכן המכרזים כביכול תפורים ושאר בדיות. רק הדיוטות מאמינים לסיפורים העיתונאיים הללו, שאינם יותר מאשר טמטום בהתגלמותו. אדם בר-דעת מבין שבוועדת מכרזים יושבים עשרה חברים ולשחד עשרה זה קצת קשה. מאז ההתפטרות של משה ליאון, לאחר שהוגשו נגדו תלונות בנושא סימנס, השתנו לא מעט דברים ברכבת. מה גם שהמכרז בוצע עוד לפני הגעת יוגב, וגם אם זה היה אחרי – אין שום חטא בלהיות חבר של מנכ"ל בומברדיה - זה לא אומר שבגלל זה הוא נתן לו משהו. כאשר נתפסים לדברים צדדיים כדי לנגח, לא רואים את המציאות כפי שהיא, וזו בעיה.

המינויים הכושלים של חקי
הראל. לא התמודד עם המנכ"לים [דני מכליס]

ההנהלה גם היא אינה נקיית-כפיים. המנכ"ל היוצא הראל עשה לא-מעט שגיאות בהתנהלות מול הוועד. הוא הגיע מצה"ל וכמו גנרל בא והתנהל כמו פיל בחנות חרסינה. רוב המינויים הכושלים שמינה התפטרו.

המנכ"ל לא הצליח אפוא לעשות סדר ברכבת. לכל היותר עשה סדר בלשכת המנכ"ל וקידם את נושא השירות לנוסע כמו גם דברים צדדיים אחרים. עם הסמנכ"לים הוא לא הצליח להתמודד. גם גאוות היחידה אינה כשהייתה ומורל העובדים "בקאנטים".

המנכ"ל לא נהג להיפגש עם אנשי המקצוע ברכבת והיה מסתפק לרוב בשיחות עם מנהלי אגפים ומעלה – אנשי ניהול שהוא או קודמיו הביאו ולא חתר לרדת לשטח לשמוע את האמת מהש"ג. האם יש תרג"ד בצה"ל שמח"ט/אוגדונר לא מגיע לראות מקרוב ולתשאל חיילים?! מדוע נורמות אלו נשכחו משהוסרו המדים?

עת לשלב ידיים

אם רוצים להציל את הרכבת מקריסה טוטאלית, מה שחשוב כעת זה להתעשת ולבנות יחדיו תוכנית. על הוועד לשלב ידיים עם ההנהלה. עליו להבין שכאשר מדברים על מיקור-חוץ של התחזוקה לא מתכוונים ללתחזוקה הבסיסית כפי שהיא נעשית היום, אלא לתחזוקה בהיקף גדול בהרבה וברמה גבוהה יותר שעובדי הרכבת לא הוכשרו לבצעה. באו והציעו לוועד: נכשיר עובדים שלכם שיקבלו חוזה ל-25 שנה, אבל בוועד מסרבים בגלל פחד קמאי מהפרטה.

אם הוועד לא יבין שעיקר תפקידו מתמצה בלהשיג ביטחון סוציאלי ובלדאוג לעובדים (ולוואי שלפחות את זה היה עושה...), וימשיך לתקוע מקלות בגלגלי הרכבת, על ההסתדרות להתנהג כמבוגר האחראי, ליטול ממנו את המושכות ולהבהיר לו את העניין בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים. גם אם יידרשו צעדים קשים יש להרפות את אחיזת הוועד במקום הרגיש של הרכבת, ולומר לחבריו: הרכבת היא של עם ישראל - לא שלכם!

