בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
הכנות אחרונות לפני פתיחת הסלון האווירי בלה בורז'ה [צילום: AP]
|
|
|
התעשיות הישראליות ומטוסי הנוסעים העתידיים
|
הסלון האווירי שנפתח היום בלה בורז'ה ליד פריס הוא הזדמנות לבחון מה קורה בתחום וגם מתי יטוסו שוב מטוסי נוסעים על-קוליים
|
התעשיות הישראליות ינסו להשתלב בפיתוח מטוסי הנוסעים העתידיים. החברות, ובראשן התעשיה האוירית, בוחנות את ההצעות של היצרניות האמריקניות והן תקבענה באלו תחומים יש להן יתרון שיכול להביא חוזים. העיסוק באיך ייראו מטוסי הנוסעים של העתיד החל כאשר סוכנות החלל של ארה"ב ויצרניות המטוסים הגדולות בארה"ב איפשרו לא מכבר הצצה ראשונה למטוסי הנוסעים בהם נטוס בערך בשנת 2025. שלוש חברות אמריקניות - בואינג, נורת'רופ גראמן ולוקהיד מרטין נענו ליוזמה של סוכנות החלל ובמימונה תכננו בקווים כלליים איך ייראו מטוסי הנוסעים העתידיים. כל התוכניות מתבססות על מטוסים "ירוקים" שיפלטו פחות זיהום לאוויר וגם יהיו שקטים יותר. חברת בואינג הציעה רעיון של מטוס על בסיס "כנף מעופפת" ואילו נורת'רופ גראמן הציעה מטוס בעל גוף כפול. גם לוקהיד מרטין הציעה מטוס בעל צורה ייחודית עם מנועים אחוריים וכנפיים מיוחדות. הרעיונות שהוגשו לסוכנות החלל האמריקנית ייבדקו ובקרוב יוחלט מה יתאים יותר לדרישות של התעופה האזרחית החל בשנת 2025. גם יצרנית מטוסי הנוסעים האירופית איירבאס מתכננת מטוס נוסעים עתידי. לכל יצרניות המטוסים ולכל חברות התעופה ברור כי הדרישות ממטוסי הנוסעים שייכנסו לשירות בעוד לפחות עשרים שנה תהיינה שונות לגמרי מאלו של היום. המעורבות של סוכנות החלל נועדה לבחון את כל הבעיות של תכנונים חדשים שנועדו בעיקר לחסוך דלק, להקטין זיהום ורעש, ועם זאת לספק נוחות מירבית לנוסעים, בעיקר בטיסות ארוכות. נראה כי מטוסי העתיד ייבנו בעיקר מחומרים מרוכבים תחליפי מתכת, וכי זה יאפשר לעצב את גופם בצורות מיוחדות.
|
תעופה מסחרית על-קולית - החזון לא מת
|
|
|
|
אחת מתמונות העשור: התרסקות הקונקורד [AP]
|
|
אבל במקביל למאמץ לפתח את הדור הבא של מטוסי נוסעים שטסים במהירות תת-קולית, נמשך - בעיקר מאחורי הקלעים - מאמץ מקביל לפתח דור חדש של מטוסי נוסעים על-קוליים. הוצאתו מהשירות של מטוס הנוסעים העל-קולי קונקורד, לפני מספר שנים, הותירה את חוג הסילון הבינלאומי במצוקה. אם בעבר יכולים היו חברי החוג הזה "לקפוץ" מלונדון לניו-יורק לארוחת בוקר ולשוב בזמן כדי לתפוס סייסטה טובה באותו יום, הרי שהתענוג הזה נלקח מהם. היה ברור כי עם תום עידן הטיסה המסחרית העל-קולית, מישהו ינסה לעשות משהו כדי לספק את הצורך של אלו שיש להם כסף ללא הגבלה. יצרניות המטוסים הגדולות בואינג ואיירבאס החליטו להמשיך בפיתוח מטוסים חדישים, אבל כאלו שטסים במהירות הרגילה, התת-קולית. אבל השאיפה לחזור לתעופה מסחרית על-קולית מצוי כל הזמן ברקע. את הרמז הראשון לשאיפה לטוס שוב במהירות רבה יותר ממהירות הקול קיבלנו לפני שלוש שנים, כאשר סוכנות החלל של