כל התחבורה בכף-ידך
תאריך:  19/06/2011   |   עודכן:  19/06/2011
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משבר הזהות של רכבת ישראל
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בנק הזרע
19/06/11 11:18
2
יש מיש
19/06/11 11:53
3
הגאי
19/06/11 12:01
4
אלישמע
19/06/11 12:10
 
מכלוף מחיפה
19/06/11 15:51
5
ישע
19/06/11 12:24
6
אילנית כהן
19/06/11 16:23
7
יונתן החיפאי
20/06/11 11:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אתם יודעים מי זה מוחמד בועזיזי? בהחלט ייתכן שהנכדים שלכם לא ידעו מי היה ברק אובמה, אבל את השם בועזיזי הם יכירו. ב-17 בדצמבר (עשרה בטבת לפי שעון ישראל), בעיירה קטנה ולא ידועה בדרום תוניסיה, מוחמד בועזיזי הצית את עצמו ומת אחרי שהמשטרה הרסה את דוכן הירקות הלא-חוקי שממנו התפרנס. בועזיזי היה צעיר אקדמאי בן 26, מובטל ורעב ומיואש, כמו מיליונים רבים במרחב הערבי הענק. חברים שלו הפיצו את תמונתו ואת סיפורו בפייסבוק, וכך התחילה המהפכה.
18/06/2011  |  אורי אליצור  |   מאמרים
למי שלא יודע, בעוד כשבועיים עתיד להתפתח מרד צרכנים בישראל, שבו תיבחן לראשונה השפעתן של הרשתות החברתיות. בחמש השנים האחרונות זינק מחיר הקוטג' (כמו גם מוצרי יסוד נוספים) ב-30% בקירוב.
18/06/2011  |  רועי אורן  |   מאמרים
נודע לכולנו מכותרות העיתונים (17.6.11) כי הפרקליטות החליטה להעביר קו מאוד ברור בין אירוע מביש לבין אירוע פלילי. הכוונה היא להרשעת שני החיילים – עדן אברג'יל, שהצטלמה בסמוך לכפותים פלשתינים; ולחייל שראה לנכון לתעד את ריקוד המקרנה שביצע מאחורי כפותה פלשתינית. עם כמה שההפרדה בין אירוע מביך לבין אירוע פלילי היא קריטית בהיבט של הפרקליטות, בהיבט של צה"ל לא צריכה להיות כל הפרדה: שני החיילים צריכים להיענש בחומרה רבה.
18/06/2011  |  מיקי פרי  |   מאמרים
אין הרבה כותבים ישראלים אותם אני נוהג לקרוא. למעשה, אני יכול לספור על יד אחת את כולם. אך בתקופה האחרונה, במיוחד זו החולפת במהלך אביב העמים הערבי והמהומות הגדולות אותן הביא עימו - עקבתי אחר גישות נוספות בפובליציזם הישראלי.
18/06/2011  |  קיריל הדר  |   מאמרים
הצופה חסר הפניות אינו יכול שלא לתמוה על מדיניותה הסכיזופרנית של אירופה כלפי מזרח הים התיכון. מצד אחד, מדיניות פומבית אנטישמית למהדרין, הכוללת הצהרות יומיומיות בזכותה של מדינת טרור לקום בלב ארץ ישראל, ובעצם זכותו של ארגון טרור להחזיק בכברת ארץ וממנה לנהל מלחמת טרור. מצד שני, סחר הולך וגדל ושיתוף פעולה כלכלי, חברתי ואקדמי הולך ומתעצם עם מדינת היהודים. מצד אחד, השקעה גדולה בכוחות שיטור סביב גבולותיה של ישראל (אונדוף ברמת הגולן, יוניפיל בלבנון, כוח רב-לאומי בסיני), ומצד שני, עצימת עין, כאשר ישויות הטרור מנחיתות מהלומות על ישראל, כגון חטיפה ושיגור טילים. מצד אחד, שתיקה רועמת, כאשר כוחות ישראלים פותחים באש מדויקת על פולשים בלתי חמושים השואפים ל"שחרר" את פלשתין, ומצד שני, זעם גדול על שליט לוב הפותח באש על מפגינים בלתי חמושים. מצד אחד, צעקה גדולה על שימוש מופרז בכוח נגד חמאס בעופרת יצוקה, ומצד שני, ששה ראשי ממשלה שבאו לחלות את פניו של ראש ממשלת ישראל, אהוד אולמרט, שניהל את המערכה המוצלחת ביותר נגד כוחות מזוינים ערביים מאז מלחמת ששת הימים.
18/06/2011  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il