ארה"ב ביצעה ניסוי מוצלח בכלי טיס מהפכני בלתי מאויש, האיקס-43, שהגיע למהירות של פי עשרה ממהירות הקול, או בשפה ברורה יותר - 10.600 ק"מ בשעה. רק לצורך ההשוואה: מטוס נוסעים רגיל טס כיום במהירות של כ-950 קמ"ש. הניסוי חשף את העובדה שזמן קצר יחסית אחרי סיום עידן התעופה המסחרית העל-קולית, מאיצה ארה"ב את המאמצים לפתח את המנועים שיוכלו "להקטין" את העולם לממדים שטרם הכרנו. הניסוי הזה לא נקשר בשום דרך למטוסים אזרחיים עתידיים, אבל הוא כאמור הראה כי המדענים עובדים במרץ. ההיסטוריה מוכיחה כי כאשר מאמץ כזה מתחיל גם לצרכים צבאיים או לצרכי מחקר, ההשפעות שלו על התעשיה האזרחית לא מוטלות בספק. אז בחדרי האורח של יצרניות המטוסים בסלון האווירי ידברו גם על מטוסי נוסעים על-קוליים. אלו אומנם כלפי חוץ שיחות "סלון" לא מחייבות, זריקת רעיונות, אבל כך מתחילים פרויקטים גדולים, גם אם הבשלתם תיקח לפחות עוד 25 שנים.
|
|
תאריך:
|
20/06/2011
|
|
|
עודכן:
|
20/06/2011
|
|
אריה אגוזי
|
התעשיות הישראליות ומטוסי הנוסעים העתידיים
|
|
שושנה בן-עדי לבית לבלוביץ, נולדה בבוקרשט בירת רומניה ועלתה ארצה הישר למעברת תלפיות בירושלים בשנות ה- 50. שושנה בן-עדי, חיה בירושלים עם מרדכי בעלה. שני בניה: ניב, האדריכל והצייר וצח, הווטרינר - מתגוררים בארה"ב עם משפחותיהם. שנים רבות ניהלה שושנה בן-עדי את בית הסופר ברובע היהודי בעיר העתיקה. היא מציירת ומפסלת, חברה באיגודי יוצרים ואמנים.
|
|
|
שלוש האחיות, בנות לגנרל שנפטר שנה קודם לכן, שגדלו במוסקבה, חולמות למכור את אחוזתן בכפר, ולחזור למוסקבה המעטירה.מוסקבה היא מושא חלומותיהן, וכפי שבחיים היומיומיים החלומות נשארים חלומות, והמציאות תישאר תמיד אפורה ונטולת רגש, כך גם כל יופין, השכלתן וחמודותיהן של הבנות, לא הצליחו לשבור את הסטיגמה.
|
|
|
אוסקר ווילד כתב ב-1895 את המחזה "הבעל האידיאלי" שמאוחר יותר הפך גם לסרט מצליח מאוד. כמקובל בתקופתנו סופרים עכשויים משתמשים ביצירות מפורסמות כדי לכתוב על פיהם מחזות כאשר הם מעבירים את העלילה לארץ,מכניסים למחזה במידת האפשר אירועים אקטואליים,התנהגות או דמיון לאנשים מפורסמים. כך עשה יהושע סובול שכתב בהשראת המחזה של אוסקר ווילד את "בעל למופת" המוצג כעת בתיאטרון הקאמרי.
|
|
|
הלחם הוא ה"דלק" של מהפכות חברתיות בעולם. בלחם בישראל יש את אחד מהקרטלים הקשים שיש. קרטל הלחם בישראל צובר הון על גבם של החלשים והנזקקים.
|
|
|
הנטייה היא עולמית, בעיה של אלה המופקדים על נושא הביטחון הלאומי. אלה, כך מסתבר, בדרך-כלל נוטים להכין את הצבא למלחמות מהסוג שכבר היה. בישראל זה מגיע לרמות של אבסורד. פעם היו באירופה גייסות של אלפי טנקים מוכנים למלחמה. זה היה בתקופת ברית-המועצות. זו התפרקה והטנקים הפכו ללא כל-כך חשובים.
|
|
|
|
|
|
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
|
|
|
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
|
|
|
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|